Ik weet niet........

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik weet niet........

Bericht door huisman »

Auto schreef:
Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Weet je, zo langzamerhand snap ik er geen biet meer van. :oO
Ik denk dat PvS bedoeld dat toen de blinde lichamelijk ziende werd en Jezus zag hij geestelijk zijn blindheid opmerkte.
Maar PvS moet het zelf maar zeggen want zijn onderschrift blijf ik onbijbels vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Ik weet niet........

Bericht door PvS »

huisman schreef:Ik denk dat PvS bedoeld dat toen de blinde lichamelijk ziende werd en Jezus zag hij geestelijk zijn blindheid opmerkte.
Het is off-topic, maar m.i. kende de blindgeborene uit Joh. 9 Christus al wel, zij het nog niet naar Zijn menswording.
Laatst gewijzigd door PvS op 13 jul 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ik weet niet........

Bericht door Mister »

Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik weet niet........

Bericht door Luther »

PvS schreef:
Mister schreef:@PvS: waarom dit onderschrift? Als een soort verontschuldiging?
Wie weet...!?
Oh, misschien kun je je onderschrift dan wijzigen in: "Geloven is: oren open, ogen dicht."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Ik weet niet........

Bericht door PvS »

Mister schreef:
Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Wanneer een mens zich zo heeft leren kennen, wat is er dan mis mee? Gisteravond voor ik de nacht in ging kreeg ik het volgende onder ogen: -Zolang een mens meent te zien, staat hij zichzelf in de weg. "De HEERE opent de ogen der blinden" (PS. 146:8). Wie niet blind is, laat zich niet leiden, hij steunt op zichzelf.-
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ik weet niet........

Bericht door Mister »

PvS schreef:
Mister schreef:
Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Wanneer een mens zich zo heeft leren kennen, wat is er dan mis mee? Gisteravond voor ik de nacht in ging kreeg ik het volgende onder ogen: -Zolang een mens meent te zien, staat hij zichzelf in de weg. "De HEERE opent de ogen der blinden" (PS. 146:8). Wie niet blind is, laat zich niet leiden, hij steunt op zichzelf.-
Wat er mis mee is? Het is toch verschrikkelijk wat je schrijft? Daar mag je je toch niet achter verschuilen? Dan leg je toch nog steeds het Woord naast je neer?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik weet niet........

Bericht door Luther »

PvS schreef:
Mister schreef:
Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Wanneer een mens zich zo heeft leren kennen, wat is er dan mis mee? Gisteravond voor ik de nacht in ging kreeg ik het volgende onder ogen: -Zolang een mens meent te zien, staat hij zichzelf in de weg. "De HEERE opent de ogen der blinden" (PS. 146:8). Wie niet blind is, laat zich niet leiden, hij steunt op zichzelf.-
Moet ik je onderschrift dan zo lezen, dat je dankbaar bent, dat je blind bent, omdat de Heere anders niet kan werken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik weet niet........

Bericht door refo »

En hoe kwam het dat je kon lezen wat je 'onder de ogen kreeg'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Ik weet niet........

Bericht door Schemerlichtje »

refo schreef:En hoe kwam het dat je kon lezen wat je 'onder de ogen kreeg'?
(gaan we niet te ver door dit op een openbaar forum te zetten?)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik weet niet........

Bericht door Luther »

Schemerlichtje schreef:
refo schreef:En hoe kwam het dat je kon lezen wat je 'onder de ogen kreeg'?
(gaan we niet te ver door dit op een openbaar forum te zetten?)
Met alle rfespect, daar geeft PvS zelf aanleiding toe....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Ik weet niet........

Bericht door Ander »

Luther schreef: Met alle rfespect
Dit is heel speciaal. Voluit: Refoforumrespect.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik weet niet........

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef: Met alle rfespect
Dit is heel speciaal. Voluit: Refoforumrespect.
Jij bent wel heel snel van begrfip
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ik weet niet........

Bericht door Marco »

PvS schreef:
Mister schreef:
Mister schreef:
PvS schreef:Voor spotters hoef je niet in de wereld te zijn. ::salut
Geef jij nog antwoord op de gestelde vraag?
Wanneer een mens zich zo heeft leren kennen, wat is er dan mis mee? Gisteravond voor ik de nacht in ging kreeg ik het volgende onder ogen: -Zolang een mens meent te zien, staat hij zichzelf in de weg. "De HEERE opent de ogen der blinden" (PS. 146:8). Wie niet blind is, laat zich niet leiden, hij steunt op zichzelf.-
O. Gisteravond kreeg je iets onder ogen. Dat is mooi, maar verder geen informatie die echt terzake doet (in de zin van: omdat je dat toen-en-toen zag is het meer of minder profetisch of zo).

Met de tekst kan je trouwens niet zo heel veel in dit topic. De HEERE opent de ogen der blinden. Ja. Helemaal waar en laten we Hem daar vooral om loven. Maar laat de tekst dan wel betekenen wat die moet betekenen. Looft de HEERE die dit doet. Die de zonde wegneemt en de gevolgen daarvan.
Laten we er niet ons eigen verhaal van maken door iedere tekst die ook maar enigszins in verband te brengen is met ellende in hetzelfde straatje uit te gaan leggen. Daarmee verknoei je de tekst, en mis je de boodschap die de Bijbel, in dit geval een psalm, ons wil brengen.

En zelfs al zou deze tekst zo uitgelegd moeten worden, dan nog. Dat de HEERE de ogen der blinden opent is geen excuus om dan maar blind te blijven. Wie de HEERE kent, heeft het licht gezien, mag getuigen van het licht en verkondigen dat zijn ogen zijn geopend. En vaak zal zo iemand niet weten, hoe de HEER dat heeft gedaan, en al helemaal niet waarom. Zoals de dichter van dat gedicht dat ook niet kon.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik weet niet........

Bericht door -DIA- »

memento schreef:@PvS: Jij hebt vast ook heel veel moeite met de psalmen. Die kloppen ook niet echt met een strak dogmatisch schema...

Verder: Je onderschrift is schokkend. Weten dat je blind bent, en ervoor kiezen* blind te blijven! Over dogmatisch niet kloppend gesproken...


-------------------------------
* Bekeerd worden is genade. Onbekeerd blijven terwijl men het liefdevolle evangelie kent is een keuze, en getuigt van grote onwil en het niet serieus nemen van God (zowel in Zijn genade, als in Zijn dreigingen en oordelen)
Even ter attentie: Weten dat je blind bent kan een werk van God zijn. Veel mensen weten dat niet, of denken dat ze zien. Het kan een genade zijn als je daar recht aan ontdekt wordt. Dat je de mensen als bomen ziet wandelen. Dat de Heere niet zou hoeven te zeggen: Zo blijft dan in uw blindheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ik weet niet........

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
memento schreef:@PvS: Jij hebt vast ook heel veel moeite met de psalmen. Die kloppen ook niet echt met een strak dogmatisch schema...

Verder: Je onderschrift is schokkend. Weten dat je blind bent, en ervoor kiezen* blind te blijven! Over dogmatisch niet kloppend gesproken...


-------------------------------
* Bekeerd worden is genade. Onbekeerd blijven terwijl men het liefdevolle evangelie kent is een keuze, en getuigt van grote onwil en het niet serieus nemen van God (zowel in Zijn genade, als in Zijn dreigingen en oordelen)
Even ter attentie: Weten dat je blind bent kan een werk van God zijn. Veel mensen weten dat niet, of denken dat ze zien. Het kan een genade zijn als je daar recht aan ontdekt wordt. Dat je de mensen als bomen ziet wandelen. Dat de Heere niet zou hoeven te zeggen: Zo blijft dan in uw blindheid.
Als de Heere ontdekt aan je nameloze blindheid, dan is er maar één boodschap nodig: Vlied de toekomende toorn, vlucht tot Christus, Die ogenzalf heeft, Die de blinden het gezicht schenken wil.

Het koesteren van die geopenbaarde blindheid is geen werk van God. Alles vóór de kennis van Christus kan van God zijn, maar het kunnen ook algemene werkingen zijn. Er mag geen rust zijn buiten Christus, dus ook niet door te zeggen: "Weten dat je blind bent, kan een werk Gods zijn." Dat is levensgevaarlijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie