Muziek op cijferakkoorden

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
Schultz schreef:Ik ben er nog niet zo zeker van dat het spelen op cijferakkoorden werkelijk niet zoveel meer gedaan wordt . Ik denk dat er schaamte bij komt onder voor uit te komen. Er zou denk ik heel veel op cijferschrift te verkrijgen zijn als die groep mensen die er nog wel op speelt zich zou groeperen.

Dit refoforum zou de ultieme plek kunnen zijn om onder ons dit notenschrift nieuw leven in te blazen!
Nee, want het systeem heeft teveel beperkingen. De naam cijferakkoorden maakt dat al duidelijk: je kunt er wat akkoordjes mee spelen en dan houdt het op. Een fuga van Bach of een psalmvariatie van Sweelinck? Gaat niet lukken.
Nee dat gaat echt niet.
Nee hè hè... Daar zullen cijferspelers ook niet op zitten te wachten. Het gaat hen gewoon om psalmen en liederen te kunnen spelen. Zeer eenvoudig. Ik ben er zelf ook mee begonnen. Maar ik vond klavarskribo ook eenvoudig en in elk geval veelzijdiger. Voor mij prima, al zal ik het een jonger iemand die gemotiveerd is en tijd heeft, niet aanraden.
Al mijn kinderen en ikzelf zijn met cijfers begonnen als klein kind, ik zou het niet weg kunnen denken uit onze gezindte.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hollander »

Zelf ben ik ook met cijfers begonnen en kan alleen maar beamen wat Hendrikus zegt. Ik kan best een 'cijfertje wegspelen', maar verder dan psalmen en wat liederen komt het systeem niet. Het gemak van cijferschrift bemoeilijkte ook mijn overstap naar notenschrift, vooral met de juiste vingerzetting. Ik zou het elke beginner aanraden om direct met notenschrift te beginnen, zoveel meer potentie!
Maar als je gewoon een psalm/lied incl. eenvoudig voor- en naspel wilt kunnen spelen, is cijferschrift voldoende.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door samanthi »

Afbeelding

In dit gereformeerde kerkje speelde onze buurman op cijfers, toen in die tijd het liedboek van kerken in gevoerd werd, schreef zijn zwager de cijfers erbij, als de dominee een versje op gaf die hij nog niet op cijfers had, zei hij: die heb ik nog niet dominee, dan zei de dominee oh dan zingen we aan andere.

A
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Nee hè hè... Daar zullen cijferspelers ook niet op zitten te wachten. Het gaat hen gewoon om psalmen en liederen te kunnen spelen. Zeer eenvoudig. Ik ben er zelf ook mee begonnen. Maar ik vond klavarskribo ook eenvoudig en in elk geval veelzijdiger. Voor mij prima, al zal ik het een jonger iemand die gemotiveerd is en tijd heeft, niet aanraden.
Er zou denk ik heel veel op cijferschrift te verkrijgen zijn als die groep mensen die er nog wel op speelt zich zou groeperen
Als "heel veel" dus méér zou moeten zijn dan de zeer eenvoudige psalmen en gezangen die Eilander noemt, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
~~Soli Deo Gloria~~
Schultz
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2020, 14:53

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Schultz »

Jullie reacties zijn enigszins begrijpelijk...
Wat mij echt verbaast is dat de mensen die nog wel spelen op cijfernuziek eigenlijk niet van zich laten horen... Of, misschien komt dat nog en laten ze zich niet afschrikken door voorgaande reacties ...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

Schultz schreef:Jullie reacties zijn enigszins begrijpelijk...
Wat mij echt verbaast is dat de mensen die nog wel spelen op cijfernuziek eigenlijk niet van zich laten horen... Of, misschien komt dat nog en laten ze zich niet afschrikken door voorgaande reacties ...
Als je even terugkijkt in dit topic, zie je dat er gemiddeld eenmaal per 5 jaar één bericht over cijferakkoorden verschijnt. De belangstelling is dus miniem.
~~Soli Deo Gloria~~
Schultz
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2020, 14:53

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Schultz »

Hendrikus, als het jouw belangstelling niet heeft. Mag ik dan voorzichtig vragen waarom je dan op dit onderwerp ingaat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Nee hè hè... Daar zullen cijferspelers ook niet op zitten te wachten. Het gaat hen gewoon om psalmen en liederen te kunnen spelen. Zeer eenvoudig. Ik ben er zelf ook mee begonnen. Maar ik vond klavarskribo ook eenvoudig en in elk geval veelzijdiger. Voor mij prima, al zal ik het een jonger iemand die gemotiveerd is en tijd heeft, niet aanraden.
Er zou denk ik heel veel op cijferschrift te verkrijgen zijn als die groep mensen die er nog wel op speelt zich zou groeperen
Als "heel veel" dus méér zou moeten zijn dan de zeer eenvoudige psalmen en gezangen die Eilander noemt, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
Stel nu dat je het écht zou willen, en je maakt het iets ingewikkelder, dan moet het best mogelijk zijn om bv. een stuk van Leen Schippers op cijfers te zetten. Ik snap heus wel dat er van alles over te zeggen is, maar goed, het zal vast wel kunnen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Afbeelding

In dit gereformeerde kerkje speelde onze buurman op cijfers, toen in die tijd het liedboek van kerken in gevoerd werd, schreef zijn zwager de cijfers erbij, als de dominee een versje op gaf die hij nog niet op cijfers had, zei hij: die heb ik nog niet dominee, dan zei de dominee oh dan zingen we aan andere.

A
Heerlijk kneuterig en nostalgisch :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Afbeelding

In dit gereformeerde kerkje speelde onze buurman op cijfers, toen in die tijd het liedboek van kerken in gevoerd werd, schreef zijn zwager de cijfers erbij, als de dominee een versje op gaf die hij nog niet op cijfers had, zei hij: die heb ik nog niet dominee, dan zei de dominee oh dan zingen we aan andere.

A
Heerlijk kneuterig en nostalgisch :)
Het is nu een woonhuis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door DDD »

Ik heb ooit een paar dagen les gehad, maar daar had ik kennelijk geen zin in. Toen kwam mijn oma later met cijferakkoorden. Daar heb ik ook wel mee gespeeld. Maar tegenwoordig speel ik uit mijn hoofd.

Ik vind het zelf wel jammer dat ik nooit noten heb leren lezen want ik kan best aardig uit mijn hoofd spelen, prima kerkdiensten begeleiden en zangbijeenkomsten. Maar ik zal nooit het niveau benaderen van Sietze de Vries of Geert Bierling en dat vind ik toch jammer. Achteraf. Ik had wel talent, maar geen doorzettingsvermogen.

Als ik tijd over krijg, ga ik denk ik pianoles nemen. Dan kan ik alsnog leren noten lezen. Als dat op mijn leeftijd nog lukt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Orchidee »

In de ogg Bolnes werd in de jaren 60/70 ook op cijfers gespeeld door de organist.
Je kon heel goed ademhalen tussen 2 cijfers
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Stel nu dat je het écht zou willen, en je maakt het iets ingewikkelder, dan moet het best mogelijk zijn om bv. een stuk van Leen Schippers op cijfers te zetten. Ik snap heus wel dat er van alles over te zeggen is, maar goed, het zal vast wel kunnen.
Dat kan zeker wel. Alleen ik denk dat het nog lastiger spelen is op cijfers dan in Klavar of noten. Ik zou het zelfs wel over kunnen zetten op cijfers als het moest.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 jul 2020, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:In de ogg Bolnes werd in de jaren 60/70 ook op cijfers gespeeld door de organist.
Je kon heel goed ademhalen tussen 2 cijfersAfbeelding
:baille
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek op cijferakkoorden

Bericht door Hendrikus »

Schultz schreef:Hendrikus, als het jouw belangstelling niet heeft. Mag ik dan voorzichtig vragen waarom je dan op dit onderwerp ingaat?
Wie zegt er dat het mijn belangstelling niet heeft? Het gaat over muziek, dus dan heeft het mijn belangstelling.
Dat ik de vinger bij de zwakke plek van het systeem leg, is geen blijk van gebrek aan belangstelling, integendeel.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie