ESV Study Bible

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: ESV Study Bible

Bericht door Grace »

memento schreef:
jan03 schreef:
memento schreef: De theologische ligging van de auteurs is niet echt te scharen onder de noemer "bevindelijk gereformeerd"...
Zie ook de berichtgeving in het RD van vandaag (posting hiervoor). Hebben we het dan over dezelfde Studiebijbel? Familie in de VS gaven namelijk ook aan dat deze studiebijbel niet al te betrouwbaar is. Het RD is erg positief in haar berichtgeving.
Het is inderdaad dezelfde studiebijbel. Als het RD daar zo positief over is, dan hebben ze volgens mij te veel naar de plaatjes en opmaak gekeken, in plaats van naar de inhoud...
Gezien de persoon die het geschreven heeft, snap ik het heel goed.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ESV Study Bible

Bericht door Tiberius »

Laat het op de persoon spelen maar achterwege, aub. Ook in het geval van niet-forummers.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: ESV Study Bible

Bericht door mayflower »

http://www.refdag.nl/artikel/1380402/+E ... ible+.html

ESV studiebijbel biedt schat aan informatie
17-12-2008 07:50 | Willem van Klinken
De Engelstalige evangelicale theologie heeft een hoge vlucht genomen en al tal van waardevolle Bijbelcommentaren en andere boeken over de Bijbel het licht doen zien. De ESV Study Bible is een bijzondere nieuwe loot aan deze stam. Voor relatief weinig geld biedt deze studiebijbel een schat aan betrouwbare informatie.

De toegevoegde waarde van deze studiebijbel zit niet zozeer in de inleidingen op de Bijbelboeken en de toelichtende voetnoten. Er zijn meer Bijbelgetrouwe studiebijbels en beknopte commentaren die dat bieden. Wel is het natuurlijk handig om een beknopt commentaar op alle Bijbelboeken in één band bij de hand te hebben.

Wat deze studiebijbel bijzonder maakt, is de overige informatie die het boek bevat. Zo zijn er 200 kaarten en 40 illustraties met reconstructies, allemaal in kleur. Schema’s en tabellen bieden handige overzichten. Meer dan vijftig artikelen diepen belangrijke onderwerpen voor het verstaan van de Bijbel verder uit, van de Septuaginta tot de datum van Jezus’ kruisiging.

De auteurs van de studiebijbel, een team van honderd Bijbelgetrouwe theologen, zijn van mening dat het Woord niet alleen gelezen, maar ook geleefd moet worden. Daarom zijn er artikelen over het lezen en toepassen van de Bijbel, apologetische bijdragen over de Bijbel en andere godsdiensten en artikelen over de Bijbelse leer en ethiek.

Bij een naslagwerk als dit speelt de theologische kleur een belangrijke rol. Die is overheersend reformatorisch te noemen. De theologische belangrijke artikelen zijn alle geschreven door auteurs met reformatorische overtuigingen. Wel is her en der de inkleuring te zien van wat het voorwoord aanduidt als „historische evangelicale orthodoxie.” Dat betekent dat bij onderwerpen als de doop, het avondmaal, de geestesgaven en de toekomstverwachting verschillende visies worden weergegeven, zonder dat er een voorkeur wordt uitgesproken.

Op andere punten neemt deze studiebijbel echter duidelijk stelling. Zo stelt de voetnoot bij Romeinen 1:26 en 27 dat homoseksuele daden en verlangens volgens deze tekst in strijd zijn met Gods bedoeling en is er een apart artikel dat uiteenzet waarom de Bijbel homoseksualiteit afwijst. Schriftkritische theorieën worden op diverse plaatsen genoemd, maar van een duidelijk weerwoord voorzien.

Een sterk punt is de aandacht voor de heilsgeschiedenis. Het boek begint met een theologische samenvatting van de Bijbel en sluit af met een uitgebreid overzicht van de heilsgeschiedenis in het Oude Testament. Ook is er een artikel over Gods heilsplan en wordt in iedere inleiding bij een Bijbelboek weergegeven wat de plaats van dat boek in de heilsgeschiedenis is.

De gebruikte Bijbeltekst, de English Standard Version, staat dicht bij de King James Version (KJV). Een belangrijk verschil met de KJV is -naast het modernere taalgebruik- de gevolgde grondtekst. Zoals vrijwel alle hedendaagse Bijbelvertalingen baseert de ESV zich voor het Nieuwe Testament niet op de Textus Receptus, die ten grondslag ligt aan de Statenvertaling en de King James Version. Zo is het ”comma Johanneum” in 1 Johannes 5:7 niet eens meer in een voetnoot terug te vinden. Voor de Bijbelse boodschap als geheel heeft dit verschil echter geen betekenis.

De eendelige opzet zorgt ervoor dat het naslagwerk gemakkelijk mee te nemen en bij de hand te houden is, bijvoorbeeld bij het lezen aan tafel, tijdens stille tijd of op een Bijbelstudiekring. Wie echt dieper wil graven in een bepaalde tekst, heeft meer nodig dan deze studiebijbel, maar voor een eerste oriëntatie biedt het werk heel veel.

Deze studiebijbel is ongetwijfeld het meest omvattende eendelige Bijbelgetrouwe naslagwerk bij de Bijbel dat op dit moment beschikbaar is. Wie het Engels beheerst, krijgt een schat aan betrouwbare informatie voor relatief weinig geld, met een Bijbeltekst die dicht bij de (Herziene) Statenvertaling staat.

N.a.v. ”ESV Study Bible”, door Lane T. Dennis, Wayne Grudem, J. I. Packer, C. John Collins, Thomas R. Schreiner en Justin Taylor (red.); uitg. Crossway Bibles, Wheaton, 2008; ISBN 978 1 4335 0241 5; 2750 blz.; prijs $ 49,99.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: ESV Study Bible

Bericht door freek »

Jongere schreef:Als hij ergens voor 18 euro te bestellen is dan ontvang ik graag een linkje! :)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: ESV Study Bible

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Laat het op de persoon spelen maar achterwege, aub. Ook in het geval van niet-forummers.
What a peculiar remark...
After all, works of rev. Kersten are fore you maybe more reliable than works of an author you didn't know.

(Misschien is dit steenkool-engels, neem me niet kwalijk)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ESV Study Bible

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:Laat het op de persoon spelen maar achterwege, aub. Ook in het geval van niet-forummers.
What a peculiar remark...
After all, works of rev. Kersten are fore you maybe more reliable than works of an author you didn't know.

(Misschien is dit steenkool-engels, neem me niet kwalijk)
:quoi
Het ging niet over ds. Kersten hoor, maar over de schrijver van de artikelen (neem ik aan althans).
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: ESV Study Bible

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:Laat het op de persoon spelen maar achterwege, aub. Ook in het geval van niet-forummers.
What a peculiar remark...
After all, works of rev. Kersten are fore you maybe more reliable than works of an author you didn't know.

(Misschien is dit steenkool-engels, neem me niet kwalijk)
:quoi
Het ging niet over ds. Kersten hoor, maar over de schrijver van de artikelen (neem ik aan althans).
Willem van Klinken was the author. I thougt Grace aimed at the author of the Study Bible, J.I. Packer.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: ESV Study Bible

Bericht door Auto »

Waar kan je de English Study Bible bestellen tegen een redelijke prijs?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: ESV Study Bible

Bericht door henriët »

Auto schreef:Waar kan je de English Study Bible bestellen tegen een redelijke prijs?
den hertog
35 euro
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ESV Study Bible

Bericht door helma »

Auto schreef:Waar kan je de English Study Bible bestellen tegen een redelijke prijs?
kijk eens bij christianbook.com
daar bestel ik ook altijd alles op engels gebied
en de dollar is nu laag...

http://www.christianbook.com/Christian/ ... ll%5Fprice

als je hem hier bestelt geef dan ff een seintje, dan heb ik ook nog wel wat :garde
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: ESV Study Bible

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:Waar kan je de English Study Bible bestellen tegen een redelijke prijs?
In Amerika....
ik heb 30 euro betaald (incl. verzendkosten).... moet je 't wel met een paar tegelijk bestellen.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ESV Study Bible

Bericht door J.C. Philpot »

freek schreef: I thougt Grace aimed at the author of the Study Bible, J.I. Packer.
He is the Theological Editor, not the author. For a list of the contributors, click: http://www.esvstudybible.org/#contributors

Verder is het een zeer nuttig boek, de ESV Study Bible. Ik heb er geen spijt van hem gekocht te hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: ESV Study Bible

Bericht door Floppy »

Ik kreeg net een mail dat tot eind November 2013 de ESV gratis is te downloaden als ePub of mobi file via www.crossway.org; ga hiervoor naar de 'ESV web app'. Je moet wel een account aanmaken en een officiele order plaatsen, die 0 dollar betreft.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: ESV Study Bible

Bericht door ZWP »

Wie weetalternatieven voor een betrouwbare Engelstalige studiebijbel?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ESV Study Bible

Bericht door helma »

Ik gebruik zelf met veel plezier de studiebijbel van John McArthur. Moet je wel rekening houden met het feit dat hij een andere visie heeft op de doop. Ook heb ik de KJV studiebijbel onder de red. van Dr. Beeke, maar die vind ik zelf erg beknopt. Beide bij den Hertog te koop.
Plaats reactie