Preken beluisteren op internet

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef: En ja, wie dien je er mee? Misschien jou niet, maar 'kenners' wel. Laat de preek dan maar voedsel geven voor diegenen die dit kunnen verdragen. En ik zou zeggen als je er niet van houdt, laat het dan liggen. Maar meet je geen smaak voor anderen aan.
Dus van jou hoeft een predikant niet zo begrijpelijk mogelijk te preken?
Wie zijn de 'kenners' ?

Ik vind dit serieus een heel verkeerde benadering. De opdracht tot Evangelie verkondiging is echt een heel andere: "Predik het evangelie aan alle creaturen."
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Je ziel verklaard... jawel, maar niet met iets buiten Gods Woord om, hoop ik.
Het lijkt mij goed om hier nu eens goed over na te denken: "als je voelt dat God op je moet toornen", 'Zijn oordeel billijken', 'vluchten zonder te weten waarheen, met de dood voor ogen'.... ik geloof zeker dat dit de bevinding kan zijn. Maar als dit echt de beleving is, is er toch hoop ik geen enkele aansluiting als een predikant dat 'een zalig heimwee' noemt?! Wát zalig heimwee? Mijn ziel moet gered worden!

Is het niet veel bijbelser om te zeggen: wie het oordeel billijkt, wordt (of is!) vrijgesproken? Als je de dood voor ogen hebt, kun je niet meer leven. En juist dan word je gered! Jarenlang de dood voor ogen hebben, is zelfbedrog. Ik zeg het nu heel scherp, maar dat is omdat ik denk dat er op deze manier horden mensen worden zoet gehouden buiten Christus.
Die vrijspraak is trouwens niet op grond van logica, maar op grond van het spreken van God Zelf.

Iemand die op de vlucht was naar de vrijstad, kon ner-gens mee geholpen worden dan met aansporingen om de stad binnen te gaan, met juiste wegwijzers die hem de kortste weg wezen. En getroost was hij pas als hij de poort binnen ging.

Alles wat we daar anders over gaan oordelen, is mijns inziens een breuk met de (Nadere) Reformatie en de puriteinen, en - belangrijker: niet naar Gods Woord.
Ik denk dat we het niet helemaal eens zijn. Maar heb er nu de woorden niet voor. Natuurlijk ben ik veel wat u hierboven zegt wel met u eens, maar ik denk dat er ergens iets anders naar gekeken wordt.
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar ik heb ook niet anders gepropageerd. Wellicht dat dat zo overkwam?

Citaat:
Als je de dood voor ogen hebt, kun je niet meer leven. En juist dan word je gered! Jarenlang de dood voor ogen hebben, is zelfbedrog. Ik zeg het nu heel scherp, maar dat is omdat ik denk dat er op deze manier horden mensen worden zoet gehouden buiten Christus.
Die vrijspraak is trouwens niet op grond van logica, maar op grond van het spreken van God Zelf.

Iemand die op de vlucht was naar de vrijstad, kon ner-gens mee geholpen worden dan met aansporingen om de stad binnen te gaan, met juiste wegwijzers die hem de kortste weg wezen. En getroost was hij pas als hij de poort binnen ging.

Einde citaat.

Hopelijk is het zo duidelijk? Wat ik ook altijd weer een mooi voorbeeld vindt is de Christenreis van Bunyan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 okt 2020, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

margrietha schreef:
mulder schreef:
Ouderling schreef: Ik haal geen dingen door elkaar, want ik weet waar ik het over heb. Ja, hij kan goed omgaan met de jeugd en ja ze houden van zijn preken
Dit is niet waar. Ook in Ye vindt de jeugd de preken lastig te begrijpen hoewel velen erg hun best doen het te begrijpen en de meesten houden inderdaad wel van de inhoud maar zeker niet van taalgebruik en toon van stem. Daar wordt mee geworsteld...
Als er 1 dominee is, die met lastige jeugd en afgedwaalde schaapjes om kan gaan,is hij het wel!
Van zn preken begrijpen ze misschien niet alles maar als je wat hebt, is hij in no time bij je!
Een arts kan een heel vriendelijke man zijn. Zeer attent en altijd bereid om je te bezoeken.
Maar als hij dan in zijn praktijk een uitleg geeft over het gebruik van medicijnen die niemand begrijpt , dan doet hij toch iets verkeerd.

Je moet dat in deze discussie loskoppelen. Het gaat hier over de vorm van de prediking. Verder nergens over.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

nogmaals, een discussie over een theologisch vraagstuk kan in een andere topic, ook al is het uit een hier geplaatste preek. We bespreken hier geen dominees! On topic dus.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:nogmaals, een discussie over een theologisch vraagstuk kan in een andere topic, ook al is het uit een hier geplaatste preek. We bespreken hier geen dominees! On topic dus.
!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

https://cgkrijnsburg.nl/index.php/kerkdiensten/3332

Ds L den Butter over Psalm 73

Gods goedheid
1.Betwijfeld
2.Beleefd
3.Beleden

God is goed!
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

https://www.youtube.com/watch?v=df0YB2ZB_Qg

Preek van ds Cabaret over HC Zondag 7.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

GGotK schreef:https://www.youtube.com/watch?v=df0YB2ZB_Qg
Preek van ds Cabaret over HC Zondag 7.
Dank je wel voor de link.
Je hebt helaas de mogelijkheid tot pben afgesloten.
Ik vind het bijzonder dat je deze link geplaatst hebt.
Ik had gehoopt dat je er iets meer over kunt vertellen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
GGotK schreef:https://www.youtube.com/watch?v=df0YB2ZB_Qg
Preek van ds Cabaret over HC Zondag 7.
Dank je wel voor de link.
Je hebt helaas de mogelijkheid tot pben afgesloten.
Ik vind het bijzonder dat je deze link geplaatst hebt.
Ik had gehoopt dat je er iets meer over kunt vertellen. :)
Ik heb die ook beluisterd. Een dominee die de waarheid preekte.
Nooit begrepen waarom hij buiten het kerkverband kwam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ik heb die ook beluisterd. Een dominee die de waarheid preekte.
Nooit begrepen waarom hij buiten het kerkverband kwam.
Net als ds Op 't Hof paste hij eigenlijk ook niet in een strak gekaderd kerkgenootschap.
Ik vond het altijd opmerkelijk dat er zovelen waren die uit de wereld getrokken waren en deze prediking graag wilden horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik heb die ook beluisterd. Een dominee die de waarheid preekte.
Nooit begrepen waarom hij buiten het kerkverband kwam.
Net als ds Op 't Hof paste hij eigenlijk ook niet in een strak gekaderd kerkgenootschap.
Ik vond het altijd opmerkelijk dat er zovelen waren die uit de wereld getrokken waren en deze prediking graag wilden horen.
Ds. T. Caberet is afgezet vanwege zijn levenswandel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik heb die ook beluisterd. Een dominee die de waarheid preekte.
Nooit begrepen waarom hij buiten het kerkverband kwam.
Net als ds Op 't Hof paste hij eigenlijk ook niet in een strak gekaderd kerkgenootschap.
Ik vond het altijd opmerkelijk dat er zovelen waren die uit de wereld getrokken waren en deze prediking graag wilden horen.
Ds. T. Caberet is afgezet vanwege zijn levenswandel.
Mensen kunnen hun ambt verzondigden, en bij mensen in ongenade vallen. Belangrijkste is als de ziel vrije genade gereinigd is. Er zijn er meer te noemen, die hun ambt verzondigden, maar dat dit niet door hoeft te betekenen dat ze van de genade vervallen zijn, als dat al mogelijk zou zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik heb die ook beluisterd. Een dominee die de waarheid preekte.
Nooit begrepen waarom hij buiten het kerkverband kwam.
Net als ds Op 't Hof paste hij eigenlijk ook niet in een strak gekaderd kerkgenootschap.
Ik vond het altijd opmerkelijk dat er zovelen waren die uit de wereld getrokken waren en deze prediking graag wilden horen.
Ds. T. Caberet is afgezet vanwege zijn levenswandel.
Er is iets gebeurd ja. Maar ik vind dat geen reden om dan iemand voorgoed af te schrijven.
-DIA- schreef:Mensen kunnen hun ambt verzondigden, en bij mensen in ongenade vallen. Belangrijkste is als de ziel vrije genade gereinigd is. Er zijn er meer te noemen, die hun ambt verzondigden, maar dat dit niet door hoeft te betekenen dat ze van de genade vervallen zijn, als dat al mogelijk zou zijn.
Bovendien gingen er verschillende versies rond.
Mijn ouders kwamen op een bijzondere wijze in contact, hadden kort hun reserves, die echter al vrij snel wegvielen.
Er kwam een jongen bij hem, die zo uit de wereld was getrokken van drank en drugs en criminaliteit.
Dacht je dat zo iemand dan gaat wijzen?
Mensen die hem bij leven nooit wilden horen, wilden dat na zijn dood opeens wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Een bijzonder actuele preek beluisterd, een biddagpreek, maar het kan ook een boetepreek zijn, en ook wel speciaal voor deze tijd. Wellicht zullen niet allen dat horen. Maar er ligt veel in en we merken tot ons grote verdriet dat we deze prediking steeds meer gaan missen. Zowel in onze gemeenten als daarbuiten. Als we deze preek nu aandachtig en met eerbied beluisteren, wat zou ons dan ootmoed en vernedering passen. Ik weet ook wel dat er tussen woorden en daden zo heel veel kan liggen. Maar wat zou ons passen. We wensen de preek dan ook door te geven met de wens dat het gesprokene ons, een ieder persoonlijk mocht raken.
https://www.youtube.com/watch?v=41AnH-5JZ1k&t=3468s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie