Preken beluisteren op internet

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:O, maar dat is een heel ander punt.

Ik geloof dat het een heel slecht teken is als een dominee zijn preken niet online uitgeeft. Maar dat is niet om juridische redenen, maar omdat het de indruk wekt dat de dominee de preken om economische redenen niet vrijgeeft, of een verkeerd zicht heeft op de moderne media.
Ik heb geen moment juridische redenen als argument aangevoerd. Ik weet nl simpelweg niet hoe het juridisch zit. Het gaat mij om het principiële deel. Ik vind namelijk de redenen die jij in je vorige post noemde zeker plausibel. En ze kunnen m.i. allemaal als argument gebruikt worden in individuele gevallen. Maar als een dominee pertinent preken niet wil delen/uitgeven/uitzenden etc. dan kan ik dit niet begrijpen.
Dat is de discussie niet.
Ik kan het ook niet begrijpen. Op incidentele op de gemeente toegespitste preken na misschien.
Maar het ging nu even over het recht of bezit van de preek.
Die ligt wel degelijk bij de predikant.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Jazeker.
Dan is het een interessante vraag 'van wie' die preken zijn. Ik vind het zeer bijzonder dat dominees, preken, die ze volgens mij namens hun Zender uitspreken, in eigen bezit menen te mogen houden. Echt, zeer bijzonder.
Aha.

Bezit is een typisch juridisch begrip. Maar goed. Dan is het misverstand weer opgelost.
Jep, gelukkig heeft mijn organisatie een juridische afdeling, die sommige zaken goed kunnen regelen. Dan kan ik me weer richten op mijn expertise. Ik zal ze eens voorleggen van wie uitgesproken teksten zijn, als er een vergoeding voor dit uitspreken is betaald.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 18 mei 2020, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Dat is de discussie niet.
Ik kan het ook niet begrijpen. Op incidentele op de gemeente toegespitste preken na misschien.
Maar het ging nu even over het recht of bezit van de preek.
Die ligt wel degelijk bij de predikant.
Juridisch vast wel. Maar principieel vind ik dit volledig liggen bij de God die deze predikanten heeft geroepen en uitgezonden. Dus dan moet een predikant m.i. (maar ik val in herhaling) zeer diep nadenken of hij deze voor zich wil houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel uitstekend dat dominees inspraak hebben in wat er met hun teksten gebeurt en ik zie geen verschil tussen het uitgeven van preken en het uitzenden van preken. Het zou toch te gek zijn als het iemand vrij stond om er een rapnummer van te maken of er behang van te maken voor in een bordeel.

Iemand die een tekst schrijft, heeft daarvan geruime tijd de auteursrechten, en dat is een uitstekende regeling. En als een dominee dan liever niet ziet dat zijn producten gratis op internet te horen zijn, dan zegt dat wellicht veel over de geestelijke gesteldheid van zo'n dominee, wellicht veel over zijn liefde tot oude tradities of over liefde tot zijn portemonnee. Er kunnen allerlei redenen voor zijn en daar mag iedereen ook een waardeoordeel over hebben. Daar kun je zo iemand ook op bevragen, maar dat doet aan de noodzaak van auteursrecht niets af.

Misschien vond een predikant een bepaald accent in één gemeente van belang, en wil hij die preek liever vanuit een andere gemeente bekendmaken. Dat is zijn goed recht, nog los daarvan dat musici ook niet blij zijn als een of andere repetitie op cd wordt uitgebracht of gestreamd, terwijl ze liever een zorgvuldig uitgegeven product afleveren. Dat kan een dominee ook hebben.
Dit ja. Helemaal eens.
Precies. Hoe zei ds. De Heer dat vorige week ook al weer in de Terdege?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

En.... als het op YouTube nu eens allemaal preken van nu populaire predikanten waren... Zouden we dan ook zo bezorgd zijn voor schending van privacy. Ik zeg wel dat we privacy in acht moeten nemen. Maar wat een heibel over als het goede woord eens gehoord kan worden. We zouden, vooral als we ervan verstoken zijn, blij mee moeten zijn dat het nog op deze manier kan. Hoe lang nog?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:En.... als het op YouTube nu eens allemaal preken van nu populaire predikanten waren... Zouden we dan ook zo bezorgd zijn voor schending van privacy. Ik zeg wel dat we privacy in acht moeten nemen. Maar wat een heibel over als het goede woord eens gehoord kan worden. We zouden, vooral als we ervan verstoken zijn, blij mee moeten zijn dat het nog op deze manier kan. Hoe lang nog?
Die heb je ook gewoon op youtube, zoek maar op HHG Emst, HHG Terschuur, Hervormd Veenendaal, GG R'dam-Zuidwijk
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:En.... als het op YouTube nu eens allemaal preken van nu populaire predikanten waren... Zouden we dan ook zo bezorgd zijn voor schending van privacy. Ik zeg wel dat we privacy in acht moeten nemen. Maar wat een heibel over als het goede woord eens gehoord kan worden. We zouden, vooral als we ervan verstoken zijn, blij mee moeten zijn dat het nog op deze manier kan. Hoe lang nog?
Die heb je ook gewoon op youtube, zoek maar op HHG Emst, HHG Terschuur, Hervormd Veenendaal, GG R'dam-Zuidwijk
Ik denk dat ik moet afzien van een antwoord. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd het zo de formuleren dat ik niemand op het forum aanstoot geven zal. Daarom, zie ik dat het beter is hierop niet in te gaan. Sommigen (ook meelezers) zullen wel begrijpen wat ik bedoel. Ik neem verder ook wel aan dat je opmerking goed bedoeld is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ze krijgen er toch gewoon voor betaald?
Als ervoor betaald is door de kerkenraad/de gemeente, dan is de preek dus eigendom van de kerkenraad/de gemeente.
Het intellectueel eigendom berust bij de predikant. Daar kun je niet zomaar mee doen wat je wilt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ze krijgen er toch gewoon voor betaald?
Als ervoor betaald is door de kerkenraad/de gemeente, dan is de preek dus eigendom van de kerkenraad/de gemeente.
Het intellectueel eigendom berust bij de predikant. Daar kun je niet zomaar mee doen wat je wilt.
Spreekt een dominee zijn eigen woord of Gods Woord? Als het goed ligt zouden we denken dat we ons zouden verblijden als het woord verbreidt mag worden. Soms gaat dat dan wel een voor ons kromme wegen. Maar als een dominee zo op zijn Eigen Woord staat, dan zou ik haast zeggen, dat er iets niet klopt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar dat neemt niet weg dat boeven- en dievenstreken natuurlijk niet reformatorisch zijn.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar dat neemt niet weg dat boeven- en dievenstreken natuurlijk niet reformatorisch zijn.
Mooie slotconclusie wat mij betreft.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ze krijgen er toch gewoon voor betaald?
Als ervoor betaald is door de kerkenraad/de gemeente, dan is de preek dus eigendom van de kerkenraad/de gemeente.
Het intellectueel eigendom berust bij de predikant. Daar kun je niet zomaar mee doen wat je wilt.
Spreekt een dominee zijn eigen woord of Gods Woord? Als het goed ligt zouden we denken dat we ons zouden verblijden als het woord verbreidt mag worden. Soms gaat dat dan wel een voor ons kromme wegen. Maar als een dominee zo op zijn Eigen Woord staat, dan zou ik haast zeggen, dat er iets niet klopt.
Ik zou toch eens een keer vragen aan je eigen dominee wat hij er van zou vinden als zijn preken opeens ergens op een site gezet worden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:(...)
De Zuivere Waarheid is blijkbaar niet zo zuiver als hij uitgeeft dat hij is....
Vaak de mensen die zeggen het zuiverst te zijn....
Mensen, kom op, dit zijn toch geen teksten die je op een forum uitkraamt? Alsof je nu een stok hebt om eindelijk "die fijnen" eens een gevoelige tik te geven.

Discussieer op inhoud in plaats van dit soort gemene steken onder water in de richting van o.a. DIA.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Nathanaël »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:(...)
De Zuivere Waarheid is blijkbaar niet zo zuiver als hij uitgeeft dat hij is....
Vaak de mensen die zeggen het zuiverst te zijn....
Mensen, kom op, dit zijn toch geen teksten die je op een forum uitkraamt? Alsof je nu een stok hebt om eindelijk "die fijnen" eens een gevoelige tik te geven.

Discussieer op inhoud in plaats van dit soort gemene steken onder water in de richting van o.a. DIA.
De opmerking van Nasrani gaat over het betreffende YouTube-kanaal dat ´De Zuivere Waarheid´ heet. Dat verheldert misschien een beetje ;-)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hollander »

Nathanaël schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:(...)
De Zuivere Waarheid is blijkbaar niet zo zuiver als hij uitgeeft dat hij is....
Vaak de mensen die zeggen het zuiverst te zijn....
Mensen, kom op, dit zijn toch geen teksten die je op een forum uitkraamt? Alsof je nu een stok hebt om eindelijk "die fijnen" eens een gevoelige tik te geven.

Discussieer op inhoud in plaats van dit soort gemene steken onder water in de richting van o.a. DIA.
De opmerking van Nasrani gaat over het betreffende YouTube-kanaal dat ´De Zuivere Waarheid´ heet. Dat verheldert misschien een beetje ;-)
Wat betreft de reactie van Nasrani inderdaad wel, bedankt.
Plaats reactie