Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Dat ben ik absoluut met je eens.
Maar dat is de andere kant van het verhaal: als een predikant om welke reden dan ook tegen publicatie is, is dat zijn goed (auteurs)recht.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Ook dit is misschien niet helemaal kloppend:

Of je daarmee op het wereldwijde riool internet vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.

Edit: Ik kan me voorstellen dat je als predikant wel wat aanpast aan de hoorders, maar dat dat zowaar teer kan liggen vind ik erg overtrokken. Als dingen werkelijk zo teer liggen moeten ze sowieso niet openbaar gemaakt worden. Ook niet op kerkdienstgemist of -omroep

Overigens word ik niet gehinderd door enige kennis mbt auteursrecht van openbaar gesproken woord. Het gaat me even om de wil van een predikant of de blijde boodschap breder bekend mag worden of niet.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Richard W »

Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Daar is ook helemaal niets mee. Maar dan zijn er wel 2 zaken belangrijk:
1. Heeft de predikant toestemming voor publicatie gegeven? Ik kan me dat van een aantal predikanten zeker niet voorstellen.
2. Betreft het alleen de preek en niet het gebed met de voorbede waarin namen van gemeenteleden worden genoemd en hun persoonlijke omstandigheden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Richard W schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Daar is ook helemaal niets mee. Maar dan zijn er wel 2 zaken belangrijk:
1. Heeft de predikant toestemming voor publicatie gegeven? Ik kan me dat van een aantal predikanten zeker niet voorstellen.
2. Betreft het alleen de preek en niet het gebed met de voorbede waarin namen van gemeenteleden worden genoemd en hun persoonlijke omstandigheden.
Ik begrijp je punten wel, echter:
1. Als het goed is wordt gevraagd aan predikanten of uitzending 'zonder slotje' via de bekende kanalen gewenst is. Predikanten weten overigens vaak al welk medium een gemeente gebruikt en geven -indien ze bezwaar hebben- vrijmoedig aan wat ze (niet) willen. Dit wordt bij mijn weten gerespecteerd. Op basis hiervan meen ik dat open publicatie dus met expliciete toestemming is.
2. Ik snap ook niet waarom het niet van privacy-gevoelige info wordt ontdaan. Kleine moeite. Maar ook hier: het stáát al online, dus openbaar, dus waarom niet ook elders aan een verzameling toevoegen?

Disclaimers: Mijn herinneringen op dit vlak zijn van zo'n 5 jaar geleden, dus gedateerd.
Ik heb met geen enkele vorm van publicatie van preken te maken, dus geen belangen.
Laatst gewijzigd door Ararat op 26 jan 2023, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Dat ben ik absoluut met je eens.
Maar dat is de andere kant van het verhaal: als een predikant om welke reden dan ook tegen publicatie is, is dat zijn goed (auteurs)recht.
Misschien raakt mijn antwoord op punt 1 van Richard deze post?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Evangelist »

Job schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Als het teer kan liggen, moet je werken met toegangsbewijzen en geen uitzending doen. Ik kan dit argument nauwelijks serieus nemen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Evangelist schreef:
Job schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Als het teer kan liggen, moet je werken met toegangsbewijzen en geen uitzending doen. Ik kan dit argument nauwelijks serieus nemen.
Dank je voor de vriendelijkheid.

In concrete gemeenten moeten concrete knelpunten of zonden worden aangewezen. Het Woord moet geadresseerd en toegepast worden.

Daar hebben buitenstaanders niets mee van doen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Evangelist schreef:
Job schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Als het teer kan liggen, moet je werken met toegangsbewijzen en geen uitzending doen. Ik kan dit argument nauwelijks serieus nemen.
Dank je voor de vriendelijkheid.

In concrete gemeenten moeten concrete knelpunten of zonden worden aangewezen. Het Woord moet geadresseerd en toegepast worden.

Daar hebben buitenstaanders niets mee van doen.
Met het risico dat deze reactie je antwoord op mijn eerdere antwoord (die van 19:42) kruist een paar vragen:
1. Noem eens wat zaken die zo specifiek zijn en zo teer liggen dat ze niet gelden voor of tot lering zijn voor mensen buiten de direct aangesproken mensen?
2. Paulus' brieven raken ook levens van mensen, Hij noemt zonden én mensen bij naam. Een en ander is hierdoor tamelijk openbaar geraakt. Hoe beoordeel je dat in het licht van deze discussie over te gevoelige, te tere zaken?
3. Wat maakt dat tere, gemeentespecifieke zaken wel zonder slotje op prekenomroep enz. mogen staan en niet op YouTube?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Ararat schreef: Met het risico dat deze reactie je antwoord op mijn eerdere antwoord (die van 19:42) kruist een paar vragen:
1. Noem eens wat zaken die zo specifiek zijn en zo teer liggen dat ze niet gelden voor of tot lering zijn voor mensen buiten de direct aangesproken mensen?
2. Paulus' brieven raken ook levens van mensen, Hij noemt zonden én mensen bij naam. Een en ander is hierdoor tamelijk openbaar geraakt. Hoe beoordeel je dat in het licht van deze discussie over te gevoelige, te tere zaken?
3. Wat maakt dat tere, gemeentespecifieke zaken wel zonder slotje op prekenomroep enz. mogen staan en niet op YouTube?
Je eerdere post heb ik gemist, zal zo kijken.
1) Dat kan een scala aan zonden of zorgen zijn. Niet onder één noemer te vangen. We hoeven niet mild te zijn over zonden, maar moeten wel heel secuur omgaan met zondaren (met het doel: heling). Als er door vreemden wordt meegeluisterd vanuit nieuwsgierigheid of sensatiezucht, en op Refoforum blijkt herhaaldelijk dat dat voorkomt, worden juist de plaats-specifieke elementen er vaak uit gehaald. Neem het sterk toegenomen mee- of naluisteren met GG Doetinchem in de periode dat bekend werd dat daar zorgen waren, waar ik van hoorde. Wat voor kwalificatie zou je daaraan geven?
2) Dat klopt, en je ziet dat hij elke gemeente een andere behandeling geeft. Ik meen dat dat o.a. ter voorbeeld in de Bijbel staat, maar geloof niet dat de gevolgtrekking moet zijn om onvoorzichtig te handelen met gevoelvolle, persoonlijke zaken. Ik zeg nergens dat preken niet uitgezonden mogen worden, en zeker het Evangelie mag en moet overal gedeeld worden. Maar werp geen parels voor nieuwsgierige meeluisteraars.
3) Ik heb het over zonder toestemming delen van preken op YT. Dat is, wat Richard noemde, hetzelfde als het overnemen van preken (bij wijze van spreken voor ieder te koop op cd) en er zonder toestemming een boek van uitgeven.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Ararat schreef:
Job schreef:
Ararat schreef:Waarom zou je als predikant niet willen dat je goede boodschap breder beluisterd kan worden? Ik zie dat even niet goed.
Ik denk omdat de Woordbediening over het algemeen gericht is op een specifieke gemeente. Dat kan teer liggen. Of je daarmee op het wereldwijde riool YouTube vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.
Ook dit is misschien niet helemaal kloppend:

Of je daarmee op het wereldwijde riool internet vindbaar moet willen zijn, dat zal van voorganger tot voorganger verschillen.

Edit: Ik kan me voorstellen dat je als predikant wel wat aanpast aan de hoorders, maar dat dat zowaar teer kan liggen vind ik erg overtrokken. Als dingen werkelijk zo teer liggen moeten ze sowieso niet openbaar gemaakt worden. Ook niet op kerkdienstgemist of -omroep

Overigens word ik niet gehinderd door enige kennis mbt auteursrecht van openbaar gesproken woord. Het gaat me even om de wil van een predikant of de blijde boodschap breder bekend mag worden of niet.
Ook jij dank voor vriendelijkheid en hartelijkheid, lief :oops Indeed, als zaken teer liggen moet het nergens openbaar worden aangeboden, dat ben ik met je eens. Ikzelf blijf op het standpunt staan dat een preek in eerste instantie een specifiek adres heeft. En ik zeg nergens dat er geen preken openbaar mogen staan.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door MGG »

Het zonder toestemming publiceren van een preek is (in mijn ogen) diefstal. De haakjes staan er, omdat ik maar beperkte kennis van auteursrechten heb.
Het maakt niet uit of het ergens anders al gepubliceerd is. Stel iemand steelt een fiets. Dan heb ik daarom toch niet het recht om die fiets ook te stelen?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

MGG schreef:Het zonder toestemming publiceren van een preek is (in mijn ogen) diefstal. De haakjes staan er, omdat ik maar beperkte kennis van auteursrechten heb.
Het maakt niet uit of het ergens anders al gepubliceerd is. Stel iemand steelt een fiets. Dan heb ik daarom toch niet het recht om die fiets ook te stelen?
En de luisteraars zijn helers? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:Het zonder toestemming publiceren van een preek is (in mijn ogen) diefstal. De haakjes staan er, omdat ik maar beperkte kennis van auteursrechten heb.
Het maakt niet uit of het ergens anders al gepubliceerd is. Stel iemand steelt een fiets. Dan heb ik daarom toch niet het recht om die fiets ook te stelen?
Of het echt diefstal is, zou ik niet durven zeggen. Maar het is in ieder geval onrechtmatig, ja.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
Ararat schreef: Met het risico dat deze reactie je antwoord op mijn eerdere antwoord (die van 19:42) kruist een paar vragen:
1. Noem eens wat zaken die zo specifiek zijn en zo teer liggen dat ze niet gelden voor of tot lering zijn voor mensen buiten de direct aangesproken mensen?
2. Paulus' brieven raken ook levens van mensen, Hij noemt zonden én mensen bij naam. Een en ander is hierdoor tamelijk openbaar geraakt. Hoe beoordeel je dat in het licht van deze discussie over te gevoelige, te tere zaken?
3. Wat maakt dat tere, gemeentespecifieke zaken wel zonder slotje op prekenomroep enz. mogen staan en niet op YouTube?
Je eerdere post heb ik gemist, zal zo kijken.
1) Dat kan een scala aan zonden of zorgen zijn. Niet onder één noemer te vangen. We hoeven niet mild te zijn over zonden, maar moeten wel heel secuur omgaan met zondaren (met het doel: heling). Als er door vreemden wordt meegeluisterd vanuit nieuwsgierigheid of sensatiezucht, en op Refoforum blijkt herhaaldelijk dat dat voorkomt, worden juist de plaats-specifieke elementen er vaak uit gehaald. Neem het sterk toegenomen mee- of naluisteren met GG Doetinchem in de periode dat bekend werd dat daar zorgen waren, waar ik van hoorde. Wat voor kwalificatie zou je daaraan geven?
2) Dat klopt, en je ziet dat hij elke gemeente een andere behandeling geeft. Ik meen dat dat o.a. ter voorbeeld in de Bijbel staat, maar geloof niet dat de gevolgtrekking moet zijn om onvoorzichtig te handelen met gevoelvolle, persoonlijke zaken. Ik zeg nergens dat preken niet uitgezonden mogen worden, en zeker het Evangelie mag en moet overal gedeeld worden. Maar werp geen parels voor nieuwsgierige meeluisteraars.
3) Ik heb het over zonder toestemming delen van preken op YT. Dat is, wat Richard noemde, hetzelfde als het overnemen van preken (bij wijze van spreken voor ieder te koop op cd) en er zonder toestemming een boek van uitgeven.
Wat je noemt bij punt 1 (en deels 2), hoort niet in een preek thuis, maar bij de mededelingen.

Verder haal je 2 dingen door elkaar: het auteursrecht en de roeping van een predikant om het evangelie te verkondigen.

Vanuit het auteursrecht mag een preek niet zonder toestemming van de auteur (predikant, student, voorganger, enz.) gepubliceerd worden. Als uitzending via kerkdienstgemist gebeurt (al dan niet met toestemming), is dat geen vrijbrief om dat op andere wijze (Youtube bijvoorbeeld) ook te doen. Hooguit mag je een link naar de originele uitzending publiceren.
Dat is de ene kant van het verhaal.

De andere kant is de roeping van een voorganger. Als hij zich geroepen weet om het evangelie te verkondigen, zal hij dat zo breed mogelijk willen doen. Het is erg vreemd als hij daar geen toestemming voor geeft (hoewel dat - zoals gezegd - in het Nederlandse recht wel zijn goed recht is).
Je kan je in zo'n geval afvragen hoe serieus hij zijn eigen roeping neemt.

Als er vertrouwelijke zaken gezegd worden, bijvoorbeeld tuchtgevallen of bijzondere mededelingen, dan kan de uitzending even uitgezet worden. In de GG (waar zowel jij als MGG volgens mij lid zijn) is daar recent een protocol voor naar de kerkenraden gestuurd.

En dan nog een mod-uitsmijter:
Hier op Refoforum hebben wij niet te oordelen of iemands roeping wel of niet terecht is, maar vanuit het auteursrecht kunnen we niet toestaan dat illegale preken hier gedeeld worden. Ook niet per e-mail.
Daar zullen we dus - indien gemeld of bekend - tegen optreden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: En dan nog een mod-uitsmijter:
Hier op Refoforum hebben wij niet te oordelen of iemands roeping wel of niet terecht is, maar vanuit het auteursrecht kunnen we niet toestaan dat illegale preken hier gedeeld worden. Ook niet per e-mail.
Daar zullen we dus - indien gemeld of bekend - tegen optreden.
Een vraag: een preek die voor iedereen, hetzij door een kerkelijke gemeente zelf, dan wel via YouTube openbaar is te beluisteren, maar dus niet gedeeld worden? Of misschien alleen die preken die de kerkelijke gemeente zelf openbaar toegankelijk op internet heeft staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie