Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

https://www.cgkwerkendam.nl/prekenarchi ... -februari/

Indrukwekkende preek (middagdienst) van ds P den Butter; waarbij het bloed over de gemeente wordt uitgeworpen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

https://archive.org/details/ds.-e.-vene ... -niet-meer

En de zee was niet meer...

En zie daar, geliefden, een oorzaak van verwondering voor Johannes op Patmos. En het is alsof u hem ziet staan, geliefden, aan de oever der zee. En tot nog toe heeft hij de golven aan zien komen. Hij heeft ze horen ruisen in haar volheid. En dan in ene keer.... de zee zwijgt niet alleen, maar als hij dan voor zich ziet, en als hij zijn blik achterwaarts werpt... En de zee was niet meer!
Weet u, voor wie dat een oorzaak van verwondering wordt? Degene die kennis gemaakt heeft met de zee. Als ze hebben geleerd: Uw pad ging door de zee. En dan kan ze zee diep wezen. En zo onpeilbaar diep als de zee is, zo diep kunnen de rampen en de afgronden der zonden zijn. Wat zal het dan wezen, als de Kerk straks staat aan de oever, en als ze dan rondom zich heen zullen blikken, en als dan het ontroerde oog geen zee meer zal zien. Geen zonde meer. Geen verdriet meer. Geen graf, geen tranen en geen smart. Dan zal het een eeuwige aanbidding wezen! En de zee was niet meer...


Voor sommigen zal de taal hierboven geen vreemde zijn, althans, ze zullen de leraar erin herkennen die deze woorden heeft gesproken. De leraar is niet meer. De zee is hij wel door gegaan, maar nu: De zee is voor hem eeuwig gestild. Zijn woorden klinken nog na op deze aarde die zucht en kreunt onder de oordelen Gods, en daar temidden van die zee van ellenden, zee van verleiding, zee van rampspoed, zee van valse leraars, die het zo benauwd en bang kunnen maken voor de Kerk. Daar klink nog een stem uit het verleden, een stem die spreekt over de toekomst.

Komt, luistert toe!
En de zee is er nog, en de zeer wordt nog hoger.
Maar...
Welzalig, dien Gij hebt verkoren,
Dien Gij uit al het aards gedruis
Doet naderen, en Uw heilstem horen,
Ja, wonen in Uw huis.


Ik hoor de kerk zingen:
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant.
Daar is de vreemdelingschap vergeten
en wij, wij zijn in 't Vaderland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ukkie »

https://www.laankerk.nl/de-laankerk/prekenarchief/#
Predikant ds. J.J. Mulder
Over de verloochening van Petrus.
Thema 'De gave van tranen'
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Ukkie schreef:https://www.laankerk.nl/de-laankerk/prekenarchief/#
Predikant ds. J.J. Mulder
Over de verloochening van Petrus.
Thema 'De gave van tranen'
Dat was de moeite waard Ukkie...
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
Ukkie schreef:https://www.laankerk.nl/de-laankerk/prekenarchief/#
Predikant ds. J.J. Mulder
Over de verloochening van Petrus.
Thema 'De gave van tranen'
Dat was de moeite waard Ukkie...
Ook voor mij?
Ik ken die ds. niet. Maar we zullen eens zien, want ja, ik ben soms nieuwsgierig en soms is dat in je voordeel. Je moet immers wel weten wat er gezegd wordt, wat er leeft in onze samenleving enz. Juist ook door divers te luisteren hoor je dingen die je blik verwijden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

voor iedereen, want de Heere spreekt.
Een luisterhouding zoals de jonge Samuel kan niet anders dan vruchtbaar zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Ik vond het een preek waar de mens vernederd wordt en God verhoogd.
Een les die ik steeds moet leren om afgebroken te worden in mezelf. Niets meer van mezelf te verwachten. Om zo des te meer te zien in en op Christus.
En dat kost tranen. Dat moest Petrus leren om bruikbaar te worden in Gods koninkrijk.
En dat moet ik leren..steeds weer opnieuw.
Armmakende genade.

De ds zei het niet, maar het had gepast in de preek: geen groter goed Gij mij geven meugt, dan dat Ge mij vernedert en maakt klene
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:voor iedereen, want de Heere spreekt.
Een luisterhouding zoals de jonge Samuel kan niet anders dan vruchtbaar zijn.
Ik denk hier wat genuanceerder denk ik. Elke dominee (daar kunnen we niet bij voorbaat van uitgaan) een verkondiger door God gezonden. Als we dit dit klakkeloos aannemen kunnen we makkelijker alles van alles accepteren omdat een dominee het zegt. Ik kan dat niet om mijn geweten geen geweld aan te doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ik vond het een preek waar de mens vernederd wordt en God verhoogd.
Een les die ik steeds moet leren om afgebroken te worden in mezelf. Niets meer van mezelf te verwachten. Om zo des te meer te zien in en op Christus.
En dat kost tranen. Dat moest Petrus leren om bruikbaar te worden in Gods koninkrijk.
En dat moet ik leren..steeds weer opnieuw.
Armmakende genade.

De ds zei het niet, maar het had gepast in de preek: geen groter goed Gij mij geven meugt, dan dat Ge mij vernedert en maakt klene
Dat is iets wat we van nature niet willen en zelfs niet weten wat dat inhoud. Ik geloof wel dat dit een goede uitspraak is op zich. Maar ik luister, als dat mag, toch verder dan een oneliner. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Richard Wurmbrand beschrijft hoe de gelovigen achter het IJzeren gordijn naar preken luisterden. De meeste dominees in de legale kerken preekten alleen wat de atheïstische overheid wilde horen. Een groot deel van hen was zelfs informant van de geheime dienst. Maar zelfs zij konden er niet omheen om af en toe iets uit de Bijbel te citeren. En de hongerige zielen pikten dat er tussenuit en lieten de rest liggen.
Wurmbrand haalt daarbij Lev. 11:37 aan. De Communistische Patij gaf boeken uit waarin uitgebrid werd verteld welke onzin er in de Bijbel stond. De gelovigen kochten deze boeken massaal, onderstreepten de Bijbelteksten en lieten de rest voor wat het was.
Als je maar honger hebt...
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Ow dus Ds. Venema is de standaard? Daaraan moet men alles toetsen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Ow dus Ds. Venema is de standaard? Daaraan moet men alles toetsen?
Hoe komt daarbij en waarop grondt in dat? U vraagt het, en dat heeft vanzelf een reden. Ik wil daar wel verder op ingaan, maar wat is het dat u zo'n vraag stelt? Ben ik niet meer dan 10 jaar hier en weet u het niet, en gelooft u dat ik me aan een dominee optrek? Is dat niet sektarisch? Graag meer achtergrond over uw vraag.

PS Sorry ik was in de veronderstelling dat dit een pb was. Dus ja, dan ga ik soms wat verder vragen.Daarom graag antw. per pb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Beste Dia je noemt de aanspraak tot de gemeente.
'Gemeente van onze Heere Jezus Christus' is toch een niet afwijkende aanspraak van de gemeente als wii zien hoe de NGB hierover spreekt.

ARTIKEL 27
Van de algemene christelijke kerk
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,
dewelke is een heilige vergadering der ware Christ-gelovigen,
al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus,
gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.

Dat je de HSV onwennig vind begrijp ik, we zijn denk ik allebei opgevoed met de Statenvertaling.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie