Nee, even bij de zaak blijven. Ik antwoordde op jouw tegenwerping: “Dead people having a right to come to God?” Dus zeg ik , gebruik dan het woord ‘permissie’.Permission to come to Christ. Before I want to consider this, we must define what it means to come to Christ.
Waarom moet iemand die al in Christus is (naar jouw mening) nog tot Christus komen? Hij is toch al in Hem vanaf het moment van zijn regeneration? Wat zeg ik? Hij is al in Christus van eeuwigheid!I've done this repeatedly, and think I differ fundamentally with most posters. It means having Him revealed to the soul, by the Holy Spirit, through the Gospel. It is not an exercise in logic. Else, presumption.
Niet ‘first’, but at the same time! Wanneer de Heilige Geest Christus in ons openbaart (= ons ogen geeft om te zien wat het Evangelie ons belooft), dan wekt Hij te zelfder tijd het geloof in ons. Of beter nog: dat zien ís geloven.But none will believe unless they have spiritual life given first.
Het ging over Johannes 6. Daar staat dat Mozes het brood heeft gegeven aan de vaderen in de woestijn. En Jezus zegt tot het huidige volk Israël: “Mozes heeft u niet gegeven het brood uit de hemel, maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel.”My mind is not in the way. I like to give it a proper place however. Reason should control emotion, not vice versa. We have a reasonable service. You can disagree with qualifications, but then you disagree with the Bible. Christ came to seek and save those who were lost. In a sense all are lost. But He didnt come for all. In another sense (the right reading of this passage), only those are lost who have been shown by the Holy Spirit that they are lost. He came for them, and is presented by the Holy Spirit to them. I've held your point of view, but objectively considered alternatives. I was willing to change my mind when I saw the Bible supported the hypercalvinist point of view. These are hard decisions to make, require courage, but are necessary to be honest with oneself. Do not reject an argument out of hand because it contradicts what you have always believed or because it requires self-sacrifice.
Gebruikt Jezus hier ‘u’ in twee verschillende betekenissen? Dat lijkt uit het tekstverband toch niet waarschijnlijk. Maar in jouw visie moet dat wel, want anders…. Maar ik zeg toch niet dat Jezus al die joden daadwerkelijk verlost? Dat is één conclusie te veel.
Wat de Bijbel ons leert (against your mind), is dat God geeft en dat dit geven toch niet betekent daadwerkelijk verlossen. En of wij dat nou snappen of logisch vinden of niet, daar trekt de Schrift zich helemaal niets van aan. Zó staat het in het Woord en zó hebben wij daarvoor te buigen.
Ik heb niet éénmaal gezegd dat iemand tot Christus komen kan. Maar dit gegeven, dat wij niet kunnen, is een beperking aan onze kant, niet een beperking aan de kant van het Evangelie.That is fundamentally different from preaching that all must and can come to him. In the former the word is used by the Holy Spirit, in the latter the word is used by a person himself, while Christ's beauty is not seen.
Daarbij: is Christus eerst of het geloof, is het woord eerst of het geloof? Vanuit jouw visie is er eerst geloof en dan Christus, en eerst geloof en dan het woord. Heeft de Heilige Geest dan al het geloof in iemand gewerkt (first) buiten het woord om?
Ik begrjjp dus nog steeds niet dat bekering een plicht is en geloof niet. Bekering, ‘omkeer’, was in het Paradijs toch niet nodig? En die bekering moet ons toch ook gegeven worden, net als het geloof?Repentance is a gift of God. We will only repent truly if we have spiritual life. Repentance means that we love God with all our hearts, etc., and this was our duty since creation. This duty has been maintained. It was part of the Covenant of Works that we broke, but whose demands remain.
Ik heb niet het idee dat jij iets vindt in de Bijbel wat ik er niet in gevonden heb. Wat jij doet is het volgende: de Bijbel zegt dit, dus dat…. dus dat….. dus dat ……….. etc. Dan is dan jouw ‘answer in Scripture’. En als je dan in strijd komt met andere bijbelse gegevens na al dat geredeneer, ga je die laatste gegevens net zo lang veranderen en interpreteren tot ze in het door jou geconcludeerde systeem passen. Maar dan is het geen 'answer in Scripture' meer.We are both trying to understand Scripture. So we both are using our reason. When you see an inconsistency, you say that there is no solution and say it is hidden from us. I look for an answer in Scripture, and find one.