Een jaar kerkmuziek

wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door wim »

Mister schreef: Maarja, ga die cirkel maar eens doorbreken... :hum
Gaan we doen....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Natuurlijk, een vergelijking gaat nooit helemaal op. Misschien wil je even ingaan op mijn argumentatie voor zover die WEL relevant is?
En in de recensie staat dat Zwart zelfs niet vies is van popmuziek, mits deze aan kwaliteitseisen voldoet. Over KERKmuziek gesproken...
Misschien moet je eerst het boekje gaan lezen. Anders moet ik gaan uitleggen wat Zwart bedoelt, en dan wordt het wel errug ingewikkeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen.
Wat is daar het probleem mee?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
wim schreef:Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen.
Wat is daar het probleem mee?
KERKmuziek, weet je nog?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Natuurlijk, een vergelijking gaat nooit helemaal op. Misschien wil je even ingaan op mijn argumentatie voor zover die WEL relevant is?
En in de recensie staat dat Zwart zelfs niet vies is van popmuziek, mits deze aan kwaliteitseisen voldoet. Over KERKmuziek gesproken...
Misschien moet je eerst het boekje gaan lezen. Anders moet ik gaan uitleggen wat Zwart bedoelt, en dan wordt het wel errug ingewikkeld.
Dat zou misschien beter zijn. Maar ik ga het geloof ik toch niet doen. Ik ben wel een liefhebber van Zwart, maar dan op de manier zoals neef Everhard dat speelt. Dat is "on-Zwarts" blijkbaar.... Is dit nou een kwestie van smaak of echt een kwestie van wel/geen kwaliteit?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
wim schreef:Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen.
Wat is daar het probleem mee?
Ik denk dat je nooit tevreden mag zijn met onderontwikkeldheid. Zeker als de verstandelijke vermogens gewoon aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen.
Wat is daar het probleem mee?
KERKmuziek, weet je nog?
Daar heeft Wim het niet (uitsluitend) over.
Of zou hij ook KERK(web)design, KERKfotografie, KERKgeluidsregistratie, KERKvideobewerking, etc... bedoelen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: Natuurlijk, een vergelijking gaat nooit helemaal op. Misschien wil je even ingaan op mijn argumentatie voor zover die WEL relevant is?
En in de recensie staat dat Zwart zelfs niet vies is van popmuziek, mits deze aan kwaliteitseisen voldoet. Over KERKmuziek gesproken...
Misschien moet je eerst het boekje gaan lezen. Anders moet ik gaan uitleggen wat Zwart bedoelt, en dan wordt het wel errug ingewikkeld.
Dat zou misschien beter zijn. Maar ik ga het geloof ik toch niet doen. Ik ben wel een liefhebber van Zwart, maar dan op de manier zoals neef Everhard dat speelt. Dat is "on-Zwarts" blijkbaar.... Is dit nou een kwestie van smaak of echt een kwestie van wel/geen kwaliteit?
Als je pretendeert de stijl van JZ voort te zetten en op dat gebied een autoriteit te zijn, en een andere kleinzoon van dezelfde opa toont aan dat de specifieke kenmerken van de dan gebezigde speelstijl zo on-JanZwarts zijn als het maar kan, dan klopt er iets niet.

Maar goed, ga nou dat boekie eerst ff lezen. Zo dik is het niet.
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Daar heeft Wim het niet (uitsluitend) over.
Of zou hij ook KERK(web)design, KERKfotografie, KERKgeluidsregistratie, KERKvideobewerking, etc... bedoelen?
Dat klopt. Maar als het gaat om KERKmuziek, dan zouden de maatstaven nog hoger moeten liggen. En JUIST daar is kitsch eerder regel dan uitzondering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef: Daar heeft Wim het niet (uitsluitend) over.
Of zou hij ook KERK(web)design, KERKfotografie, KERKgeluidsregistratie, KERKvideobewerking, etc... bedoelen?
Dat klopt. Maar als het gaat om KERKmuziek, dan zouden de maatstaven nog hoger moeten liggen. En JUIST daar is kitsch eerder regel dan uitzondering.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Marnix »

Ik zou het ook prima vinden. Maar even praktisch: Hoe willen we dat gaan realiseren? Want dat is een beetje het probleem... hoe bewaak je / verbeter je de kwaliteit?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11412
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Ik zou het ook prima vinden. Maar even praktisch: Hoe willen we dat gaan realiseren? Want dat is een beetje het probleem... hoe bewaak je / verbeter je de kwaliteit?
Opvoeding van het hooggeëerd publiek...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Ik zou het ook prima vinden. Maar even praktisch: Hoe willen we dat gaan realiseren? Want dat is een beetje het probleem... hoe bewaak je / verbeter je de kwaliteit?
Zoiets begint al bij de opleiding (in brede zin). Je kunt bijvoorbeeld als kerkbestuur de voorwaarde stellen dat de organisten verplicht zijn een x aantal lessen per jaar te nemen (en het financiële aspect daarvan voor rekening van het kerkbestuur te laten). Daarnaast kun je literatuur voor ze aanschaffen. Of de Harald Vogel-methode: een soort regionale coach die een aantal organisten onder zijn hoede heeft.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door wim »

Mister schreef:
Marnix schreef:Ik zou het ook prima vinden. Maar even praktisch: Hoe willen we dat gaan realiseren? Want dat is een beetje het probleem... hoe bewaak je / verbeter je de kwaliteit?
Opvoeding van het hooggeëerd publiek...
Dat werkt averechts als het er te dik bovenop ligt en als het op betutteling lijkt. Maar educatie is zeker erg belangrijk. Dat zou jij moeten weten.

Maar je moet vooral proberen zoveel mogelijk mensen enthousiast zien te krijgen en hopen dat dit als een olievlek uitbreidt. Wanneer mensen vaker met kwaliteit in aanraking komen, zal men daar ook steeds meer behoefte aan krijgen. Kwaliteit vindt zijn weg wel, mits men ermee in aanraking komt. Ik zie de voorbeelden daarvan in mijn omgeving.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Een jaar kerkmuziek

Bericht door Josephus »

wim schreef:Dat werkt averechts als het er te dik bovenop ligt en als het op betutteling lijkt. Maar educatie is zeker erg belangrijk.
Eens. En educatie kan al 'in het klein', bijvoorbeeld door als organist in het kerkblad c.q. de weekbrief aan te geven wat je van plan bent zondags te gaan spelen met een korte uitleg daarbij. Als kerkgangers 'weten' waarnaar ze luisteren is de kans veel groter dat ze er begrip of zelfs waardering voor kunnen opbrengen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie