Verantwoorde muziek voor kinderen

MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MvB »

Ik ben wel eens benieuwd wat de kinderen van mede-refoforummers luisteren.
Kinderen vinden naarmate ze ouder worden de standaard kleuterliedjes niet meer zo leuk. En ze willen ook wel eens andere liedjes horen dan geestelijke liederen gezongen door kinderkoren (of Elly & Rikkert).
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet zo dol op K3, maar op school hoor ik vaak genoeg dat kinderen daarnaar luisteren. Thuis heb ik tot nu toe nog geen muziek van K3.
Wat luisteren jullie kinderen? Hoe gaan jullie om met het verantwoord luisteren naar muziek?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MarthaMartha »

K3 zou er bij mij niet inkomen!!!

Als ergens kinderen opgezet worden tegen de ouders, waar hun eigen willetje gestimuleerd wordt ondanks alles, waar ongehoorzaamheid en 'lekker je zin doen' gestimuleerd worden, dan is het wel door de liedjes van K3.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:K3 zou er bij mij niet inkomen!!!

Als ergens kinderen opgezet worden tegen de ouders, waar hun eigen willetje gestimuleerd wordt ondanks alles, waar ongehoorzaamheid en 'lekker je zin doen' gestimuleerd worden, dan is het wel door de liedjes van K3.
Ik hou er ook niet van. een kleine selctie van die liedjes gaat nog wel, maar die beluisteren ze maar via youtube (= dus bijna nooit) Wij luisteren hier geestelijke kinderliedjes en als ze daarvoor te oud zijn (mijn oudste is bijna 8 en die vind ze ook nog leuk) dan luisteren naar volwassen geestelijke muziek. Reguliere muziek wordt in ons huis of in de auto eigenlijk niet gedraaid.
Bijv. dit wordt bijons beluisterd
Prijs Adonai http://www.youtube.com/watch?v=qFXSUhfFfhU
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MvB »

Jolanda, ok dat is wel mooi. Maar wat laat je ze luisteren als niet-geestelijke muziek zeg maar. Ze willen niet altijd geestelijke muziek horen. Tenminste bij ons niet. En dan vind je niet zo veel volgens mij voor kids tussen 7-12 jaar.

MarthaMartha. Ik hou ook niet van K3. Maar op school is onder veel kinderen duidelijk bekend. Dat begrijp ik dan niet zo. Maar je hebt ook Chipzz, Kus, Djumbo etc. Ik heb me er echt wel in verdiept, maar ik vind het allemaal niet zo geslaagd voor mijn kinderen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MarthaMartha »

hoe is bijvoorbeeld kinderen voor kinderen?
(ik heb er ooit lang geleden een paar liedjes van gehoord, die waren wel leuk, maar het geheel ken ik niet)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door parsifal »

musical muziek kan ook leuk zijn: Sound of Music, Anatevka, Mary Poppins enz. ook Herman van Veen heeft wel wat leuke dingen gedaan of kijk naar mensen die teksten van Annie M.G. Schmid of Willem Wilmink op muziek hebben gezet. Je moet daar niet blind alles gebruiken, maar ze hebben zeker goede en leuke liedjes.

Voor kinderen (en volwassenen) dient muziek soms meer als behang. In dat geval is geestelijke muziek misschien niet altijd even goed op zijn plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door jakobmarin »

sowieso veel klassieke muziek beluisteren ze bij ons (kids zijn 5,8 en 10). Andre Rieu (ook dvd) is een groot favoriet en laatst keken ze Andrea Bocelli (hij is blind) via uitzendinggemist :huhu
Maar ook wel filmmuziek, wat vaak als klassiek klinkt, maar vaak 'gemakkelijker' is om naar te luisteren.

Ik stimuleer ze erg om naar deze muziek te luisteren, doe het ook regelmatig samen met hen en geef al vroeg aan waarom je niet naar pop-muziek zou moeten luisteren. Verhalen rondom klassieke muziek vinden ze ook erg leuk (beethoven die doof was op het end, Mozart die in één nacht een kompleet stuk schrijft. Ook het verhaal achter een muziekstuk (schilderijententoonstelling, overleden prinses van Ravel, Passionen, Zwanenmeer/Notenkraker van Tsjaikofski, etc.) vinden ze interessant om te horen.

Mijn ervaring is dat ze muziek met ritme en drum ook gewoon gaaf vinden, want dat wordt vaak gemist in de refo-muziek en dan loop je het risico dat ze het in de popmuziek gaan zoeken.
Veel film- maar ook klassieke- muziek kent zo'n ritme en drum, er wordt geen woord meegezongen en klinkt nog eens mooi ook.

Ja en Willemijn kent ook wat drum en het zijn echte meezing liedjes, dus die schalt ook wel eens door het huis :langue

En dan maar hopen en bidden dat zo op 14-jarige leeftijd die zooi van de popmuziek laten liggen.... :oO
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Zita »

jakobmarin schreef:sowieso veel klassieke muziek beluisteren ze bij ons (kids zijn 5,8 en 10). Andre Rieu (ook dvd) is een groot favoriet en laatst keken ze Andrea Bocelli (hij is blind) via uitzendinggemist :huhu
Maar ook wel filmmuziek, wat vaak als klassiek klinkt, maar vaak 'gemakkelijker' is om naar te luisteren.

Ik stimuleer ze erg om naar deze muziek te luisteren, doe het ook regelmatig samen met hen en geef al vroeg aan waarom je niet naar pop-muziek zou moeten luisteren. Verhalen rondom klassieke muziek vinden ze ook erg leuk (beethoven die doof was op het end, Mozart die in één nacht een kompleet stuk schrijft. Ook het verhaal achter een muziekstuk (schilderijententoonstelling, overleden prinses van Ravel, Passionen, Zwanenmeer/Notenkraker van Tsjaikofski, etc.) vinden ze interessant om te horen.

Mijn ervaring is dat ze muziek met ritme en drum ook gewoon gaaf vinden, want dat wordt vaak gemist in de refo-muziek en dan loop je het risico dat ze het in de popmuziek gaan zoeken.
Veel film- maar ook klassieke- muziek kent zo'n ritme en drum, er wordt geen woord meegezongen en klinkt nog eens mooi ook.

Ja en Willemijn kent ook wat drum en het zijn echte meezing liedjes, dus die schalt ook wel eens door het huis :langue

En dan maar hopen en bidden dat zo op 14-jarige leeftijd die zooi van de popmuziek laten liggen.... :oO
Sla Peter en de Wolf niet over! Heerlijk! (en sla die uitvoering met dat enge stemmetje van Paul de Leeuw wel over.)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door albion »

Piccolo en Saxo (CD) is ook altijd erg grappig om naar te luisteren

Afbeelding

Verder zag ik ook een site met kinderklassiek bij poortweb.nl (misschien is dat ook iets?)
Ik hoorde jaren geleden al van mijn leerlingen 1e en 2e klas VMBO dat ik naar de Klassieke zender moest luisteren. :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Bart »

Is het niet beter om de kinderen toch iets van pop muziek te laten zien en horen thuis en ze dan uitleggen waarom het eventueel fout is?
Ik bedoel , op een gegeven moment komen ze er toch in aanraking mee buiten de ouders om (al is het mischien maar uit nieuwsgierigheid)

Ik heb geen kinderen zelf maar als ik een soort muziek zou "verbieden" zou ik denk ik er toch wat van laten zien
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Marnix »

Bassie en Adriaan is ook nog wel redelijk verantwoord en op zijn tijd nog educatief ook. Ik werd er zelf alleen wel eens gek van als mijn broertje het 's ochtends vroeg alweer liep te luisteren en ik er van wakker werd. Nee, geef me dan maar Elly en Rikkert :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Gabrielle »

Net als Jakobmarin, hier ook veel klassieke muziek, maar ook wel Opwekking etc.
Gisteren kwam onze dochter (10) met het boek : "de wereld van het orkest "
thuis. Prachtig lees-en luisterboek over muziekinstrumenten en grote componisten.
Begrijpelijk uitgelegd voor kinderen.
De hele middag en avond moest ik de cd horen die bij het boek zat.
Vooral onze zoon van acht was er weg van .........( terwijl dat helemaal geen type is om netjes met een cdspeler op
de bank te zitten.......)

flink stimuleren maar.

Ja, André Rieu is hier ook favoriet. ( :hum )
Trouwens deze gedownloade cd vinden ze ook prachtig, in het zuidafrikaans gezongen : "Duisende Daniëls aanbid"
wel veel herrie, maar vooruit, de tekst is mooi
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door MarthaMartha »

Gabrielle schreef:Net als Jakobmarin, hier ook veel klassieke muziek, maar ook wel Opwekking etc.
Gisteren kwam onze dochter (10) met het boek : "de wereld van het orkest "
thuis. Prachtig lees-en luisterboek over muziekinstrumenten en grote componisten.
Begrijpelijk uitgelegd voor kinderen.
De hele middag en avond moest ik de cd horen die bij het boek zat.
Vooral onze zoon van acht was er weg van .........( terwijl dat helemaal geen type is om netjes met een cdspeler op
de bank te zitten.......)

flink stimuleren maar.

Ja, André Rieu is hier ook favoriet. ( :hum )
Trouwens deze gedownloade cd vinden ze ook prachtig, in het zuidafrikaans gezongen : "Duisende Daniëls aanbid"
wel veel herrie, maar vooruit, de tekst is mooi
welke gedownloade cd? heb jij een hele cd met zuidafrikaanse liederen???
(dan heb ik belangstelling namelijk....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door vogeltje »

Mijn kinderen (lagere school) hebben K3 wel gezien. Naar aanleiding daarvan praatten we erover. Zo van: waarom maken ze die beweging met de heupen, wat willen ze met hun lied, weet je wat hun achtergrond is....'

Sound of Music is erg in trek. ( ik vind er geen bal aan)

Liedjes van jongeling van Hanna 't Lam en Elly en Rikkert gaan erin als zoete koek.
Maar soms vind ik die van Elly en Rikkert oneerbiedig en word ik dat 'zit je deur nog op slot' helemaal zat
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verantwoorde muziek voor kinderen

Bericht door Zita »

MarthaMartha schreef:hoe is bijvoorbeeld kinderen voor kinderen?
(ik heb er ooit lang geleden een paar liedjes van gehoord, die waren wel leuk, maar het geheel ken ik niet)
ik vind zelf de oude liedjes enorm grappig. (Wij willen Kip, Patat en Appelmoes, enzovoorts.) Maar de algehele toon is een beetje brutaal.
Plaats reactie