Waarom muziek?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Waarom muziek?

Bericht door -DIA- »

Ik verwonder me al een hele tijd.
Het gaat om het topic "welke muziek beluister je nu".

Er wordt, als ik dat zo nakijk, massaal naar muziek geluisterd.

Ik begrijp het eigenlijk niet.

Waarom geen stilte? Wat beweegt de mens om muziek te willen
horen...
Is het ter verstrooiïng? Is het om te genieten? Is het om nare gedachten
aan de kant te zetten?
Nogmaals ik snap het niet echt. Ik kan zeker genieten van muziek.
Ja... ik speel zelf orgel, en dat kan me wel ontspannen.

Maar de hele avond achter het orgel zitten? Nee toch maar niet...
En luisteren naar een cd? Af en toe, maar zeker niet een hele avond muziek aan mijn hoofd.
Er is al genoeg herrie op de wereld.

Maar goed. Het zijn de dingen van de tegenwoordige mens, en die snap ik
niet altijd. Hoewel ik ook andere dingen nooit zal snappen....

a. Wat doet muziek je?
b. Welke muziek luister je het liefst?
c. Zijn hier ook nog genieters van de stilte?

Zomaar een paar vragen die boven kwamen borrelen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Waaom muziek?

Bericht door Gabrielle »

idd, Dia, ik begrijp dat ook niet altijd,
Zelfs op de fiets zie je mensen met doppen in de oren. (of ze zijn aan het telefoneren)
in de winkel ook, bij de kassa. ze zijn te beroerd om ze uit hun oren te halen, zal wel heel belangrijk zijn....
hoe verzinnen ze het.
jeugd met blikkerige mobieltjes aan. waarnaar je verplicht mag meeluisteren :nonnon


heerlijk, stilte.
overdag luister ik nog wel eens radio of een cd, lekker meezingen dat kan ook heerlijk zijn. (psalmen, gezangen en geestelijke liedereren)
maar 's avonds, geef mij de stilte maar.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Waaom muziek?

Bericht door sela »

muziek is een taal zonder woorden die soms meer kan zeggen dan de woorden die je kent om iets uit te drukken.
het is geschapen.
zelf vind ik muziek verheven boven taal of kunst.
ben dol op russische avantgarde, maar ook de klanken van onze bevindelijke subcultuur drukken voor mij soms meer uit dan woorden. kan evenzo erg genieten van hedendaagse tracks. en gek genoeg ook van stilte (waarin ook hele composities, samples en glitches te ontdekken zijn).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waaom muziek?

Bericht door jvdg »

Primair: Stilte
Maar als een gemoedsgesteldheid uitnodigt tot het uitdrukken daarvan, is muziek een middel om daar uiting van te geven.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waaom muziek?

Bericht door Hendrikus »

Muziek is een scheppingsgave. Job 38: "Toen de morgensterren vrolijk zongen en al de kinderen Gods juichten". Laten we ons dus niet krampachtig gaan afvragen waarom we in vredesnaam muziek nodig hebben. Muziek hoort bij de mens.
Maar stilte hoort óók bij de mens. Het lijkt wel alsof we tegenwoordig bang zijn voor stilte. Maar tegelijkertijd: het lijkt ook wel alsof we tegenwoordig niet meer de rust hebben om echt te luisteren. Muziek van enige kwaliteit wordt al gauw als "zwaar" terzijde geschoven, het moet allemaal makkelijk in het gehoor liggen, herkenbaar en hapklaar.
Muziek gaat soms dóór waar woorden ophouden. Maar er hoeft echt niet altijd muziek te zijn. Alsjeblieft niet... Die dingen in de oren: het is een vorm van jezelf opsluiten in een eigengekozen wereldje en voor niemand meer bereikbaar zijn. Heel egoïstisch. Ik kan enorm genieten van muziek. Maar slechte muziek bezorgt me soms ook een draaiende maag. En ik ben heel blij dat het soms gewoon even heerlijk stil is.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waaom muziek?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Muziek is een scheppingsgave. Job 38: "Toen de morgensterren vrolijk zongen en al de kinderen Gods juichten". Laten we ons dus niet krampachtig gaan afvragen waarom we in vredesnaam muziek nodig hebben. Muziek hoort bij de mens.
Maar stilte hoort óók bij de mens. Het lijkt wel alsof we tegenwoordig bang zijn voor stilte. Maar tegelijkertijd: het lijkt ook wel alsof we tegenwoordig niet meer de rust hebben om echt te luisteren. Muziek van enige kwaliteit wordt al gauw als "zwaar" terzijde geschoven, het moet allemaal makkelijk in het gehoor liggen, herkenbaar en hapklaar.
Muziek gaat soms dóór waar woorden ophouden. Maar er hoeft echt niet altijd muziek te zijn. Alsjeblieft niet... Die dingen in de oren: het is een vorm van jezelf opsluiten in een eigengekozen wereldje en voor niemand meer bereikbaar zijn. Heel egoïstisch. Ik kan enorm genieten van muziek. Maar slechte muziek bezorgt me soms ook een draaiende maag. En ik ben heel blij dat het soms gewoon even heerlijk stil is.
Het zou best kunnen dat je maag en bovendien je darmen gingen draaien als je mijn orgelspel hoorde...:)
PS ik speel gewoon WORP, en daarvan afgeleide vormen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Waaom muziek?

Bericht door Rens »

In deze bijdragen waart de geest van ons aller Adorote rond........... :langue :humhihi :haha
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Waaom muziek?

Bericht door Bart »

Muziek hoort erbij thuis, in de kerk, in het klooster en de bijbel (psalmen) en omdat het gezellig is


http://www.ilike.com/artist/Christmas+S ... +Christmas
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Waaom muziek?

Bericht door jan33willem »

-DIA- schreef:Maar goed. Het zijn de dingen van de tegenwoordige mens, en die snap ik
niet altijd. Hoewel ik ook andere dingen nooit zal snappen....
Even om misverstanden te voorkomen, DIA, jij bent ook gewoon een tegenwoordige mens, met je eigen eigenaardigheden, net zoals iedereen! ('n Beetje off topic, maar ik moest het even kwijt.)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waaom muziek?

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:In deze bijdragen waart de geest van ons aller Adorote rond........... :langue :humhihi :haha
Maar dan zonder sigaren en jonge klare :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waarom muziek?

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:Ik verwonder me al een hele tijd.
Het gaat om het topic "welke muziek beluister je nu".

Er wordt, als ik dat zo nakijk, massaal naar muziek geluisterd.

Ik begrijp het eigenlijk niet.

Waarom geen stilte? Wat beweegt de mens om muziek te willen
horen...
Is het ter verstrooiïng? Is het om te genieten? Is het om nare gedachten
aan de kant te zetten?
Nogmaals ik snap het niet echt. Ik kan zeker genieten van muziek.
Ja... ik speel zelf orgel, en dat kan me wel ontspannen.

Maar de hele avond achter het orgel zitten? Nee toch maar niet...
En luisteren naar een cd? Af en toe, maar zeker niet een hele avond muziek aan mijn hoofd.
Er is al genoeg herrie op de wereld.

Maar goed. Het zijn de dingen van de tegenwoordige mens, en die snap ik
niet altijd. Hoewel ik ook andere dingen nooit zal snappen....

a. Wat doet muziek je?
b. Welke muziek luister je het liefst?
c. Zijn hier ook nog genieters van de stilte?

Zomaar een paar vragen die boven kwamen borrelen...
Ach, voor alles is een tijd. Zo is er ook een tijd voor stilte en een tijd voor muziek. Bijkbaar zie jij stilte als fijn en muziek soms als herrie. Veel mensen zien dat wat anders. Maar het genieten van muziek sluit genieten van stilte niet uit. Die twee kunnen heel goed samengaan. Natuurlijk heb je ook mensen die niet tegen stilte kunnen, das een ander verhaal :)

Misschien krijg je, omdat er altijd wel iemand naar muziek luistert en dat hier deelt, het idee dat mensen alleen maar naar muziek luisteren. Ik denk dat dat wel meevalt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Waarom muziek?

Bericht door Rens »

Marnix schreef:
Misschien krijg je, omdat er altijd wel iemand naar muziek luistert en dat hier deelt, het idee dat mensen alleen maar naar muziek luisteren. Ik denk dat dat wel meevalt :)
idd, want als ik lekker ga lezen, dan gaat de radio cq cd-speler uit!!!! niets is beter dan stilte bij het lezen...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waarom muziek?

Bericht door memento »

Als zelfs vogeltjes fluiten, zou een mens dan niet van muziek mogen genieten?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Waarom muziek?

Bericht door wim »

-DIA- schreef:Ik verwonder me al een hele tijd.
Het gaat om het topic "welke muziek beluister je nu".

Er wordt, als ik dat zo nakijk, massaal naar muziek geluisterd.

Ik begrijp het eigenlijk niet.

Waarom geen stilte? Wat beweegt de mens om muziek te willen
horen...
Is het ter verstrooiïng? Is het om te genieten? Is het om nare gedachten
aan de kant te zetten?
Nogmaals ik snap het niet echt. Ik kan zeker genieten van muziek.
Ja... ik speel zelf orgel, en dat kan me wel ontspannen.

Maar de hele avond achter het orgel zitten? Nee toch maar niet...
En luisteren naar een cd? Af en toe, maar zeker niet een hele avond muziek aan mijn hoofd.
Er is al genoeg herrie op de wereld.

Maar goed. Het zijn de dingen van de tegenwoordige mens, en die snap ik
niet altijd. Hoewel ik ook andere dingen nooit zal snappen....

a. Wat doet muziek je?
b. Welke muziek luister je het liefst?
c. Zijn hier ook nog genieters van de stilte?

Zomaar een paar vragen die boven kwamen borrelen...
Muziek en stilte zijn niet elkaars tegenpolen.
Muziek kan verstild zijn, kan rust geven.
Een rustmoment in de muziek kan enorm veel zeggingskracht hebben, meer nog dan geisoleerde rust.
Stilte kan beangstigend zijn, beklemmend, somber. Wellicht zelfs schreeuwerig.

Er is een moment om muziek te maken/luistern en een moment om verre te zijn van muziek te maken/luisteren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waarom muziek?

Bericht door Marnix »

Klopt, maar ook onrust in muziek kan een dergelijke functie hebben.

En mensen kunnen muziek voor verschillende doelen gebruiken. Je kan met muziek tot rust komen, misschien soms wel meer dan zonder muziek. In de stilte kan je nog steeds denken en malen terwijl muziek je kan helpen om je daarvan af te leiden. Maar sommige mensen willen helemaal geen muziek om tot rust te komen. Als dat zo was was ware er een hoop genres in de muziek nooit ontstaan. Muziek heeft nog veel meer aspecten... emotioneel, misschien juist ook wel om uit een staat van rust te ontwaken, om mensen in beweging te brengen... om God te eren. Enz. In sommige kringen wordt muziek vooral voor de rust gebruikt.... maar dat is niet overal zo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie