Gezangen in de kerk

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:Ik zie niet in hoe ik met die woorden een verband leg tussen de lengte van de preek en de aanwezigheid van gezangen ...
Misschien had je daarom beter even kunnen doorvragen in plaats van er een eigen invulling aan te geven.
Misschien handig om af en toe eens wat terug te lezen:

Tiberius: Wellicht koos men daar voor andere bijbelse elementen in de eredienst.
Josephus: Nee hoor. Er waren destijds gewoon veel minder zangmomenten.
Tiberius: Bedoel je dat de diensten van je huidige gemeente dan een stuk langer duurden dan toen?
Josephus: Nee hoor. De aanwezige elementen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen duurt de preek ietsje korter ...

Misschien zo duidelijker, dat mijn "suggestie" niet zo maar uit de lucht komt vallen. :)
Dat teruglezen heb ik natuurlijk zelf ook al gedaan, zelfkritisch als ik ben. Maar ik blijf jouw weergave toch vergezocht en in ieder geval voorbarig vinden. Om tot jouw conclusie te komen, had je immers eerst andere dingen moeten uitsluiten. Nu je dat (bewust?) niet hebt gedaan, trek je de toch wel gekke conclusie dat ik een verband legde tussen het zingen van gezangen en de lengte van de preek. Je maakt mij niet wijs dat je dat zelf geloofde, daarvoor schat ik je intelligenter in. Dus waarom deed je het dan? Discussietruc?
Nee zeker geen discussietruc. Ik lees dat er nog steeds in, overigens. Maar goed.
De opmerking over intelligenter inschatten zal ik maar als op de persoon spelend negeren.
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:Ik heb geloof ik al gezegd dat de preek meestal ongeveer even lang is, er is dus geen verschil als er in een dienst alleen psalmen gezongen worden.
Ik lees dat niet zo heel duidelijk uit deze quote van jouw hand: "... alleen duurt de preek ietsje korter ..."
Zeker. Korter ten opzichte van de diensten zoals ik ze vroeger meemaakte. Dat staat er toch gewoon?
Ok.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door memento »

Upquark schreef:Sons of Korach ken ik niet, is dat een andere berijming/weergave o.i.d.?
Zie http://www.youtube.com/watch?v=MPzJ8U1hd94 voor (wat men durft te noemen) ps 117. Andere psalmen, zoals http://www.youtube.com/watch?v=cH1w_Cxd ... re=related psalm 1, zijn wel tekst-getrouw.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Tiberius »

De DKO zegt er het volgende over in artikel 69:
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; 't gezang: o God, die onze Vader bist, wordt in de vrijheid der kerken gesteld, om 't zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.

Toelichting:
Met grote nadruk stelde Calvijn dat in de kerk alleen Psalmen mochten worden gezongen, omdat de Psalmen in de Schrift door God zijn geïnspireerd: alleen bij de Psalmen zijn we er zeker van dat God ons de woorden in de mond legt. Wat wij in de kerk zingen, moet van God ontvangen zijn.
De praktijk heeft geleerd dat met het zingen van diverse gezangen nogal eens van de Schrift afwijkende gevoelens of een onschriftuurlijke geloofsbeleving gepropageerd worden.
De in artikel 69 genoemde gezangen werden geaccepteerd, omdat ze direct in de Schrift vermeld zijn (wat betreft de geloofsbelijdenis: omdat deze zakelijk geheel op de Schrift berust). De Avondzang (vertaling van een aan Ambrosius toegeschreven hymne) en Morgenzang zijn steeds door drukkers gehandhaafd en zo in de kerkelijke praktijk gehandhaafd.
Het gezang "O God, Die onze Vader bist" is een door J. Utenhove (1520-1565, ouderling in de Nederlandse gemeente in Londen) opgesteld kort, gezongen gebed voor de preek.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Nee zeker geen discussietruc. Ik lees dat er nog steeds in, overigens. Maar goed.
De opmerking over intelligenter inschatten zal ik maar als op de persoon spelend negeren.
Laten we het er daar maar bij houden. En nogmaals: doorvragen werkt in een discussie echt beter dan zelf invullen. Want iedereen heeft wel eens een moment waarvan hij achteraf zegt dat hij nóg zorgvuldiger had kunnen formuleren. Als je in zo'n geval doorvraagt, blijft de discussie in ieder geval gaan over wat iemand bedoelt en niet over wat een ander denkt dat diegene bedoelt.

En wat die intelligentie betreft: je kunt het ook als een compliment beschouwen. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:En wat die intelligentie betreft: je kunt het ook als een compliment beschouwen. ;)
Laat ik in dit geval maar niet doorvragen. :)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:En wat die intelligentie betreft: je kunt het ook als een compliment beschouwen. ;)
Laat ik in dit geval maar niet doorvragen. :)
Gemiste kans. :)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:De praktijk heeft geleerd dat met het zingen van diverse gezangen nogal eens van de Schrift afwijkende gevoelens of een onschriftuurlijke geloofsbeleving gepropageerd worden.
Met het zingen van psalm 1:4 in de berijming van 1773 heb ben we het zelfde probleem. Is dus als argument ook tegen te krijgen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Misschien zingen ze daar gewoon sneller waardoor de preek niet zoveel korter duurt. Daarnaast zijn er geen Bijbelse richtlijnen voor de lengte van preken, als de preken daar iets korter worden hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Beter dan verplicht lang preken en daardoor een beetje in herhaling vallen en zo, om de tijd vol te maken ;)
Hoe het ook zij, voor- of tegenstander, dan wil ik toch graag van jou andere argumenten horen, waarom je gezangen toe zou willen laten, waar er toch een groot gedeelte van dubieuze inhoud zijn.
Dit is wel bizar. De Bijbel roept op om allerlei liederen te zingen. Dat is voldoende onderbouwing. Jij zegt nu: Ja maar er zijn ook niet goede liederen dus waarom zouden we gezangen zingen. Ik heb hier nog geen fatsoenlijk argument voor gehoord, ik heb wel agumenten gezien waarom we ze wel mogen zingen. Omdat God dat zegt in de Bijbel en omdat de Geest die liederen ingeeft! Is dat niet voldoende? Jouw enige argumentatie is: Er zijn ook een hoop verkeerde liederen bij. En dat is een non-argumentatie. Dan moet er een selectie van goede liederen komen. Niet iets maar helemaal niet doen omdat je het ook verkeerd kan doen. Dan vergeet je weer dat die goede gezangen door de Geest zijn ingegeven, dat het een gift van God is. En jij wijst die af met als enige reden: Ja maar er zijn ook liederen die niet door de Geest zijn ingegeven?
Ik zeg niet zozeer: "Waarom zouden we gezangen zingen?"
Ik zeg: "Waarom zouden we menselijke verzinsels zingen in plaats van de geïnsprieerde Psalmen?"
Daar heb ik alleen nog maar het antwoord op gekregen, wat je aan het begin van dit topic geeft, namelijk dat de Psalmen niet van Christus zouden spreken. Dat weerspreek ik dus.
Ik heb je het antwoord gegeven dat de Geest mensen hymnen en geestelijke liederen ingeeft. Met Bijbelse onderbouwing.
Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Beste Tiberius. Ik kom hier niet met een eigen mening. Ik heb hier een Bijbeltekst geciteerd. Psalmen, hymnen en geestelijke liederen en al wat de Geest u vol genade ingeeft
Waar zie je die tekst precies in de Bijbel, met name het vet gedrukte.
Marnix schreef:De Bijbel leert dus dat de Geest vol genade mensen die dingen ingeeft. Die liederen zijn genadegaven van de Geest. Dat staat hier zwart op wit. Natuurlijk kan dat anders dan hoe de Bijbelschrijvers zijn geinspireerd en zijn gezangen geen toevoeging aan de schrift maar een vertaling in woord en muziek van wat al in de Schrift staat. Ik leer dus niet dat er wat wordt toegevoegd, met dat argument moet je niet aankomen. Ik leer wat de Bijbel helder zegt: Die nieuwe gezangen zijn niet simpelweg menselijke bedenkseltjes, de Geest heeft het hen vol genade in. En zo mogen we met die liederen omgaan.
Nee, daar ben ik het dus in lijn met de Reformatie niet mee eens: het zijn menselijke bedenksels, geen inspiratie van de Geest.
Je haalt twee dingen door elkaar. Namelijk "geinspireerd door de Geest" zoals de reformatoren geloofden dat de Bijbel was en ingegeven door de Geest. Wat iets heel anders is. Geen enkele reformator leerde dat de Geest geen dingen meer aan mensen ingeeft. Integendeel, ook bij bijv. de prediking is dat altijd geleerd, dat God mensen zijn woorden ingeeft.

Nogmaals, de Bijbel zegt hier dat de Geest het ingeeft en met "tja, dat geloof ik niet" neem ik geen genoegen.
Dat zeg ik niet. Ik vraag alleen: waar?
Sorry, die vraag had ik even gemist. Die tekstverwijzingen hebben overigens al meerdere malen in dit topic gestaan, maar misschien heb je dat gemist. Bij deze nog even:

18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus. (Efeziers 5)

16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. (1 Kor 3)

p.s. Ik zie dat op dit punt een groot verschil zit in de vertaling van de NBV en van de Statenvertaling. Dus dat standpunt laat ik varen, hoewel ik er bij blijf dat het reformatorisch heel verantwoord is om te leren dat de Geest mensen woorden ingeeft. Wat prediking betreft is dat algemeen geaccepteerd maar bij liederen opeens niet?


De DKO ging natuurijk tegen Roomse gewoonten in, waarbij allerlei liederen zomaar gezongen konden worden in de kerk. Ze maakten een selectie van liederen en gaven aan: Die mogen alleen gezongen worden. Dat waren op dat moment de enige fatsoenlijke gezangen in het Nederlands, denk ik. Aan de andere kant, de 12 artikelen van het geloof zijn geen Bijbelteksten maar een samenvatting van de leer. Het gebed voor de prediking wordt volgens mij ook gezongen in de rechterflank (toch?) maar is geen berijming van een Bijbeltekst.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Upquark schreef:Sons of Korach ken ik niet, is dat een andere berijming/weergave o.i.d.?
Zie http://www.youtube.com/watch?v=MPzJ8U1hd94 voor (wat men durft te noemen) ps 117. Andere psalmen, zoals http://www.youtube.com/watch?v=cH1w_Cxd ... re=related psalm 1, zijn wel tekst-getrouw.
Wat klopt er niet aan die vertaling? Ik kan zo geen tekst van hun nummer vinden om het te vergelijken met de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Sorry, die vraag had ik even gemist. Die tekstverwijzingen hebben overigens al meerdere malen in dit topic gestaan, maar misschien heb je dat gemist. Bij deze nog even:

18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus. (Efeziers 5)

16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. (1 Kor 3)

p.s. Ik zie dat op dit punt een groot verschil zit in de vertaling van de NBV en van de Statenvertaling.
Zo zie je maar weer in welke problemen je verzeild raakt met een minder betrouwbare vertaling. Het mag dan in sommiger ogen wat leesbaarder zijn (alhoewel daar ook over te twisten valt, maar dat doen we wel in ander topic :) ).
Marnix schreef:Dus dat standpunt laat ik varen, hoewel ik er bij blijf dat het reformatorisch heel verantwoord is om te leren dat de Geest mensen woorden ingeeft. Wat prediking betreft is dat algemeen geaccepteerd maar bij liederen opeens niet?
De Bijbel is geïnspireerd door Gods Geest, maar de prediking zeker niet. Hooguit kunnen mensen een bijzondere verlichting van de Geest hebben, zoals bijvoorbeeld de Statenvertalers, maar daarmee blijft het verre onder het gezag van de Bijbel.
Anders moet je de prediking van bijvoorbeeld ds. K. Hendrikse ook onder de verlichting van de Geest laten vallen. Dat lijkt me geen goed plan.
Marnix schreef:De DKO ging natuurijk tegen Roomse gewoonten in, waarbij allerlei liederen zomaar gezongen konden worden in de kerk. Ze maakten een selectie van liederen en gaven aan: Die mogen alleen gezongen worden. Dat waren op dat moment de enige fatsoenlijke gezangen in het Nederlands, denk ik. Aan de andere kant, de 12 artikelen van het geloof zijn geen Bijbelteksten maar een samenvatting van de leer. Het gebed voor de prediking wordt volgens mij ook gezongen in de rechterflank (toch?) maar is geen berijming van een Bijbeltekst.
Niet alleen tegen de roomse, maar ook remonstrantse gewoonten.
Laten we ons dan maar bij de DKO houden, anders krijgen we dat gedachtegoed ook weer binnen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Marnix »

Zo zie je maar weer in welke problemen je verzeild raakt met een minder betrouwbare vertaling. Het mag dan in sommiger ogen wat leesbaarder zijn (alhoewel daar ook over te twisten valt, maar dat doen we wel in ander topic
Laten we dat hier inderdaad maar niet doen. Ik weet niet waarom ze hier een heel andere vertaling hebben, hoe dat precies komt. En het er niet over hebben houdt ook in dat je niet gelijk een andere vertaling afdoet als onjuist omdat het niet strookt met de SV ;)
De Bijbel is geïnspireerd door Gods Geest, maar de prediking zeker niet. Hooguit kunnen mensen een bijzondere verlichting van de Geest hebben, zoals bijvoorbeeld de Statenvertalers, maar daarmee blijft het verre onder het gezag van de Bijbel.
Anders moet je de prediking van bijvoorbeeld ds. K. Hendrikse ook onder de verlichting van de Geest laten vallen. Dat lijkt me geen goed plan.
Lees nou eens wat ik schrijf. Ik heb het helemaal niet over "geinspireerd" als het gaat om prediking. Je haalt dat er telkens bij, maar ik zei eerder al: Er is onderscheid tussen "geinspireerd door de Geest" zoals we dat over de Bijbel geloven en dat de Geest in mensen werkt, woorden in hun hart legt. Denk bijv. aan profetie, waar in het NT een hoop over te vinden is.

Daarnaast doe je weer precies hetzelfde, je gaat foute voorbeelden halen, van verkeerde prediking en roept dan: Helemaal niet. Net als dat je een paar verkeerde aanhaalt en roept: Helemaal geen gezangen!

Niet alleen tegen de roomse, maar ook remonstrantse gewoonten.
Laten we ons dan maar bij de DKO houden, anders krijgen we dat gedachtegoed ook weer binnen.
Alsof de DKO een onfeilbare kerkorde maakte met als doel dat die tot de jongste dag gehandhaafd mocht worden, waar geen tittel of jota aan mag worden toegevoegd of weggehaald :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door refo »

Tiberius denkt dat hij alles alleen kan. Als hij een berichtje typt op RF dan doen zijn vingerspieren dat. God doet dan niets?
Of toch? Misschien Bijbel eens raadplegen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Tiberius denkt dat hij alles alleen kan. Als hij een berichtje typt op RF dan doen zijn vingerspieren dat. God doet dan niets?
Of toch? Misschien Bijbel eens raadplegen.
Als dat je conclusie is, haal je wel heel veel zaken door elkaar.
Ik denk dat we op grond van Gods Woord de volgende onderscheidingen kunnen maken:
1. De algemene werkingen van God in iedereen, zoals Paulus dat in Hand 17 verwoordt: Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij. Hiervan is sprake als we in het algemeen dingen doen, zoals jij hier als voorbeeld geeft, op RF typen.
2. De bijzondere verlichting van Gods Geest om een speciaal ambt of taak te kunnen vervullen, voornamelijk bij Gods kinderen, maar we lezen ook van Saul dat Gods Geest vaardig over hem werd en Bileam ontving de geest der profetie. De psalmist zingt daarvan: Geef mij verstand met Goddelijk licht bestraald.
3. De inspiratie door Gods Geest over Zijn eigen Woord, zoals Paulus in 2 Tim 3,16 aangeeft: Alle Schrift is van God ingegeven. In het Grieks staat daar: theopneustos, letterlijk door God beademd. Deze organische inspiratie geldt uitsluitend over Gods Woord en wordt na het afronden daarvan niet meer gevonden.

Van de Psalmen, een onderdeel van de Heilige Schrift belijden we, dat ze onder 3 vallen. Daarom sluit ik me bij Calvijn aan, om zoveel mogelijk (het liefst uitsluitend) Psalmen te zingen in de eredienst. We weten immers zeker, dat het de geïnspireerde Woorden van God zijn.
Gezangen vallen zeker niet onder 3 en het is van vele gezangen maar zeer de vraag of ze onder 2 vallen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:\Daarom sluit ik me bij Calvijn aan, om zoveel mogelijk (het liefst uitsluitend) Psalmen te zingen in de eredienst.
Laten we ervoor oppassen om Calvijn niet te laten buikspreken. Calvijn was niet tégen gezangen en nam ze van meet af aan ook op in zijn psalmboekjes, zelfs al toen hij nog maar een handjevol berijmde psalmen tot zijn beschikking had. Wel stelde hij dat hij geen betere liederen wist voor de gemeente dan de psalmen. Daar doe ik ook niets aan af. Maar het wordt maar al te gemakkelijk geschetst alsof Calvijn een voorstander was van uitsluitend psalmen in de eredienst. En dat klopt dus niet.
Overigens is 10 Geb.:9 ook een gezang dat niét uit de Bijbel komt!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Zo zie je maar weer in welke problemen je verzeild raakt met een minder betrouwbare vertaling. Het mag dan in sommiger ogen wat leesbaarder zijn (alhoewel daar ook over te twisten valt, maar dat doen we wel in ander topic
Laten we dat hier inderdaad maar niet doen. Ik weet niet waarom ze hier een heel andere vertaling hebben, hoe dat precies komt. En het er niet over hebben houdt ook in dat je niet gelijk een andere vertaling afdoet als onjuist omdat het niet strookt met de SV ;)
Lees even wat er staat:
Dat de vertaling onjuist en dus een stuk minder betrouwbaar is, wil ik hier wel even geconstateerd hebben. Anders blijf je je standpunten op allerlei zandgrond bouwen.
Over de leesbaarheid kunnen we in andere topics spreken.
Marnix schreef:
De Bijbel is geïnspireerd door Gods Geest, maar de prediking zeker niet. Hooguit kunnen mensen een bijzondere verlichting van de Geest hebben, zoals bijvoorbeeld de Statenvertalers, maar daarmee blijft het verre onder het gezag van de Bijbel.
Anders moet je de prediking van bijvoorbeeld ds. K. Hendrikse ook onder de verlichting van de Geest laten vallen. Dat lijkt me geen goed plan.
Lees nou eens wat ik schrijf. Ik heb het helemaal niet over "geinspireerd" als het gaat om prediking. Je haalt dat er telkens bij, maar ik zei eerder al: Er is onderscheid tussen "geinspireerd door de Geest" zoals we dat over de Bijbel geloven en dat de Geest in mensen werkt, woorden in hun hart legt. Denk bijv. aan profetie, waar in het NT een hoop over te vinden is.

Daarnaast doe je weer precies hetzelfde, je gaat foute voorbeelden halen, van verkeerde prediking en roept dan: Helemaal niet. Net als dat je een paar verkeerde aanhaalt en roept: Helemaal geen gezangen!
Zie mijn vorige post aan Refo.
Jij stelt, dat de Bijbel leert "dat de Geest vol genade mensen die dingen ingeeft". Dat bestrijd ik dus. Dat doet Hij niet meer, alleen bij Gods Woord is daar sprake van.
Het blijkt ook wel uit het resultaat, want vele gezangen hebben een dubieuze inhoud.
Marnix schreef:
Niet alleen tegen de roomse, maar ook remonstrantse gewoonten.
Laten we ons dan maar bij de DKO houden, anders krijgen we dat gedachtegoed ook weer binnen.
Alsof de DKO een onfeilbare kerkorde maakte met als doel dat die tot de jongste dag gehandhaafd mocht worden, waar geen tittel of jota aan mag worden toegevoegd of weggehaald :)
Onfeilbaar of niet, het is een heldere richtlijn van Calvijn, waarbij ik me graag aansluit.
Plaats reactie