Preken beluisteren op internet

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef: Ow dus Ds. Venema is de standaard? Daaraan moet men alles toetsen?
Doe eens niet zo onaardig JGW.
Het is algemeen bekend dat DIA heel veel aan de preken van ds Venema heeft. Daar is toch niets mis mee?
Zo hebben we allemaal wel een predikant waar we graag naar luisteren, toch?
Ukkie schreef:Dat je de HSV onwennig vind begrijp ik, we zijn denk ik allebei opgevoed met de Statenvertaling.
En in veel gemeentes wordt hij nog steeds gebruikt als kanselbijbel.
En ik denk dat DIA de predikanten die in die gemeentes staan, dan beluistert.
Er zijn verschillen, soms subtiel, soms duidelijker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Beste Dia je noemt de aanspraak tot de gemeente.
'Gemeente van onze Heere Jezus Christus' is toch een niet afwijkende aanspraak van de gemeente als wii zien hoe de NGB hierover spreekt.

ARTIKEL 27
Van de algemene christelijke kerk
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,
dewelke is een heilige vergadering der ware Christ-gelovigen,
al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus,
gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.

Dat je de HSV onwennig vind begrijp ik, we zijn denk ik allebei opgevoed met de Statenvertaling.
Maar ligt het misverstand. De artikelen gaan uit van de levende kerk, en van het wezen der zaak. We kunnen er niet van uitgaan dat iedere kerkganger een levend lid van de kerk is, en wat de belijdenis zegt geldt de leven kerk. We moeten deze zaken niet veralgemeniseren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Beste Dia je noemt de aanspraak tot de gemeente.
'Gemeente van onze Heere Jezus Christus' is toch een niet afwijkende aanspraak van de gemeente als wii zien hoe de NGB hierover spreekt.

ARTIKEL 27
Van de algemene christelijke kerk
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,
dewelke is een heilige vergadering der ware Christ-gelovigen,
al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus,
gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.

Dat je de HSV onwennig vind begrijp ik, we zijn denk ik allebei opgevoed met de Statenvertaling.
Maar ligt het misverstand. De artikelen gaan uit van de levende kerk, en van het wezen der zaak. We kunnen er niet van uitgaan dat iedere kerkganger een levend lid van de kerk is, en wat de belijdenis zegt geldt de leven kerk. We moeten deze zaken niet veralgemeniseren.
Als Paulus aan de gemeente van Korinthe schrijft, spreekt hij dan alleen de ware gelovigen aan of heel de gemeente?
Who is John Galt? :quoi
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Beste Dia je noemt de aanspraak tot de gemeente.
'Gemeente van onze Heere Jezus Christus' is toch een niet afwijkende aanspraak van de gemeente als wii zien hoe de NGB hierover spreekt.

ARTIKEL 27
Van de algemene christelijke kerk
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,
dewelke is een heilige vergadering der ware Christ-gelovigen,
al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus,
gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.

Dat je de HSV onwennig vind begrijp ik, we zijn denk ik allebei opgevoed met de Statenvertaling.
Maar ligt het misverstand. De artikelen gaan uit van de levende kerk, en van het wezen der zaak. We kunnen er niet van uitgaan dat iedere kerkganger een levend lid van de kerk is, en wat de belijdenis zegt geldt de leven kerk. We moeten deze zaken niet veralgemeniseren.
Nee beste Dia als de NGB schrijft over de kenmerken van de ware kerk dan schrijven zij over de kerk waar jij en ik deel van uitmaken.
En ook in art.29 dat in diezelfde kerk huichelaars zijn die onder de goeden vermengt zijn, maar intussen niet van de kerk zijn, hoewel zij uiterlijk in haar zijn. Toch word deze kerk een heilige vergadering van ware Christ-gelovigen genoemd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Ds Venema sprak waarschuwend in de preek van Noach over mensen die enkel uit nieuwsgierigheid naar Noach kwamen luisteren.

Ik hoop niet dat je enkel met een bevooroordeelde nieuwsgierigheid luistert..
Ik begrijp uw reactie. Maar toch denk ik, het forum wat kennende, dat ik niet op in kán gaan, en daarom ook liever niet doe. Wel zal ik heel kort zeggen dat ds. Venema de innerlijke leven van de Kerk meer bloot legt, en het bedrieglijke van eigen hart. Wat me opviel was (onwennig vanzelf) het gebruik van de HSV, en de aanspraak tot de gemeente. Laat ik het dan hierbij mogen laten.
Ow dus Ds. Venema is de standaard? Daaraan moet men alles toetsen?
Hoe komt daarbij en waarop grondt in dat? U vraagt het, en dat heeft vanzelf een reden. Ik wil daar wel verder op ingaan, maar wat is het dat u zo'n vraag stelt? Ben ik niet meer dan 10 jaar hier en weet u het niet, en gelooft u dat ik me aan een dominee optrek? Is dat niet sektarisch? Graag meer achtergrond over uw vraag.

PS Sorry ik was in de veronderstelling dat dit een pb was. Dus ja, dan ga ik soms wat verder vragen.Daarom graag antw. per pb.
Ik ga stoppen met antwoorden geven op uw verdachtmakingen.
Dit raakt mij te zeer, hoe u een gelovige blijft belagen...
Dan ben ik wantrouwend dan men ik onbetrouwbaar.
Als u de vermaningen niet lust, hou het dan bij de in uw ogen zo bevindelijke prediking van Ds. Venema, maar de echte scherpte wordt in die prediking juist gemist!
Mensen mogen niet opgebouwd worden in gestelheden en gestalten!
De meeste confronterende prediking is Bijbelse en Christocentrische prediking en niet prediking die de bevinding centraal stelt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Het wordt niet begrepen en ik heb geen weerwoord. Ga dan maar voort en vertrouwt op uw God...
Ik weet niet anders meer te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Dat is inderdaad het beste. Op God vertrouwen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

-
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 mar 2021, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:Het wordt niet begrepen en ik heb geen weerwoord. Ga dan maar voort en vertrouwt op uw God...
Ik weet niet anders meer te zeggen.
Wat begrijp je niet Dia? Ik leg alleen iets uit n.a.v. de NGB. dan vind ik deze reactie niet zo aardig. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Het wordt niet begrepen en ik heb geen weerwoord. Ga dan maar voort en vertrouwt op uw God...
Ik weet niet anders meer te zeggen.
Wat begrijp je niet Dia? Ik leg alleen iets uit n.a.v. de NGB. dan vind ik deze reactie niet zo aardig. :)
Ik begrijp niets, ik ben maar een onvernuftig en dom en dwaas mens. Misschien heb ik nog een mooie preek voor ons beiden? Ik heb een preek van ds. Schipaanboord. Die wist het ook niet altijd maar die kwam niet beschaamd uit met zijn God.

https://www.youtube.com/watch?v=2INmFGJ59EM
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Dat is een beetje flauw, DIA. Als je er echt van overtuigd bent dat je neits weet, past wat meer beschiedenheid in het beoordelen van anderen. Je kunt vragen stellen, naar antwoorden luisteren, maar in je posts over preken en dominees weet je het altijd héél erg goed, voroal dat de ander er naast zit. Wat is er mis met: "Je hebt gelijk" of "Ik zat er even naast", "Bedankt voor de les"? Dat hoor ik je eigenlijk heel weinig zeggen en dat is merkwaardig voor iemand die zegt dat hij zo weinig weet.
Who is John Galt? :quoi
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Het wordt niet begrepen en ik heb geen weerwoord. Ga dan maar voort en vertrouwt op uw God...
Ik weet niet anders meer te zeggen.
Wat begrijp je niet Dia? Ik leg alleen iets uit n.a.v. de NGB. dan vind ik deze reactie niet zo aardig. :)
Ik begrijp niets, ik ben maar een onvernuftig en dom en dwaas mens. Misschien heb ik nog een mooie preek voor ons beiden? Ik heb een preek van ds. Schipaanboord. Die wist het ook niet altijd maar die kwam niet beschaamd uit met zijn God.

https://www.youtube.com/watch?v=2INmFGJ59EM
Ja ik heb ook nog wel een paar preken :hum

Maar dit is niet een reactie op mijn vraag :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Dat is een beetje flauw, DIA. Als je er echt van overtuigd bent dat je neits weet, past wat meer beschiedenheid in het beoordelen van anderen. Je kunt vragen stellen, naar antwoorden luisteren, maar in je posts over preken en dominees weet je het altijd héél erg goed, voroal dat de ander er naast zit. Wat is er mis met: "Je hebt gelijk" of "Ik zat er even naast", "Bedankt voor de les"? Dat hoor ik je eigenlijk heel weinig zeggen en dat is merkwaardig voor iemand die zegt dat hij zo weinig weet.
Dat snap ik maar ik ben nu moe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: Dat snap ik maar ik ben nu moe.
Ga lekker een avondje chillen. Dan kun je er morgen weer met frisse moed tegenaan!
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

John Galt schreef:
-DIA- schreef: Dat snap ik maar ik ben nu moe.
Ga lekker een avondje chillen. Dan kun je er morgen weer met frisse moed tegenaan!
Met chillen wordt bedoeld: even niets doen, of iets doen waar men rustig van wordt, oftewel tot rust komen.

Hoewel we het niet altijd eens zijn DIA, kan ik me jouw gevoel wel voorstellen. En ook dat je er moe van wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie