Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
alepha schreef: Geluisterd! Mooi hoe Dr. Visser het uitlegt: je wordt niet een ander mens (althans niet in eerste instantie) maar je wordt van een Ander!
Ik heb veel gehad aan de serie lezingen die hij in Lisse heeft gehouden: https://geloofsavondenlisse.jouwweb.nl/.
Ik heb de tekst uitgetypt en die is te vinden bij het topic "Meditaties"
Ik zie het niet
waar ?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 20#p943062
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ik ben er ook wel geweest, maar mijns inziens maakt hij wel een karikatuur van de geloofsbeleving in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vond er weinig nieuws te horen.

Maar goed, ik ontken niet dat hij voor veel mensen een inspirerend spreker is. Ik heb liever wat meer diepgang, maar mijn smaak is niet de norm.
Waar zit jouw geloofsbeleving in ?
Tussen hem en GG in ?
Dat is een goede vraag. De geloofsbeleving van deze dominee past ook prima binnen de Gereformeerde Gemeenten, al meent hij zelf van niet. Maar goed, de vraag was naar mijn geloofsbeleving.

Ik denk dat ik mij prima thuis voel in de linkerflank van de Gereformeerde Gemeenten, maar dat ik veel minder conservatief van aard ben. Ik zou het bijvoorbeeld prima vinden om gezangen te zingen, uit de NBV te lezen en heb ook geen probleem met vrouwelijke predikanten. Ik zou ook prima in een linkerflank CGK kunnen kerken, mits daar naast verbondsmatig spreken ook duidelijk de kenmerken van het echte geloof aan de orde komen. Een confessionele preek met aandacht voor separatie en voor de kenmerken van het echte geloof, zou ook prima passen.

Maar in de katholieke kerk hoor ik ook heel goede preken. Als de preken maar opkomen uit het Evangelie, in plaats van uit een door de prediker ingevuld welbehagen waarover de bijbel slechts zeer terughoudend spreekt of juist alleen uit de persoonlijke ervaringen van de spreker, en als de preek maar duidelijk de twee wegen aan de orde stelt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

DIA@
Kun je antwoorden op de vraag ?
En nee ik probeer je niet in te laten tuimelen ofzo.
Wat doe je als je een fout tegen God hebt gemaakt ?
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:DIA@
Kun je antwoorden op de vraag ?
En nee ik probeer je niet in te laten tuimelen ofzo.
Wat doe je als je een fout tegen God hebt gemaakt ?
Huh? DIA geeft toch antwoord op de vraag waar het uitgetypte staat?
-
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:DIA@
Kun je antwoorden op de vraag ?
En nee ik probeer je niet in te laten tuimelen ofzo.
Wat doe je als je een fout tegen God hebt gemaakt ?
Huh? DIA geeft toch antwoord op de vraag waar het uitgetypte staat?
Ja maar hij wilde in topic meditatie geen discussie of niet erover hebben.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Dit is waar Geytenbeekje het over heeft:


Dia heeft de moeite genomen om het volgende gedeelte helemaal uit te typen. Hartelijk dank Dia !!


Dat is natuurlijk een vraag die heel veel mensen bezig houdt. Wanneer ken ik mijn zonde goed genoeg? En diep genoeg? Beleef ik het echt genoeg? Wat ik heb gedaan voor God. Is mijn berouw voldoende om genade te ontvangen? Een vraag die mensen ook heel erg kan ophouden. Als ze het gevoel hebben dat het nog niet ver en diep genoeg is. En daardoor bij de genade vandaan kan houden.
Je bent er nog niet aan toe. Want je moet eerst je zonde beter, en dieper, en echter leren kennen.
In dat laatste geval wordt het natuurlijk wel gevaarlijk, want hoe kun je met een goed argument de oproep tot bekering geloof in Gods genade afwijzen? Je bent er nog niet aan toe.

Laten we het er eens eventjes over hebben in het licht wat Calvijn daar ooit over zei. Calvijn zei: Wanneer ken je je zonde goed genoeg? Als je je zonde zo ziet, dat je reden genoeg vindt om een beroep te doen op Gods genade. Al is het maar één zonde. Die je zo dwars zit en zo hoog zit dat je denkt: God, het is zo scheef en zo verkeerd dat je ineens beseft: Ik heb vergeving nodig! Dan is die ene zonde aanleiding om met heel je bestaan te komen tot God. En is die ene belijdenis genoeg om genade te vinden in Gods ogen. En Calvijn had dat natuurlijk niet zomaar uit de lucht gegrepen. De Bijbel is daar vol van. Noem jij eens iemand uit de Bijbel die zegt: Nu ken ik mijn zonde genoeg en diep genoeg. Dat ik.. ja, bij God terecht kan. Mijn berouw klopt. En ik heb echt in de gaten wat ik heb gedaan. Dus nu, nu mag ik eigenlijk de aanspraak maken op genade.
Noem jij eens iemand op! Van wie je dat zou kunnen zeggen? Het gaat in de Bijbel er heel verschillend aan toe. Ik denk… om maar eens even te beginnen aan die verlamde die door die vier vrienden wordt gedragen. En hij zakt tot voor de voeten van Jezus. Waar heeft ie naar verlangd? Natuurlijk, naar genezing, naar herstel.
Nou ja, of hij er naar verlangd had dat weet ik niet eens. Want het zijn zijn vrienden die hem daarheen dragen en hij laat het maar gewoon gebeuren. Kende die man zijn zonde op dat moment wel, diep genoeg? Geen idee!

Misschien dat hij zich meer dan eens heeft afgevraagd: waar heb ik het aan verdiend? Die verlamming! Dat ik niet uit voeten kan? Misschien heeft ie soms ook gedacht: Ach ja, een mens heeft ook niks anders verdiend! Maar ja, dat weet ik niet helemaal zeker of ie zo dacht. Maar, ’t zou gekund hebben! Maar kende ie z’n zonden toen hij daar voor Jezus’ voeten werd neergelegd diep genoeg? Geen idee! Ik denk eerder van niet dan van wel.
Toch zei Jezus als eerste woord: Zoon, uw zonden zijn u vergeven! En waarom? Omdat het God en Jezus het meest hoog zit om vergeving uit te delen. Genade te schenken. Dat is het liefste wat Hij aan ons kwijt wil. Nog veel meer dan genezing wil Hij vergeving schenken! Hij heeft het op z’n hart zo hoog, dat, al ligt daar een mens die daar niet eens om vraagt, dat die mens daar mee wordt verrast! Als geschenk van de Hemel!

Apart hè? Zó graag wil God dat kwijt, dat die man niet genoeg is alleen maar met genezing, en dan huppelend dat huis uit zou lopen, maar dat ie om te beginnen zou ontvangen wat God in Christus écht voor hem heeft: Genade! Dat ie kind aan huis mag worden. Verlamd of genezen. Nou, dat laat al iets zien dat hier al de systemen die wij er soms op nahouden zomaar als een kaartenhuis in elkaar zakken.

Móet je je zonden dan niet kennen? Jawel… maar niet als een voorwaarde waar je een rapportcijfer voor kunt halen, maar als een werkelijkheid, die voor je oplicht. Op zo’n manier dat je een beroep doet op de ontferming en de genade van God.
En dan denk ik bijvoorbeeld aan… aan Manasse! Manasse was een koning, een zoon van Hizkia, die er zo’n verschrikkelijke puinzooi van gemaakt had, zich zo aan alles had bezondigd, dat wil je niet weten! En dan wordt ie weggevoerd, en dan komt ie in de gevangenis, en dan staat er…
Ik lees het even voor: Maar toen God hem benauwde… - Ja, hij zat helemaal.., natuurlijk vast! Alles verloren! Alles kwijt! Niks meer over! Met alleen de toekomst: de dood voor ogen – zocht hij het aangezicht van de Heere zijn God, om dat gunstig te stemmen, en hij vernederde zich.
Nu pas, Manasse, nu je geen kant meer uit kunt, nu je vernederen, om het aangezicht van God gunstig te stemmen? Nu door de knieën, om genade te ontvangen? Ja nu pas…. Hoeveel heeft Manasse op dat moment van z’n schuld gezien? ’t Staat er niet bij. Er staat wel dat ie alles op alles heeft gezet om het aangezicht gunstig te stemmen, om toch genade te ontvangen! Nu ie zo verloren was als wat, met de dood voor ogen!

Hoeveel eigenbelang zat daarbij en hoeveel zat daar nou in. Heb jij een idee? Ik niet!
Maar, weet je wat er staat? Zo graag wil God genade aan ons kwijt.
Met dat hij zich vernederd, door de knieën gaat, is er blijdschap in de hemel. Moet je maar horen: Met dat hij zich diep vernederde voor de God van zijn vader, - hij lag als het ware plat op de grond te bidden om genade - dat God Zich door hem liet verbidden. God was helemaal klaar met die man! Hij had het er ook echt naar gemaakt! En God… Hij krijgt het als het ware niet over Zijn hart, nu hij daar ligt, terwijl hij geen kant meer op kan.

Uiteindelijk dan de toevlucht neemt, en een beroep doet op Zijn genade. God laat Zich verbidden. Het raakt Zijn hart. En er staat bij: En Hij verhoorde zijn smeekbede. Prachtig hè?
Weet je wat Lewis daarover heeft gezegd? Hij heeft dat heel, heel goed weergegeven. Hij heeft gezegd: al is God de laatste waar wij een beroep op doen, en Zijn genade het laatste waar we om komen, als we geen kant meer uitkunnen! Dan is God niet te trots, om Zich over ons heen te buigen.
Hij zegt niet: Ja, je hoefde Me daarvoor ook niet, en is dat nou echt omdat je je zo schuldig voelt, of is het omdat nu ineens de nood en de dood aan de man komt? Nee, God is niet te trots!

Wat een Abba! Wat een ontferming! Om Zich dan over ons heen te buigen. Maakt niet uit, of je de diepte van je schuld dan wel echt ziet! Dit maakt uit: of je door de knieën gaat, en zegt: God, met alles wat ik ben, een ding is heel zeker, ik ben verloren. Red me!
Is dat omdat je de eer van God zoekt? Nee, het is vooral omdat de angst je naar de keel vliegt! Maar God liet Zich verbidden.
Als wij zoeken het aangezicht van God gunstig te stemmen. God is niet te trots om Zich over ons heen te buigen en om Zich over ons te ontfermen.

Het doet me denken aan die gelijkenis van de verloren zoon. Er staat: Hij kwam tot zichzelf. Wanneer? Nou, toen er natuurlijk niks meer te eten was, toe ie ten dode was opgeschreven, toen pas! Niet omdat hij z’n zonde genoeg zag, en toen, toen ging ie redeneren. Toen zij ie bij zichzelf – kun je nalezen – toen zei ie bij zichzelf: Ik zal opstaan, naar mijn vader gaan en ik zal zeggen: vader ik heb gezondigd. Ja, wat moet je ook anders zeggen? Hoe echt was dat? Hoe diep zat dat? Weet jij het? Ik weet alleen… Hij wist alleen: als ik hier nu blijf, en nu alsnog volhardt in eigen wijsheid, en denk dat ik mijzelf wel kan redden, nou dan wordt het m’n dood. En toen stond ie op en toen dacht ie wat ie moest gaan zeggen. En voordat ie goed en wel was uitgepraat, die vader snelde hem tegemoet.. Voordat ie dat gezegd had zelfs! En voor dat ie was uitgepraat zei die vader: Kind, je was verloren en je bent gevonden. Je bent thuis! Je bent welkom, en mijn genade is genoeg.
Nou, dat zijn even wat voorbeelden uit de Bijbel. Die laten zien dat Hij niet een soort.. systeem is, op grond waarvan jij dus kunt vaststellen of je zonde diep genoeg kent om voor genade in aanmerking te komen.

Ik eindig weer met waar ik begon. Calvijn zei: Al zie je maar één zonde. Als jij beseft op grond van die ene zonde: God, ik kan niet bestaan. Neem dan de toevlucht tot de troon van de genade, met heel je hebben en houden. God is genadig genoeg, barmhartig genoeg, om Zich over je heem te buigen. De Hemel is zelfs blij dat je komt. Een zondaar die zich bekeert tot God. Wat een wonder hè? Dat één zonde al genoeg kan zijn om jou tot op de knieën te krijgen bij God. Zo zou ik het willen zeggen.

Ds. Paul Visser

Bron: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... werkt-dat/[/quote]
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Zo dat praat wat makkelijker als er staat waar het over gaat. Dia nogmaals dank voor het uittypen. Wat een klus moet dat geweest zijn!

Ik heb echt met tranen in mijn ogen naar dit stuk van ds Visser geluisterd. Vroeger zeiden ze wel eens: mijn hart wordt verklaard. Dit voelde ik nu precies tijdens het luisteren. Ik ben ook met 1 zonde bij God terecht gekomen. En gevraagd om vergeving. En wat deed God, Hij gaf veel meer! Hij gaf vergeving voor ál mijn zonden. Dat is echt een wonder. Temeer omdat God al twee keer overduidelijk heeft gesproken in mijn leven, maar ik luisterde niet. Toen ik God nodig had, luisterde Hij wel naar mij. Niet te begrijpen. Zo genadig is God!

Dit is even heel in het kort. Maar wilde dit toch met jullie delen. Op het forum wordt vaak zo weinig goed van God gesproken. Terwijl God dat zó waard is. Ik wenste wel dat we meer tot eer van God konden leven. Ik zelf ook, ik ben ook erg gebrekkig daarin. Maar dat mogen we ook weer bij God neerleggen.
Laatst gewijzigd door Forummer op 23 okt 2020, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Dankjewel. :)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door BJD »

Prachtig Dia, dank!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik bedoelde om het aandachtig te lezen (daarom bij meditaties).
Dan kunnen we merken dat er wat dingen anders zijn dan ik de voorgaande meditaties die ik plaatste. Het is dus niet mijn bedoeling om er verder wat van te zeggen, want dat heb ik vaak genoeg gedaan, maar (los van de taal/stijl) of er misschien theologisch gezien verschillen worden opgemerkt. Dat bedoelde ik. Meer niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:Prachtig Dia, dank!
Geen dank
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door alepha »

DDD schreef:Ik ben er ook wel geweest, maar mijns inziens maakt hij wel een karikatuur van de geloofsbeleving in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vond er weinig nieuws te horen.

Maar goed, ik ontken niet dat hij voor veel mensen een inspirerend spreker is. Ik heb liever wat meer diepgang, maar mijn smaak is niet de norm.

In wat ik gehoord heb tijdens de lezingen, ging Dr. Visser juist heel respectvol om met de geloofsbeleving zoals die onder andere in de GG is.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Dat sluit elkaar niet uit. Je kunt heel respectvol een verkeerd beeld hebben.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
En de preek die ik vanavond hoorde is ook aanbevelenswaardig (selecteer de dienst van 20 oktober):
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Oprechte interesse. Wat vind je nu zo aanbevelingswaardig aan deze preek?

Ik heb de preek beluisterd. Ik heb achting voor deze predikant. Er zijn preken van hem geweest die ik mijn leven niet meer vergeet.
Maar tegelijkertijd. Stel dat je een collega had meegenomen, of een dwarse puberzoon. Die kan toch niets maken van deze geheimtaal voor mensen uit de inner circle ? Ik vraag me serieus af waarom je in deze tijd nog zo je preken maakt. Wie dien je er mee?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

Ik wil ook bij bovenstaande @Bezorgd aansluiten. Daarnaast nog een vraag stellen. In de preek hoorde ik van oudsher bekende klanken en zinsneden. Vaak met een rijke en diepe inhoud. Toch bevreemde mij soms enkele zinnen. Eén er van zou ik graag hier willen noemen: "Een zalig heimwee naar een onbekende God, een onverzoende God...." Mogen we dit eigenlijk wel zo gebruiken: 'onverzoende God' ? Ik begrijp dat er bedoeld wordt dat we heimwee krijgen naar een God, naar wie we uitgaan om verzoening te smeken. Maar legitimeert het weten wat er bedoeld wordt de soms (naar mijn mening) kromme uitspraken?

Niet een vraag bedoeld om de preek te fileren, maar ik zat daar zo wat over na te denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie