Preken beluisteren op internet

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Hmm. Heerlijk Tutti-frutti, heeft doorgaans meer smaak dan pepermunt. Zal ik voor jou een preek opschrijven die gehouden is in de GKV? Of heb je liever Remonstranten? Of een beschrijving hoe het gaat in een Oosters-Orthodoxe Kerk? Je hebt me hierin gesterkt dat ik nog meer diverse christendom-cultuur ga proeven, met een heerlijke Tutti-Frutti snoepje. Eet smakelijk met je pepermunt. :huhu :)
Je vat niet wat bedoel. Ik vat wel wat jij zegt, maar nu komt er een draai, die ik bedoelde.
Ik vat je wel. Het was maar gekheid wat ik maakte, maar wat ik ermee bedoel is , is dat het christendom breder is dan rechts GG. Ik ben echt niet de enige hier op het forum die van alles wat pikt en luistert hoor. Om mij hoef je je niet te bekommeren.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

"Tutti frutti" is afkomstig uit het Italiaans en betekent "alle vruchten". In die zin vind ik dat juist positief. Je kunt van een appel genieten en ook blauwe druiven of bosbessen lekker vinden. Zo kun je ook van de breedte van de Wereldkerk genieten. Natuurlijk kun je je leven lang alleen sinaasappels eten. Dat is heel gezond, maar je mist wel wat. toch?
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:"Tutti frutti" is afkomstig uit het Italiaans en betekent "alle vruchten". In die zin vind ik dat juist positief. Je kunt van een appel genieten en ook blauwe druiven of bosbessen lekker vinden. Zo kun je ook van de breedte van de Wereldkerk genieten. Natuurlijk kun je je leven lang alleen sinaasappels eten. Dat is heel gezond, maar je mist wel wat. toch?
Dat heb je helemaal goed. Jullie dominee vult wat aan, ds Mulder ook, dus jij bent ook een tutti-frutti :haha
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Marco »

GerefGemeente-lid schreef:Juist. De inhoud. Die is belangrijker.
Dus als ik meer dan een pagina aan reacties teruglees, is eigenlijk het enige punt dat sommigen hier de omlijsting niet zo geweldig vinden (maar het gaat om de inhoud, dus minder belangrijk), en dat het engelstalige lied wat minder passend wordt geacht?

Dat is mooi. Dan zijn we met z'n allen nog meer één dan we zelf al dachten :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Marco schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Juist. De inhoud. Die is belangrijker.
Dus als ik meer dan een pagina aan reacties teruglees, is eigenlijk het enige punt dat sommigen hier de omlijsting niet zo geweldig vinden (maar het gaat om de inhoud, dus minder belangrijk), en dat het engelstalige lied wat minder passend wordt geacht?

Dat is mooi. Dan zijn we met z'n allen nog meer één dan we zelf al dachten :)
:super
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Exodus 28 vers 15 t/m 30
Gij zult ook een borstlap des gerichts maken, van het allerkunstelijkste werk, gelijk het werk des efods zult gij hem maken; van goud, hemelsblauw, en purper, en scharlaken, en van fijn getweernd linnen zult gij hem maken. Etc.
 
 
Een gemeentelid gaf aan dat hij Exodus aan het lezen is. Hij is aangekomen hoe de tabernakel tot in detail gebouwd moet worden. Je zegt toch altijd dat in ieder hoofdstuk van de Bijbel theologie zit; waarom dan deze gedetailleerde beschrijving? Waar zit daar de theologie in? Ik heb gezegd: ik zal daar over nadenken en bidden en zal daar een preek over houden.
 
