Waarom muziek?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waarom muziek?

Bericht door Marnix »

Klopt.
Dat is
Ook
Zo.

;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Waarom muziek?

Bericht door MarthaMartha »

:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom muziek?

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Klopt.
Dat is
Ook
Zo.

;)
Kunst!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Waarom muziek?

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
memento schreef:Als zelfs vogeltjes fluiten, zou een mens dan niet van muziek mogen genieten?
Ja...
maar wat produceert een van God afgevallen mens?
Niet veel goeds van nature.
Dan zijn we diep onder de vogeltjes gezonken.
Toch?
Hier heb ik ooit een discussie over gehad op bijbelkring. Als een onchristelijke organist een stuk van Bach perfect ten gehore brengt, is dat dan tot eer van God of niet? Volgens mij wel: God heeft deze persoon talenten gegeven, en die komen nu tot zijn recht (=tot eer van God).
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: Waarom muziek?

Bericht door JaCa »

Muziek is een van de dingen die me het meest raken.
Je weet wel... heel diep van binnen voel 't dan.
Ik zoek de laatste tijd wanhopig naar de muziek die ik helemaal mooi vind.
Soms springt mijn hart op van iets van Bach, soms van een oratorium, soms van een simpel nederlandstalig christelijk lied.

Ik heb helaas nog niets gevonden waarvan mijn hart blijft opspringen :nonnon

Als ik gefrustreerd of gespannen, dan probeer ik gauw een moment vrij te maken om even mn gitaar te pakken en te zingen. Heerlijk! Je zingt het er echt een beetje uit. Soms lucht het meer op dan huilen :)

Even nog over dat van Saul:
Zegt Luther ook niet dat zingen 2 keer bidden is..
Zou dat ook niet gelden van muziek dat voor/door God gemusiceerd is?!

Over het stil zijn.
Ik heb een periode gehad (en soms nog wel een beetje) dat ik gek werd omdat ik nergens een plek vond om écht stil te zijn, en waar het ook écht stil is!
Herkenbaar?

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waarom muziek?

Bericht door memento »

Er is met muziek wel het grote gevaar, dat men het "gevoel" wat de muziek oproept (bv: psalmen) verward met een bevindelijke ervaring. Bekering is echter iets anders dan af en toe geraakt worden door een psalm-versje.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waarom muziek?

Bericht door Hendrikus »

Een intrigerend gegeven is wel dat op de oudtestamentische profetenscholen muziek werd gebruikt als hulpmiddel bij de profetie. De profeten-in-opleiding leerden muziek te gebruiken om in een gemoedstoestand te geraken waarin je ging profeteren. Dit geeft wel te denken over de "macht" van muziek. Die kan dus ook misbruikt worden. Met muziek kun je mensen manipuleren. En dat komt op allerlei manieren voor, ten positieve en ten negatieve. Vooral muziek met een repetitief element (minimal music, maar ook house en trance, maar ook de refreinen van sommige opwekkingsliederen, maar ook Taizé-liederen, maar ook de Psalm 136) maken gebruik van veel herhalingen. Wat doen wij met zulke muziek - en wat doet zulke muziek met ons?
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Waarom muziek?

Bericht door wim »

memento schreef:Er is met muziek wel het grote gevaar, dat men het "gevoel" wat de muziek oproept (bv: psalmen) verward met een bevindelijke ervaring. Bekering is echter iets anders dan af en toe geraakt worden door een psalm-versje.
Is er daarom iets voor te zeggen dat kerkmuziek zich niet in de eerste plaats bezig behoort te houden met het oproepen van allerlei gevoelens? Sommige muzikale technieken (effecten?) zijn heel effectief bij het oproepen van bepaalde gevoelens. Of is het zo dat de oorzaak van dit gevoel al latent aanwezig was, maar dat muziek slechts een trigger vormt om het gevoel daadwerkelijk op te roepen?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom muziek?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Een intrigerend gegeven is wel dat op de oudtestamentische profetenscholen muziek werd gebruikt als hulpmiddel bij de profetie. De profeten-in-opleiding leerden muziek te gebruiken om in een gemoedstoestand te geraken waarin je ging profeteren. Dit geeft wel te denken over de "macht" van muziek. Die kan dus ook misbruikt worden. Met muziek kun je mensen manipuleren. En dat komt op allerlei manieren voor, ten positieve en ten negatieve. Vooral muziek met een repetitief element (minimal music, maar ook house en trance, maar ook de refreinen van sommige opwekkingsliederen, maar ook Taizé-liederen, maar ook de Psalm 136) maken gebruik van veel herhalingen. Wat doen wij met zulke muziek - en wat doet zulke muziek met ons?
Concludeer je dat uit geschiedenissen als Saul onder de profeten, en de profetenscholen ten tijde van Elia/Eliza? Waar kan je dat dan uit concluderen? Voor zover mijn bijbelkennis rijkt weet ik het niet.
Trouwens je zou wat je noemt wel kunnen relateren aan het zogenaamde "op-het-gemoed-preken". Veel mensen raken daardoor uiterlijk in vervoering of raken in een soort bewogenheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Waarom muziek?

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Een intrigerend gegeven is wel dat op de oudtestamentische profetenscholen muziek werd gebruikt als hulpmiddel bij de profetie. De profeten-in-opleiding leerden muziek te gebruiken om in een gemoedstoestand te geraken waarin je ging profeteren. Dit geeft wel te denken over de "macht" van muziek. Die kan dus ook misbruikt worden. Met muziek kun je mensen manipuleren. En dat komt op allerlei manieren voor, ten positieve en ten negatieve. Vooral muziek met een repetitief element (minimal music, maar ook house en trance, maar ook de refreinen van sommige opwekkingsliederen, maar ook Taizé-liederen, maar ook de Psalm 136) maken gebruik van veel herhalingen. Wat doen wij met zulke muziek - en wat doet zulke muziek met ons?
Concludeer je dat uit geschiedenissen als Saul onder de profeten, en de profetenscholen ten tijde van Elia/Eliza? Waar kan je dat dan uit concluderen? Voor zover mijn bijbelkennis rijkt weet ik het niet.
Trouwens je zou wat je noemt wel kunnen relateren aan het zogenaamde "op-het-gemoed-preken". Veel mensen raken daardoor uiterlijk in vervoering of raken in een soort bewogenheid.
Rondom de tempeldienst lezen we over muziek die professioneel werd uitgevoerd. 4000 muzikanten onder wie 228 'meesters', volleerde vakmusici dus. Als de tempel van Salomo wordt ingewijd, worden er met 120 trompetten en andere instrumenten gebruikt om God te prijzen.

Over de tijd van Elisa; kwam de hand des Heeren niet op Elisa, toen de speelman op de snaren speelde?
De helende werking van muziek zie je ook bij David. Toen hij speelde op zijn instrument week de boze geest, die Saul benarde.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waarom muziek?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Een intrigerend gegeven is wel dat op de oudtestamentische profetenscholen muziek werd gebruikt als hulpmiddel bij de profetie. De profeten-in-opleiding leerden muziek te gebruiken om in een gemoedstoestand te geraken waarin je ging profeteren. Dit geeft wel te denken over de "macht" van muziek. Die kan dus ook misbruikt worden. Met muziek kun je mensen manipuleren. En dat komt op allerlei manieren voor, ten positieve en ten negatieve. Vooral muziek met een repetitief element (minimal music, maar ook house en trance, maar ook de refreinen van sommige opwekkingsliederen, maar ook Taizé-liederen, maar ook de Psalm 136) maken gebruik van veel herhalingen. Wat doen wij met zulke muziek - en wat doet zulke muziek met ons?
Concludeer je dat uit geschiedenissen als Saul onder de profeten, en de profetenscholen ten tijde van Elia/Eliza? Waar kan je dat dan uit concluderen? Voor zover mijn bijbelkennis rijkt weet ik het niet.
Trouwens je zou wat je noemt wel kunnen relateren aan het zogenaamde "op-het-gemoed-preken". Veel mensen raken daardoor uiterlijk in vervoering of raken in een soort bewogenheid.
Het is geen onomstreden theorie, maar er zijn geleerden die inderdaad vermoeden dat er profetenscholen hebben bestaan, waar men leerde hoe je in een gemoedstoestand kon geraken waardoor je ging profeteren. Dat kon via muziek, maar ook via dans, of zelfs via geseling. Men baseert zich dan op teksten als deze:

1 Sam. 10: 5 (optreden van een groep profeten, gebruik van muziek)
Daarna zult gij komen op den heuvel Gods, waar der Filistijnen bezettingen zijn; en het zal geschieden, als gij aldaar in de stad komt, zo zult gij ontmoeten een hoop profeten, van de hoogte afkomende, en voor hun aangezichten luiten, en trommelen, en pijpen, en harpen, en zij zullen profeteren.

2 Kon. 3: 15 (invloed van muziek)
Nu dan, brengt mij een speelman. En het geschiedde, als de speelman op de snaren speelde, dat de hand des HEEREN op hem kwam.

1 Kon. 18: 26 (dans)
En zij namen den var, dien hij hun gegeven had, en bereidden hem, en riepen den naam van Baäl aan, van den morgen tot op den middag, zeggende: O Baäl, antwoord ons! Maar er was geen stem en geen antwoorder. En zij sprongen tegen het altaar, dat men gemaakt had.

Num. 11: 24-29 (groep)
24 En Mozes ging uit, en sprak de woorden des HEEREN tot het volk; en hij verzamelde zeventig mannen uit de oudsten des volks, en stelde hen rondom de tent.
25 Toen kwam de HEERE af in de wolk, en sprak tot hem, en afzonderende van den Geest, die op hem was, legde Hem op de zeventig mannen, die oudsten; en het geschiedde, als de Geest op hen rustte, dat zij profeteerden, maar daarna niet meer.
26 Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; des enen naam was Eldad, en des anderen naam Medad; en die Geest rustte op hen (want zij waren onder de aangeschrevenen, hoewel zij tot de tent niet uitgegaan waren), en zij profeteerden in het leger.
27 Toen liep een jongen heen, en boodschapte aan Mozes, en zeide: Eldad en Medad profeteren in het leger.
28 En Jozua, de zoon van Nun, de dienaar van Mozes, een van zijn uitgelezen jongelingen, antwoordde en zeide: Mijn heer Mozes, verbied hun!
29 Doch Mozes zeide tot hem: Zijt gij voor mij ijverende? Och, of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!

1 Sam. 19: 20-24 (profeten die groepsgewijs optreden)
20 Toen zond Saul boden heen, om David te halen; die zagen een vergadering van profeten, profeterende, en Samuël staande, over hen gesteld; en de Geest Gods was over Sauls boden, en die profeteerden ook.
21 Toen men het Saul boodschapte, zo zond hij andere boden, en die profeteerden ook; toen voer Saul voort en zond de derde boden, en die profeteerden ook.
22 Daarna ging hij ook zelf naar Rama, en hij kwam tot den groten waterput, die te Sechu was, en hij vraagde en zeide: Waar is Samuël, en David? Toen werd hem gezegd: Zie, zij zijn te Najoth bij Rama.
23 Toen ging hij derwaarts naar Najoth bij Rama; en dezelfde Geest Gods was ook op hem, en hij, al voortgaande, profeteerde, totdat hij te Najoth in Rama kwam.
24 En hij toog zelf ook zijn klederen uit, en hij profeteerde zelf ook, voor het aangezicht van Samuël; en hij viel bloot neder dienzelfden gansen dag, en den gansen nacht. Daarom zegt men: Is Saul ook onder de profeten?

1 Kon. 18: 28-29 (valse profeten pijnigen zichzelf)
28 En zij riepen met luider stem, en zij sneden zichzelven met messen en met priemen, naar hun wijze, totdat zij bloed over zich uitstortten.
29 Het geschiedde nu, als de middag voorbij was, dat zij profeteerden totdat men het spijsoffer zou offeren; maar er was geen stem, en geen antwoorder, en geen opmerking.

Zach. 13: 4-6 (ook een verwijzing naar het zichzelf mishandelen van profeten)
4 En het zal geschieden te dien dage, dat die profeten beschaamd zullen worden, een iegelijk vanwege zijn gezicht, wanneer hij profeteert; en zij zullen geen haren mantel aandoen, om te liegen.
5 Maar hij zal zeggen: Ik ben geen profeet, ik ben een man, die het land bouwt; want een mens heeft mij daartoe geworven van mijn jeugd aan.
6 En zo iemand tot hem zegt: Wat zijn deze wonden in uw handen? zo zal hij zeggen: Het zijn de wonden, waarmede ik geslagen ben, in het huis mijner liefhebbers.
~~Soli Deo Gloria~~
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Waarom muziek?

Bericht door seuter »

-DIA- schreef:Ik verwonder me al een hele tijd.
Het gaat om het topic "welke muziek beluister je nu".

Er wordt, als ik dat zo nakijk, massaal naar muziek geluisterd.

Ik begrijp het eigenlijk niet.

Waarom geen stilte? Wat beweegt de mens om muziek te willen
horen...
Is het ter verstrooiïng? Is het om te genieten? Is het om nare gedachten
aan de kant te zetten?
Nogmaals ik snap het niet echt. Ik kan zeker genieten van muziek.
Ja... ik speel zelf orgel, en dat kan me wel ontspannen.

Maar de hele avond achter het orgel zitten? Nee toch maar niet...
En luisteren naar een cd? Af en toe, maar zeker niet een hele avond muziek aan mijn hoofd.
Er is al genoeg herrie op de wereld.

Maar goed. Het zijn de dingen van de tegenwoordige mens, en die snap ik
niet altijd. Hoewel ik ook andere dingen nooit zal snappen....

a. Wat doet muziek je?
b. Welke muziek luister je het liefst?
c. Zijn hier ook nog genieters van de stilte?

Zomaar een paar vragen die boven kwamen borrelen...

Ja, Ja, ja, stilte en nog eens stilte (wie durft nog ALLEEN te wandelen in de woestijn, bos, heide zonder iets bij zich te hebben ? (DIA ik begrijp je, zie volgende citaat :

Psam 19 vers 2 & 3 onberijmd :
De hemelen 2vertellen Gods eer, en het 3uitspansel verkondigt Zijner handen werk.
3 4De dag aan den dag 5stort overvloediglijk spraak uit, en de nacht aan den nacht toont wetenschap.
2 Dat is, geven ons stof om Gods almacht, wijsheid en goedheid te vertellen.
3 Zie Gen. 1 op vers 6.
4 Dat is, elke dag en nacht, steeds op elkander volgende, de een aan den ander.
5 Dat is, het is of ze ons steeds toespraken en leerden, gelijk de fonteinen of springaders steeds overvloediglijk water uitgeven of uitspuiten, waarvan het Hebreeuwse woord eigenlijk verstaan wordt. Zie Spr. 18:4. Pred. 12:6. Jes. 49:10.2 De hemelen 2vertellen Gods eer, en het 3uitspansel verkondigt Zijner handen werk.
3 4De dag aan den dag 5stort overvloediglijk spraak uit, en de nacht aan den nacht toont wetenschap.
2 Dat is, geven ons stof om Gods almacht, wijsheid en goedheid te vertellen.
3 Zie Gen. 1 op vers 6.
4 Dat is, elke dag en nacht, steeds op elkander volgende, de een aan den ander.
5 Dat is, het is of ze ons steeds toespraken en leerden, gelijk de fonteinen of springaders steeds overvloediglijk water uitgeven of uitspuiten, waarvan het Hebreeuwse woord eigenlijk verstaan wordt. Zie Spr. 18:4. Pred. 12:6. Jes. 49:10.

Mensen, kun je het wel zonder je favoriete muziek doen ?
Duizenden kunnen op zich wel geoorloofde muziek beluisteren en toch Gods eer te kort doen of eigenlijk helemaal niet bedoelen, nietwaar ?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarom muziek?

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik kan intens van de stilte genieten (en zoek die ook wel eens op) maar ik geniet ook intens van goede muziek.
Het een moet het ander niet uitsluiten!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Waarom muziek?

Bericht door vogeltje »

seuter schreef:Mensen, kun je het wel zonder je favoriete muziek doen ?
Duizenden kunnen op zich wel geoorloofde muziek beluisteren en toch Gods eer te kort doen of eigenlijk helemaal niet bedoelen, nietwaar ?
Maar genieten van iets moois is op zich toch niet zondig? Genieten mag.
Ontspannen mag ook.

Ik hou wel van stilte. Maar er kunnen ook momenten zijn dat de stilte je aanvliegt.
Ook is het goed om in tijden van aanvechting te zingen etc.
Je jaagt er de duivel mee op de vlucht.

Ben je niet erg streng voor jezelf en de ander? :quoi
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Waarom muziek?

Bericht door Rens »

Muziek? Ik luister ernaar, deels omdat ik het mooi vindt (klassieke muziek), deels voor de gezelligheid (vooral popmuziek uit de jaren '55 - '75, m'n jeugdherinneringen)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie