Verantwoorde muziek voor kinderen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Hendrikus »

vogeltje schreef:Liedjes van jongeling van Hanna 't Lam en Elly en Rikkert gaan erin als zoete koek.
Maar soms vind ik die van Elly en Rikkert oneerbiedig en word ik dat 'zit je deur nog op slot' helemaal zat
Daar noem je me ook twee verschillende werelden. Hanna Lam (zonder 't) en Wim ter Burg hebben mooie kinderliederen gemaakt, die op een of andere manier tijdloos zijn. Je wordt ze niet zat, en dat toont precies de kwaliteit aan. Met Pasen hebben we met de hele gemeente "De Heer is waarlijk opgestaan" gezongen, geweldig.

Elly & Rikkert zitten soms zo dicht tegen de amusementsmuziek aan dat het inderdaad wat plat wordt, om niet te zeggen platvloers. Als je het aan een buitenlander laat horen, kan die niét horen dat het om muziek met een christelijke inhoud gaat, want de muziek onderscheidt zich niet van de wereldse muziek. Dat vind ik dan wel de klasse van Hanna Lam en Wim ter Burg, dat ze melodieën en teksten schreven die voor kinderen fijn zijn om te zingen, maar die toch onmiskenbaar anders klinken dan het doorsnee popliedje.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
Gabrielle schreef:Net als Jakobmarin, hier ook veel klassieke muziek, maar ook wel Opwekking etc.
Gisteren kwam onze dochter (10) met het boek : "de wereld van het orkest "
thuis. Prachtig lees-en luisterboek over muziekinstrumenten en grote componisten.
Begrijpelijk uitgelegd voor kinderen.
De hele middag en avond moest ik de cd horen die bij het boek zat.
Vooral onze zoon van acht was er weg van .........( terwijl dat helemaal geen type is om netjes met een cdspeler op
de bank te zitten.......)

flink stimuleren maar.

Ja, André Rieu is hier ook favoriet. ( :hum )
Trouwens deze gedownloade cd vinden ze ook prachtig, in het zuidafrikaans gezongen : "Duisende Daniëls aanbid"
wel veel herrie, maar vooruit, de tekst is mooi
welke gedownloade cd? heb jij een hele cd met zuidafrikaanse liederen???
(dan heb ik belangstelling namelijk....)

Ik krijg binnenkort een CD gezongen door Afrikaners (dus geen buitenlanders die zuidafrikaans zingen, dat vind ik nep) :) (Psalmen weliswaar en gezongen a capella)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10455
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef:
vogeltje schreef:Liedjes van jongeling van Hanna 't Lam en Elly en Rikkert gaan erin als zoete koek.
Maar soms vind ik die van Elly en Rikkert oneerbiedig en word ik dat 'zit je deur nog op slot' helemaal zat
Daar noem je me ook twee verschillende werelden. Hanna Lam (zonder 't) en Wim ter Burg hebben mooie kinderliederen gemaakt, die op een of andere manier tijdloos zijn. Je wordt ze niet zat, en dat toont precies de kwaliteit aan. Met Pasen hebben we met de hele gemeente "De Heer is waarlijk opgestaan" gezongen, geweldig.

Elly & Rikkert zitten soms zo dicht tegen de amusementsmuziek aan dat het inderdaad wat plat wordt, om niet te zeggen platvloers. Als je het aan een buitenlander laat horen, kan die niét horen dat het om muziek met een christelijke inhoud gaat, want de muziek onderscheidt zich niet van de wereldse muziek. Dat vind ik dan wel de klasse van Hanna Lam en Wim ter Burg, dat ze melodieën en teksten schreven die voor kinderen fijn zijn om te zingen, maar die toch onmiskenbaar anders klinken dan het doorsnee popliedje.
Maar soms zijn de teksten van Elly en Rikkert weer verrassend diep en voluit Bijbels. Maar je moet ze wel tussen de rest uitvissen.
De stijl is niet helemaal mijn smaak (mijn leerlingen taxeerden terecht (en op neerbuigende toon) dat ik Bach op m'n mp3-speler heb staan), maar meezingend schoonmaken of andere activiteiten ondernemen gaat erg fijn.
Wij hadden vroeger (toen ik nog jong was, ja) ook een bandje van Ieteke. Kalmer dan Elly en Rikkert, nederlandstalig, alleen akoestische gitaarbegeleiding als ik het mij goed herinner.
Edit: het zou best van deze LP gekopieerd geweest hebben kunnen zijn: http://cgi.ebay.nl/Ieteke_W0QQitemZ2204 ... 33532a78c2
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vogeltje »

Zita schreef:
Hendrikus schreef:
vogeltje schreef:Liedjes van jongeling van Hanna 't Lam en Elly en Rikkert gaan erin als zoete koek.
Maar soms vind ik die van Elly en Rikkert oneerbiedig en word ik dat 'zit je deur nog op slot' helemaal zat
Daar noem je me ook twee verschillende werelden. Hanna Lam (zonder 't) en Wim ter Burg hebben mooie kinderliederen gemaakt, die op een of andere manier tijdloos zijn. Je wordt ze niet zat, en dat toont precies de kwaliteit aan. Met Pasen hebben we met de hele gemeente "De Heer is waarlijk opgestaan" gezongen, geweldig.

Elly & Rikkert zitten soms zo dicht tegen de amusementsmuziek aan dat het inderdaad wat plat wordt, om niet te zeggen platvloers. Als je het aan een buitenlander laat horen, kan die niét horen dat het om muziek met een christelijke inhoud gaat, want de muziek onderscheidt zich niet van de wereldse muziek. Dat vind ik dan wel de klasse van Hanna Lam en Wim ter Burg, dat ze melodieën en teksten schreven die voor kinderen fijn zijn om te zingen, maar die toch onmiskenbaar anders klinken dan het doorsnee popliedje.
Maar soms zijn de teksten van Elly en Rikkert weer verrassend diep en voluit Bijbels. Maar je moet ze wel tussen de rest uitvissen.
De stijl is niet helemaal mijn smaak (mijn leerlingen taxeerden terecht (en op neerbuigende toon) dat ik Bach op m'n mp3-speler heb staan), maar meezingend schoonmaken of andere activiteiten ondernemen gaat erg fijn.
Wij hadden vroeger (toen ik nog jong was, ja) ook een bandje van Ieteke. Kalmer dan Elly en Rikkert, nederlandstalig, alleen akoestische gitaarbegeleiding als ik het mij goed herinner.

Enne..dan waren er ook nog de Zingende Zusjes.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MvB »

Wij hebben ook wat cd's van Elly & Rikkert van De Liedjesboom. Die zijn nog best ok. Maar ook daar staan er soms liedjes bij waar ik me niet helemaal mee kan vinden. En wat er hier gezegd wordt over oneerbiedig, dat gevoel kreeg ik ook. Mijn dochtertje kreeg vrijdag een nieuwe cd van Elly & Rikkert, maar dat vond ik heel andere muziek dan die van De Liedjesboom. En eigenlijk minder ok.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door parsifal »

Ik kan Elly en Rikkert juist weer wel behoorlijk waarderen. Als kind vond ik het heel goed en nu eigenlijk weer, maar dan de volwassen muziek van ze. Wat zijn zoal probleemliedjes van "een boom vol liedjes" (als je de kauwgomballenboom niet wilt gaan vergeestelijken ten minste)?

Ja en kinderen moet je denk ik niet naar het liedje Rosa laten luisteren, in ieder geval niet zonder uitleg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Marnix »

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden dan... kan je er wat noemen, wat liedjes van ze die echt niet kunnen?
Hendrikus schreef:
vogeltje schreef:Liedjes van jongeling van Hanna 't Lam en Elly en Rikkert gaan erin als zoete koek.
Maar soms vind ik die van Elly en Rikkert oneerbiedig en word ik dat 'zit je deur nog op slot' helemaal zat
Daar noem je me ook twee verschillende werelden. Hanna Lam (zonder 't) en Wim ter Burg hebben mooie kinderliederen gemaakt, die op een of andere manier tijdloos zijn. Je wordt ze niet zat, en dat toont precies de kwaliteit aan. Met Pasen hebben we met de hele gemeente "De Heer is waarlijk opgestaan" gezongen, geweldig.

Elly & Rikkert zitten soms zo dicht tegen de amusementsmuziek aan dat het inderdaad wat plat wordt, om niet te zeggen platvloers. Als je het aan een buitenlander laat horen, kan die niét horen dat het om muziek met een christelijke inhoud gaat, want de muziek onderscheidt zich niet van de wereldse muziek. Dat vind ik dan wel de klasse van Hanna Lam en Wim ter Burg, dat ze melodieën en teksten schreven die voor kinderen fijn zijn om te zingen, maar die toch onmiskenbaar anders klinken dan het doorsnee popliedje.
Met je loskoppeling van tekst en muziek ben ik het totaal niet eens. Muziek op zich is neutraal. Als ik een bekeerde bosjesman een Psalm laat horen kan hij ook niet horen dat het muziek is met een christelijke inhoud. Dat hoor je door de tekst. Net als bij Johannes de Heer, Opwekking, Psalmen voor Nu, Sela en ga zo maar door.

Ik vind de muziek van Elly en Rikkert heel geschikt voor kinderen. Eerlijke, heldere muziek... met duidelijke Bijbelse inhoud. En overig ook duidelijk anders dan doorsnee popliedjes, maar dat is niet het belangrijkst. Maar goed, als muzikant, zeker een die zich sterk begeeft in klassieke muziek en klassieke kerkmuziek kijk je daar allicht anders tegenaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MvB »

Ik ken het liedje Rosa niet, ik zal het eens opzoeken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Marnix »

Rosa is geen kinderliedje, het is een lied met een heel serieus verhaal, over een meisje dat misbruikt wordt door haar vader... en daardoor heel veel moeite krijgt met God als Vader-figuur.

http://www.youtube.com/watch?v=SxyJSEa8liY
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vogeltje »

Mijn dochter van 10 houdt heel erg van trompetgeschal. :super
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Bonny »

vogeltje schreef:Mijn dochter van 10 houdt heel erg van trompetgeschal. :super
Misschien is muziekles iets voor haar?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vogeltje »

Bonny schreef:
vogeltje schreef:Mijn dochter van 10 houdt heel erg van trompetgeschal. :super
Misschien is muziekles iets voor haar?
Ja, dat doen we als er dan nog genoeg geld is. Maar eerst AMV.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Lourens »

MarthaMartha schreef:hoe is bijvoorbeeld kinderen voor kinderen?
(ik heb er ooit lang geleden een paar liedjes van gehoord, die waren wel leuk, maar het geheel ken ik niet)
Vroeger waren de liedjes van kinderen voor kinderen leuker dan nu vind ik.
Toen onze kinderen klein waren werden de uitzendingen opgenomen en hierna veel gedraaid.

Toch zijn bij veel liedjes ook een kritische vinger te leggen. Door de een wat meer dan de ander, maar ik meen dat ook liedjes waren over heksen, tovenarij en dergelijke.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vlinder »

fluitje schreef:
MarthaMartha schreef:hoe is bijvoorbeeld kinderen voor kinderen?
(ik heb er ooit lang geleden een paar liedjes van gehoord, die waren wel leuk, maar het geheel ken ik niet)
Vroeger waren de liedjes van kinderen voor kinderen leuker dan nu vind ik.
Toen onze kinderen klein waren werden de uitzendingen opgenomen en hierna veel gedraaid.

Toch zijn bij veel liedjes ook een kritische vinger te leggen. Door de een wat meer dan de ander, maar ik meen dat ook liedjes waren over heksen, tovenarij en dergelijke.
Ja en over een jongetje met 2 vaders.... :bobo en nog erger: het t...enlied :bobo :bobo

Wij wonen in een rijtjeshuis
We hebben mooie spullen thuis
We leven heel normaal daar met z’n drietjes bij elkaar
Bas die werkt bij de krant
En Diederik is laborant
Ik ben door hen geadopteerd als baby van een jaar

Nog altijd ben ik enig kind
Maar niet dat ik dat erg vind
Zo krijg ik alle aandacht, alle liefde van die twee
Bas brengt mij altijd naar school
Met Diederik speel ik viool
En met z’n drietjes kijken we de soaps op de TV

Refrein:
Ik heb twee vaders
Twee echte vaders
Soms stoer en ook wel streng
Maar we hebben het heel fijn
Ik heb twee vaders
Twee echte vaders
Die als het moet ook allebei
Mijn moeder kunnen zijn

Wanneer ik naar mijn bed toe ga
Kijkt Diederik mijn huiswerk na
En Bas doet de vaat of hij strijkt de schone was
En als ik ziek of koortsig ben
Dan is er niemand die ik ken
Die zo lief voor mij zal zijn als Diederik of Bas

Refrein
Hij heeft twee vaders
Twee echte vaders
Soms stoer en ook wel streng
Maar we hebben het heel fijn
Hij heeft twee vaders
Twee echte vaders
Die als het moet ook allebei
Mijn moeder kunnen zijn

Brug
Soms wordt ik wel gepest op school
Natuurlijk is dat naar
Jouw ouders zijn homo!
Dat vinden ze maar raar
Dan haal ik maar mijn schouders op
Nou en! Ik ben hun zoon!
’t Is niet zoals bij anderen
Maar voor mij is ’t heel gewoon

Refrein
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vogeltje »

Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie