All the promises in the gospel are for awakened sinners

cannabis

Bericht door cannabis »

Jacob forgets one thing: All the promises in the gospel are for awakened sinners.

Those who knock, seek, etc. True. But only those who are regenerated will knock and seek. Knocking and seeking is done after the Holy Spirit gives life, light, and love (all three) in our heart. NOT before.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5400
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Als hoorder binnen de GGiN-BV Veenendaal wil ik even hierop reageren.
Inderdaad zou ik wensen dat er eens vaker duidelijk de oproep tot bekering en geloof werd gedaan, anderzijds kun je absoluut niet zeggen dat(althans in mijn gemeente) dat je als het ware maar aangezet wordt om te leven en te feesten zoals je wil.
Wel is het goed om de te benadrukken in welke kerk we ons ook bevinden dat in de mens de wedergeboorte plaats moet hebben wil hij/zij Gode welbehagelijke dingen doen.
En we blijven ten alle tijde verantwoordelijk omdat we Gods Beeld hebben gehad en deze van ons zal worden geeist hetzij nu op aarde, hetzij op de jongste dag.

Laten we ieder op zijn/haar plaats veel bidden om de hulp van Gods Geest.

Pierre
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

cannabis schreef:Jacob forgets one thing: All the promises in the gospel are for awakened sinners.

Those who knock, seek, etc. True. But only those who are regenerated will knock and seek. Knocking and seeking is done after the Holy Spirit gives life, light, and love (all three) in our heart. NOT before.
exactly, cabanis, right on. just read the book by william greenhill, Christ's last disclosure of Himself, he explains exactly what true hungering and thirsting is. if he preached today, people would pigeonhole his as 'steenblokkiaan' or 'oud griffermeerd' or something like that. lucky for him he lived 400 years ago, when there were more people hungering for sound preaching, not having itchy ears etc.

ps, heard a sermon from rev. g. h. kersten yesterday, about the comforting promised to the truly sorrowfull. exactly the same message there.

pps, gallio loves coryn
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

All the promises in the gospel are for awakened sinners.
Absoluut niet waar. De beloften zijn er aan iedereen, maar worden door een weg van bekering (repenting) verkregen.

Daarnaast zijn het 'de goedertierenheden des Heeren die tot bekering leiden'. Onder deze goedertierenheden valt ook de verkondiging van het evangelie; de verkondiging van Christus...
cannabis

Bericht door cannabis »

Thanks, Galio

I've never read that book by Greenhill. But I've read Owen. Owen has a book about the work of the Holy Spirit, and in it describes how God converts a sinner. He makes it clear that God is sovereign how He saves as well as who He saves, but then says that no one will come to Christ, no one will seek, knock, hunger, etc unless they have been regenerated. And that God uses the law to convince all His children of sin before He leads them to Christ. I've read a lot of Edwards, and he says the same. Of course the words of these Puritan writers are now twisted to fit modern, "evangelical" religion. If there is grief in heaven, these people would grieve to see how their words were abused and misinterpreted.

Yesterday afternoon I heard an old sermon from Rev. Roos (on tape), and was amazed (again) how clearly he describes, from Scripture, how God saves a sinner. I was amazed, too, at the love and reverence in his words. This "unction", as the strict baptists liked to call it", is so seldom heard in today's formal calvinism.

PS: Coryn is the sweetest little baby ever.
cannabis

Bericht door cannabis »

memento's forgotten that pearls are not to be cast in front of swine
jacob

Bericht door jacob »

pierre27 schreef:Als hoorder binnen de GGiN-BV Veenendaal wil ik even hierop reageren.
Inderdaad zou ik wensen dat er eens vaker duidelijk de oproep tot bekering en geloof werd gedaan, anderzijds kun je absoluut niet zeggen dat(althans in mijn gemeente) dat je als het ware maar aangezet wordt om te leven en te feesten zoals je wil.
Wel is het goed om de te benadrukken in welke kerk we ons ook bevinden dat in de mens de wedergeboorte plaats moet hebben wil hij/zij Gode welbehagelijke dingen doen.
En we blijven ten alle tijde verantwoordelijk omdat we Gods Beeld hebben gehad en deze van ons zal worden geeist hetzij nu op aarde, hetzij op de jongste dag.

Laten we ieder op zijn/haar plaats veel bidden om de hulp van Gods Geest.

Pierre
maar beste piet, wat heb je nou aan zo'n verantwoordelijkheid. Hoe kan je nou verantwoordelijk zijn voor je uitverkiezing. Dat kan geen mens. En toch is dat wat vele ds's ons slechts kunnen toe roepen. Zonder uitverkiezing geen leven. Jawel! zeg ik dan dat is zeker waar maar wat nu?
en die vraag beantwoorden ze niet meer. Bang dat ze zijn, dat mensen met hun eigen kunnen het gaan proberen te pakken.

Nogmaals blijf ik er bij dat de preekstoel voor verkeerde doeleinden worden gebruikt.

Wat heeft een dode ziel om een lesje dogmatiek overgoten met mystiek en redenatie vermogen te horen dat niemand zalig word die niet uitverkoren worden. Wat nut hem dat? Het kan alleen nut hebben dat er ook van een Christus wordt verteld, die wil dat alle mensen zalig worden. En dat Hij de wereld zo lief heeft gehad dat Hij zich zo heeft laten vernederen. Maar dat gebeurd bijna nooit.

Kijk wat ik met het feesten wilde zeggen is dit. Hoe kan je iemand nou kwalijk nemen die zo redeneert op basis van zulk een prediking. DAt is toch een logisch vervolg. Ik heb ook altijd zo gedacht, en ik begrijp waarom de ouderlingen daar nooit een sluitend weerwoord op hadden. Ze dachten zelf ook zo. Bang dat mensen een Jezus zouden stelen. Alsof Jezus zich laat stelen. Alsof ze Jezus moeten beschermen tegen Zijn geopenbaarde wil. Want wat Jezus zei kan niet meer. DAt blijkt uit de prediking van velen in onze gezindte.

Neen we moeten Gods wil laten spreken. en die heeft zijn dienaren gezonden om mensen/zondaren dwingen in te gaan. Hij geeft Zijn dienaren de Schrik des Heeren om mensen tot het geloof te bewegen. Niet om ze van hun geloof af te praten. Nee dat is toch de omgekeerde wereld is het niet?

Daarom, ik vind het prima om over uitverkiezing te spreken. En ik vind ook dat die van eeuwigheid is. In hoeverre ook de eeuwigheid te bevatten is. Want de eeuwigheid omvat de tijd. Maar laten we de uitverkiezing niet prediken en laat een geredde troost vinden in die uitverkiezing. Want alleen zulkeen zal verstaan wat die uitverkiezing voor hem betekende en betekend. Maar laten we dode zondaren geen fatale rust vinden met dit gegeven. Laten we ze de eeuwige straf voorhouden en de troost in Christus. Beide, want waar 1 wordt gemist, wordt alles gemist en is het onzin geworden.

de ds die het zo nodig vond om in zijn kerkbode te schrijven hoe zondig we hier allemaal zijn op dit forum neem ik als voorbeeld. In zijn preek is Christus werk niet aan de orde gekomen. Wat wel aan de orde kwam was de invulling die een mens er aan moet geven. Zwart zijn, bedroefd, zondigheid voelen ed. Maar er werd op geen moment op Christus gewezen die alle liefde waardig is. Nee helaas op geen enkele manier. Wat is nu een dienaar die zijn Heer niet aanprijst? Wat is nu een dienaar die niet verteld dat je kan kopen zonder prijs. Wijn en melk. Welk nut dient zo'n dienaar? Ik kan zo'n dienaar niet anders plaatsen dan in de vrijzinnige hoek. Ook daar hebben ze het over belevingen zonder Christus.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

cannabis schreef:Thanks, Galio

I've never read that book by Greenhill. But I've read Owen. Owen has a book about the work of the Holy Spirit, and in it describes how God converts a sinner. He makes it clear that God is sovereign how He saves as well as who He saves, but then says that no one will come to Christ, no one will seek, knock, hunger, etc unless they have been regenerated. And that God uses the law to convince all His children of sin before He leads them to Christ. I've read a lot of Edwards, and he says the same. Of course the words of these Puritan writers are now twisted to fit modern, "evangelical" religion. If there is grief in heaven, these people would grieve to see how their words were abused and misinterpreted.

Yesterday afternoon I heard an old sermon from Rev. Roos (on tape), and was amazed (again) how clearly he describes, from Scripture, how God saves a sinner. I was amazed, too, at the love and reverence in his words. This "unction", as the strict baptists liked to call it", is so seldom heard in today's formal calvinism.

PS: Coryn is the sweetest little baby ever.
canabis n memento - I would buy the greenhill book, its very enlightening and very very timely.

memento - i think you overlook the fact that the promises all have an address card attached. het boek van william greenhill gaat over de texten van Openbaringen 22:16, 17 - wg legt uit wie het nu zijn die horen, dorsten, willen. je zult het boek wel kunnen kopen op de site van de bookstore van de heritage reformed church (rev. joel beeke).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Parels horen niet voor de zwijnen gegooid te worden. Absoluut.

Maar, er staat ook geschreven, (en Spurgeon noemt in één van zijn boeken nog veel meer Schriftplaatsen waar onvoorwaardelijk genodigd word): Op 22:17: En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Daarbij, wat hebben wij nodig om de Schriften te verstaan? Well, het ontdekkende licht van de Heilige Geest, en Christus in Zijn profetische bediening. De mens moet dus naar God toe. En in de prediking hoort hij dan ook tot God geroepen te worden. Want alleen uit en door Hem kunnen wij zalig worden.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

jacob schreef: maar beste piet, wat heb je nou aan zo'n verantwoordelijkheid. Hoe kan je nou verantwoordelijk zijn voor je uitverkiezing. Dat kan geen mens. En toch is dat wat vele ds's ons slechts kunnen toe roepen. Zonder uitverkiezing geen leven........

Daarom, ik vind het prima om over uitverkiezing te spreken. En ik vind ook dat die van eeuwigheid is. In hoeverre ook de eeuwigheid te bevatten is. Want de eeuwigheid omvat de tijd. Maar laten we de uitverkiezing niet prediken en laat een geredde troost vinden in die uitverkiezing. Want alleen zulkeen zal verstaan wat die uitverkiezing voor hem betekende en betekend....
jacob, wat jij schrijft over de verkeerde gebruik van de uitverkiezing is geen eerlijke voorstelling, en heb ik in de kerken aan de rechterflank van de ger. gezindte ook nooit gehoord. wel de uitverkiezing, zoals je in het einde van je posting aanduidt, als troost voor de gelovigen, niet als toetssteen voor de onbekeerden. want niemand kan weten niet uitverkoren te zijn, tenzij misschien iemand die overtuigt is dat hij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven heeft.
jacob

Bericht door jacob »

gallio schreef:
jacob schreef: maar beste piet, wat heb je nou aan zo'n verantwoordelijkheid. Hoe kan je nou verantwoordelijk zijn voor je uitverkiezing. Dat kan geen mens. En toch is dat wat vele ds's ons slechts kunnen toe roepen. Zonder uitverkiezing geen leven........

Daarom, ik vind het prima om over uitverkiezing te spreken. En ik vind ook dat die van eeuwigheid is. In hoeverre ook de eeuwigheid te bevatten is. Want de eeuwigheid omvat de tijd. Maar laten we de uitverkiezing niet prediken en laat een geredde troost vinden in die uitverkiezing. Want alleen zulkeen zal verstaan wat die uitverkiezing voor hem betekende en betekend....
jacob, wat jij schrijft over de verkeerde gebruik van de uitverkiezing is geen eerlijke voorstelling, en heb ik in de kerken aan de rechterflank van de ger. gezindte ook nooit gehoord. wel de uitverkiezing, zoals je in het einde van je posting aanduidt, als troost voor de gelovigen, niet als toetssteen voor de onbekeerden. want niemand kan weten niet uitverkoren te zijn, tenzij misschien iemand die overtuigt is dat hij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven heeft.
mag ik je een aantal preken toe sturen?

Hoe vaak word mij niet verteld dat het een eenzijdig Gods werk is. En hoe vaak word het mij niet verteld dat God soeverein werkt. En als dat nu gepaard ging met een Christus prediking maar helaas dat gebeurd maar zelden. Uitputtend wordt voorgesteld hoe God een mens bekeerd. Het volk mag kijken hoe ver ze mee kunnen komen de ongelovigen zitten er voor spek en bonen bij.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

jacob schreef: mag ik je een aantal preken toe sturen?
zeker, ik heb helaas nogal wat achterstand met beluisteren en lezen, dus verwacht niet direct antwoord op je stelling.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

jacob schreef:Hoe vaak word mij niet verteld dat het een eenzijdig Gods werk is. En hoe vaak word het mij niet verteld dat God soeverein werkt.
En dat is niet waar ?????? Je weet toch wel beter?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

jacob schreef:Uitputtend wordt voorgesteld hoe God een mens bekeerd. Het volk mag kijken hoe ver ze mee kunnen komen de ongelovigen zitten er voor spek en bonen bij.
Tja, ik ben met je eens dat dat zo niet hoort. Als je zulke preken op wilde sturen hoeft het voor mij ook niet. In elke preek moeten de ongelovigen aangesproken worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Er is heel wat gepost sinds vanmiddag!
MV, om even op jou in te gaan. Ik ben het met je eens dat langzaam zingen etc. geen halszaken zijn. Maar een kerkgemeenschap kan daarmee een karikatuur van zichzelf afgeven aan de buitenwereld. En dat is jammer.

Wat het aanbod betreft. Voor mij is heel wezenlijk de vraag (geweest): wat geeft mij grond om te geloven? Vroeger dacht ik dat je een tekst moest krijgen (Woord en Geest) en dat je op grond van die tekst dan mocht geloven.
Toen God mij geloof schonk, kreeg ik op dat moment helemaal geen tekst. Toch geloofde ik toen de boodschap van het Evangelie, nl. Christus in mijn plaats.
Later heb ik mij afgevraagd, wat nu de grond was waarop ik dat mocht geloven. Ik kwam erachter dat de grond van mijn geloof het aanbod van genade was! Nooit en te nimmer kan ik geloven als daar geen 'objectieve' grond voor buiten mijzelf is. Niet het werk van de Geest in mij, niet mijn zelfveroordeling of wat dan ook, maar de belofte van het Evangelie, die geeft mij een recht om te geloven. Waarbij ik mij haast eraan toe te voegen, dat dit geloven nooit plaats kan vinden zonder het toepassende werk van de Heilige Geest.
Plaats reactie