Preken beluisteren op internet

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Klavart schreef:
-DIA- schreef:[

Ik luister er niet graag naar. Velen merken het niet op.
Ook al zegt hij veel waarheid, maar toch, er is iets wat anders is, niet makkelijk te benoemen, maar ik kan het niet verteren.
Heb je het over ds. Veldman of over de persoon achter de woeste weg?
Tja... mag ik het zeggen? Want ja, ik heb wat ervaring opgedaan.
Deze dominee preekt iets niet, maar wat is dat? Toch preekt hij kan hij de waarheid nauw zeggen. Wat het is kan ik niet onder woorden brengen. Kan iemand dat begrijpen?
Ja ik kan je begrijpen.
Hij preekt niet de standenleer zoals in andere afgescheiden kerken wel klinkt. Sterker, daar moet hij niets van hebben.
Ook wil hij niets weten van een onbewuste wedergeboorte zoals ter rechterzijde wel geleerd wordt.
Ik begrijp nooit zo goed waarom er zo’n sterke afkeer van deze leer is, dit is veel erger dan andersom.
Ik kan me bij beiden wel vinden echter dat gevoelloos afgeven door woeste weg en naar mijn idee minder liefdevolle prediking door de predikanten die regelmatig op deze site worden aangehaald geeft bij mij geen goed gevoel. Netjes gezegd zijn het allemaal wel wat dominantere persoonlijkheden dan gemiddeld. Wellicht verklaart dit het één en ander.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Mensen die menen te ontdekken dat zij wel en anderen niet werkelijk in de lijn van de Nadere Reformatie staan, zijn over het algemeen bovengemiddeld eigenwijs. En dat is toch een gezamenlijk kenmerk van veel predikanten die de standenleer afwijzen maar wel bevindelijk gereformeerd zijn. Voor zover ik kan beoordelen, hebben ze overigens wel gelijk. Maar er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

De meeste GG-dominees uit het midden hobbelen wat mee met de groep. De predikanten uit de kring van het Gekrookte Riet hadden wat meer standvastigheid nodig om voor hun gedachten uit te komen. Dus dat ze iets dominanter zijn en waren, lijkt mij wel te billijken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Mensen die menen te ontdekken dat zij wel en anderen niet werkelijk in de lijn van de Nadere Reformatie staan, zijn over het algemeen bovengemiddeld eigenwijs. En dat is toch een gezamenlijk kenmerk van veel predikanten die de standenleer afwijzen maar wel bevindelijk gereformeerd zijn. Voor zover ik kan beoordelen, hebben ze overigens wel gelijk. Maar er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

De meeste GG-dominees uit het midden hobbelen wat mee met de groep. De predikanten uit de kring van het Gekrookte Riet hadden wat meer standvastigheid nodig om voor hun gedachten uit te komen. Dus dat ze iets dominanter zijn en waren, lijkt mij wel te billijken.
Er zullen er zijn, die het niet verstaan, die dit zullen onderschrijven.... Loop maar gerust over me heen. Nee, dat is niet aangenaam hoor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
Men heeft mij al een etiket (mooi een sierlijk) van "EigenWijs". Laat maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JacobJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2017, 23:59

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JacobJ »

Hendrikus schreef:
JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
Etiket is snel verbonden aan een oordeel, 'in lijn staan van' mijns inziens niet. Zo staan de meeste predikers in een verband toch 'in lijn van'?
Opdat Mijn huis vol worde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
En wat doe jij dan in een ander draadje? :fouet :nonnon :fi :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Ik luister er niet graag naar. Velen merken het niet op.
Ook al zegt hij veel waarheid, maar toch, er is iets wat anders is, niet makkelijk te benoemen, maar ik kan het niet verteren.


Laat ik dit nu ook hebben bij die anderen. In een uur tijd worden mooie dingen gezegd, maar er zit altijd weer iets van de mens bij.
Gisteren hoorde ik het ook weer zeggen: het komt op de toepassing aan.
Klinkt goed in de oren, maar het is niet juist.

Zoet banden die mij binden .....
Wanneer we daar niet graag naar luisteren zegt dat iets over onze staat.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Ik luister er niet graag naar. Velen merken het niet op.
Ook al zegt hij veel waarheid, maar toch, er is iets wat anders is, niet makkelijk te benoemen, maar ik kan het niet verteren.


Laat ik dit nu ook hebben bij die anderen. In een uur tijd worden mooie dingen gezegd, maar er zit altijd weer iets van de mens bij.
Gisteren hoorde ik het ook weer zeggen: het komt op de toepassing aan.
Klinkt goed in de oren, maar het is niet juist.

Zoet banden die mij binden .....
Wanneer we daar niet graag naar luisteren zegt dat iets over onze staat.
Staat de Christus centraal, of de christen? Blijft zo belangrijk om naast een preek te leggen. Helaas zo vaak het laatste gehoord.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
Helemaal eens. Laten we daar niet aan beginnen. Ik hoor graag een dominee die Gods Woord naspreekt. Tuurlijk heb ik mijn voorkeuren, maar laten we dicht bij de Bron blijven. Dat is het enige wat telt. Al die discussies over "wedergeboorte, bekering en geloof" zijn nutteloos als je Zijn eigendom niet bent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door pierre27 »

MePaul schreef:
Hendrikus schreef:
JacobJ schreef:Zijn er meer predikanten in zijn 'lijn'? Zo ja, wie?
Ha, gaan we weer etiketjes plakken? Doe maar niet, please :nonnon
Helemaal eens. Laten we daar niet aan beginnen. Ik hoor graag een dominee die Gods Woord naspreekt. Tuurlijk heb ik mijn voorkeuren, maar laten we dicht bij de Bron blijven. Dat is het enige wat telt. Al die discussies over "wedergeboorte, bekering en geloof" zijn nutteloos als je Zijn eigendom niet bent.
Helemaal eens. Onbevooroordeeld luisteren is een goed iets.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door John Galt »

"Onbevooroordeeld luisteren"..... Dan moet je echt he-le-maal niets van een dominee of zijn achtergrond weten. En ook geen gevoelswaarde hangen aan spreekstijl, woordkeus en dergelijke. Kan dat wel?

Jaren geleden was voornoemde dominee actief in In het Spoor-kringen. Uit dien hoofde gaf hij in 1984 een interview aan De Telegraaf, waarin hij nogal boude uitspraken deed. Zie https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... legrafisch
Met dat in mijn achterhoofd bezocht ik begin jaren 90 een dienst waarin hij voorging. Ik was met iemand meegevraagd, maar zag er weinig fiducie in.
Totdat de dominee begon te preken. Om stil van te worden!
Dat vind ik altijd mooi. Dat je positief verrast wordt.
Who is John Galt? :quoi
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jongere »

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12508
Van harte aanbevolen, echt zoals ik me hem herinner. Als een evenwichtige evangeliedienaar.
Alleen het gedeelte over de noodleugen moet ik nog eens over doordenken, maar dat is een zijpad van de preek.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Jongere schreef:https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12508
Van harte aanbevolen, echt zoals ik me hem herinner. Als een evenwichtige evangeliedienaar.
Alleen het gedeelte over de noodleugen moet ik nog eens over doordenken, maar dat is een zijpad van de preek.
Inderdaad aanbevolen. Dank voor de link.
Dat van die noodleugen hoorden we precies zo in Schotland van de zomer. Een preek over het 9e gebod. We hebben er thuis nog een hele discussie over gehad.
Ik kan me helemaal vinden in de uitleg van ds Golverdingen. Vind het een belangrijk gegeven!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Preek van Tim Keller over Naaman de Syrier.

https://podcast.gospelinlife.com/e/sin- ... sy-part-1/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie