Een jaar kerkmuziek

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Marnix schreef:Ik zou het ook prima vinden. Maar even praktisch: Hoe willen we dat gaan realiseren? Want dat is een beetje het probleem... hoe bewaak je / verbeter je de kwaliteit?
Opvoeding van het hooggeëerd publiek...
Oke... af en toe voor de dienst met een "expert" oefenen? En de organisten moet je dan ook opleiden. Velen zijn gewoon hobbyisten... Als daar animo voor is, prima...

Hou je natuurlijk wel de vraag wat "kwaliteit" is. Zo zijn er organisten die ik geweldig vind spelen. Maar toen ik hier eens een stukje plaatste werd dat door anderen weer afgekraakt. In hoeverre is kwaliteit dan een objectief meetbaar begrip?

Ik ben doorgaans overigens best tevreden... het is niet echt mijn muziekstijl dus ik hoor het verschil tussen redelijk en hoogstaand misschien niet zo goed bij het orgel... bij een band denk ik meer...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Hou je natuurlijk wel de vraag wat "kwaliteit" is. Zo zijn er organisten die ik geweldig vind spelen. Maar toen ik hier eens een stukje plaatste werd dat door anderen weer afgekraakt. In hoeverre is kwaliteit dan een objectief meetbaar begrip?

Ik ben doorgaans overigens best tevreden... het is niet echt mijn muziekstijl dus ik hoor het verschil tussen redelijk en hoogstaand misschien niet zo goed bij het orgel... bij een band denk ik meer...
Kwaliteit valt niet los te zien van kennis.
Als je ergens geen verstand van hebt, kun je best een mening hebben in de zin van: ik vind het mooi, of: het raakt me, of: ik vind het afschuwelijk. Maar dat zegt nog weinig of niets over kwaliteit. Kwaliteit toets je aan criteria, en die criteria hebben bijvoorbeeld te maken met beheersing van het vak, het ambacht. Met artisticiteit wellicht, hoewel dat al wat moeilijker meetbaar wordt.

Vorig jaar liep ik op een expositie van plaatselijke amateurkunstenaars. Daar hingen heel leuke dingen, maar er hing ook werk waarvan zelfs ik -geenszins een kunstkenner zijnde- nog kon zien dat het ambachtelijk gewoon broddelwerk was, huisvlijt van een ongetwijfeld heel enthousiaste amateur, die echter het metier niet onder de knie had. Voor me liepen twee omaatjes, die hun schouders ophaalden bij artisitiek heel fraaie stukken, maar die echt opleefden bij die knullige stukjes huisvlijt. "Kiek, doar kan ik tenminste zeen wat of 't vuurstelt".

Tsja, over kwaliteit gesproken....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Tja... dat voorbeeld geeft mooi aan waar ik op doel. Want als dat zo is, waarom moet er dan per se naar hoge kwaliteit worden gestreefd?

Doet me denken aan een cabaret-stuk waarbij papa een tekening van zijn kind krijgt en het volledig afkraakt. Noem jij dat een poppetje? Het lijkt er niet eens op... zijn jouw ogen zo groot dat ze je hele hoofd in beslag nemen? En wat zijn die harken aan het lichaam? Moeten dat handen voorstellen?

Kunnen we dan stellen dat hoge kwaliteit een eis is ofzo? Gaat het om kwaliteit? Of om inzet? Ik kan me voorstellen dat mensen willen bijleren omdat Hij het beste verdient. Maar tegelijkertijd moeten we denk ik beseffen dat Hij kijkt naar het hart... wat we kunnen en of we dat graag inzetten voor Hem. En blij is met onze "eenvoudige kindertekeningen", onze amateurkunst.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tja... dat voorbeeld geeft mooi aan waar ik op doel. Want als dat zo is, waarom moet er dan per se naar hoge kwaliteit worden gestreefd?

Doet me denken aan een cabaret-stuk waarbij papa een tekening van zijn kind krijgt en het volledig afkraakt. Noem jij dat een poppetje? Het lijkt er niet eens op... zijn jouw ogen zo groot dat ze je hele hoofd in beslag nemen? En wat zijn die harken aan het lichaam? Moeten dat handen voorstellen?

Kunnen we dan stellen dat hoge kwaliteit een eis is ofzo? Gaat het om kwaliteit? Of om inzet? Ik kan me voorstellen dat mensen willen bijleren omdat Hij het beste verdient. Maar tegelijkertijd moeten we denk ik beseffen dat Hij kijkt naar het hart... wat we kunnen en of we dat graag inzetten voor Hem. En blij is met onze "eenvoudige kindertekeningen", onze amateurkunst.
Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef: Kunnen we dan stellen dat hoge kwaliteit een eis is ofzo? Gaat het om kwaliteit? Of om inzet? Ik kan me voorstellen dat mensen willen bijleren omdat Hij het beste verdient. Maar tegelijkertijd moeten we denk ik beseffen dat Hij kijkt naar het hart... wat we kunnen en of we dat graag inzetten voor Hem. En blij is met onze "eenvoudige kindertekeningen", onze amateurkunst.
Het gaat niet om kindertekeningen, het gaat om de EREdienst, om KERKmuziek.
Ik noem dan toch maar weer de heren Bezaleël en Aholiab uit Exodus, of de vakmusici die in de tempel van Salomo werden aangesteld. Voor de eredienst wilde men geen goedbedoelende amateurs, maar vakmensen. Dat zegt toch wel iets.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef: Kunnen we dan stellen dat hoge kwaliteit een eis is ofzo? Gaat het om kwaliteit? Of om inzet? Ik kan me voorstellen dat mensen willen bijleren omdat Hij het beste verdient. Maar tegelijkertijd moeten we denk ik beseffen dat Hij kijkt naar het hart... wat we kunnen en of we dat graag inzetten voor Hem. En blij is met onze "eenvoudige kindertekeningen", onze amateurkunst.
Het gaat niet om kindertekeningen, het gaat om de EREdienst, om KERKmuziek.
Ik noem dan toch maar weer de heren Bezaleël en Aholiab uit Exodus, of de vakmusici die in de tempel van Salomo werden aangesteld. Voor de eredienst wilde men geen goedbedoelende amateurs, maar vakmensen. Dat zegt toch wel iets.
Moeten we alleen nog eens nadenken over de criteria voor dergelijke vakmensen...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Het gaat niet om kindertekeningen, het gaat om de EREdienst, om KERKmuziek.
Ik noem dan toch maar weer de heren Bezaleël en Aholiab uit Exodus, of de vakmusici die in de tempel van Salomo werden aangesteld. Voor de eredienst wilde men geen goedbedoelende amateurs, maar vakmensen. Dat zegt toch wel iets.
Precies. En waar er om wat voor reden dan ook in een gemeente geen vakmensen beschikbaar zijn, moet het kerkbestuur er alles om doen om die goedwillende amateur zo goed mogelijk voor de dag te laten komen.

Overigens vind ik de opmerking dat God het hart aanziet in dezen een beetje een dooddoener. Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar dat geldt voor zowel de professional als de amateur.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Zita »

Josephus schreef:
wim schreef:Dat werkt averechts als het er te dik bovenop ligt en als het op betutteling lijkt. Maar educatie is zeker erg belangrijk.
Eens. En educatie kan al 'in het klein', bijvoorbeeld door als organist in het kerkblad c.q. de weekbrief aan te geven wat je van plan bent zondags te gaan spelen met een korte uitleg daarbij. Als kerkgangers 'weten' waarnaar ze luisteren is de kans veel groter dat ze er begrip of zelfs waardering voor kunnen opbrengen.
haha. Da's geprobeerd in mijn gemeente. In een wijkgemeente worden sinds enige tijd gezangen gezongen, ook buiten de twaalf. Die gezangen hebben soms dezelfde melodie als psalmen, maar dan zonder de toevallige verhogingen en verlagingen. Om de eenheid er een beetje in te houden, is daarom besloten dat in die wijkgemeente de psalmen ook zonder de verhogingen en verlagingen worden gezongen. En dat legde de voorzitter van de orgelcommissie even uit in het kerkblad. In heldere taal. Maar des zondags zong men weer vrolijk de verhogingen en verlagingen, ook bij de gezangen. En men foeterde voort op de organist die 'vals speelde' :)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Josephus »

Zita schreef:In een wijkgemeente worden sinds enige tijd gezangen gezongen, ook buiten de twaalf. Die gezangen hebben soms dezelfde melodie als psalmen, maar dan zonder de toevallige verhogingen en verlagingen. Om de eenheid er een beetje in te houden, is daarom besloten dat in die wijkgemeente de psalmen ook zonder de verhogingen en verlagingen worden gezongen. En dat legde de voorzitter van de orgelcommissie even uit in het kerkblad. In heldere taal. Maar des zondags zong men weer vrolijk de verhogingen en verlagingen, ook bij de gezangen. En men foeterde voort op de organist die 'vals speelde' :)
Tja, herkenbaar. Die 'toevallige' verhogingen en verlagingen blijken in de praktijk een stuk minder toevallig te worden toegepast. Dat krijg je er niet direct uit met een stukje in het kerkblad.

Ik doelde eigenlijk meer op de muziek die de organist bijvoorbeeld voor en na de dienst speelt, of tijdens de collecte. Daar kan een korte uitleg zeker helpen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:Het gaat niet om kindertekeningen, het gaat om de EREdienst, om KERKmuziek.
Ik noem dan toch maar weer de heren Bezaleël en Aholiab uit Exodus, of de vakmusici die in de tempel van Salomo werden aangesteld. Voor de eredienst wilde men geen goedbedoelende amateurs, maar vakmensen. Dat zegt toch wel iets.
Precies. En waar er om wat voor reden dan ook in een gemeente geen vakmensen beschikbaar zijn, moet het kerkbestuur er alles om doen om die goedwillende amateur zo goed mogelijk voor de dag te laten komen.

Overigens vind ik de opmerking dat God het hart aanziet in dezen een beetje een dooddoener. Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar dat geldt voor zowel de professional als de amateur.
Uiteraard geldt dat voor beiden... maar zoals ik al zei, ik vind dat de amateurs het prima doen... dan God de mziek van iemand die van het conservatorium komt niet hoger aanslaat dan dat van een amateur. En dat doen wij als mensen vaak wel. Is het dan wel zo zinvol om enorm te gaan investeren in kwaliteit? Natuurlijk moet je die tot op zekere hoogte bewaken... maar als iemand een dienst prima kan begeleiden vraag ik me af of het nodig is dat hij/zij allemaal cursussen krijgt om nog wat beter te worden. Ik heb er geen moeite mee maar of het haalbaar en nodig is vraag ik me wel af.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef: Kunnen we dan stellen dat hoge kwaliteit een eis is ofzo? Gaat het om kwaliteit? Of om inzet? Ik kan me voorstellen dat mensen willen bijleren omdat Hij het beste verdient. Maar tegelijkertijd moeten we denk ik beseffen dat Hij kijkt naar het hart... wat we kunnen en of we dat graag inzetten voor Hem. En blij is met onze "eenvoudige kindertekeningen", onze amateurkunst.
Het gaat niet om kindertekeningen, het gaat om de EREdienst, om KERKmuziek.
Ik noem dan toch maar weer de heren Bezaleël en Aholiab uit Exodus, of de vakmusici die in de tempel van Salomo werden aangesteld. Voor de eredienst wilde men geen goedbedoelende amateurs, maar vakmensen. Dat zegt toch wel iets.
Bij de tempeldienst was dat inderdaad zo. Ik vraag me wel af hoe dit bijvoorbeeld in de eerste christelijke gemeenten was, waar die mogelijkheden misschien wat minder waren. Dat zie je nu ook... het aantal organisten neemt af, professionele organisten zijn er al helemaal niet zoveel meer. Maar misschien dat je daar wat aan kan doen door er een betaalde baan van te maken... en het te ondersteunen met opleiding, cursus etc. Ik weet alleen niet zo goed of dat allemaal haalbaar is. De tempel stond in Jeruzalem en alle Joden gingen er af en toe naar toe. Dat is wel wat anders dan een plaatselijke gemeente. Dus ik weet niet of we daar zomaar een vergelijking tussen kunnen maken?

Wordt trouwens helemaal leuk als je meer instrumenten dan alleen het orgel hebt, dan wil ik ook een professionele pianist, gitarist, percussionist, drummer, bassist, violist, fluitist enzovoorts :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Wordt trouwens helemaal leuk als je meer instrumenten dan alleen het orgel hebt, dan wil ik ook een professionele pianist, gitarist, percussionist, drummer, bassist, violist, fluitist enzovoorts :)
Dat had Salomo toch ook? Volgens mij waren er onder de Levieten niet zo heel veel organisten.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Wordt trouwens helemaal leuk als je meer instrumenten dan alleen het orgel hebt, dan wil ik ook een professionele pianist, gitarist, percussionist, drummer, bassist, violist, fluitist enzovoorts :)
Dat had Salomo toch ook? Volgens mij waren er onder de Levieten niet zo heel veel organisten.
Ik snap dit allemaal niet zo, hoor! Willen jullie terug naar die cultuur? Of willen jullie alleen dat kleine stukje daarvan (nl. de instrumenten) terugplaatsen in onze tijd? :nonnon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Hoe bedoel je dat? Ik hoef niet helemaal terug naar die cultuur... Maar God loven met allerlei instrumenten vind ik wel een goed idee. Hoe zou jij dat dan willen?
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Wordt trouwens helemaal leuk als je meer instrumenten dan alleen het orgel hebt, dan wil ik ook een professionele pianist, gitarist, percussionist, drummer, bassist, violist, fluitist enzovoorts :)
Dat had Salomo toch ook? Volgens mij waren er onder de Levieten niet zo heel veel organisten.
:) Klopt. Maar dat was de landelijke tempel... niet een plaatselijke gemeente. Dus of het financieel haalbaar is en je daar je geld als kerk in moet stoppen weet ik niet. Ik heb dan niet zoiets van: Laten we met z'n allen veel meer gaan betalen om allemaal professionele muzikanten te kunnen regelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door eilander »

Marnix schreef:Hoe bedoel je dat? Ik hoef niet helemaal terug naar die cultuur... Maar God loven met allerlei instrumenten vind ik wel een goed idee. Hoe zou jij dat dan willen?
Ik ben tevreden met de situatie zoals die nu is. Inderdaad alleen een orgel. Nadruk moet blijven liggen op de verkondiging van het Woord, als je allerlei instrumenten erbij haalt, staat dat onder druk, denk ik.

Mijn verbazing gaat over het feit dat je vaak hoort dat men zich beroept op b.v. psalm 150: "daar hoor je ook over allerlei instrumenten, dus waarom gebruiken we die niet in de kerk?"
Nu zul je mij ook niet horen over een bijbelse onderbouwing van het orgel in de kerk, maar het beroep op deze psalm is volgens mij een beetje eenzijdig.
Plaats reactie