Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik kreeg, toen ik vanavond wat over ds. A.J. Gunst las, zomaar zin om eens een preek van hem op te zoeken.
Ik zou het ook een ieder willen aanbevelen. In de preek vertelt hij nog een voorval uit het oude Rijssen. De preekstijl lijkt wat op die van onze oude en onvergetelijke dominee Bregman. Soms kon hij impulsief zijn, een preek werd soms geheel anders dan hij zich voornam. Een dergelijke impulsiviteit merk ik ook (als ik me niet vergis) bij ds. Gunst. Een eenvoudig en ongekunstelde preek.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22460
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik kreeg, toen ik vanavond wat over ds. A.J. Gunst las, zomaar zin om eens een preek van hem op te zoeken.
Ik zou het ook een ieder willen aanbevelen. In de preek vertelt hij nog een voorval uit het oude Rijssen. De preekstijl lijkt wat op die van onze oude en onvergetelijke dominee Bregman. Soms kon hij impulsief zijn, een preek werd soms geheel anders dan hij zich voornam. Een dergelijke impulsiviteit merk ik ook (als ik me niet vergis) bij ds. Gunst. Een eenvoudig en ongekunstelde preek.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22460
Dank voor het delen DIA, ik ben een paar bij hem te kerke gegaan, erg fijn. Doet mij ook wat denken aan wijlen ds. J. Karens, ook een persoon die mij veel te zeggen heeft. Spraken groot van hun Meester.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik kreeg, toen ik vanavond wat over ds. A.J. Gunst las, zomaar zin om eens een preek van hem op te zoeken.
Ik zou het ook een ieder willen aanbevelen. In de preek vertelt hij nog een voorval uit het oude Rijssen. De preekstijl lijkt wat op die van onze oude en onvergetelijke dominee Bregman. Soms kon hij impulsief zijn, een preek werd soms geheel anders dan hij zich voornam. Een dergelijke impulsiviteit merk ik ook (als ik me niet vergis) bij ds. Gunst. Een eenvoudig en ongekunstelde preek.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22460
Dank voor het delen DIA, ik ben een paar bij hem te kerke gegaan, erg fijn. Doet mij ook wat denken aan wijlen ds. J. Karens, ook een persoon die mij veel te zeggen heeft. Spraken groot van hun Meester.
Inderdaad, hij staat ook op dezelfde grond. Als je ds Karens sr. hoorde kreeg je huiswerk mee. Misschien had ds. Karens sr. wat meer last van bepaalde mensen die de waarheid niet verdroegen. Hij wist dat van zichzelf. Dan hoorde hij de mensen wel zeggen: Daar heb je die beul van Opheusden weer. Hij was ook messcherp en hij zou je niet met zomaar met een praatje naar huis sturen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik kreeg, toen ik vanavond wat over ds. A.J. Gunst las, zomaar zin om eens een preek van hem op te zoeken.
Ik zou het ook een ieder willen aanbevelen. In de preek vertelt hij nog een voorval uit het oude Rijssen. De preekstijl lijkt wat op die van onze oude en onvergetelijke dominee Bregman. Soms kon hij impulsief zijn, een preek werd soms geheel anders dan hij zich voornam. Een dergelijke impulsiviteit merk ik ook (als ik me niet vergis) bij ds. Gunst. Een eenvoudig en ongekunstelde preek.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22460
Dank voor het delen DIA, ik ben een paar bij hem te kerke gegaan, erg fijn. Doet mij ook wat denken aan wijlen ds. J. Karens, ook een persoon die mij veel te zeggen heeft. Spraken groot van hun Meester.
Ik vind de preekstijl meer lijken op bijvoorbeeld die van ds L. Blok. Maar het is fijn om deze woorden van DIA te horen over ds Gunst, dat biedt perspectief.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik kreeg, toen ik vanavond wat over ds. A.J. Gunst las, zomaar zin om eens een preek van hem op te zoeken.
Ik zou het ook een ieder willen aanbevelen. In de preek vertelt hij nog een voorval uit het oude Rijssen. De preekstijl lijkt wat op die van onze oude en onvergetelijke dominee Bregman. Soms kon hij impulsief zijn, een preek werd soms geheel anders dan hij zich voornam. Een dergelijke impulsiviteit merk ik ook (als ik me niet vergis) bij ds. Gunst. Een eenvoudig en ongekunstelde preek.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22460
Dank voor het delen DIA, ik ben een paar bij hem te kerke gegaan, erg fijn. Doet mij ook wat denken aan wijlen ds. J. Karens, ook een persoon die mij veel te zeggen heeft. Spraken groot van hun Meester.
Ik vind de preekstijl meer lijken op bijvoorbeeld die van ds L. Blok. Maar het is fijn om deze woorden van DIA te horen over ds Gunst, dat biedt perspectief.
Al is het een nu donkere nacht en nu tevens een donkere tijd... ik waak nog, maar dan zie je ook wel eens iets wat je ogen doet knipperen. Ik was dus, in de gedachten van bovenstaande een soort afvallige of een soort van ongezond criticus a la Woeste Weg of zo? Soms lijkt het er wel op, want zo komt het bij mij niet zelden over, want ik lees wel eens dwars door alles heen. Dat wantrouwen zit blijkbaar erg diep geworteld. Ik kan dit alleen maar duiden als een gebrek aan kennis, vertrouwen en het niet verstaan waar het in feite om gaat: Blijven op de grond die dit forum zelf aangeeft. Overigens geloof ik niet, na zoveel ervaring en teleurstelling opgedaan te hebben dat het nu wel beter wordt. We willen, zo het lijkt zachte woorden en kussentjes onder de oksels genaaid hebben. Dat moet welhaast mijn conclusie zijn. Het moet tegenwoordig meer "goed voelen" en dan spreken we nog wel van een "mooie preek". Mijn advies aan wantrouwers: Luister nu niet zozeer naar allerlei termen, maar probeer er eens doorheen te prikken: Wat wordt er nu eigenlijk gezegd. Een goed verstaander zal soms heel goed het onderscheid merken tussen wat zelf bevonden is en wat men heeft geleerd.
Onze ds. vergeleek het eens met een man die, laten we zeggen, in Afrika is geweest. En een andere die veel over Afrika heeft gelezen. Dan hoor je wel het verschil tussen hem die er zelf geweest is, en hem die erover gelezen of veel over gehoord heeft.
Ook degenen die wel onder de zuivere waarheid zijn opgegroeid verstaan het onderscheid ook niet altijd. Dan gaat men redeneren en ja, met een menselijk verstand kom je dan vast te zitten. En dat wekt nogal eens wat wrevel. Wat dat betreft is er ook niets nieuws onder de zon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
GGotK schreef: Ik vind de preekstijl meer lijken op bijvoorbeeld die van ds L. Blok. Maar het is fijn om deze woorden van DIA te horen over ds Gunst, dat biedt perspectief.
Al is het een nu donkere nacht en nu tevens een donkere tijd... ik waak nog, maar dan zie je ook wel eens iets wat je ogen doet knipperen. Ik was dus, in de gedachten van bovenstaande een soort afvallige of een soort van ongezond criticus a la Woeste Weg of zo? Soms lijkt het er wel op, want zo komt het bij mij niet zelden over, want ik lees wel eens dwars door alles heen. Dat wantrouwen zit blijkbaar erg diep geworteld. Ik kan dit alleen maar duiden als een gebrek aan kennis, vertrouwen en het niet verstaan waar het in feite om gaat: Blijven op de grond die dit forum zelf aangeeft. Overigens geloof ik niet, na zoveel ervaring en teleurstelling opgedaan te hebben dat het nu wel beter wordt. We willen, zo het lijkt zachte woorden en kussentjes onder de oksels genaaid hebben. Dat moet welhaast mijn conclusie zijn. Het moet tegenwoordig meer "goed voelen" en dan spreken we nog wel van een "mooie preek". Mijn advies aan wantrouwers: Luister nu niet zozeer naar allerlei termen, maar probeer er eens doorheen te prikken: Wat wordt er nu eigenlijk gezegd. Een goed verstaander zal soms heel goed het onderscheid merken tussen wat zelf bevonden is en wat men heeft geleerd.
Onze ds. vergeleek het eens met een man die, laten we zeggen, in Afrika is geweest. En een andere die veel over Afrika heeft gelezen. Dan hoor je wel het verschil tussen hem die er zelf geweest is, en hem die erover gelezen of veel over gehoord heeft.
Ook degenen die wel onder de zuivere waarheid zijn opgegroeid verstaan het onderscheid ook niet altijd. Dan gaat men redeneren en ja, met een menselijk verstand kom je dan vast te zitten. En dat wekt nogal eens wat wrevel. Wat dat betreft is er ook niets nieuws onder de zon.
Baseer je dat allemaal op die twee regeltjes van GGotK? Want ik lees nergens dat jij een afvallige of een Woeste Weg wannabe of wat dan ook zou zijn. En ik lees al helemaal niets wat wijst op een gebrek aan kennis, vertrouwen, verstaan, afwijken van forum grond, enz.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Eens met DIA en Pierre, ook ik heb aan de prediking van ds Gunst heel goede herinneringen.
Christus centraal. (En niet de mens) en wat preekte hij ruim en gunnend. Jammer dat hij niet meer voor kan gaan.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

gallio schreef: Baseer je dat allemaal op die twee regeltjes van GGotK? Want ik lees nergens dat jij een afvallige of een Woeste Weg wannabe of wat dan ook zou zijn. En ik lees al helemaal niets wat wijst op een gebrek aan kennis, vertrouwen, verstaan, afwijken van forum grond, enz.

Ik zei dit om deze opmerking.
"Maar het is fijn om deze woorden van DIA te horen over ds Gunst, dat biedt perspectief."
Het is op basis van een jaar of 11 waarnemen. Zoiets ontstaat echt niet zomaar, ik hoop dat dit begrepen wordt.. Was er dan zo dat zonder dat ik eigenlijk 'bij geval' opmerkte, ik geen perspectief bood in de ogen van degene die dit opmerkte? En... deze opmerking is, voor wie zo denken, lijken niet zelden zo'n grote overmacht te vormen dat ik er wel eens radeloos onder wordt. Ik kan mijn belijdenis niet verloochenen. Daar hoef ik geen sorry voor te zeggen. Als ik afwijk ligt dat anders, dan mag, nee, dan moet iedereen dat opmerken!

Deze opmerking had ik nooit gedaan na 9 jaar strijd en wantrouwen, maar het houdt gewoon niet op, en nu kan het misschien een kort poosje goed gaan, maar we weten allemaal, en we kunnen het weten hoe dit weerstand en wrevel oproept. Er is niet voor niets een 'refoforum' waar mensen met een reformatorische achtergrond nog een klein beetje kunnen weten wat ons beweegt en wat we geloven. Deze woorden wekken, voor de zoveelste keer, daar zijn de laatste tien jaren intussen ontelbare voorbeelden van, de gedachte, de ervaring, dat er velen zijn die de oude leer niet verdragen. Daardoor werd ik vaak in een hoek gedrukt of in de verdediging. En voor wie daar aan twijfelt, dat was zwaar, ja, zelfs zo zwaar dat ik daar lichamelijk en geestelijk onder begin te lijden. Er werden, bannen uitgereikt, die allen rechtstreeks dan wel zijdelings met het belijden van deze leer van doen hadden.

Dan begrijpt nu iedereen (hopelijk) dat onderstaande woorden na lange tijd iets met je doen. En nogmaals dat gebeurt niet ma 3 jaren, niet na 5 jaren , maar na 10 jaren krijg je zicht op wat er hier in feite speelt. Het gaat er niet om om de boel in de war te schoppen, laten we het in de juiste proporties zien. Ik wens mij nadrukkelijk de baseren in al wat ik zeg, op de grond waarop dit forum staat. Lees het maar eens rustig door.

Bij dezen hoop ik voldoende verantwoording op mijn reactie te hebben gegeven. Dat ik dit openbaar doe heeft een reden die ieder weldenkend mens zal begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Van de week stond op CIP een artikel over de Russisch Orthodoxe Kerk. Die groeit als kool, maar volgens Neder-Rus William Immink zijn er maar weinigen echt op zoek naar Jezus. Ze blijven in het ritueel hangen. Dat vind ik verdrietig.
Toch had ook de Orthodoxe Kerk haar oudvaders. Ik hoorde een preek van Filaret van Moskou over Jezus volgen en het kruis opnemen (Markus 8:34), die ik zeer de moeite waard vind. Hij is niet in het Russisch, maar in het Engels. Scheelt alweer, toch?
https://www.ancientfaith.com/podcasts/t ... of_moscow

Filaret (1554-1633) was de vader van de eerste Romanov-tsaar Michaël I.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

De weeksluitingen van Oorden Staete zijn live mee te luisteren.
Men begint nu met een meditatiereeks over het Boek Ruth, door ds. J. Mijnders.
Nu live:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249

Korte inhoud
HONGER IN BETHLEHEM
De richterentijd was een tijd dat ieder deed wat goed was in zijn ogen.
Een nationale hongersnood kwam over Israël.
Nationale zonden vragen om een nationaal oordeel
Daarom mogen we wel vrezen
Een ieder deed wat goed wad in eigen ogen
Is dat nu ook niet zo?
Ieder doet wat goed is in eigen ogen.
“Ik denk er anders over, ik zie dat zo en ik zie dat weer anders”
ieder doet dan wat goed in is eigen ogen
De roede des Heeren kan dan niet uitblijven
Dan kan de kandelaar van Gods Woord weggenomen worden
Zie Amos 8
"Och, had naar Mijn raad
Zich Mijn volk gedragen!
Och, had Isrels zaad
Op Mijn effen paân
IJv'rig willen gaan,
Naar Mijn welbehagen!"


Tenslotte merkte de ouderling (naar ik aanneem) in zijn gebed op:
We hoorden over nationale zonden en een nationaal oordeel.
Nu zien we internationale zonden en daarom ook internationale oordelen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:Leerzame preek over de Heilig Doop.

https://youtu.be/0dkFQGQGdeA

Of luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/27 ... 0740000278

Ds. Baan gaat in op de recente discussie in de media over de beloften, en spreekt ook helder over het 'pleiten ' waar al veel over gesproken is.
Dank voor de link! Ik luister meteen de andere preken in deze serie over de doop. Ook de moeite waard!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik het alleen zie, maar ik een duidelijker wordende tweedeling op dit forum, die het onderling goed met elkaar kunnen vinden als het eropaan komt. Sommige mensen kunnen, zo het lijkt dan rekkelijker zijn. Misschien is het goed dat we ons verdiepen in wat 'rekkelijk' eigenlijk is, en wie ze in het verleden waren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het alleen zie, maar ik een duidelijker wordende tweedeling op dit forum, die het onderling goed met elkaar kunnen vinden als het eropaan komt. Sommige mensen kunnen, zo het lijkt dan rekkelijker zijn. Misschien is het goed dat we ons verdiepen in wat 'rekkelijk' eigenlijk is, en wie ze in het verleden waren?
Niet in dit topic. Hier gaat het over preken beluisteren.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

helma schreef:
Bezorgd schreef:Leerzame preek over de Heilig Doop.

https://youtu.be/0dkFQGQGdeA

Of luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/27 ... 0740000278

Ds. Baan gaat in op de recente discussie in de media over de beloften, en spreekt ook helder over het 'pleiten ' waar al veel over gesproken is.
Dank voor de link! Ik luister meteen de andere preken in deze serie over de doop. Ook de moeite waard!
Klopt! Echt aanbevolen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Dat maakt me toch erg nieuwsgierig...

Het gebeurt tenslotte niet elke dag dat een GGiN'er zoiets aanbeveelt. ;)

Ik ga proberen tijd vrij te maken om deze serie ook te beluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie