SermonAudio

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: SermonAudio

Bericht door Job »

KB_ schreef:In de VS en Canada is het al zo'n 30 jaar heel normaal om mensen in een hoge functie alsnog met voor en achternaam aan te spreken. door het toevoegen van pastor or reverend (rev.) is er alsnog een eerbiedsvorm bij de naam inbegrepen. We hebben hier niet minder respect voor de pastors ik denk zelfs meer!!

Helaas is het typisch GG en NRC om het nederlandse gebruik van voorletters strikt te hanteren... Juist de oude ds. Den Hoed (een echte Amerikaan) gebruikt overal zijn voornaam. Ds van Ruitenburg is goed geintergreerd en die dus ook. Ds Vergunst deed het ook in de VS en Nieuw Zeeland weet ik niet, dat is wat meer Brits en misschien is het daar wel normaal.

Verder helaas niet veel predikanten en dat creert afstand voor de jeugd want die zijn dat niet zo gewend. Zo erg is het ook niet hoor maar je ziet dus maar dat voornaamgebruik niet hoeft te leiden tot minder repsetc of hoogachting. soms zijn we hier iets te nederlands gebleven
's Lands wijs,' s lands eer. Indd jammer als er meer afstand zou zijn door het vasthouden aan het Nederlands gebruik, al denk ik dat het niet alleen aan de betreffende dominees ligt maar ook aan hun immigrantenleden, met name de oudere garde die in NL anders gewend was.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: SermonAudio

Bericht door J.C. Philpot »

Canada schreef:I recommend you listen to this sermon by Rev. Gavin Beers:

https://www.sermonaudio.com/saplayer/pl ... 1524513621
Thank you for sharing. I did not know this preacher, but this sermon is biblical, convicting, heart-searching and Christ-exalting!

Heartily recommended!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: SermonAudio

Bericht door Erskinees »

Onlangs ook een preek vanuit de Free Church Continuing beluisterd. Diepe prediking en een helder schriftuurlijk geluid. Goed voor mijn Engels. Jammer dat er weinig contacten zijn met de FCC en onze gezindte. Ik kende dit kerkverband voorheen niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: SermonAudio

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het is in Nederland ook een beetje raar hoor. Ik denk dat predikanten zoiets ook alleen maar doen in hun eigen kring, want zodra je daarbuiten komt, denken mensen toch dat er iets niet goed met je is als je je voornaam niet gebruikt.
Toch zijn er wel dominees die zich bij de voornaam laten aanspreken. Ik ken er in ieder geval al één. En die behoort toch wel tot de rechtse middenflank van de GG.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SermonAudio

Bericht door DDD »

O, ik beweer ook niet dat dominees dat niet doen. Het ging mij erom dat ze dat buiten de kerk in het algemeen sowieso doen. Het is ondenkbaar dat oud-collega's of andere bekenden iemand ineens met u gaan aanspreken, natuurlijk. Zo werkt dat niet. Ik vind het zelf al een beetje potsierlijk om een predikant van 35 met u aan te spreken.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: SermonAudio

Bericht door MGG »

Persoonlijk zeg ik tegen ambstdragers en bijvoorbeeld een (tand)arts u. Op school spraken wij docenten ook aan bij hun achternaam. In de loop van de jaren zien we een verschuiving van u naar je/jij en daar ga ik bij zakelijke relaties in mee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: SermonAudio

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:Persoonlijk zeg ik tegen ambstdragers en bijvoorbeeld een (tand)arts u. Op school spraken wij docenten ook aan bij hun achternaam. In de loop van de jaren zien we een verschuiving van u naar je/jij en daar ga ik bij zakelijke relaties in mee.
Dat hangt denk ik ook van je leeftijd af.
Als je zelf net 20 bent, dan zeg je eerder u tegen ambtsdragers en dokters, dan als je 40+ bent.
In de schoolleeftijd ben je meestal puber, dan is het logisch dat je u zegt tegen de docenten.
Maar als je op wat oudere leeftijd een cursus of studie gaat volgen, of als de docent een stuk jonger is dan jezelf, doe je dat niet zo snel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: SermonAudio

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef:Persoonlijk zeg ik tegen ambstdragers en bijvoorbeeld een (tand)arts u. Op school spraken wij docenten ook aan bij hun achternaam. In de loop van de jaren zien we een verschuiving van u naar je/jij en daar ga ik bij zakelijke relaties in mee.
Ook tegen ouderlingen , diakenen die je al jaren lang kent?
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: SermonAudio

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:Persoonlijk zeg ik tegen ambstdragers en bijvoorbeeld een (tand)arts u. Op school spraken wij docenten ook aan bij hun achternaam. In de loop van de jaren zien we een verschuiving van u naar je/jij en daar ga ik bij zakelijke relaties in mee.
Ook tegen ouderlingen , diakenen die je al jaren lang kent?
Ja. Overigens noem ik op dit forum mensen je/jij, dus mogelijk ook een tandarts, ouderling, diaken. In iedergeval een leerkracht spreek ik aan met je/jij ;).
Laatst gewijzigd door MGG op 09 nov 2022, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SermonAudio

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je een leerkracht met je en jij aanspreken en een tandarts niet? De tandarts Is niet over je gesteld en de leerkracht in zekere zin wel, ook al ben je zelf ouder. Mensen boven de 70 spreek ik aan met u of ik vraag hoe ze graag aangesproken willen worden. Maar veel mensen boven de 70 willen ook graag met je en jij worden aangesproken.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: SermonAudio

Bericht door MGG »

DDD schreef:Maar waarom zou je een leerkracht met je en jij aanspreken en een tandarts niet? De tandarts Is niet over je gesteld en de leerkracht in zekere zin wel, ook al ben je zelf ouder. Mensen boven de 70 spreek ik aan met u of ik vraag hoe ze graag aangesproken willen worden. Maar veel mensen boven de 70 willen ook graag met je en jij worden aangesproken.
Omdat Ad mijn leerkracht niet is/was en ik niet een persoon op dit forum met u ga aanspreken en de rest met je/jij.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: SermonAudio

Bericht door Bertiel »

ik ben heel concequent in het u gebruik
enkel de ds en de koning, de rest niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SermonAudio

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar waarom zou je een leerkracht met je en jij aanspreken en een tandarts niet? De tandarts Is niet over je gesteld en de leerkracht in zekere zin wel, ook al ben je zelf ouder. Mensen boven de 70 spreek ik aan met u of ik vraag hoe ze graag aangesproken willen worden. Maar veel mensen boven de 70 willen ook graag met je en jij worden aangesproken.
Ik ben besmet hoe het bij defensie ging. In vergaderingen sprak ik de generaals aan met jij en bij de voornaam. Als er lagere rangen aanwezig waren ging ik over op u.

Zo doe ik het ook in het kerkelijke leven. De meeste predikanten ken ik best al lang en spreek ze aan met jij maar zijn er anderen aanwezig dan ga ik over op u.

Bij defensie liet ik mij altijd met jij en mijn voornaam aanspreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SermonAudio

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Maar waarom zou je een leerkracht met je en jij aanspreken en een tandarts niet? De tandarts Is niet over je gesteld en de leerkracht in zekere zin wel, ook al ben je zelf ouder. Mensen boven de 70 spreek ik aan met u of ik vraag hoe ze graag aangesproken willen worden. Maar veel mensen boven de 70 willen ook graag met je en jij worden aangesproken.
Omdat Ad mijn leerkracht niet is/was en ik niet een persoon op dit forum met u ga aanspreken en de rest met je/jij.
Ik begreep het niet goed. Maar inmiddels is de gewijzigde tekst mij duidelijk. :)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: SermonAudio

Bericht door merel »

Ik spreek steeds minder mensen aan met u. Alleen mensen die beduidend ouder zijn dan ik ben, spreek ik aan met u. Op mijn werk tutoyeer ik en onze predikant noem ik Johan.
Plaats reactie