Digitaliseren cassettebandjes

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:Ik vermoed dat een preek onder het copyright zou kunnen vallen en is dan niet vrij te verspreiden. Dan moet de desbetreffende dominee daar toestemming voor geven. Klinkt een beetje tegenstrijdig met het idee om het Woord te verspreiden, inderdaad. Maar zoals al gezegd, een preek is ook inspanning voor geleverd, net als een boek.
Natuurlijk. De preek is het intellectueel eigendom van de voorganger, daarop rust logischerwijs het auteursrecht.
Roos schreef:Deze denominatie hecht er belang bij dat mensen zoveel mogelijk trouw de kerkdiensten bezoeken, en zijn daarom bang dat er meer mensen thuisblijven omdat de verleiding groter is om thuis een preek te beluisteren wanneer deze via Internet aangeboden wordt.
Hm, veel vertrouwen heeft "deze denominatie" dan niet in haar kerkgangers....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
Dat kan ik me niet voorstellen... de complete tekst van de HSV is gewoon online beschikbaar.

Ik weet wel dat de BMU vraagt om in presentaties bronvermelding te doen... dus afbeeldingen en tabellen die gebruikt worden en gedownload zijn via hun site.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Bonny schreef:Ik vermoed dat een preek onder het copyright zou kunnen vallen en is dan niet vrij te verspreiden. Dan moet de desbetreffende dominee daar toestemming voor geven. Klinkt een beetje tegenstrijdig met het idee om het Woord te verspreiden, inderdaad. Maar zoals al gezegd, een preek is ook inspanning voor geleverd, net als een boek.
Natuurlijk. De preek is het intellectueel eigendom van de voorganger, daarop rust logischerwijs het auteursrecht.
Roos schreef:Deze denominatie hecht er belang bij dat mensen zoveel mogelijk trouw de kerkdiensten bezoeken, en zijn daarom bang dat er meer mensen thuisblijven omdat de verleiding groter is om thuis een preek te beluisteren wanneer deze via Internet aangeboden wordt.
Hm, veel vertrouwen heeft "deze denominatie" dan niet in haar kerkgangers....
Ik denk dat deze voorgangers beter een mensenziel doorgronden.
Immers is het mensenhart arglistig, meer dan enig ding, wie zal het kennen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Geytenbeekje »

Bonny schreef:Ik vermoed dat een preek onder het copyright zou kunnen vallen en is dan niet vrij te verspreiden. Dan moet de desbetreffende dominee daar toestemming voor geven. Klinkt een beetje tegenstrijdig met het idee om het Woord te verspreiden, inderdaad. Maar zoals al gezegd, een preek is ook inspanning voor geleverd, net als een boek.
Maar ik ken OGGiN gemeentes waar ze dat niet hebben. Daar kun je live (of via kerkfoon) luisteren wanneer je wilt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Die preken op Youtube staan daar vooral zonder toestemming van de rechthebbenden. Websites als prekenweb vragen voor elke preek toestemming aan de predikant of de nabestaanden. Veel gemeenten vragen ook aan de desbetreffende voorganger of ze een preek op hun site mogen zetten. Heel veel andere sites plaatsen ze gewoon.
Het is een beetje als met de bandjes vroeger. Die werden ook massaal gekopieerd en doorgegeven. (Bijna) niemand die er iets van zei, maar strikt genomen is het illegaal. En preken op internet zetten zal voor sommigen (vooral in de categorie die jij noemt) nog gevoeliger liggen dan bandjes overdraaien.
Ik zou haast denken dat we, als we op copyright zouden staan, dat we dan puur commercieel bezig zijn. Het Woord (en de verkondiging daarvan) zou toch geen koophandel moeten zijn? Het stond me ook erg tegen als we uit de Bijbel maar een bepaald aantal woorden mogen citeren met bronvermelding (wat ik elders op dit forum las aangaande de HSV.) Ik kan me niet voorstellen dat we dan goed en met een bewogen hart voor onze naaste bezig zijn.
Preken vallen onder het auteursrecht ja. Dat heeft niets met commercieel te maken maar is gewoon wettelijk zo geregeld. Een preek wordt in een bepaalde plaats en in een bepaalde situatie gehouden en degene die de preek gehouden heeft, heeft het volste recht om te bepalen of hij wel of geen toestemming geeft deze online te zetten. Ik zie op geen enkele manier wat daar commercieel aan is. Daar zit geen koophandel in. Het illegaal kopiëren en verkopen van preken op cassettebanden was dat wel (waarbij geldt: de heler is net zo erg als de steler).
Je argument richting HSV gaat niet op. Een vertaling kost veel geld en dat zal ergens vandaan moeten komen. Als ik naar de boekhandel ga voor een GBS-uitvoering moet ik 'm ook gewoon betalen. Ik zou niet durven zeggen dat de GBS dan niet goed en niet met een bewogen hart voor hun naaste bezig is.
Zanger
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2018, 17:45

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Zanger »

Ik ben op zoek naar cassettebandjes met preken of digitale preken van wijlen ds. A. Wink, wie kan mij helpen hieraan?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Geytenbeekje »

Zanger schreef:Ik ben op zoek naar cassettebandjes met preken of digitale preken van wijlen ds. A. Wink, wie kan mij helpen hieraan?
https://www.youtube.com/watch?v=Q1qXWg8VEZo
https://www.youtube.com/watch?v=FX9qn1lZuLU&t=206s
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door kasparov »

kerkganger schreef:Ik ben op zolder een groot aantal cassettebandjes tegen gekomen van preken van inmiddels overleden predikanten, maar ook predikanten die nog in leven zijn. Deze cassettebandjes wil ik graag gaan digitaliseren. Weet iemand of die preken ook op het internet gepubliceerd mogen worden? Of hoe zit eea met privacy e.d.? Gaat om preken van oa wijlen Ds. Mieras, ds. Klok, ds. v/d Poel maar ook predikanten die nog in leven zijn zoals ds. A. Kort. De cassettebandjes zijn wel ooit aangekocht in een winkel.
Je mag met mij contact opnemen als je bandjes hebt van predikanten van GG, OGG, OGGiN of GGiN en sommige Hervormd. Stuur me maar 1-op-1 een berichtje en wie week kan ik je helpen met digitaliseren. Je krijgt de preken dan als mp3 terug.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Arja »

Voor de liefhebber:

7 cassettebandjes ds. A. Baars over Openbaring (1996)
Ds J. Koster over Hooglied 2:14 (Goudswaard 7 augustus 1985)
Ds. C. Wisse over Mattheus 6:31-33
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Arja »

Niemand? Dan gaan ze de container in.
#opruimen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 10 apr 2023, 20:11 Niemand? Dan gaan ze de container in.
#opruimen
Ik zou wel willen, maar de apparatuur ontbreekt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:11
Arja schreef: 10 apr 2023, 20:11 Niemand? Dan gaan ze de container in.
#opruimen
Ik zou wel willen, maar de apparatuur ontbreekt....
Heb je geen cassetterecorder om ze af te spelen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitaliseren cassettebandjes

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 11 apr 2023, 15:53
-DIA- schreef: 11 apr 2023, 09:11
Arja schreef: 10 apr 2023, 20:11 Niemand? Dan gaan ze de container in.
#opruimen
Ik zou wel willen, maar de apparatuur ontbreekt....
Heb je geen cassetterecorder om ze af te spelen?
Ik heb ergens nog een oude, maar ik vraag me wel af of die het nog doet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie