Preken beluisteren op internet

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Ds. Roelofsen is van origine GG. Dus de herkenning begrijp ik. Eerder heb ik al eens aangegeven dat er in de Bommelerwaard een GG is bijgekomen (Gameren). Uit goede bronnen heb ik vernomen dat uit omliggende plaatsen naar Gameren gaan. En vanuit Gameren gaan er naar Heesbeen. Echter ik heb de indruk dat Heesbeen ook aan het veranderen is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Met Gameren heb je dan ook wel het neusje van de zalm te pakken. Dat werd hier elders op het forum zelfs een GG genoemd dacht ik.
Gameren is ook niet echt een gemiddelde HHG.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

Geldt dit ook voor Nederhemert?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

En Zuilichem?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bourdon16 »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Ds. Roelofsen is van origine GG. Dus de herkenning begrijp ik. Eerder heb ik al eens aangegeven dat er in de Bommelerwaard een GG is bijgekomen (Gameren). Uit goede bronnen heb ik vernomen dat uit omliggende plaatsen naar Gameren gaan. En vanuit Gameren gaan er naar Heesbeen. Echter ik heb de indruk dat Heesbeen ook aan het veranderen is.
Ik dacht dat Heesbeen altijd 'leefde' van de mensen uit de omgeving Veen, Wijk ed, die graag nog een derde dienst willen. Heesbeen heeft ook alleen om 14u dienst. Al zag ik wel dat er belijdeniscatechisatie is gegeven door ds Rijken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

Ik heb begrepen dat je daar lid kunt zijn. Waarom er maar 1 dienst is is mij niet bekend.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Deze preek is ook heel mooi: https://youtu.be/BIBrKK1zFws
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Ik heb begrepen dat je daar lid kunt zijn. Waarom er maar 1 dienst is is mij niet bekend.
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat ze zo weinig bezoekers/leden hebben. Blijkbaar was het niet meer haalbaar om 2 diensten te hebben, en als je 's middags dienst hebt trek je hopelijk nog wat bezoekers uit de omgeving die dan niet hun eigen dienst hoeven te verzuimen. Aangezien deze gemeente zo klein is, is ze niet echt een serieuze "concurrent" van andere gemeenten in de bommelerwaard.

Gameren trekt wel redelijk wat mensen uit andere plaatsen, die vanwege de ligging in Gameren kerken.
CvdW schreef:Geldt dit ook voor Nederhemert?
Nederhemert zit ook aan de rechtse kant van het spectrum, maar de predikanten die daar staan / gestaan hebben, hebben toch een andere prediking als in Gameren. De huidige predikant van Gameren preekt veel meer vanuit gestalten en ondervindingen, terwijl in Nederhemert meer het kennen van Christus als Zaligmaker door een waar geloof centraal staat.
CvdW schreef:En Zuilichem?
Zuilichem is niet uitzonderlijk. Gewoon een Hersteld Hervormde Gemeente rechts van het midden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Met Gameren heb je dan ook wel het neusje van de zalm te pakken. Dat werd hier elders op het forum zelfs een GG genoemd dacht ik.
Gameren is ook niet echt een gemiddelde HHG.
Waarom niet?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Met Gameren heb je dan ook wel het neusje van de zalm te pakken. Dat werd hier elders op het forum zelfs een GG genoemd dacht ik.
Gameren is ook niet echt een gemiddelde HHG.
Waarom niet?
Zie het bericht wat Philpot net plaatst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... 17-07-2022
Ik zat (n.a.v. de aanbeveling van de preek van ds. Heemskerk in het andere draadje) nog eens wat na te luisteren. Maar deze preek roept herkenning op! Ik moet toch eens wat meer preken uit de HHK gaan beluisteren.
Ds. Roelofsen is van origine GG. Dus de herkenning begrijp ik. Eerder heb ik al eens aangegeven dat er in de Bommelerwaard een GG is bijgekomen (Gameren). Uit goede bronnen heb ik vernomen dat uit omliggende plaatsen naar Gameren gaan. En vanuit Gameren gaan er naar Heesbeen. Echter ik heb de indruk dat Heesbeen ook aan het veranderen is.
Laat ik nu ds Roelofsen persoonlijk goed kennen en veel familie hebben die in Gameren lid zijn.
Ds Roelofsen komt uit de CGK dus niet uit de GG. Verbazend dat dit zomaar hier neergeschreven wordt. Bij zijn bevestigingsdienst was er bij de handoplegging buiten HHK predikanten een CGK predikant en een OGG predikant maar geen GG predikant aanwezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef:Ik heb begrepen dat je daar lid kunt zijn. Waarom er maar 1 dienst is is mij niet bekend.
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat ze zo weinig bezoekers/leden hebben. Blijkbaar was het niet meer haalbaar om 2 diensten te hebben, en als je 's middags dienst hebt trek je hopelijk nog wat bezoekers uit de omgeving die dan niet hun eigen dienst hoeven te verzuimen. Aangezien deze gemeente zo klein is, is ze niet echt een serieuze "concurrent" van andere gemeenten in de bommelerwaard.

Gameren trekt wel redelijk wat mensen uit andere plaatsen, die vanwege de ligging in Gameren kerken.
CvdW schreef:Geldt dit ook voor Nederhemert?
Nederhemert zit ook aan de rechtse kant van het spectrum, maar de predikanten die daar staan / gestaan hebben, hebben toch een andere prediking als in Gameren. De huidige predikant van Gameren preekt veel meer vanuit gestalten en ondervindingen, terwijl in Nederhemert meer het kennen van Christus als Zaligmaker door een waar geloof centraal staat.
CvdW schreef:En Zuilichem?
Zuilichem is niet uitzonderlijk. Gewoon een Hersteld Hervormde Gemeente rechts van het midden.
In het verleden was Heesbeen een zogenoemde evangelisatie. Een soort van noodverband die het niet kon vinden met de prediking ter plaatsen en dan een evangelisatie oprichtte waar voorgangers werden uitgenodigd. Voor zo ver mij bekend had Heesbeen ook in de tijd dat ze een evangelisatievereniging waren maar een samenkomst op zondag. Heesbeen ligt trouwens niet in de Bommelerwaard maar 16 km verderop in het overjordaanse land van Heusden en Altena. Brabant dus, terwijl Gameren in Gelderland ligt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:Nederhemert zit ook aan de rechtse kant van het spectrum, maar de predikanten die daar staan / gestaan hebben, hebben toch een andere prediking als in Gameren. De huidige predikant van Gameren preekt veel meer vanuit gestalten en ondervindingen, terwijl in Nederhemert meer het kennen van Christus als Zaligmaker door een waar geloof centraal staat.
Ik vond het een hele herkenbare prediking. Geen enkel verschil met de GG-prediking die me zo dierbaar is.

Zijn er meer predikanten binnen de HHK die in deze lijn preken?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

Ds. K van Olst
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:Nederhemert zit ook aan de rechtse kant van het spectrum, maar de predikanten die daar staan / gestaan hebben, hebben toch een andere prediking als in Gameren. De huidige predikant van Gameren preekt veel meer vanuit gestalten en ondervindingen, terwijl in Nederhemert meer het kennen van Christus als Zaligmaker door een waar geloof centraal staat.
Ik vond het een hele herkenbare prediking. Geen enkel verschil met de GG-prediking die me zo dierbaar is.
Dat maakt me veel van je opmerkingen in andere discussies duidelijk.
Plaats reactie