Preken beluisteren op internet

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef: Hij is geen ambtsdrager, maar thuislezer.
Ik denk dat je geen gelijk hebt:
Bevindelijke Preken op YouTube schreef:Preek van ds. B. Smytegelt (1665-1739) voorgelezen op zondag 5 september 2021 in de gereformeerde gemeente in Nederland te Sint-Annaland.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoopvol schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hij is geen ambtsdrager, maar thuislezer.
Ik denk dat je geen gelijk hebt:
Bevindelijke Preken op YouTube schreef:Preek van ds. B. Smytegelt (1665-1739) voorgelezen op zondag 5 september 2021 in de gereformeerde gemeente in Nederland te Sint-Annaland.
Sorry. Je hebt gelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Nog vergeten erbij te zeggen: U hoort hierboven ds. D.E. van de Kieft
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Dank. Ik vind wat ik ervan hoorde nog zo gek niet, maar wel erg uitgesponnen. Als ik de preek zou herschrijven zou hij hetzelfde kunnen zeggen in een derde van de tijd. Ik zal eens kijken of ik een keer onderweg nog tijd heb om langere delen te beluisteren. Het begint al met votum en groet die worden opgesierd met allerlei overbodige toevoegingen.

Maar goed, het voornaamste is de inhoud.

Laat deze dominee altijd zoveel momenten zingen, ik bedoel twee tussenzangen? Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dank. Ik vind wat ik ervan hoorde nog zo gek niet, maar wel erg uitgesponnen. Als ik de preek zou herschrijven zou hij hetzelfde kunnen zeggen in een derde van de tijd. Ik zal eens kijken of ik een keer onderweg nog tijd heb om langere delen te beluisteren. Het begint al met votum en groet die worden opgesierd met allerlei overbodige toevoegingen.

Maar goed, het voornaamste is de inhoud.

Laat deze dominee altijd zoveel momenten zingen, ik bedoel twee tussenzangen? Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Over het zingen weet ik niet. Ik had hem alleen nog maar gehoord bij zijn intrede. Maar ja die kritiek van u heb ik helemaal niet opgemerkt. Als de preek 'pakt' vallen bijzaken weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Dank voor het delen DIA. Een erg mooie preek in deze week van voorbereiding.
Eén Naam gegeven tot zaligheid.
1. Jezus Christus de gegeven Zaligmaker
2. Jezus Christus, mijn gegeven Zaligmaker.
Wat een eeuwig wonder!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Tja, dat heet "bovenstem". En dat vinden ze daar mooi...
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Tja, dat heet "bovenstem". En dat vinden ze daar mooi...
Tja, als 'ijselijk/huilen/gehandicapt/niet om aan te horen' het enige is dat na deze preek blijft hangen, dan zou ik nog eens luisteren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik heb het meer opgemerkt: als er geen tegenredenen zijn of antwoord, begint een mens te spotten. Hij schudt het hoofd en lacht erom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Dank voor het delen DIA. Een erg mooie preek in deze week van voorbereiding.
Eén Naam gegeven tot zaligheid.
1. Jezus Christus de gegeven Zaligmaker
2. Jezus Christus, mijn gegeven Zaligmaker.
Wat een eeuwig wonder!
Het zou is inderdaad als een voorbereidingspreek kunnen dienen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Tja, dat heet "bovenstem". En dat vinden ze daar mooi...
Hoe weet je dat?

@DIA:
Je kletst weer. Ik heb juist gezegd dat ik er niets verkeerds in hoorde.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Als ze het niet mooi vonden, zouden ze dat niet doen.

Ik vind het ook prachtig, maar ja, hier vinden ze het lelijk. Dus dan houdt het heel snel op. :ouin
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dank. Ik vind wat ik ervan hoorde nog zo gek niet, maar wel erg uitgesponnen. Als ik de preek zou herschrijven zou hij hetzelfde kunnen zeggen in een derde van de tijd. Ik zal eens kijken of ik een keer onderweg nog tijd heb om langere delen te beluisteren. Het begint al met votum en groet die worden opgesierd met allerlei overbodige toevoegingen.

Maar goed, het voornaamste is de inhoud.

Laat deze dominee altijd zoveel momenten zingen, ik bedoel twee tussenzangen? Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Over de inhoud heb je niets anders gezegd dan 'zo gek nog niet', met direct er achter commentaar op de lengte. Als de bovenstaande post alles is wat je van deze preek kunt vinden, heb ik met je te doen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Wel jammer dat er mensen zijn die zo ijselijk boven het gezang huilen. Zelfs als zij ernstig gehandicapt zijn, zou je dat toch moeten kunnen beperken? Het zingen is werkelijk niet om aan te horen, terwijl de organist best goed speelt, vind ik.
Tja, dat heet "bovenstem". En dat vinden ze daar mooi...
Hoe weet je dat?
Wat denk je zelf? Ik ken gemeente, ben er meerdere malen geweest en weet hun voorkeuren.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie