Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Als we heel nuchter nadenken, en de tijd in ogenschouw nemen kon het wel eens heel snel verboden worden om nog langer preken ongecensureerd te beluisteren. Immers de Kerk kent een geheel andere Wet dan de Rechten van de Mens, waaronder naar mijn gevoel toch het auteursrecht valt. Een verkondiger van Goede Boodschap zou toch, als het goed lag, willen dat heel de wereld deze Goede Boodschap zou horen, niet achtende gevangenschap, vervolging en martelingen. Ik weert dat ik dit heel makkelijk zo kan schrijven, maar wie zou staande blijven als verdrukking en vervolging zou komen? En we kunnen weten dat die werkelijk komt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:

Een vraag want ik heb weinig verstand van auteursrecht op internet. Hoe kan ik als leek weten of een preek op youtube illegaal is. Sinds corona zijn er talloze gemeenten met een eigen youtube kanaal of ze laten hun uitzendingen staan. (Bv GG Enter, CGK Elburg, CGK Middelharnis, HHK Apeldoorn en zeer veel meer.)
Kan ik er niet gewoon van uitgaan dat Youtube zelf de auteursrechten respecteert? Voor mij is alles wat ik daar vind aan lezingen, preken enz. legaal.


Ik ben dus ook benieuwd hoe de moderators de kennis hebben of iets illegaal is.
HHG Apeldoorn plaats al sinds maart 2015 preken op het eigen YouTube-kanaal en daarvoor al een aantal jaren op een afgeschermd deel van prekenweb. Net als van andere gemeenten zijn die vrij te beluisteren maar downloaden en elders plaatsen is nergens toegestaan. Wie dat doet overtreedt de regels van YouTube. Zoals het ook niet is toegestaan ergens een preek te downloaden en die zelf op YouTube of elders te plaatsen. Een link plaatsen is van heel andere orde. Dan blijven de auteursrechten waar ze horen.
Je zult gelijk hebben maar ik vind het vreemd. Het vetgedrukte bedoel ik dan. Als je kiest om een lezing op een internet te zetten op een voor ieder toegankelijke site dat moet je later niet zeuren dat er auteursrechten zijn geschonden.
Is onze wetgeving op auteursrechten bij de tijd als het over internet gaat?

Ik zal de youtube regels eens opzoeken of heb je een link ?

Zelf al gevonden. Het is gelukkig niet zo zwart wit.

https://www.youtube.com/intl/ALL_nl/how ... copyright/

Kijk bij uitzonderingen auteursrecht.
Laatst gewijzigd door huisman op 27 jan 2023, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
huisman schreef:Ik ben dus ook benieuwd hoe de moderators de kennis hebben of iets illegaal is.
Dat heb ik niet. Maar als hier wordt meegedeeld dat een bepaalde preek niet meer is te beluisteren omdat er een slotje opzit en een ander forummer reageert dat hij de preek wel even zal regelen, dan is het een heterdaadje.
Als ik het goed begrijp heb ik de preek van ds. Verschuure in Vriezenveen dus illegaal ontvangen? Mogen we een geen Goede Boodschap doorgeven, of is dat aan mensenrechten gebonden? Want ik zie het zo, dat auteursrechten toch uiteindelijk mensenrechten zijn? In hoeverre moeten we altijd mensenrechten respecteren boven het horen van de waarheid? Was het ook illegaal dat christenen elkaar in catacomben ontmoeten, omdat het door de zogenaamde menselijke wetten niet mocht? Tegelijk denk ik aan het 'illegale' van hagenpreken?
Ach, we kunnen overal een vroom sausje overgieten maar als degene die een preek heeft uitgesproken niet wil dat die elders te beluisteren is hebben we dat gewoon te respecteren.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

mag een preek op cd ook niet uitgeleend worden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Richard W »

Ditbenik schreef: HHG Apeldoorn plaats al sinds maart 2015 preken op het eigen YouTube-kanaal en daarvoor al een aantal jaren op een afgeschermd deel van prekenweb. Net als van andere gemeenten zijn die vrij te beluisteren maar downloaden en elders plaatsen is nergens toegestaan. Wie dat doet overtreedt de regels van YouTube. Zoals het ook niet is toegestaan ergens een preek te downloaden en die zelf op YouTube of elders te plaatsen. Een link plaatsen is van heel andere orde. Dan blijven de auteursrechten waar ze horen.
Helemaal mee eens. Als een gemeente een eigen YouTube kanaal heeft is het duidelijk dat dit van deze gemeente is. Als de gemeente ervoor kiest om daar ook preken op te zetten is dat hun keuze. Ik denk dat vooral gemeentes waar veel wordt nageluisterd dit doen. Via kerkdienstgemist betaal je namelijk voor iedere "view" en dat kan aardig in de papieren lopen. Neem bijvoorbeeld de Maranathakerk in Rotterdam. Daar zijn de diensten van de afgelopen 2 jaar al meer dan 1 miljoen keer nagekeken. Als het bij Kerkdienstgemist dus stel 5 cent kost om het na te kijken (heb geen idee van deze kosten, weet iemand die?) dan praat je over € 50.000,-! Via YouTube is het gratis.

Maar dan nog mag je als "derde" deze preken niet zomaar op een eigen YouTube kanaal zetten zonder toestemming van de predikant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
huisman schreef:Ik ben dus ook benieuwd hoe de moderators de kennis hebben of iets illegaal is.
Dat heb ik niet. Maar als hier wordt meegedeeld dat een bepaalde preek niet meer is te beluisteren omdat er een slotje opzit en een ander forummer reageert dat hij de preek wel even zal regelen, dan is het een heterdaadje.
Als ik het goed begrijp heb ik de preek van ds. Verschuure in Vriezenveen dus illegaal ontvangen?
Ja, dat was inderdaad een - zoals boven genoemd - heterdaadje.
-DIA- schreef:Mogen we een geen Goede Boodschap doorgeven, of is dat aan mensenrechten gebonden? Want ik zie het zo, dat auteursrechten toch uiteindelijk mensenrechten zijn? In hoeverre moeten we altijd mensenrechten respecteren boven het horen van de waarheid? Was het ook illegaal dat christenen elkaar in catacomben ontmoeten, omdat het door de zogenaamde menselijke wetten niet mocht? Tegelijk denk ik aan het 'illegale' van hagenpreken?
Mensenrechten is een heel ander rechtsgebied dan auteursrecht. Als je die door elkaar haalt, sla je de plank mis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

Richard W schreef:
Ditbenik schreef: HHG Apeldoorn plaats al sinds maart 2015 preken op het eigen YouTube-kanaal en daarvoor al een aantal jaren op een afgeschermd deel van prekenweb. Net als van andere gemeenten zijn die vrij te beluisteren maar downloaden en elders plaatsen is nergens toegestaan. Wie dat doet overtreedt de regels van YouTube. Zoals het ook niet is toegestaan ergens een preek te downloaden en die zelf op YouTube of elders te plaatsen. Een link plaatsen is van heel andere orde. Dan blijven de auteursrechten waar ze horen.
Helemaal mee eens. Als een gemeente een eigen YouTube kanaal heeft is het duidelijk dat dit van deze gemeente is. Als de gemeente ervoor kiest om daar ook preken op te zetten is dat hun keuze. Ik denk dat vooral gemeentes waar veel wordt nageluisterd dit doen. Via kerkdienstgemist betaal je namelijk voor iedere "view" en dat kan aardig in de papieren lopen. Neem bijvoorbeeld de Maranathakerk in Rotterdam. Daar zijn de diensten van de afgelopen 2 jaar al meer dan 1 miljoen keer nagekeken. Als het bij Kerkdienstgemist dus stel 5 cent kost om het na te kijken (heb geen idee van deze kosten, weet iemand die?) dan praat je over € 50.000,-! Via YouTube is het gratis.

Maar dan nog mag je als "derde" deze preken niet zomaar op een eigen YouTube kanaal zetten zonder toestemming van de predikant.
Bij Kerkdienst gemist heb je een abonnement van 35, 45, 55, 90 of 260 euro per maand voor respectievelijk 150, 300, 600, 1200 of 4000 kijkers per maand. Voor extra kijkers betaal afhankelijk van het abonnement 0,23 tot 0,065 cent per kijker waarbij langer dan 10 minuten geldt als kijker.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Richard W »

Ditbenik schreef:
Richard W schreef:
Ditbenik schreef: HHG Apeldoorn plaats al sinds maart 2015 preken op het eigen YouTube-kanaal en daarvoor al een aantal jaren op een afgeschermd deel van prekenweb. Net als van andere gemeenten zijn die vrij te beluisteren maar downloaden en elders plaatsen is nergens toegestaan. Wie dat doet overtreedt de regels van YouTube. Zoals het ook niet is toegestaan ergens een preek te downloaden en die zelf op YouTube of elders te plaatsen. Een link plaatsen is van heel andere orde. Dan blijven de auteursrechten waar ze horen.
Helemaal mee eens. Als een gemeente een eigen YouTube kanaal heeft is het duidelijk dat dit van deze gemeente is. Als de gemeente ervoor kiest om daar ook preken op te zetten is dat hun keuze. Ik denk dat vooral gemeentes waar veel wordt nageluisterd dit doen. Via kerkdienstgemist betaal je namelijk voor iedere "view" en dat kan aardig in de papieren lopen. Neem bijvoorbeeld de Maranathakerk in Rotterdam. Daar zijn de diensten van de afgelopen 2 jaar al meer dan 1 miljoen keer nagekeken. Als het bij Kerkdienstgemist dus stel 5 cent kost om het na te kijken (heb geen idee van deze kosten, weet iemand die?) dan praat je over € 50.000,-! Via YouTube is het gratis.

Maar dan nog mag je als "derde" deze preken niet zomaar op een eigen YouTube kanaal zetten zonder toestemming van de predikant.
Bij Kerkdienst gemist heb je een abonnement van 35, 45, 55, 90 of 260 euro per maand voor respectievelijk 150, 300, 600, 1200 of 4000 kijkers per maand. Voor extra kijkers betaal afhankelijk van het abonnement 0,23 tot 0,065 cent per kijker waarbij langer dan 10 minuten geldt als kijker.
Bedankt. Duurder dan ik had gedacht. HHK Apeldoorn heeft op YT 740.000 views in 7 jaar, dat is dus > 100.000 per jaar. Via Kerkdienstgemist dus richting € 10.000,- per jaar. Zeker voor een kleine gemeente is dat niet op te brengen. Ik zie dat GerGem Enter op YouTube 457.237 views heeft in 3 jaar. Dat is 150.000 views per jaar! Dat kost dus meer dan 10.000 euro.
Vaak zie je op kerkdienstgemist wel een banknummer staan en dat het kijken via kerkdienstgemist kosten met zich mee brengt. Ik weet niet of daar veel geld op binnenkomt? Weet iemand die penningmeester kerkvoogd is dit?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Chrisje72 »

En besloten uitzendingen hebben geen extra kijkers kosten. Vandaar misschien ook de vele slotjes ?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

Richard W schreef:
Ditbenik schreef:
Richard W schreef:
Ditbenik schreef: HHG Apeldoorn plaats al sinds maart 2015 preken op het eigen YouTube-kanaal en daarvoor al een aantal jaren op een afgeschermd deel van prekenweb. Net als van andere gemeenten zijn die vrij te beluisteren maar downloaden en elders plaatsen is nergens toegestaan. Wie dat doet overtreedt de regels van YouTube. Zoals het ook niet is toegestaan ergens een preek te downloaden en die zelf op YouTube of elders te plaatsen. Een link plaatsen is van heel andere orde. Dan blijven de auteursrechten waar ze horen.
Helemaal mee eens. Als een gemeente een eigen YouTube kanaal heeft is het duidelijk dat dit van deze gemeente is. Als de gemeente ervoor kiest om daar ook preken op te zetten is dat hun keuze. Ik denk dat vooral gemeentes waar veel wordt nageluisterd dit doen. Via kerkdienstgemist betaal je namelijk voor iedere "view" en dat kan aardig in de papieren lopen. Neem bijvoorbeeld de Maranathakerk in Rotterdam. Daar zijn de diensten van de afgelopen 2 jaar al meer dan 1 miljoen keer nagekeken. Als het bij Kerkdienstgemist dus stel 5 cent kost om het na te kijken (heb geen idee van deze kosten, weet iemand die?) dan praat je over € 50.000,-! Via YouTube is het gratis.

Maar dan nog mag je als "derde" deze preken niet zomaar op een eigen YouTube kanaal zetten zonder toestemming van de predikant.
Bij Kerkdienst gemist heb je een abonnement van 35, 45, 55, 90 of 260 euro per maand voor respectievelijk 150, 300, 600, 1200 of 4000 kijkers per maand. Voor extra kijkers betaal afhankelijk van het abonnement 0,23 tot 0,065 cent per kijker waarbij langer dan 10 minuten geldt als kijker.
Bedankt. Duurder dan ik had gedacht. HHK Apeldoorn heeft op YT 740.000 views in 7 jaar, dat is dus > 100.000 per jaar. Via Kerkdienstgemist dus richting € 10.000,- per jaar. Zeker voor een kleine gemeente is dat niet op te brengen. Ik zie dat GerGem Enter op YouTube 457.237 views heeft in 3 jaar. Dat is 150.000 views per jaar! Dat kost dus meer dan 10.000 euro.
Vaak zie je op kerkdienstgemist wel een banknummer staan en dat het kijken via kerkdienstgemist kosten met zich mee brengt. Ik weet niet of daar veel geld op binnenkomt? Weet iemand die penningmeester kerkvoogd is dit?
Van je benaming en berekening klopt niet zoveel. Het is de HHG en niet de HHK. Bij 740.000 views zit een groot percentage wat korter kijkt dan tien minuten. Als ik mijn eigen statistieken op kerkdienstgemist bekijkt heeft zondag tijdens de dienst 100% de hele dienst gevolgd. Van degenen die later hebben gekeken heeft maar 37% langer dan 10 minuten gekeken. Die views op YouTubel zeggen dus al niets. Maar als je wel van dat aantal uitgaat moet die 740.000 delen door 84 maanden. Een abonnement voor 4000 kijkers per maand kost € 260,--. Voor het aantal kijkers boven die 4000 betaal je € 0,065. Dat is 4810 per maand x 0,065 = 312,65 per maand. Dat brengt het totaal op 338,65. Nog steeds veel geld en logisch dat men kiest voor YouTube maar het scheelt met jouw berekening toch meer dan de helft op jaarbasis.
Incidenteel komt er wel eens een gift binnen voor dit doel maar dat is bij lange na niet voldoende om het abonnement te bekostigen. En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van de benodigde apparatuur.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

Chrisje72 schreef:En besloten uitzendingen hebben geen extra kijkers kosten. Vandaar misschien ook de vele slotjes ?
Ik weet niet of dat de reden is. Waarschijnlijk is dat ook een privacy-verhaal in verband met de voorbede e.d. Niet iedereen ziet het zitten om de preek even te downloaden, alles er af te knippen en alleen de preek op YouTube te zetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: Mensenrechten is een heel ander rechtsgebied dan auteursrecht. Als je die door elkaar haalt, sla je de plank mis.
Dan nog een vraag: is het recht van de mens hoger dan het recht van God.
Zouden in de Wet van God hierin een strafbare handeling moeten zien?
Dan komt het erop aan wat rekenen we hoger?
En wat te denken van deze passage uit de onze geloofsbelijdenis:
ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
Chrisje72 schreef:En besloten uitzendingen hebben geen extra kijkers kosten. Vandaar misschien ook de vele slotjes ?
Ik weet niet of dat de reden is. Waarschijnlijk is dat ook een privacy-verhaal in verband met de voorbede e.d. Niet iedereen ziet het zitten om de preek even te downloaden, alles er af te knippen en alleen de preek op YouTube te zetten.
Een preek zonder gebed en gezang is ook geen kerkdienst, dus dat is mijns inziens verspilde moeite. Bij een goede liturgie is de preek niet los verkrijgbaar. Bij een slechte liturgie doet het er minder toe.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef: Mensenrechten is een heel ander rechtsgebied dan auteursrecht. Als je die door elkaar haalt, sla je de plank mis.
Dan nog een vraag: is het recht van de mens hoger dan het recht van God.
Zouden in de Wet van God hierin een strafbare handeling moeten zien?
Dan komt het erop aan wat rekenen we hoger?
En wat te denken van deze passage uit de onze geloofsbelijdenis:
ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing.
Nee, het recht van God gaat daar ver bovenuit. Daarom mag je ook niet stelen wat niet van jou is. Zelfs geen preek.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef: Mensenrechten is een heel ander rechtsgebied dan auteursrecht. Als je die door elkaar haalt, sla je de plank mis.
Dan nog een vraag: is het recht van de mens hoger dan het recht van God.
Zouden in de Wet van God hierin een strafbare handeling moeten zien?
Dan komt het erop aan wat rekenen we hoger?
En wat te denken van deze passage uit de onze geloofsbelijdenis:
ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing.
:D :D :D :D

Er is geen sprake van godsdienstvervolging als je preken alleen maar kunt horen op de manier die de dominee zelf wil hoor. Dat is ook volkomen naar bijbelse normen. Lees de tien geboden en de nieuwtestamentische brieven maar na.

Je draaft nogal door.
Plaats reactie