Preken beluisteren op internet

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Thema: De dag des Heeren
1. de instelling van de dag de Heeren
2. de onderhouding van de dag des Heeren
3. het wezenlijke van de dag des Heeren

Ik dacht aan de Catechusmusverklaring van wijlen ds. M. Golverdingen of ds. A. Schot uit Nunspeet.
Volgens mij preekte ds Golverdingen eerder daar geregeld.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Wat is uw enige troost?
1.Houvast aan een Ander
2.Vrijgemaakt door een Ander
3.Gevolg van een en ander

Ds Heijkamp Ger Gem Emmeloord
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11423
Middagdienst 22-1
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Richard W »

-DIA- schreef:Ik weet niet of deze preek illegaal is opgenomen. Deze is wel vrij te beluisteren via YouTube.
Dan heeft het soms wel iets dat je toch als het ware ook weer visueel de prediker kunt zien.
Of ik dan voor online preken met beeld ben? Daar kan ik me niet zomaar over uitlaten.
Het kan ook een stapje zijn naar een kan die we niet wensen.

https://www.youtube.com/watch?v=YDjvgv61iyE
De prediker heeft een rustige voordracht, en ik geloof dat er forummers zijn die daardoor wellicht eerder luiteren.
Een prediker die zijn wortels heeft in het Twentse stadje dat bekend is onder de naam Rijssen, of in het plaatselijk dialect Riessen.
Ik heb er moeite mee dat dergelijke preken volledig met gebed (en evt. voorbeden) en al op YouTube verschijnen. De eigenaar van dit YouTube kanaal plukt (of beter gezegd steelt) zo'n preek ergens van een website van een gemeente en zet het volledig op internet zonder toestemming van de predikant. Preken van deze predikant staan niet eens op prekenweb, zou deze dominee ze dan wel op YouTube willen hebben?

Kan een GerGem insider mij uitleggen waarom bepaalde GerGem predikanten niet meewerken aan Prekenweb en geen bezwaar tegen YouTube zouden hebben?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Natuurlijk kan iemand dat niet uitleggen, zover ik weet zit de eigenaar van dit kanaal niet op ons forum. Overigens kan een predikant via YouTube via een online procedure een video offline kunnen laten halen. Geen idee hoeveel werk dat is, valt volgens mij wel mee zolang je maar bewijs meestuurt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Richard W schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of deze preek illegaal is opgenomen. Deze is wel vrij te beluisteren via YouTube.
Dan heeft het soms wel iets dat je toch als het ware ook weer visueel de prediker kunt zien.
Of ik dan voor online preken met beeld ben? Daar kan ik me niet zomaar over uitlaten.
Het kan ook een stapje zijn naar een kan die we niet wensen.

https://www.youtube.com/watch?v=YDjvgv61iyE
De prediker heeft een rustige voordracht, en ik geloof dat er forummers zijn die daardoor wellicht eerder luiteren.
Een prediker die zijn wortels heeft in het Twentse stadje dat bekend is onder de naam Rijssen, of in het plaatselijk dialect Riessen.
Ik heb er moeite mee dat dergelijke preken volledig met gebed (en evt. voorbeden) en al op YouTube verschijnen. De eigenaar van dit YouTube kanaal plukt (of beter gezegd steelt) zo'n preek ergens van een website van een gemeente en zet het volledig op internet zonder toestemming van de predikant. Preken van deze predikant staan niet eens op prekenweb, zou deze dominee ze dan wel op YouTube willen hebben?

Kan een GerGem insider mij uitleggen waarom bepaalde GerGem predikanten niet meewerken aan Prekenweb en geen bezwaar tegen YouTube zouden hebben?
Dat bezwaar hebben velen wel. Maar het wordt domweg gewoon gedaan.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door windorgel »

Dit is een uitzending van Ger Gem Berkenwoude. Die zijn vrij te beluisteren en te zien via kerkomroep.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Richard W »

windorgel schreef:Dit is een uitzending van Ger Gem Berkenwoude. Die zijn vrij te beluisteren en te zien via kerkomroep.
Maar dat is in een "omgeving" die eigendom is van de Ger Gem van Berkenwoude. Nu download iemand die preek vanuit die gemeente-omgeving en zet die zonder toestemming op YouTube. Je kunt het goedpraten, maar het is gewoon niet netjes en diefstal. Je gaat toch ook niet zonder toestemming van een predikant een boekje uitgeven van zijn preken?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Richard W schreef:
windorgel schreef:Dit is een uitzending van Ger Gem Berkenwoude. Die zijn vrij te beluisteren en te zien via kerkomroep.
Maar dat is in een "omgeving" die eigendom is van de Ger Gem van Berkenwoude. Nu download iemand die preek vanuit die gemeente-omgeving en zet die zonder toestemming op YouTube. Je kunt het goedpraten, maar het is gewoon niet netjes en diefstal. Je gaat toch ook niet zonder toestemming van een predikant een boekje uitgeven van zijn preken?
Gaat het je nu over het niet-AVG-proof zijn van de uitzendingen of over het 'stelen' ervan?

Als het gaat over het eerste, vind ik dat de genoemde gemeente al in de fout gaat op Kerkomroep. Richt je toorn dan ook op hen.
Bij het tweede zou ik als leek denken: predikant heeft al kennelijk akkoord gegeven voor openbare publicatie, dus waarom niet...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Preekuitzendingen hebben niets met AVG te maken maar met auteursrechten. AVG gaat over gestructureerde gegevensverzamelingen, en dat is bijna geen enkele stream (momenteel).
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

De gemiddelde YT-speurder kan weten dat de uitzendingen zich niet beperken tot Berkenwoude. Treffende vergelijking van Richard: preken zet je ook niet zomaar ongevraagd in een boek. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ik meen hier of elders ook weleens een uitspraak van dominee Huijser uit Sliedrecht daarover gelezen te hebben, die het vervelend vindt dat zijn preken ongevraagd worden gepubliceerd.

Stel het jezelf eens voor: je houdt een lunchlauzereferaat voor je collega's, en een week later staat het plotseling op YT. Onfatsoenlijk lijkt me. En dan gaat het nog wel even over iets van geheel andere orde.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Job schreef:De gemiddelde YT-speurder kan weten dat de uitzendingen zich niet beperken tot Berkenwoude. Treffende vergelijking van Richard: preken zet je ook niet zomaar ongevraagd in een boek. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ik meen hier of elders ook weleens een uitspraak van dominee Huijser uit Sliedrecht daarover gelezen te hebben, die het vervelend vindt dat zijn preken ongevraagd worden gepubliceerd.

Stel het jezelf eens voor: je houdt een lunchlauzereferaat voor je collega's, en een week later staat het plotseling op YT. Onfatsoenlijk lijkt me. En dan gaat het nog wel even over iets van geheel andere orde.
Je voorbeeld is niet helemaal compleet.
je houdt een lunchpauzereferaat voor je collega's, je laat 'm op internet zetten en een week later staat het plotseling op YT.

Ik vraag me af of de boekenvergelijking opgaat. Er is in dat geval nl sprake van een verdienmodel door een uitgever.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Ararat schreef:
Job schreef:De gemiddelde YT-speurder kan weten dat de uitzendingen zich niet beperken tot Berkenwoude. Treffende vergelijking van Richard: preken zet je ook niet zomaar ongevraagd in een boek. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ik meen hier of elders ook weleens een uitspraak van dominee Huijser uit Sliedrecht daarover gelezen te hebben, die het vervelend vindt dat zijn preken ongevraagd worden gepubliceerd.

Stel het jezelf eens voor: je houdt een lunchlauzereferaat voor je collega's, en een week later staat het plotseling op YT. Onfatsoenlijk lijkt me. En dan gaat het nog wel even over iets van geheel andere orde.
Je voorbeeld is niet helemaal compleet.
je houdt een lunchpauzereferaat voor je collega's, je zet 'm op internet en een week later staat het plotseling op YT.
Inderdaad, daar gaat het voorbeeld mank. Maar het gaat me om het principe van zonder toestemming verspreiden. En ook de keuze van de kerkenraad om Kerkdienstgemist open te laten staan, is niet de keuze vd voorganger!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Plaats reactie