Auteursrechten op muziekstukken

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
henriët schreef:
Hendrikus schreef:
henriët schreef:en wat betreft die auteursrechten,
als ik wat muziek van je krijg, volgens mij is dat geen punt hoor,
we hoeven er niet aan te verdienen, maar we spelen gewoon fijn op ons orgel
Tuurlijk, Hendrikus moet niet zeuren, we hoeven er niet aan te verdienen dus vermenigvuldig maar gewoon auteursrechtelijk beschermde muziek, wat maakt het uit? Wat zeg je, componist loopt inkomsten mis? Had 'ie maar een vak moeten leren!
:banni
ho ho drikus, dat zijn jouw woorden..
het gaat er gewoon om dat we nu wat kunnen spelen op cijferaccoorden,nou, een kopietje van een vers maak je op school toch ook en geef je de kinderen mee naar huis.
Maar goed, als dat voor prive niet zou mogen, om een vers van noten om te zetten naar cijferaccoorden, dan zouden de componisten dat zelf moeten doen en verkopen.. maar ik denk dat de muziek op cijferaccoorden te 'min'voor componisten is..
hier op school geven ze dan ook geen liedjes mee naar huis vanwege de auteursrechten
als Reformatorische school kan je dat ook gewoon niet maken toch?
Een school (of bedrijf) betaald toch ook die rechten (Buma heet dat geloof ik)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11424
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Mister »

henriët schreef:goed, en al die mensen die bijvoorbeeld samen het rd lezen...??
mag dan ook niet zeker, want je moet het zelf betalen, zo benadeel je het rd..........
Waarschijnlijk vind het RD dit een goed idee ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:schiet me ineens in mn gedachten dat een dominee veelvuldig zei.. 'ze laten zich ook niets meer gezeggen'
gek he, ik heb echt zoiets van, zolang de componisten het zelf niet doen, en het dus niet in de handel is, kan ik het gewoon van iemand die het wel gemaakt heeft overnemen zonder me schuldig te voelen..
(wat een spotsok he..)
Het gaat -tenzij ik Gertje verkeerd begrepen heb- om muziek die wél is uitgegeven. Op noten, wellicht ook op klavarskribo, maar niet op cijferaccoorden.
Zoals ik gisteren al aangaf: wanneer Klavarskribo iets wil uitgeven wat er op noten al is, moet Klavarskribo daar de rechten voor regelen. En dat moet Gertje dus ook als het om cijferaccoorden gaat.

Als Gertje zelf gaat componeren, en hij gaat dat uitgeven op cijferaccoorden, is er niks aan de hand, dan kan hij ermee handelen of ermee strooien zo hard hij wil. Maar niet met andermans werk, tenzij anderman al meer dan 70 jaar geleden overleden is.

Jouw redenatie volgend, zou je kunnen zeggen: Dick Bruna heeft een leuk figuurtje bedacht, Nijntje. Dat staat in boekjes. Nu wil Bruynzeel een servies gaan maken met Nijntjes daarop. Bruna is zo stom geweest om Nijntje alleen maar in boekjes uit te brengen en niet op serviezen, dus nu mag Bruynzeel zonder een cent te betalen datzelfde figuurtje gaan gebruiken op serviesgoed. En als C&A een Nijntje-jas wil uitbrengen, mag dat ook zomaar, want Bruna heeft dat niet gedaan.
Maar zo werkt het dus niet. Bruna is bedenker van Nijntje, en je bent dus rechten verschuldigd aan Bruna, ongeacht of je Nijntje nou op een wekker, een dienblad of een onderbroek wilt afdrukken.

Pieter Heykoop is componist van een koraalbewerking. Hij geeft die muziek zelf uit op noten. Klavarskribo wil die muziek ook uitgeven en regelt de rechten keurig met Pieter. En zou Gertje het dan zomaar op cijfers mogen uitbrengen, omdat Pieter dat niet zelf gedaan heeft? Nee dus.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door helma »

Gertje heet Chrisje...
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:schiet me ineens in mn gedachten dat een dominee veelvuldig zei.. 'ze laten zich ook niets meer gezeggen'
gek he, ik heb echt zoiets van, zolang de componisten het zelf niet doen, en het dus niet in de handel is, kan ik het gewoon van iemand die het wel gemaakt heeft overnemen zonder me schuldig te voelen..
(wat een spotsok he..)
Het gaat -tenzij ik Gertje verkeerd begrepen heb- om muziek die wél is uitgegeven. Op noten, wellicht ook op klavarskribo, maar niet op cijferaccoorden.
Zoals ik gisteren al aangaf: wanneer Klavarskribo iets wil uitgeven wat er op noten al is, moet Klavarskribo daar de rechten voor regelen. En dat moet Gertje dus ook als het om cijferaccoorden gaat.

Als Gertje zelf gaat componeren, en hij gaat dat uitgeven op cijferaccoorden, is er niks aan de hand, dan kan hij ermee handelen of ermee strooien zo hard hij wil. Maar niet met andermans werk, tenzij anderman al meer dan 70 jaar geleden overleden is.

Jouw redenatie volgend, zou je kunnen zeggen: Dick Bruna heeft een leuk figuurtje bedacht, Nijntje. Dat staat in boekjes. Nu wil Bruynzeel een servies gaan maken met Nijntjes daarop. Bruna is zo stom geweest om Nijntje alleen maar in boekjes uit te brengen en niet op serviezen, dus nu mag Bruynzeel zonder een cent te betalen datzelfde figuurtje gaan gebruiken op serviesgoed. En als C&A een Nijntje-jas wil uitbrengen, mag dat ook zomaar, want Bruna heeft dat niet gedaan.
Maar zo werkt het dus niet. Bruna is bedenker van Nijntje, en je bent dus rechten verschuldigd aan Bruna, ongeacht of je Nijntje nou op een wekker, een dienblad of een onderbroek wilt afdrukken.

Pieter Heykoop is componist van een koraalbewerking. Hij geeft die muziek zelf uit op noten. Klavarskribo wil die muziek ook uitgeven en regelt de rechten keurig met Pieter. En zou Gertje het dan zomaar op cijfers mogen uitbrengen, omdat Pieter dat niet zelf gedaan heeft? Nee dus.
duidelijk verhaal.... gertje is trouwens een vrouw! (een geweldige vrouw!!)

oké... en de vrager is chrisje ja.... weer anders, wat die is weet ik niet :yahoo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Een school (of bedrijf) betaald toch ook die rechten (Buma heet dat geloof ik)
Dat gaat niet over kopietjes (op papier). Met kopietjes overtreed je de auteurswet. Tenzij je een regeling treft met de uitgever.
Aan Buma/Stemra betaal je als bedrijf of school omdat je auteursrechtelijk beschermde muziek in het openbaar uitvoert. Dat is een ander item, en staat dus los van het gebruik van kopietjes.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:schiet me ineens in mn gedachten dat een dominee veelvuldig zei.. 'ze laten zich ook niets meer gezeggen'
gek he, ik heb echt zoiets van, zolang de componisten het zelf niet doen, en het dus niet in de handel is, kan ik het gewoon van iemand die het wel gemaakt heeft overnemen zonder me schuldig te voelen..
(wat een spotsok he..)
Het gaat -tenzij ik Gertje verkeerd begrepen heb- om muziek die wél is uitgegeven. Op noten, wellicht ook op klavarskribo, maar niet op cijferaccoorden.
Zoals ik gisteren al aangaf: wanneer Klavarskribo iets wil uitgeven wat er op noten al is, moet Klavarskribo daar de rechten voor regelen. En dat moet Gertje dus ook als het om cijferaccoorden gaat.

Als Gertje zelf gaat componeren, en hij gaat dat uitgeven op cijferaccoorden, is er niks aan de hand, dan kan hij ermee handelen of ermee strooien zo hard hij wil. Maar niet met andermans werk, tenzij anderman al meer dan 70 jaar geleden overleden is.

Jouw redenatie volgend, zou je kunnen zeggen: Dick Bruna heeft een leuk figuurtje bedacht, Nijntje. Dat staat in boekjes. Nu wil Bruynzeel een servies gaan maken met Nijntjes daarop. Bruna is zo stom geweest om Nijntje alleen maar in boekjes uit te brengen en niet op serviezen, dus nu mag Bruynzeel zonder een cent te betalen datzelfde figuurtje gaan gebruiken op serviesgoed. En als C&A een Nijntje-jas wil uitbrengen, mag dat ook zomaar, want Bruna heeft dat niet gedaan.
Maar zo werkt het dus niet. Bruna is bedenker van Nijntje, en je bent dus rechten verschuldigd aan Bruna, ongeacht of je Nijntje nou op een wekker, een dienblad of een onderbroek wilt afdrukken.

Pieter Heykoop is componist van een koraalbewerking. Hij geeft die muziek zelf uit op noten. Klavarskribo wil die muziek ook uitgeven en regelt de rechten keurig met Pieter. En zou Gertje het dan zomaar op cijfers mogen uitbrengen, omdat Pieter dat niet zelf gedaan heeft? Nee dus.
thanks,
t is helder..
als ik het aan wil nemen van Chrisje moet ik even p heykoop opbellen om te vragen...
:langue
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:duidelijk verhaal.... gertje is trouwens een vrouw! (een geweldige vrouw!!)

oké... en de vrager is chrisje ja.... weer anders, wat die is weet ik niet :yahoo
Excuus, ik deed 't even uit m'n hoofd en haalde dus wat namen door elkaar. Neemmeniekwaluk.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Een school (of bedrijf) betaald toch ook die rechten (Buma heet dat geloof ik)
Dat gaat niet over kopietjes (op papier). Met kopietjes overtreed je de auteurswet. Tenzij je een regeling treft met de uitgever.
Aan Buma/Stemra betaal je als bedrijf of school omdat je auteursrechtelijk beschermde muziek in het openbaar uitvoert. Dat is een ander item, en staat dus los van het gebruik van kopietjes.
'voor die kopietjes heb je toch weer repro??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Auteursrechten op muziekstukken

Bericht door Jean le Fontain »

Even gesplitst...
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door gertje »

helma schreef:Gertje heet Chrisje...
Het zit hem in de tje denk :wiz
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

gertje schreef:
helma schreef:Gertje heet Chrisje...
Het zit hem in de tje denk :wiz
Sorrytje hoor, was een foutje van mijtje ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Tiberius »

gertje schreef:
helma schreef:Gertje heet Chrisje...
Het zit hem in de tje denk :wiz
Denk je?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef: Denk je?
je zult denktje bedoelen

dunktje mijtje....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door gertje »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Denk je?
je zult denktje bedoelen

dunktje mijtje....
:haha :haha
Plaats reactie