Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Inderdaad. En in zijn stijl Hervormd toegankelijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Nathanaël schreef:Ik vind dit wel weer droevige reacties richting DIA. Kom op zeg. Deze conclusie zou je hooguit kunnen trekken als het in dit geval een preek was geweest van iemand die duidelijk niet rechtzinnig preekt, maar door DIA wel zo zou worden bestempeld vanwege het taalgebruik.

Dat is hier gewoon niet het geval. Ds. L. Vroegindeweij was nu eenmaal gewoon een rechtzinnige en bevindelijke prediker.
Juist, zover ik DIA goed heb begrepen gaan zijn opmerkingen meer over het inhoudelijke dan over het taalkleed.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 20 okt 2020, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel
Berichten: 4617
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

een citaat van Vroegindeweij dat ik minimaal 1 x per maand lees:
Berouw is niet: bang zijn voor de straf. En gelukkig hebben we om tot Christus te komen geen berouw nodig. Daar komen zondaren. Berouw krijg je eigenlijk pas als je Christus gevonden hebt. Dat is evangelisch berouw. Er is ook wettisch berouw: schrik, pijn, verdriet, soms harde gedachten van Go, Vrees voor straf, voor de eeuwigheid, Je kunt een hoop dingen doen en laten, maar in beginsel is er niet gebroken met de zonde en de wereld. Wettisch berouw is nuttig en nodig. We gaan vragen, of er een middel is om de welverdiende straf te ontgaan.
Je mag zomaar komen, bang straf. God zelf is het, die het evanglisch berouw werkt, nadat de mens als een goddeloze Jezus Christus heeft aangenomen. En dan ga je terugdenken wie je geweest bent en nog bent. Dan pas ga je er iets van gevoelen dat je tegen zulk een goeddoend God gezondigd hebt. In de profeten staat: "Als ik hen in hun land zal teruggebracht hebben, zullen ze een walg aan zichtzelf hebben. Overgebracht: "Als Ik ze met God, met Christus verzoend zal hebben, dan zullen ze pas gaan zien wat ze gedaan hebben" Dan komt dat hartelijk leedwezen, dat ze gezondigd hebben tegen het bloed van het Nieuwe Testament.

We moeten naar de Heere Jezus toe. Als je niets, eingelijk niets hebt, buigt dan je knieën en zeg dan: "Lieve Heere, ik heb niets dan zonden, en die voel ik niet eens. Ik heb een stenen hart, en ze kunnen nog zo preken, het blijft van steen". Ga meer met niets, gelovende dat er een God in de hemel is. Die machtig is om een mens, die niets is en heeft, alles te maken en te geven. 't Belangrijkste is wat God is. Dat Hij in Zijn liefde in Christus alles schenkt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:een citaat van Vroegindeweij dat ik minimaal 1 x per maand lees:
Mooi.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:Ik vind dit wel weer droevige reacties richting DIA. Kom op zeg. Deze conclusie zou je hooguit kunnen trekken als het in dit geval een preek was geweest van iemand die duidelijk niet rechtzinnig preekt, maar door DIA wel zo zou worden bestempeld vanwege het taalgebruik.
Dit zal dan ook een reden zijn dat ik me (zo voelt het na zo lange tijd) als opgejaagd en beschoten en weerloos en niet gewenst mens voel. Ik zeg dit zo: dat is een persoonlijk voelen. Misschien zijn hier nog mensen met een weinig empathie die dit begrijpen?
Ik zou haast een handtekeningenactie willen beginnen, ware het niet dat ik niet activistisch van aard ben, en dat we dit activisme dan ook moeten afwijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

Nathanaël schreef:Ik vind dit wel weer droevige reacties richting DIA. Kom op zeg. Deze conclusie zou je hooguit kunnen trekken als het in dit geval een preek was geweest van iemand die duidelijk niet rechtzinnig preekt, maar door DIA wel zo zou worden bestempeld vanwege het taalgebruik.

Dat is hier gewoon niet het geval. Ds. L. Vroegindeweij was nu eenmaal gewoon een rechtzinnige en bevindelijke prediker.
Helemaal mee eens. Ik snap niet dat de simpele vraag van DIA tot dit soort reacties moet leiden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad is een opmerking van Bezorgd onverstandig, onterecht en op de persoon. Gelukkig zie ik dat meerderen deze reactie afkeuren. Dat vind ik mooi. Bestrijdt deze opmerkingen inhoudelijk. Dat gebeurt nu ook. Het lijkt me goed om dit verder te laten rusten.

On topic maar weer.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Mag een lezing door een predikant hier ook geplaatst worden?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Mag ik de preek van ds. L. Vroegindeweij dan nog aan onder der aandacht brengen van hen die mij bestreden, en dan bespreken? (Ik weet overigens ook niet of dit zin heeft)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Mag ik de preek van ds. L. Vroegindeweij dan nog aan onder der aandacht brengen van hen die mij bestreden, en dan bespreken? (Ik weet overigens ook niet of dit zin heeft)
Ik zou de preek zeker onder de aandacht brengen. Ik zou bestreden en zin hebben niet toevoegen. Dat is weer olie op een vuur.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Mag ik de preek van ds. L. Vroegindeweij dan nog aan onder der aandacht brengen van hen die mij bestreden, en dan bespreken? (Ik weet overigens ook niet of dit zin heeft)
Ik zou de preek zeker onder de aandacht brengen. Ik zou bestreden en zin hebben niet toevoegen. Dat is weer olie op een vuur.
Dat kan wijs zijn, maar tevens denk ik dat het ook niet verkeerd is om te bedenken voor welke doelgroep het forum bestemd is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Mag ik de preek van ds. L. Vroegindeweij dan nog aan onder der aandacht brengen van hen die mij bestreden, en dan bespreken? (Ik weet overigens ook niet of dit zin heeft)
Ik zou de preek zeker onder de aandacht brengen. Ik zou bestreden en zin hebben niet toevoegen. Dat is weer olie op een vuur.
Dat kan wijs zijn, maar tevens denk ik dat het ook niet verkeerd is om te bedenken voor welke doelgroep het forum bestemd is.
Daar hebben we een wijs moderatorteam voor.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:een citaat van Vroegindeweij dat ik minimaal 1 x per maand lees:
Berouw is niet: bang zijn voor de straf. En gelukkig hebben we om tot Christus te komen geen berouw nodig. Daar komen zondaren. Berouw krijg je eigenlijk pas als je Christus gevonden hebt. Dat is evangelisch berouw. Er is ook wettisch berouw: schrik, pijn, verdriet, soms harde gedachten van Go, Vrees voor straf, voor de eeuwigheid, Je kunt een hoop dingen doen en laten, maar in beginsel is er niet gebroken met de zonde en de wereld. Wettisch berouw is nuttig en nodig. We gaan vragen, of er een middel is om de welverdiende straf te ontgaan.
Je mag zomaar komen, bang straf. God zelf is het, die het evanglisch berouw werkt, nadat de mens als een goddeloze Jezus Christus heeft aangenomen. En dan ga je terugdenken wie je geweest bent en nog bent. Dan pas ga je er iets van gevoelen dat je tegen zulk een goeddoend God gezondigd hebt. In de profeten staat: "Als ik hen in hun land zal teruggebracht hebben, zullen ze een walg aan zichtzelf hebben. Overgebracht: "Als Ik ze met God, met Christus verzoend zal hebben, dan zullen ze pas gaan zien wat ze gedaan hebben" Dan komt dat hartelijk leedwezen, dat ze gezondigd hebben tegen het bloed van het Nieuwe Testament.

We moeten naar de Heere Jezus toe. Als je niets, eingelijk niets hebt, buigt dan je knieën en zeg dan: "Lieve Heere, ik heb niets dan zonden, en die voel ik niet eens. Ik heb een stenen hart, en ze kunnen nog zo preken, het blijft van steen". Ga meer met niets, gelovende dat er een God in de hemel is. Die machtig is om een mens, die niets is en heeft, alles te maken en te geven. 't Belangrijkste is wat God is. Dat Hij in Zijn liefde in Christus alles schenkt.
Hier ben ik het nu helemaal mee eens!!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8969
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Aanbevolen:

ds. A. Simons
Hooglied 2 : 8-13

Zijn komst
haar gevangenis
Zijn nodiging

https://kerkdienstgemist.nl/stations/22 ... 3860000221
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Van een Zeeuwse medeforummer kreeg ik de tip (waarvoor dank!) om eens naar ds van Vugt te luisteren, en heb ik onder andere deze preek beluisterd:

https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... -a-114-115

Mooie preek. HC 44. Een klein beginsel... alles weer even in perspectief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie