Preken beluisteren op internet

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Maar ik vind het ergerlijk als mensen beweren dat ze zo'n groot geloof hebben dat ze het andersom ook zouden geloven. Daar gaat het namelijk helemaal niet om in die geschiedenis.
Zeg je dit nu als persoonlijke mening of als moderator?
Het is niet groen, dat zie ik.
Je mag zelf dit zo geloven, maar ik vind wel dat je voorzichtig moet zijn met zo'n aanvallende mening. Dat je het ergerlijk vindt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Als persoonlijke mening.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Als persoonlijke mening.
Okay, helder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door KDD »

Tiberius schreef:Klopt hoor, ik ben het er mee eens.
Maar ik vind het ergerlijk als mensen beweren dat ze zo'n groot geloof hebben dat ze het andersom ook zouden geloven. Daar gaat het namelijk helemaal niet om in die geschiedenis.
Ik zie het als wat doorgeslagen ijver om de waarheid van Gods Woord te verdedigen. En dat stoort me niet. Beter zo als anders om.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Charles schreef:
J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Ds. Latzel weer eens beluisterd. Zoals altijd Bijbelgetrouw en scherp. Wie Gods Woord niet voor de waarheid houdt (en bijv. niet in 6 daagse schepping gelooft of dat de ezel van Bileam gesproken heeft) bewijst daarmee dat hij geen waar geloof heeft.
Die duidelijkheid missen we in Nederland. Ik heb dat hier maar weinig zo radicaal en duidelijk horen benoemen helaas.
Eens. Zei het pas ook in een leeskring van gemeenteleden. Dat we als GG-ers heel degelijk zijn en dat de schuld nog wordt benoemd etc maar dat dat maar deels waar is. Heel veel is verpakt in verhullend taalgebruik wat makkelijk langs ons heen gaat. We lazen iets van Owen over de ernst van de zonde. Tijdens het lezen dacht 'dit hoor ik niet op de kansel'. Ik hield dat voor me. Maar iemand zei het heel voorzichtig tijdens de leeskring. Vervolgens viel iedereen hem bij dat ze bij lezen van dat gedeelte precies hetzelfde gedacht hadden (niet 'bent u daar ook al ontdekt gemeente?' maar de heiligheid van God en het Godonterende karakter van de zonde uittekenen in scherpe bewoordingen). Als ik ds. B. van Leeuwen (PKN) beluisterde schrok ik soms van zijn scherpte hoe hij spreekt over verlorenheid van de mens en over de hel. Dan denk ik: zo hoor ik in mijn GG nooit over de hel spreken. Hetzelfde bij de scherpte en radicaliteit van ds. Latzel. Ik vraag me of of we het aan zouden kunnen als we als kerkverband zo'n predikant zouden hebben.
Ik heb ds. De Kok er eens over horen preken n.a.v. Zondag 19 óf 22. Helaas kun je die preek niet meer terug beluisteren. En ik heb afgelopen zomer een preek gehoord van ds. Huijser n.a.v. de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. Ik geloof dat ik die preek nog ergens heb.

Dus ik hoor het wel. Maar dat is inderdaad maar incidenteel.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 29 okt 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12057
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Even over Jona.
k vind het gevaarlijk om een conditionele 'wat als'-uitspraak als norm te nemen voor de betrouwbaarheid van Gods Woord. Je miskent daarmee zowel het genadekarakter van het geloof (het wordt je door de Heere gegeven om Zijn wonderen te geloven) als de gebondenheid van het geloof aan datgene wat God wél openbaart. De uitspraak moeten we dus bij voorkeur niet gebruiken. Het geeft te denken dat de uitspraak helaas in vele varianten als een waargebeurd verhaal wordt verteld.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Predikant in gesprek met ds Latzel. Predikant signaleert in binnen- en buitenland honger naar het Woord onder de jongeren. Wat zou ds Latzel de jeugd willen meegeven? Latzel:
Bijbel lezen
Bidden
Boete doen

https://youtu.be/z_oNPNqQHJ4
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Charles schreef:
J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Ds. Latzel weer eens beluisterd. Zoals altijd Bijbelgetrouw en scherp. Wie Gods Woord niet voor de waarheid houdt (en bijv. niet in 6 daagse schepping gelooft of dat de ezel van Bileam gesproken heeft) bewijst daarmee dat hij geen waar geloof heeft.
Die duidelijkheid missen we in Nederland. Ik heb dat hier maar weinig zo radicaal en duidelijk horen benoemen helaas.
Eens. Zei het pas ook in een leeskring van gemeenteleden. Dat we als GG-ers heel degelijk zijn en dat de schuld nog wordt benoemd etc maar dat dat maar deels waar is. Heel veel is verpakt in verhullend taalgebruik wat makkelijk langs ons heen gaat. We lazen iets van Owen over de ernst van de zonde. Tijdens het lezen dacht 'dit hoor ik niet op de kansel'. Ik hield dat voor me. Maar iemand zei het heel voorzichtig tijdens de leeskring. Vervolgens viel iedereen hem bij dat ze bij lezen van dat gedeelte precies hetzelfde gedacht hadden (niet 'bent u daar ook al ontdekt gemeente?' maar de heiligheid van God en het Godonterende karakter van de zonde uittekenen in scherpe bewoordingen). Als ik ds. B. van Leeuwen (PKN) beluisterde schrok ik soms van zijn scherpte hoe hij spreekt over verlorenheid van de mens en over de hel. Dan denk ik: zo hoor ik in mijn GG nooit over de hel spreken. Hetzelfde bij de scherpte en radicaliteit van ds. Latzel. Ik vraag me of of we het aan zouden kunnen als we als kerkverband zo'n predikant zouden hebben.
Ik ben verheugd dat we in Scherpenzeel nu zo'n predikant hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef:
Charles schreef:
J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Ds. Latzel weer eens beluisterd. Zoals altijd Bijbelgetrouw en scherp. Wie Gods Woord niet voor de waarheid houdt (en bijv. niet in 6 daagse schepping gelooft of dat de ezel van Bileam gesproken heeft) bewijst daarmee dat hij geen waar geloof heeft.
Die duidelijkheid missen we in Nederland. Ik heb dat hier maar weinig zo radicaal en duidelijk horen benoemen helaas.
Eens. Zei het pas ook in een leeskring van gemeenteleden. Dat we als GG-ers heel degelijk zijn en dat de schuld nog wordt benoemd etc maar dat dat maar deels waar is. Heel veel is verpakt in verhullend taalgebruik wat makkelijk langs ons heen gaat. We lazen iets van Owen over de ernst van de zonde. Tijdens het lezen dacht 'dit hoor ik niet op de kansel'. Ik hield dat voor me. Maar iemand zei het heel voorzichtig tijdens de leeskring. Vervolgens viel iedereen hem bij dat ze bij lezen van dat gedeelte precies hetzelfde gedacht hadden (niet 'bent u daar ook al ontdekt gemeente?' maar de heiligheid van God en het Godonterende karakter van de zonde uittekenen in scherpe bewoordingen). Als ik ds. B. van Leeuwen (PKN) beluisterde schrok ik soms van zijn scherpte hoe hij spreekt over verlorenheid van de mens en over de hel. Dan denk ik: zo hoor ik in mijn GG nooit over de hel spreken. Hetzelfde bij de scherpte en radicaliteit van ds. Latzel. Ik vraag me of of we het aan zouden kunnen als we als kerkverband zo'n predikant zouden hebben.
Ik ben verheugd dat we in Scherpenzeel nu zo'n predikant hebben.
Dat is natuurlijk een fenomeen wat in de gehele breedte van de gereformeerde gezindte speelt, zie ook de artikelen in het RD uit 2020.

https://www.rd.nl/artikel/834366-gerefo ... an-spreken
https://www.rd.nl/artikel/834404-over-d ... odzakelijk
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

pierre27 schreef:
Charles schreef:
J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Ds. Latzel weer eens beluisterd. Zoals altijd Bijbelgetrouw en scherp. Wie Gods Woord niet voor de waarheid houdt (en bijv. niet in 6 daagse schepping gelooft of dat de ezel van Bileam gesproken heeft) bewijst daarmee dat hij geen waar geloof heeft.
Die duidelijkheid missen we in Nederland. Ik heb dat hier maar weinig zo radicaal en duidelijk horen benoemen helaas.
Eens. Zei het pas ook in een leeskring van gemeenteleden. Dat we als GG-ers heel degelijk zijn en dat de schuld nog wordt benoemd etc maar dat dat maar deels waar is. Heel veel is verpakt in verhullend taalgebruik wat makkelijk langs ons heen gaat. We lazen iets van Owen over de ernst van de zonde. Tijdens het lezen dacht 'dit hoor ik niet op de kansel'. Ik hield dat voor me. Maar iemand zei het heel voorzichtig tijdens de leeskring. Vervolgens viel iedereen hem bij dat ze bij lezen van dat gedeelte precies hetzelfde gedacht hadden (niet 'bent u daar ook al ontdekt gemeente?' maar de heiligheid van God en het Godonterende karakter van de zonde uittekenen in scherpe bewoordingen). Als ik ds. B. van Leeuwen (PKN) beluisterde schrok ik soms van zijn scherpte hoe hij spreekt over verlorenheid van de mens en over de hel. Dan denk ik: zo hoor ik in mijn GG nooit over de hel spreken. Hetzelfde bij de scherpte en radicaliteit van ds. Latzel. Ik vraag me of of we het aan zouden kunnen als we als kerkverband zo'n predikant zouden hebben.
Ik ben verheugd dat we in Scherpenzeel nu zo'n predikant hebben.
Dan begrijpen wij elkaar niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Opvallend bij Puriteinen, maar ook een predikant als ds Van Leeuwen, is het beide, schepe radicale prediking maar ook zeer nodigend evangelie met een evangeliedrang. Haast u en spoed u om uw levenswil naar de Borg en Zaligmaker anders is het eeuwig te laat en dan zal men in de hel zeggen had ik maar…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

KDD schreef:
Tiberius schreef:Klopt hoor, ik ben het er mee eens.
Maar ik vind het ergerlijk als mensen beweren dat ze zo'n groot geloof hebben dat ze het andersom ook zouden geloven. Daar gaat het namelijk helemaal niet om in die geschiedenis.
Ik zie het als wat doorgeslagen ijver om de waarheid van Gods Woord te verdedigen. En dat stoort me niet. Beter zo als anders om.
Zo is dat. Je moet het nl. ook in een bepaalde context zien, waarin het gezegd werd.
En in de stijl van preken.
Het is gevaarlijk als een dominee staat te verkondigen dat je de 6 scheppingsdagen niet zo letterlijk hoeft te nemen.
Zulke predikanten weten vaak ook geen raad met het boek Hooglied. Dat zien ze dus als mooie poëzie en dat is het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Andersom heb ik wel eens een dominee horen zeggen: Hooglied is alleen maar geestelijk en gaat niet om een relatie tussen man en vrouw. Het leven met God koppelen aan de lichamelijke liefde is blasfemie.
En dan denk ik dat je het óók niet hebt begrepen.
Overigens ken ik geen enkele dominee, ook geen vrijzinnige, die geen diepere laag in Hooglied ziet. De vraag is alleen: Is het een allegorie of een analogie?
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

De reformatieherdenking in Houten is de moeite waard om te beluisteren. Ds. A.J. Zoutendijk had een goede lezing over de vrijheid van een christen. Hij had daar wellicht nog iets meer over kunnen zeggen, maar hij heeft niets gezegd waar iemand zich aan kon storen, en dat is ook een deugd. Ik vind het verheugend dat van midden/links bond tot vrij rechts HHK aan de bijeenkomst deelnemen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:De reformatieherdenking in Houten is de moeite waard om te beluisteren. Ds. A.J. Zoutendijk had een goede lezing over de vrijheid van een christen. Hij had daar wellicht nog iets meer over kunnen zeggen, maar hij heeft niets gezegd waar iemand zich aan kon storen, en dat is ook een deugd. Ik vind het verheugend dat van midden/links bond tot vrij rechts HHK aan de bijeenkomst deelnemen.
Ds. Zoutendijk is voor de vrouw in het ambt, en stond in de moderne/linkse hervormde gemeente van Utrecht, Jacobikerk....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie