Preken beluisteren op internet

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:Maar dit topic heet toch preken beluisteren. Kun jij aangeven wat je drijfveren waren om alleen de gezongen psalmen te beluisteren?
Over 2 weken is die zondag hier aan de beurt.
Ik dacht dat er net stond dat deze zondag uit de HC pas al aan de beurt was geweest bij jullie. Maar beide zijn toch geen erg sterke argumenten om alleen de gezongen psalmen te beluisteren?
Dat klopt.

Maar ik heb niet altijd tijd om alle preken te beluisteren die hier langskomen. Zondags beluister ik de diensten in mijn eigen gemeente en in de avond een derde dienst in een andere willekeurige gemeente binnen de GG. En verder beluister ik met enige regelmaat een live weekdienst binnen de GG.
Normaal beluister ik ook altijd de bevestiging en de intrede van de kandidaten. Maar zelfs daar heb ik dit jaar geen tijd voor. Dus ja, soms moet je keuzes maken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:Dat is een christelijk gereformeerde preek, daar leren ze dat.
Niet altijd en lang niet overal.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Ik heb daar helemaal niets over gehoord. (Dat is nog een reactie op de eerstvorige bijdrage)

Bovendien heb ik nu nog steeds geen idee tegen welk verbond je bezwaar zich nu in het bijzonder richt. Ik ga er tenminste vanuit dat je niet zomaar wat kletst, maar echt bezwaar hebt tegen een van de drie verbonden.
Tegen hoe ze daar het genadeverbond uitleggen: alle gedoopte kinderen zijn in het verbond, dus niet op het erf van het verbond maar in het verbond zelf. Alle beloften zijn dan automatisch voor alle gedoopte mensen, dan is het gevaar dat je denkt dat je dan wel zalig zal worden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Noem eens één gereformeerde theoloog die ooit over het erf van het verbond heeft gesproken?

En dan doel ik niet op de erve des verbonds, want dat is voor zover ik kan overzien iets heel anders, namelijk een erfdeel. Hoewel Refoweb daar anders over lijkt te denken, maar dat is verder niet onderbouwd. Eerder hier schreef Erasmiaan dat het beeld bij ds. Kersten vandaan komt, maar ik ben het zelf nog niet tegengekomen.

Wel bij ds. Jongeneel, maar die zag het toch juist net wat anders.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Al krijg ik ook het idee dat Bogerman zit te trollen. Toch een serieuze reactie.
Kun je aangeven waar in de preek de drieverbonden leer aan de orde komt?
Als dat niet lukt. Kun je misschien een andere preek benoemen waar de drie verbonden geleerd wordt?


Ik krijg nl het idee dat de hele twee en drie verbonden discussie echt een opgeklopte studeerkamer discussie is geweest.
Op de kansels hoor je het nl niet terug.

Hier een heel nuchter stukje over de twee- en drie verbonden:

ds vd Zwan schreef:VRAAG
In de meeste kerken wordt de twee-verbondenleer gepredikt, in de CGK de drie-verbondenleer. Wat is het verschil precies? Is het een accentverschil of een wezenlijk verschil?

ANTWOORD
Vooraf wil ik benadrukken dat je hieronder de visie vindt van een Christelijke Gereformeerde predikant. Het zou kunnen zijn dat een ambtsbroeder uit bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten bepaalde dingen anders zou beschrijven of taxeren. Het is slechts mijn bedoeling om zo duidelijk en praktisch mogelijk op deze kwestie in te gaan.

Op grond van Gods Woord zijn er drie "verbonden" te onderscheiden die te maken hebben met het eeuwig heil van mensen: het verbond der verlossing oftewel de raad des vredes, het verbond der werken (met Adam) en het verbond der genade. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: aan de visie op deze verbonden en de verdeling ervan danken we de termen "twee-verbondenleer" en "drieverbondenleer". Wie een tweeverbondenleer aanhangt, is namelijk van mening dat het verbond der verlossing en het verbond der genade samenvallen. Wie een drieverbondenleer aanhangt, is van mening dat de genoemde verbonden alle drie apart genoemd moeten worden.

Waarom nemen de tweeverbonders het verbond der verlossing en het verbond der genade samen? Omdat men de overtuiging heeft dat beide verbonden gesloten zijn tussen God de Vader en God de Zoon. Het verbond der verlossing is dan de naam voor het heilig overleg dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest al vóór de schepping hebben gevoerd over het eeuwig heil van de uitverkorenen. De Vader koos ze van eeuwigheid uit, de Zoon zegde toe ze te zullen verlossen, de Heilige Geest beloofde aan hen allen het heil in Christus te zullen toepassen. Het genadeverbond is vervolgens de uitwerking van dit verbond der verlossing zoals dat na de zondeval gestalte heeft gekregen, met name in het leven van Abraham en Zijn zaad. Heel belangrijk is dus bij een tweeverbondenleer dat men het startpunt kiest in de eeuwigheid en dat het Hoofd van het Genadeverbond Christus is. Degene Die Zich van eeuwigheid Borg stelde voor Zijn Kerk. Hij is de "Verbondspartner" van God de Vader in het verbond der verlossing én in het verbond der genade. Dit valt dus eigenlijk samen.

Wat bij de tweeverbonders samenvalt, halen drieverbonders uit elkaar. Ze maken onderscheid tussen het verbond der verlossing, dat inderdaad handelt over de zaligheid van de uitverkorenen; en het verbond der genade. Van dit laatste verbond menen de drieverbonders dat je niet uit de Bijbel kunt afleiden dat dat met Christus is opgericht. Wie de Bijbel begint te lezen vanaf Gen. 1, zonder allerlei "voorkennis" over hoe het in de eeuwigheid zou zijn gegaan, krijgt vanaf Gen. 12 Gods weg met Abraham te lezen, waarin je ontdekt dat de HEERE met hem en met zijn nageslacht Zijn verbond heeft opgericht. Gaandeweg het lezen van de Bijbel ontdek je vervolgens ook dat dat verbond niet zonder offer en zonder middelaar kan. Wat in het Oude Testament door een man als Mozes en door de offerdienst in tabernakel en tempel werd afgebeeld, blijkt in het Nieuwe Testament in één Persoon gestalte te krijgen: Jezus Christus. Hij heeft door Zijn offer het genadeverbond zijn eeuwige geldigheid gegeven. Hij is als de meerdere Mozes de Middelaar van het genadeverbond. Let dus op het verschil: tweeverbonders noemen Christus het Hoofd van het genadeverbond, drieverbonders erkennen wel dat Hij het Hoofd van de uitverkorenen is, maar spreken vervolgens liever over Hem als Middelaar van het genadeverbond.

Waarom zo moeilijk gedaan over de vraag of Christus Hoofd of Middelaar van het verbond is? Waarom zo diep nagedacht over de vraag of het verbond der genade hetzelfde inhoudt als het verbond der verlossing of niet? Omdat het antwoord op deze vragen consequenties heeft voor de manier waarop je omgaat met de beloften van het verbond. Denk dan vooral ook aan de beloften die in de doop betekend en verzegeld worden. Voor wie zijn die beloften? Een drieverbonder zal daarop een ander antwoord geven dan een tweeverbonder. De laatste zal, denkend vanuit de verkiezing zeggen: God heeft met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen Zijn verbond opgericht. De beloften zijn dus alleen bestemd voor de uitverkorenen. Alleen die mensen mogen op de vervulling van de verbondsbeloften pleiten. Al ben je gedoopt, daarom kun je nog niet zomaar werkzaam zijn met je doop, want als je niet uitverkoren bent, gelden de beloften niet voor jou. Je zou deze redenering ook nog van een andere kant kunnen opzetten, door te zeggen: God doet altijd wat Hij belooft. Als vervolgens blijkt dat niet alle gedoopten het ware geloof ontvangen en beoefenen, heeft God aan hen blijkbaar niet echt de verbondbeloften gegeven, want anders zou Hij ontrouw zijn aan Zijn eigen Woord.

Als drieverbonder zou ik op dit punt echter willen verwijzen naar de geschiedenis van de woestijnreis, zoals die in Hebr. 3 wordt aangehaald. Daar lees je ook van bondelingen die op pad gegaan waren om het Beloofde Land te gaan beërven. Dat had God beloofd! Maar wat staat er in Hebr. 3:19? Ze konden vanwege hun ongeloof niet ingaan. Gods beloften waren wel betrouwbaar, maar die beloften worden alleen in de weg van geloof vervuld.

Vanuit de Bijbel spreekt een drieverbonder daarom liever van het verbond met Abraham, waarin de gelovigen met hun nageslacht mogen delen. Echt delen, zonder de vraag te hoeven stellen: ben ik wel uitverkoren, want anders zijn de beloften niet voor mij. Op die vraag krijgt een mens nooit een antwoord vóórdat hij of zij in geloof vlucht tot de Heere Jezus Christus. Zekerheid van het delen in Gods verkiezend welbehagen is geen voorwaarde om te mogen geloven in de beloften, maar vrucht van dat geloof (vgl. D.L. I, 12). Wie -volgens mij- op een bijbelse wijze verbond der verlossing en verbond der genade weet te onderscheiden, zegt enerzijds. God heeft van eeuwigheid een volk uitgekozen dat zéker zalig wordt door het werk van Zijn Zoon. Zij allen en zij alleen delen in het werk van de Zaligmaker.

Maar anderzijds: het genadeverbond omvat méér mensen dan alleen de uitverkorenen. Er kan sprake zijn van verbondsbreuk, zoals dat in het Oude Testament zovaak is gebleken. Dat neemt niet weg dat ook verbondsbrekers met Gods welmenend aanbod en serieuze beloften te maken hadden. En dat is een heel praktisch punt: wie drie verbonden leert, hoeft zich niet bezwaard te voelen als hij in alle ruimte aan alle hoorders de genade van God in Christus aanbiedt met bevel van bekering en geloof. Ik heb de indruk dat een tweeverbondenleer die ruime aanbieding in de weg kan staan omdat de prediker en de gemeente steeds in het achterhoofd houden: wie niet uitverkoren is, krijgt ook niets aangeboden.

De Schrift leert het mijns inziens ruimer. En niet alleen de Christelijke Gereformeerde Kerken kennen een prediking die zich in die ruimte wil begeven. Naar mijn vaste overtuiging vind je het algemeen aanbod van genade in verschillende kerken van gereformeerde signatuur, of ze zich drieverbonders noemen of niet. In dat opzicht wil ik ook deze zaak wat proberen te relativeren. Waar het om de aanbieding van de genade gaat aan zondaren, kunnen mensen met een verschillende verbondsopvatting elkaar toch vaak verstaan.

De zgn. Marrow-men uit Schotland (Boston, Erskines etc.) hadden, voorzover ik hun geschriften heb gelezen, in de studeerkamer twee verbonden en op de preekstoel drie. Zo ruim prezen ze de Heere Jezus aan al hun hoorders aan. Wellicht dat het via de verbondenheid aan dit soort schrijvers mogelijk zal blijken, dat verschillende kerken en predikers in onze tijd elkaar gaan verstaan. En dat men samen ziet: het gaat uiteindelijk niet om de verbondsvisie die mensen hebben. Het gaat erom of ik door een waar geloof Christus mag kennen, het van Hem verwacht en mijn leven in Zijn hand heb leren leggen. Zo leren al Gods kinderen het van Zijn Heilige Geest. Zo wordt het doel van het verbond der verlossing én van het verbond der genade bereikt.

Ds. A. van der Zwan
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... er-in-cgk/
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Die heb ik niet geluisterd. Enkel de samenzang. Die was mooi. Als er ritmisch gezongen zou moeten worden in mijn gemeente dan hoop ik dat dat gebeurt op deze manier.
Ik zou de preek eens luisteren. Als het enige wat je ziet het gemis van hoeden en de wijze van gezang is, dan mis je wellicht een prachtige boodschap. Wie weet hoe de Heere deze nog voor je zou willen gebruiken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik heb daar helemaal niets over gehoord. (Dat is nog een reactie op de eerstvorige bijdrage)

Bovendien heb ik nu nog steeds geen idee tegen welk verbond je bezwaar zich nu in het bijzonder richt. Ik ga er tenminste vanuit dat je niet zomaar wat kletst, maar echt bezwaar hebt tegen een van de drie verbonden.
Tegen hoe ze daar het genadeverbond uitleggen: alle gedoopte kinderen zijn in het verbond, dus niet op het erf van het verbond maar in het verbond zelf. Alle beloften zijn dan automatisch voor alle gedoopte mensen, dan is het gevaar dat je denkt dat je dan wel zalig zal worden.
Je kan zowel de 2 als de 3 verbondenleer misbruiken. Dat mag geen reden zijn om niet meer Bijbels te (s)preken.
Ik hoor in de CGK de drieverbondenleer verweven in de prediking. Ook bij ds L den Butter. Zoals de zaken ook verwoord zijn in het doopsformulier. En dan is de boodschap bijzonder ernstig. Ik heb nooit gemerkt of gehoord dat zalig worden een automatisme is. Integendeel, het is aan onze kant helemaal onmogelijk. Dat hoor ik in de prediking iedere zondag. Er moet een Godswonder gebeuren. Maar wel wordt van Gods kant de belofte van het verbond gepreekt. Een gewillige betrouwbare God die Zijn beloften geeft aan de verbondsgemeente. Ik heb in de CGK pas echt leren beseffen dat verloren gaan echt eigen schuld is. Dat er geen enkele verontschuldiging is. Zeker niet voor verbondskinderen.

Je kan er een karikatuur van maken. Dat kan ook van de tweeverbondenleer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Wel bij ds. Jongeneel, maar die zag het toch juist net wat anders.
Bedoelt u niet ds. Jongeleen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Yep.

Inderdaad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik heb daar helemaal niets over gehoord. (Dat is nog een reactie op de eerstvorige bijdrage)

Bovendien heb ik nu nog steeds geen idee tegen welk verbond je bezwaar zich nu in het bijzonder richt. Ik ga er tenminste vanuit dat je niet zomaar wat kletst, maar echt bezwaar hebt tegen een van de drie verbonden.
Tegen hoe ze daar het genadeverbond uitleggen: alle gedoopte kinderen zijn in het verbond, dus niet op het erf van het verbond maar in het verbond zelf. Alle beloften zijn dan automatisch voor alle gedoopte mensen, dan is het gevaar dat je denkt dat je dan wel zalig zal worden.
Daar heb je geen drieverbondenleer voor nodig. Dit is ook de leer zoals die bij ons wordt gebracht, zij het dat beloften nooit een automaat zijn en dat absoluut overeind blijft staan dat zonder wedergeboorte niemand het Koninkrijk Gods zal ingaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben blij dat de twee- of drie verbonden in de HHK geen issue is, en er ook geen officieel standpunt over is.

En met Helma eens: met beide standpunten kun je een verkeerde kant op. Als de prediking maar schriftuurlijk-bevindelijk is, en weg blijft van de extremen van verbondautomatisme en hypercalvinisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Ik ben blij dat de twee- of drie verbonden in de HHK geen issue is, en er ook geen officieel standpunt over is.

En met Helma eens: met beide standpunten kun je een verkeerde kant op. Als de prediking maar schriftuurlijk-bevindelijk is, en weg blijft van de extremen van verbondautomatisme en hypercalvinisme.

Het is alleen in de GG een issue, wordt daar zelfs op catechisatie behandeld.
De meeste CGK ers weten niet eens waar je het over hebt als je hen hierover bevraagt.


Verder eens met je post.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:
Maar ik heb niet altijd tijd om alle preken te beluisteren die hier langskomen. Zondags beluister ik de diensten in mijn eigen gemeente en in de avond een derde dienst in een andere willekeurige gemeente binnen de GG. En verder beluister ik met enige regelmaat een live weekdienst binnen de GG.
Normaal beluister ik ook altijd de bevestiging en de intrede van de kandidaten. Maar zelfs daar heb ik dit jaar geen tijd voor. Dus ja, soms moet je keuzes maken.
Is dit serieus?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ik ben blij dat de twee- of drie verbonden in de HHK geen issue is, en er ook geen officieel standpunt over is.

En met Helma eens: met beide standpunten kun je een verkeerde kant op. Als de prediking maar schriftuurlijk-bevindelijk is, en weg blijft van de extremen van verbondautomatisme en hypercalvinisme.
De hoofdlijn van de HHK is wel degelijk dat ieder die geboren is uit gedoopte ouders in het verbond begrepen is.
Dat zag/zie je ook wel terug in HHJO-conferentie thema's. Ook zal het overgrote deel van de HHK-predikanten er zo instaan.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Maar die opvatting zal voor een groot deel van de tweeverbondenleer-aanhangers ook gelden. Zo staat het ook gewoon in de belijdenisgeschriften.
Plaats reactie