Passion Bach te beluisteren?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door jakobmarin »

Ander schreef:Mooi, helder stuk van ds. Meeuse. Goed om er op deze manier over na te denken.
Als ds.Meeuse preekt en Jezus' woorden citeert, dan 'speelt' hij toch ook een 'rol', compleet met gebaren en intonatie van de stem (wat je drama zou kunnen noemen)?
Dus ik zie niet in wat er goed aan is, als Meeuse bromt op iets wat hij zelf ook pleegt te doen?!?
[predikanten worden met de titel ds. aangehaald, zie forumregels. Mvg, eilander
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
Ander schreef:Mooi, helder stuk van ds. Meeuse. Goed om er op deze manier over na te denken.
Als ds. Meeuse preekt en Jezus' woorden citeert, dan 'speelt' hij toch ook een 'rol', compleet met gebaren en intonatie van de stem (wat je drama zou kunnen noemen)?
Dus ik zie niet in wat er goed aan is, als Meeuse bromt op iets wat hij zelf ook pleegt te doen?!?
Nu draaf je wel erg door, vind ik. Denk je echt dat ds. Meeuse als hij b.v. Maria aanhaalt, dan een vrouwenstem probeert na te doen?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Oude-Waarheid »

jakobmarin schreef:
Ander schreef:Mooi, helder stuk van ds. Meeuse. Goed om er op deze manier over na te denken.
Als ds.Meeuse preekt en Jezus' woorden citeert, dan 'speelt' hij toch ook een 'rol', compleet met gebaren en intonatie van de stem (wat je drama zou kunnen noemen)?
Dus ik zie niet in wat er goed aan is, als Meeuse bromt op iets wat hij zelf ook pleegt te doen?!?
[predikanten worden met de titel ds. aangehaald, zie forumregels. Mvg, eilander
Heb jij Ds. Meeuwse dan wel eens horen preken (meerdere keren)?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door jakobmarin »

dat is toch evident?
Als ik voorlees voor mijn kinderen, pas ik mijn stem aan aan degene die spreekt.
Nee, je gaat niet met een hoog stemmetje spreken als je Maria citeert, maar het zal anders klinken als dat je Simson citeert. Dat is heel natuurlijk en zelfs fijn om naar te luisteren. Daarom is dit ook een 'rol' en zelfs een kleine vorm van toneel. Maar daar is ook niets mis mee.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Gabrielle »

Volgende week ga ik weer.....
ik vind het altijd weer boeiend en prachtig. ( moet wel moeite doen om niet mee te zingen, dat kan alleen thuis )
ik snap alleen nooit zo goed wat ongelovigen hieraan vinden..........
hoe kun je dat nu mooi vinden , als je niet geloofd wat er gezongen wordt ?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Zita »

Gabrielle schreef:Volgende week ga ik weer.....
ik vind het altijd weer boeiend en prachtig. ( moet wel moeite doen om niet mee te zingen, dat kan alleen thuis )
ik snap alleen nooit zo goed wat ongelovigen hieraan vinden..........
hoe kun je dat nu mooi vinden , als je niet geloofd wat er gezongen wordt ?
Ik ben een keer naar zo'n inleiding voor de avond geweest. Die meneer wist te vertellen dat we de Matthaus helemaal niet christelijk moeten interpreteren. Dat is heel dom. Zo heeft Bach hem ook helemaal niet bedoeld. Er zijn ook duidelijk Boeddhistische elementen te onderscheiden, en het gaat over de universele bladibladibla.

Maar ik snap het ook niet. Of je moet gaan voor de schoonheid van de muziek, en de tekst laten voor wat hij is.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door BJD »

Als je er niet van houdt ga je er bij het kijken van de uitzending van de EO wel van houden..
http://player.omroep.nl/?aflID=10799068
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door vogeltje »

Ik heb er echt van leren houden. Van de Bach Passion. In het Nederlands is hij ook erg mooi.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Hendrikus »

vogeltje schreef:Ik heb er echt van leren houden. Van de Bach Passion. In het Nederlands is hij ook erg mooi.
Je bedoelt toch niet de versie van Jan Rot?
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Hendrikus »

BJD schreef:Als je er niet van houdt ga je er bij het kijken van de uitzending van de EO wel van houden..
http://player.omroep.nl/?aflID=10799068
Smaken verschillen. De overdreven vertragingen in het eerste koraal “Herzliebster Jesu” vind ik bijvoorbeeld al erg gekunsteld. Veel andere tempi zijn aan de hoge kant. Goede PR hebben die gasten wel, maar muzikaal is het niet mijn smaak.
~~Soli Deo Gloria~~
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Gabrielle »

Afgelopen donderdagavond weer geweest, iedere keer weer anders.
Deze keer stonden koor en orkest opgesteld in kruisvorm.
de Evangelist zong vanaf de preekstoel, dat was heel mooi vond ik.

jammer dat we wat aan de zijkant zaten, vooral de solisten waren dan niet altijd even duidelijk hoorbaar. ( gelukkig wisselden ze wel regelmatig van plek, zodat iedereen het kon volgen)
maar ja, verschil moet er zijn hè ? Ik denk dat een plekje in het midden, nog veel duurder is, en dan moet je wel supervroeg reserveren.

ik krijg steeds meer waardering voor Bach, ongelofelijk hoe hij dit heeft gecomponeerd !
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door BJD »

Hendrikus schreef:
BJD schreef:Als je er niet van houdt ga je er bij het kijken van de uitzending van de EO wel van houden..
http://player.omroep.nl/?aflID=10799068
Smaken verschillen. De overdreven vertragingen in het eerste koraal “Herzliebster Jesu” vind ik bijvoorbeeld al erg gekunsteld. Veel andere tempi zijn aan de hoge kant. Goede PR hebben die gasten wel, maar muzikaal is het niet mijn smaak.
Bedoel je je opmerking ook muziektechnisch.. Zijn dat muziektechnische fouten of keuzes gebaseerd op smaak? Of gewoon slectht uitgevoerd..? Lijkt mij dat Leusink daar ook wel hoge eisen aan stelt.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Hendrikus »

BJD schreef:
Hendrikus schreef:
BJD schreef:Als je er niet van houdt ga je er bij het kijken van de uitzending van de EO wel van houden..
http://player.omroep.nl/?aflID=10799068
Smaken verschillen. De overdreven vertragingen in het eerste koraal “Herzliebster Jesu” vind ik bijvoorbeeld al erg gekunsteld. Veel andere tempi zijn aan de hoge kant. Goede PR hebben die gasten wel, maar muzikaal is het niet mijn smaak.
Bedoel je je opmerking ook muziektechnisch.. Zijn dat muziektechnische fouten of keuzes gebaseerd op smaak? Of gewoon slectht uitgevoerd..? Lijkt mij dat Leusink daar ook wel hoge eisen aan stelt.
Nee, dat is een kwestie van opvatting. Van smaak, zo je wilt.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle schreef:Afgelopen donderdagavond weer geweest, iedere keer weer anders.
Deze keer stonden koor en orkest opgesteld in kruisvorm.
de Evangelist zong vanaf de preekstoel, dat was heel mooi vond ik.

jammer dat we wat aan de zijkant zaten, vooral de solisten waren dan niet altijd even duidelijk hoorbaar. ( gelukkig wisselden ze wel regelmatig van plek, zodat iedereen het kon volgen)
maar ja, verschil moet er zijn hè ? Ik denk dat een plekje in het midden, nog veel duurder is, en dan moet je wel supervroeg reserveren.

ik krijg steeds meer waardering voor Bach, ongelofelijk hoe hij dit heeft gecomponeerd !
Je was in Deventer?
~~Soli Deo Gloria~~
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Passion Bach te beluisteren?

Bericht door Gabrielle »

yes ! prachtige kerk , die Bergkerk
Plaats reactie