Gezangen in de kerk

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Zucht... Ja en formulieren hebben we niet nodig want we hebben aan de bijbel genoeg! Weg met de drie formulieren!
Nooit in plaats van de Bijbel.
Marnix schreef:Gezangen doen dat net zo.... ook de Bijbel na de tijd van de Psalmen... ook al voorzagen de Psalmschrijvers een hoop.
Dat is nog maar de vraag en dat komt er dan nog bij. Ik ken vele gezangen die de Bijbel niet naspreken, maar integendeel, op subtiele wijze een andere weg aanwijzen.
Tja, die zijn er ook.... daarom hebben we een synode.

Maar je kan wel zeggen dat de 3 formulieren nooit in plaats van de Bijbel mogen komen, maar jullie lezen toch uit die formulieren in de dienst? Die tijd had ook gebruikt kunnen worden om Bijbel te lezen! Dus komen ze toch in plaats van de Bijbel, ook al spreken ze de Bijbel na.

Als we dan toch op zo'n manier discussieren.... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Zucht... Ja en formulieren hebben we niet nodig want we hebben aan de bijbel genoeg! Weg met de drie formulieren!
Nooit in plaats van de Bijbel.
Marnix schreef:Gezangen doen dat net zo.... ook de Bijbel na de tijd van de Psalmen... ook al voorzagen de Psalmschrijvers een hoop.
Dat is nog maar de vraag en dat komt er dan nog bij. Ik ken vele gezangen die de Bijbel niet naspreken, maar integendeel, op subtiele wijze een andere weg aanwijzen.
Tja, die zijn er ook.... daarom hebben we een synode.

Maar je kan wel zeggen dat de 3 formulieren nooit in plaats van de Bijbel mogen komen, maar jullie lezen toch uit die formulieren in de dienst? Die tijd had ook gebruikt kunnen worden om Bijbel te lezen! Dus komen ze toch in plaats van de Bijbel, ook al spreken ze de Bijbel na.

Als we dan toch op zo'n manier discussieren.... :)
Meestal lees ik tijdens het voorlezen van de Catechismus de verwijsteksten na. Dus zit ik wat dat betreft wel goed. :)
(De overige formulieren van enigheid worden niet gelezen.)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Lourens »

We hebben onze psalmen die we iedere zondag zingen.

Hoe vinden jullie dan:
- de Psalm van nu
- de liederen van Sons of Korach?

En dan niet de discussie over de instrumenten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:En misschien kan dit topic gesplitst worden. Danku.
:garde
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Zucht... Ja en formulieren hebben we niet nodig want we hebben aan de bijbel genoeg! Weg met de drie formulieren!
Nooit in plaats van de Bijbel.
Marnix schreef:Gezangen doen dat net zo.... ook de Bijbel na de tijd van de Psalmen... ook al voorzagen de Psalmschrijvers een hoop.
Dat is nog maar de vraag en dat komt er dan nog bij. Ik ken vele gezangen die de Bijbel niet naspreken, maar integendeel, op subtiele wijze een andere weg aanwijzen.
Tja, die zijn er ook.... daarom hebben we een synode.

Maar je kan wel zeggen dat de 3 formulieren nooit in plaats van de Bijbel mogen komen, maar jullie lezen toch uit die formulieren in de dienst? Die tijd had ook gebruikt kunnen worden om Bijbel te lezen! Dus komen ze toch in plaats van de Bijbel, ook al spreken ze de Bijbel na.

Als we dan toch op zo'n manier discussieren.... :)
Meestal lees ik tijdens het voorlezen van de Catechismus de verwijsteksten na. Dus zit ik wat dat betreft wel goed. :)
(De overige formulieren van enigheid worden niet gelezen.)
Hehe, tja maar niet iedereen is zo inventief. Anyhow, je snapt denk ik mijn punt wel, dat de discussie: Als je een gezang zingt zing je geen Psalm, en als je uit de catechismus leest lees je niet uit de Bijbel, zinloos is. Ik in de Bijbel nergens staan dat we alleen Psalmen moeten zingen in de dienst, integendeel, ik zie zowel in het oude testament als het nieuwe testament aansporingen om naast Psalmen ook andere liederen te zingen. En natuurlijk moeten die liederen bijbelgetrouw zijn. Ik vind de toevoeging van Paulus mooi en hoopgevend: En alles wat de Geest u, vol genade ingeeft. Daar zit een heleboel in:

- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen. Hij geeft die liederen ons in, vol genade. Kijken we zo tegen die gezangen buiten de Psalmen om, aan? Volgens mij doen sommigen hier dat niet. Want als we zo naar die liederen kijken, als genadegaven van de Geest, zouden we er dan niet dankbaar gebruik van maken? Zouden we dan niet stoppen met de Psalmen tegenover de gezangen te zetten en de te zeggen: Ja, die Psalmen zijn geinspireerd, staan in de Bijbel... en zijn daarom veel beter om te zingen dan al die gezangen? Gaan we nou serieus giften van God tegenover elkaar zetten, tegen elkaar uitspelen en zeggen: God geeft het een en God geeft het ander, met het ene is veel waardevoller dus moeten we die gebruiken in de eredienst en het ander hebben we niet nodig?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:1. Dit aantal mensen die hetzelfde standpunt hebben voerde ik aan in antwoord op jouw opmerking dat het "slechts jouw mening is". Dat is dus niet zo. Deze mening wordt gedeeld door de hele rechterkant van gereformeerde gezindte, naar schatting 95% van de doelgroep van dit forum.
Even terughalen. Het ging om deze zin:
Het blijft een feit, dat men kennelijk aan de psalmen niet genoeg heeft.
Het gedeelte na de komma is alleen maar een (voorbarige) conclusie van jouw kant. Zeker geen vaststaand feit. En ik weet ook dat zeker niet de hele (!) rechterkant van de gereformeerde gezindte deze conclusie al bij voorbaat trekt. En zelfs als dat zo zou zijn, dan wordt het daarmee nog steeds geen feit. Als jij meent te weten dat de reden waarom wij in de eredienst gezangen zingen is dat we het aanbod van de Psalmen onvoldoende vinden, moet je dat ook maar bewijzen.
Tiberius schreef:Er is in jullie gemeente kennelijk minder plaats ingeruimd voor het Woord van God om plaats te maken voor zelfverzonnen gezangen. De drogreden is dan, dat de hoeveelheid woordverkondiging er niet toe doet.
Wederom trek je een eigen conclusie die je vervolgens aanvalt (karikatuur). Wie heeft jou verteld dat dat de reden is voor het feit dat de preek bij ons iets korter duurt dan in jouw gemeente (en dat de lengte van de preek dus blijkbaar is gerelateerd aan het feit dat wij ook gezangen zingen)? Dat kun je toch niet serieus menen? Alleen al het gegeven dat de preek in een dienst met alleen psalmen echt niet langer duurt, ontkracht die bewering. En dat het er niet toe doet hoe lang een preek is in minuten, maar dat het gaat om de inhoud daarvan, lijkt me hooguit een open deur, maar zover ik weet is dat geen drogreden. Overigens, een preek van een uur kan korter zijn als een preek van een half uur... Maar goed, als je het toch een drogreden vindt, moet je ook maar aangeven welke (er circuleren op internet wel lijstjes).
Laatst gewijzigd door Josephus op 16 okt 2009, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Marco schreef:Als we een ander lied zingen, betekent dat niet dat we iets naast of boven de psalmen zetten. We zingen dan een lied, tot eer van God.
In plaats van een psalm?
Flauw. Natuurlijk zing je zo'n gezang in plaats van een psalm. Net zo goed als dat andersom ook het geval is. Je kunt ze moeilijk op hetzelfde moment allebei tegelijk zingen.
Hoezo flauw?
In de eredienst kan je maar een beperkt aantal liederen zingen. Dan is het óf een Psalm, een berijmd bijbelgedeelte waarmee je de kinderen van God in het hart kijkt, óf een zelfverzonnen gezang. Dan is de keus niet zo moeilijk toch?
Ik kan je verzekeren dat sommige gezangen mij meer in het hart dan bepaalde psalmen. Neem nu een gezang als:
- Vaste Rots van mijn behoud
- Wat de toekomst brengen moge
- Jezus leven van mijn leven

en dan kan ik er nog wel een paar noemen.

De belangrijkste reden voor mij om gezangen te weren uit de eredienst is geen Bijbelse maar een menselijke.
Niemand zal ontkennen dat er gezangen en opwekkingsliederen zijn met een dubieuze inhoud... maar hoe gaan we dit nu normeren?
Maar principieel ben ik er niet tegen. Een tussenoplossing is een aantal gezangen/ liederen te selecteren en vrij te geven voor gebruik in de eredienst...maar ook dit levert ten einde discussie op..... dus om de rust te bewaren en weinig opbouwende discussie te voorkomen pleit er niet voor om gezangen en liederne inte voeren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Josephus »

Democritus schreef:De belangrijkste reden voor mij om gezangen te weren uit de eredienst is geen Bijbelse maar een menselijke.
Niemand zal ontkennen dat er gezangen en opwekkingsliederen zijn met een dubieuze inhoud... maar hoe gaan we dit nu normeren?
Maar principieel ben ik er niet tegen. Een tussenoplossing is een aantal gezangen/ liederen te selecteren en vrij te geven voor gebruik in de eredienst...maar ook dit levert ten einde discussie op..... dus om de rust te bewaren en weinig opbouwende discussie te voorkomen pleit er niet voor om gezangen en liederne inte voeren.
In veel gevallen is die houding inderdaad het verstandigst. Bij de besluitvorming in kerkelijke organisaties spelen nu eenmaal ook menselijke en politieke aspecten mee.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Je ziet nu zelf hoe gevaarlijk het is om gezangen op gelijke voet te zetten als de Psalmen; in je eerste posting van dit (afgesplitste) onderwerp lees ik zelfs, dat je deze menselijke gedichten, hoe mooi wellicht, boven de Psalmen stelt. Dat was voor mij de reden om eens even te reageren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:1. Dit aantal mensen die hetzelfde standpunt hebben voerde ik aan in antwoord op jouw opmerking dat het "slechts jouw mening is". Dat is dus niet zo. Deze mening wordt gedeeld door de hele rechterkant van gereformeerde gezindte, naar schatting 95% van de doelgroep van dit forum.
Even terughalen. Het ging om deze zin:
Het blijft een feit, dat men kennelijk aan de psalmen niet genoeg heeft.
Het gedeelte na de komma is alleen maar een (voorbarige) conclusie van jouw kant. Zeker geen vaststaand feit. En ik weet ook dat zeker niet de hele (!) rechterkant van de gereformeerde gezindte deze conclusie al bij voorbaat trekt. En zelfs als dat zo zou zijn, dan wordt het daarmee nog steeds geen feit. Als jij meent te weten dat de reden waarom wij in de eredienst gezangen zingen is dat we het aanbod van de Psalmen onvoldoende vinden, moet je dat ook maar bewijzen.
Dat zeg ik niet, dat zegt Marnix in de eerste posting van dit topic:
Marnix schreef:Ze denken: We hebben genoeg aan de Psalmen, er hoeft niks nieuws bij. Daar ben ik het mee oneens. De Bijbel is een redelijk chronologisch boek en de Psalmen zijn uit de tijd dat Jezus nog niet geboren was, op aarde leefde, vanalles zei en deed, stierf voor onze zonden, weer opstond en weer naar de hemel voer. Het is ook uit de tijd dat de Geest nog niet is uitgestort. Daarom denk ik dat het niet alleen mag, maar zelfs essentieel is dat die nieuwe liederen ook gezongen worden, we de Psalmen hoog aanslaan en koesteren, maar niet ze zo hoog aanslaan dat we ieder nieuw lied onnodig vinden en tegenhouden.
Daar ging ik tegenin.
En dat argument hoor ik van vele gezangen-voorstanders. Als jij andere argumenten hebt, hoor ik die graag.
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Er is in jullie gemeente kennelijk minder plaats ingeruimd voor het Woord van God om plaats te maken voor zelfverzonnen gezangen. De drogreden is dan, dat de hoeveelheid woordverkondiging er niet toe doet.
Wederom trek je een eigen conclusie die je vervolgens aanvalt (karikatuur). Wie heeft jou verteld dat dat de reden is voor het feit dat de preek bij ons iets korter duurt dan in jouw gemeente (en dat de lengte van de preek dus blijkbaar is gerelateerd aan het feit dat wij ook gezangen zingen)? Dat kun je toch niet serieus menen? Alleen al het gegeven dat de preek in een dienst met alleen psalmen echt niet langer duurt, ontkracht die bewering. En dat het er niet toe doet hoe lang een preek is in minuten, maar dat het gaat om de inhoud daarvan, lijkt me hooguit een open deur, maar zover ik weet is dat geen drogreden. Overigens, een preek van een uur kan korter zijn als een preek van een half uur... Maar goed, als je het toch een drogreden vindt, moet je ook maar aangeven welke (er circuleren op internet wel lijstjes).
Ik geef niet aan wat oorzaak en gevolg is; ik vat alleen maar samen wat je zelf eerder al zei:
- de Woordverkondiging is bij jullie korter dan in mijn gemeente (die je kennelijk kent)
- er worden volgens jouw zeggen evenveel psalmen gezongen
- er worden gezangen gezongen
- de duur van de gehele dienst is even lang
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Maar is de HC, de drie FvE dat ook niet? Ja, zul je zeggen, maar dat is op de Bijbel gebaseerd. Mijn tegenwerping is dan weer: de paus beroept zich ook op de Bijbel, dus....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Maar is de HC, de drie FvE dat ook niet? Ja, zul je zeggen, maar dat is op de Bijbel gebaseerd. Mijn tegenwerping is dan weer: de paus beroept zich ook op de Bijbel, dus....
Nee, dat doet de paus niet: hij voegt nieuwe zaken toe aan de openbaring van God.
Volgens mij stelt niemand het gezag van de belijdenisgeschriften boven die van de Heilige Schrift. En dat doen de roomsen met de ex-cathedra uitspraken van de paus wel.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Je ziet nu zelf hoe gevaarlijk het is om gezangen op gelijke voet te zetten als de Psalmen; in je eerste posting van dit (afgesplitste) onderwerp lees ik zelfs, dat je deze menselijke gedichten, hoe mooi wellicht, boven de Psalmen stelt. Dat was voor mij de reden om eens even te reageren.
Ik geloof dat psalm 119 geinspireerd is.
Betekent dit dan dat de berijming van 1773 (Uw Woord is mij een lamp voor mijne voet) meer geinspireerd is dan het lied 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad)?
Ofwel: wie berijmde psalmen zingt, kan volgens mij niet op basis van het inspiratie-argument ALLE gezangen afwijzen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Je ziet nu zelf hoe gevaarlijk het is om gezangen op gelijke voet te zetten als de Psalmen; in je eerste posting van dit (afgesplitste) onderwerp lees ik zelfs, dat je deze menselijke gedichten, hoe mooi wellicht, boven de Psalmen stelt. Dat was voor mij de reden om eens even te reageren.
Ik geloof dat psalm 119 geinspireerd is.
Betekent dit dan dat de berijming van 1773 (Uw Woord is mij een lamp voor mijne voet) meer geinspireerd is dan het lied 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad)?
Ofwel: wie berijmde psalmen zingt, kan volgens mij niet op basis van het inspiratie-argument ALLE gezangen afwijzen.
Dat gebeurt ook niet: de afwijzing vindt plaats omdat er veel gezangen en opwekkingsliederen zijn met een uiterst dubieuze inhoud.
Daar komt kennelijk nog bij (maar dat is volgens mij nooit een reden van afwijzing geweest), dat de volgende generatie dergelijke dubieuze liedjes op dezelfde hoogte of zelfs hoger gaan stellen dan de geïnspireerde Bijbeltekst.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:- De Geest inspireerde de Psalmschrijvers, maar Hij inspireert nog steeds mensen. Die geestelijke liederen zijn dus niet maar menselijke bedenksels, maar door de Geest ingegeven liederen.
Nee, dat is precies de dwaling waartegen ik ageer.
De Geest inspireerde de Bijbelschrijvers, inderdaad, maar niet degenen die gezangen maken. We belijden dat Gods openbaring met de canon afgesloten is. Wat jij zegt, leren de roomsen bijvoorbeeld ook van Pauselijke uitspraken. Met de Reformatoren verwerpen wij dat: het zijn niet meer dan menselijke bedenkselen.
Je ziet nu zelf hoe gevaarlijk het is om gezangen op gelijke voet te zetten als de Psalmen; in je eerste posting van dit (afgesplitste) onderwerp lees ik zelfs, dat je deze menselijke gedichten, hoe mooi wellicht, boven de Psalmen stelt. Dat was voor mij de reden om eens even te reageren.
Ik geloof dat psalm 119 geinspireerd is.
Betekent dit dan dat de berijming van 1773 (Uw Woord is mij een lamp voor mijne voet) meer geinspireerd is dan het lied 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad)?
Ofwel: wie berijmde psalmen zingt, kan volgens mij niet op basis van het inspiratie-argument ALLE gezangen afwijzen.
Dat gebeurt ook niet: de afwijzing vindt plaats omdat er veel gezangen en opwekkingsliederen zijn met een uiterst dubieuze inhoud.
Daar komt kennelijk nog bij (maar dat is volgens mij nooit een reden van afwijzing geweest), dat de volgende generatie dergelijke dubieuze liedjes op dezelfde hoogte of zelfs hoger gaan stellen dan de geïnspireerde Bijbeltekst.
Deze risico's zijn reëel. Maar als argument deugt het niet: Goede gezangen (toetsen aan de Schrift) kunnen nog steeds gezongen worden.
Plaats reactie