1.     Je moet de dienst voor de Heere je iets laten kosten

We hebben uitgebreid gehoord hoe de borstplaat gemaakt moest worden. Volk moest diep in de buidel tasten om het te betalen. Voor ogen houden dat het geen miljonairs waren of veel vee hadden. Nee, het zijn verdrevenen, slaven. Vermogen hadden ze niet. Ze waren lijfeigenen. Ze hadden wel wat van de Egyptenaren meegekregen. Dat wat ze hadden wordt nu voor de dienst van God gevorderd. Alleen het beste was goed genoeg. Als Israel na ballingschap uit Babel terugkeert: toen volk bezig geweest met hun eigen bestaan en huizen en ze lieten Gods huis woest liggen. Dat verwijt God hen. Daarom trekt Hij Zijn zegen in. Niet goed als alles om jezelf draait en je niet bekommert om de gemeente. God verlangt van de Israelieten dat ze kosten maken voor Zijn dienst. Dan moet ik mezelf vragen: wat is mijn inzet voor de Heere? Wat kost het mij om Zijn dienaar te zijn? Onze navolging kost wat. Van ganser harte inzet. Jongen van 20 die verliefd is zet zich ook in voor dat meisje. Dat is een automatisme. Zo moet het ook zijn als wij met God leven. Zeker als we weten wat het Hem gekost heeft. Er zijn twee soorten christenen: weltliche christenen en weltklasse christenen. De weltliche christenen zijn de meerderheid van de christenen. Die bouwen primair aan hun eigen leven. Alleen als het niet meer verder gaat wordt God gebeden; help me verder. Maar het gaat om mij. Mijn carriere, mijn gezondheid, mijn familie. Maar bij weltklasse christenen staat God op de eerste plaats. Die zoeken naar Gods koninkrijk en zijn gerechtigheid. Dat verlangt Christus van ons in de Bergrede. Dat wat je dan wenst krijg je sowieso. Wee degenen die de prioriteiten in zijn leven omdraait en alleen investeert in zijn eigen huis. Dat is een nieuw iets wat ik hoor voor mijn leven, ook al ben ik predikant. Deze vraag stel ik ook u als een impuls: wat kost het u? Hoeveel liefde, hoeveel gave, hoeveel tijd, misschien ook wel hoeveel geld heeft u de laatste tijd geïnvesteerd in het rijk van God. Hoeveel hebt u in die periode in uzelf geïnvesteerd?
 
2.     Je moet je mensen op je hart dragen

Alle 12 namen zal hij dragen voor de Heere. Bij het dankoffer, bij het zondeoffer. De namen zijn zo waardevol dat ze in edelstenen gegraveerd zijn en mee het heiligdom ingaan. Dat was een nieuwe impuls voor mij. Mij is een gemeente toegeschikt. En die zal IK op het hart dragen en meenemen in de binnenkamer. Belangrijke arbeid. Belangrijkste naast verkondiging van het Woord: handen vouwen voor gemeente. Doe ik maar niet genoeg heb ik gehoord. U zegt: fijn dat onze pastor dat begrepen heeft. Maar gaat niet alleen om mij; gaat om alle wedergeboren. Dan heeft God u mensen op het hart gelegd die u mee moet nemen in het gebed. Welke mensen dan? Als eerste je kinderen. U doet veel voor ze maar het belangrijkste is de handen te vouwen dat ze tot geloof komen of als ze wedergeboren zijn dat ze in geloof blijven. Voorbede doen voor je kinderen daarvoor roept God u op. Ja, maar dat heb ik altijd gedaan. Vraag is: intensief genoeg? Denk ook aan petekinderen als u beloofd hebt toe te zien dat petekind wordt opgevoed bij het Woord. Hoe staat het daar met uw gebedsinzet? Als derde: de vervolgde christenen. Ja maar daar bid ik al voor zegt u. Ja; Heere denk ook aan de vervolgde christenen en dan bidt u weer verder. Is dat werkelijk genoeg? Draagt u ze werkelijk op het hart?! Bid voor de mensen die God u op het hart gelegd heeft.

 
3.     Je moet naar de ordening van de Heere leven

15-28 verzen geven duidelijk aanwijzingen hoe deze borstlap gemaakt moet worden. Zeer gedetailleerd. Afmetingen, materiaal, hoe vastgezet, de namen etc. Plaatjes van de borstplaat zien er vaak hetzelfde uit, zo gedetailleerd is het beschreven. Waarom? Zoals God het in het kleine doet, zo doet Hij het ook in het grote. Er zijn drie ordes: Als eerste de scheppingsorde: dag en nacht, hoe de planeten zich bewegen, jaargetijden etc. Zeer duidelijk geordend. Ten tweede de wetsorde: wat in Zijn Woord staat heeft eeuwigheidswaarde. Hoe mensen voor hem moet leven en hoe mensen onderling moeten leven. Denk aan de 10 geboden. Derde orde: verlossingsorde: hoe wij verlost worden van de zekere dood en hoe wij een genadige God krijgen. Dat is alleen in Jezus Christus mogelijk. Dat is een eeuwige ordening. Hier bij deze borstlap gaat het over de wetsorde. Daar hebben de Israëliet naar geleefd. Moeten wij ook doen. Wij hebben geen borstlap en tabernakel meer. Maar we moeten wel leven naar de orde van God. In dit leven wordt dat aangevochten omdat de tegenmacht niet wil dat we naar de orde van God leven. Hij strijdt tegen Gods orde, dat gebeurt al in het paradijs: is het niet dat God gezegd heeft.... Wij worden met wereldlijke ordening geconfronteerd die ons wegtrekken van de goddelijke ordening. Het geld regeert de wereld, God zegt dat we niet naar de mammon moeten luisteren. Ook als het gaat om familie. Bijbel is duidelijk wat familie is en hoe man en vrouw moeten samenleven. Dan komt de genderideologie en die zegt wat anders. De ene orde strijdt met de andere orde. Bijbel roept ons steeds op; blijf bij Gods orde. Deze spanning is er: de roep niet naar de bijbel te luisteren; antiek, achterhaald en zonder vreugde. Maar dat wat de Bijbel zegt is de orde waar we naar te leven hebben. De gebruiksaanwijzing voor een gelukt leven. Als we er vanaf wijken gaat het vroeg of laat altijd scheef. Luister naar Gods woord en niet naar wat de wereld u influistert.
 
4.     Je moet de Heere om richting bidden.

Vers 30: in de borstplaat hadden de Israelieten twee stenen de Urim en de Tummim. Betekent licht en waarheid of licht en recht. Wie is Licht van de wereld, wie is waarheid in deze wereld? Voor deze stenen ging men naar de hogepriester als beslissingen nodig waren. Twee voorbeelden: bij de aanval op Jericho heeft iemand gezondigd. Door middel van de stenen wordt de dader aangewezen (Jozua 7). En de aangewezenen blijkt het ook te zijn. 1 Samuel 10 werden ook stenen geworpen om de koning te bepalen. David vraagt altijd naar de weg God. Als hij een stad wil bevrijden vraagt hij het de priester. Dat was in OT. Wij hebben dit niet meer. Maar wij hebben een volkomen hogepriester. Jezus het licht, Jezus de waarheid. Wij hebben een veel volkomenere weg van richting: door Christus in Zijn Woord. Dat geeft gedetailleerder wegwijzingen. Daarom gaat het in een geheiligd leven. In nieuwe verbond kunnen we allen het woord lezen en wegwijzing krijgen. Hoe ziet het er dan uit? Stenen gooien is toch veel makkelijker om keuzes te maken? Wij moeten als eerste kijken: wat zegt het Woord. Dan is 90 procens opgelost. Bij geen direct antwoord dan vragen: wat heeft Jezus gedaan? Als dat u geen antwoord geeft: ga dan naar broeders en zuster in het geloof. Belangrijk dat u dan ook die weg gaat. Wij worden gezegend als wij de weg van de Bijbel gaan. Oproep van mij aan u: als u een beslissing moet nemen vraag de Heere om richting. Beveel de Heere uw wegen en Hij zal uw paden recht maken. Altijd. Vraag: Heere, sluit deuren toe als ik vekeerde wegen ga. Ga dan die weg met vreugde die Hij u wijst.
 
Vier lessen uit deze geschiedenis van de borstlap. Een oproep voor uw en mijn geloofsleven. Moge onze Heere en Heiland deze vier lessen in uw leven en voor uw geloof zegenen. Amen.

Samenvatting preek Olaf Latzel, 30 mei 2021 te Bremen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
Zo opvallend is dat niet, hij was toentertijd nog herstellende en snel vermoeid.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door newton »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
Zo opvallend is dat niet, hij was toentertijd nog herstellende en snel vermoeid.
Preekt Verschuure niet altijd zittend?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

newton schreef:
GGotK schreef:
-DIA- schreef:Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
Zo opvallend is dat niet, hij was toentertijd nog herstellende en snel vermoeid.
Preekt Verschuure niet altijd zittend?
Ik denk dat Mistig daar wel een antwoord op kan geven :huhu
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
Zo opvallend is dat niet, hij was toentertijd nog herstellende en snel vermoeid.
Het is toch een wonder, dat hij nog mag preken. Er ligt nog een taak voor hem. Misschien valt het iemand op, hoe vrijmoedig hij de zaken aan de orde stelt...
Tja.. Het geloof van de vrome vaderen was niet alleen een geloof dat zich richtte op Gods almacht! Maar dat mocht ook verwachting hebben van Gods verkiezende genade! Van Zijn soeverein welbehagen. Van Zijn eeuwig genadeverbond. Alsof die Ezechiël zei: 't daar alles de dood in de pot! Dat is waar, Heere, en naar Uw almacht kunt U het. Maar er is wat anders... Naar Uw vrijmacht... zult U denken aan Uw genadeverbond... En dan is 't niet misschien! Maar dan zál Mijn Geest op uw zaad dalen en Mijn zegen op uw nakomelingen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
newton schreef:
GGotK schreef:
-DIA- schreef:Het kerkje in Enter, waar voor mij zo veel herinneringen liggen.
Dan doet het je wat als je toch weer eens, ook met je ogen, daar aanwezig kunt zijn, als is het dan van verre.
Hier gaar ds. A. Verschuure voor. Wel opvallend misschien, hij lijkt zittend te preken.
https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU&t=8s
Zo opvallend is dat niet, hij was toentertijd nog herstellende en snel vermoeid.
Preekt Verschuure niet altijd zittend?
Ik denk dat Mistig daar wel een antwoord op kan geven :huhu
Bij de intrede in Genemuiden zij hij er iets over. De preekstoel was aangepast. Hij heeft iets waardoor hij niet tegen hoogten kan. Hij sprak hier eens op een avond, een opvoedingsavond in de Rijssen-Zuid. Daar merkte hij ook op dat hij niet goed op die hoge preekstoel durfde. En een tijd geleden sprak hij in Rijssen-Noord (dat was even een kanselruil met Capelle aan den IJssel) aan het eind van de dienst, hoe hij tegen die hoge preekstoel had opgezien. Maar ook hoe hij er tijdens het preken geen last van had gehad. Hij is in zijn element als hij kan preken, en als je in je element bent vallen bezwaren wel eens weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Bij de intrede in Genemuiden zij hij er iets over. De preekstoel was aangepast. Hij heeft iets waardoor hij niet tegen hoogten kan. Hij sprak hier eens op een avond, een opvoedingsavond in de Rijssen-Zuid. Daar merkte hij ook op dat hij niet goed op die hoge preekstoel durfde. En een tijd geleden sprak hij in Rijssen-Noord (dat was even een kanselruil met Capelle aan den IJssel) aan het eind van de dienst, hoe hij tegen die hoge preekstoel had opgezien. Maar ook hoe hij er tijdens het preken geen last van had gehad. Hij is in zijn element als hij kan preken, en als je in je element bent vallen bezwaren wel eens weg.
Ik dacht dat de oorzaak vooral fysiek was; dat hij niet zo lang achter elkaar kon staan?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Daar geloof ik niets van. Zaterdagavond heeft hij een hele avond gestaan tijdens de conferentie van de Jeugdbond waarvan @GGotK een link deelde.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Zullen we weer ontopic gaan?
Plaats reactie