Wat vinden wij van gospel muziek

Wat vinden wij van gospel muziek

Slecht
3
10%
Kan er bij door
3
10%
Op tegen
4
13%
Je bereikt er niks mee
0
Geen stemmen
Moet verboden worden
0
Geen stemmen
Doe mij maar een psalm op hele noten
10
33%
Mooi
5
17%
Ik krijg er geen genoeg van
2
7%
Ik wil hier wel een discussie over starten
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Lourens »

Ik ben in principe een liefhebber van gospel maar ...........................

er is een grote maar bij.
Gospelrock bijvoorbeeld hoort hier niet bij.
Negro spirituals vallen ook onder gospel en daar kan ik van genieten.

Worden de instrumenten en de stem gebruikt om God te loven en te prijzen, om te aanbidden? Ja, dan is het mooi. En niet alleen lofprijzing ook 'stemmige' gospel waarin je schuldgevoel, je zorg, enzovoort kan heel mooi zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door helma »

mag ik nog een optie toevoegen?

mijn smaak niet..
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Bonny »

Praisemuziek is inderdaad mijn smaak ook niet. Te lichtvoetig. Maar sommige chr. muziek kan ik wel waarderen. Neem bijvoorbeeld Johnny Cash of Bob Dylan's Slow Train Coming.....geweldig!
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marco »

Gospelmuziek is veel te ruim om in één enquêtetje te vatten. Muzikaal liggen de stijlen mijlenver uiteen, zodat liefhebbers van de ene muzikale stijl de andere niet altijd zullen waarderen.

Datzelfde geldt voor de teksten die gezongen worden. De ene tekst is de andere niet.

En tenslotte kun je je vraagtekens zetten bij de intentie van het geheel. Is het om jezelf goed te voelen, uit je dak te gaan, of is het echt tot Gods eer, en om Zijn naam uit te dragen? Let wel, deze laatste vraag kun je ook stellen bij andere muziek, hoe goed die op zich ook is. Zelfs (niet dat ik die persoonlijk nou zo geweldig vind, maar toch) langzaam-gezongen-psalmen-op-hele-noten kan je zingen om jezelf er 'goed' bij te voelen, uit sleur.

Maar over het algemeen genomen: Zo lang muziek tot Gods eer is: Doen!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door vlinder »

Slechte pol is mijn mening.

Ik vind sommige gospelmuziek mooi, maar niet alle.
Dat ligt soms niet aan de tekst, maar aan de band/muziek. Ik houdt bijna nooit van trommels, jazz- of electrische gitaal en ook niet van een saxofoon.
Maar soms hoort een trommel er weer wel bij...(Ere-zij-God door het leger des Heils bijv.) (ja, ja, ik weet dat ere-zij-god geen gospel is, het gaat om het voorbeeld).

Dus ik heb niet gestemd...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Zita »

het gekregen talent kan m.i. nooit een argument zijn in deze discussie. De betooglijn zou dan zijn:
a. talenten komen van God
b. wat God geeft is goed
ergo: als ik mijn talent maar gebruik, is de uitwerking goed.
Niet dus. :nonnon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door samanthi »

Gospelmuziek kan heel mooi zijn,maar ook afschuwelijk en niet om aan te horen,het is een kwestie van smaak.
Ik let wel op de tekst die moet stroken met de bijbel,maar dat is met gezangen ook.
gr van samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door samanthi »

Nog even een aan vulling,ik had het over gospelmuziek en niet over popmuziek met een christelijk sausje bijv. house en metal enzo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door rekcor »

samanthi schreef:Nog even een aan vulling,ik had het over gospelmuziek en niet over popmuziek met een christelijk sausje bijv. house en metal enzo
Ik zie seculiere house en metal meer als gospelmuziek met een onchristelijk sausje :).
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door scape »

rekcor schreef:
samanthi schreef:Nog even een aan vulling,ik had het over gospelmuziek en niet over popmuziek met een christelijk sausje bijv. house en metal enzo
Ik zie seculiere house en metal meer als gospelmuziek met een onchristelijk sausje :).
Spannende opmerking, leg uit?

Ik moet denken aan een uitspraak van Arvo Part.

"geluid kan doden . . . . en als geluid kan doden, kan het ook het tegenovergestelde doen. En de ruimte tussen die twee is erg groot"

verder is mijn bijdrage visueel:

zijn het enkel de woorden die de intentie communiceren?

scape
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door -DIA- »

Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Meen je dat echt, dat je dat meevalt? Tja, misschien ben ik wat naïef, maar dat mag je op Refoforum toch wel verwachten? :)

Overigens heb ik veel liever psalmen op kwart- en halve noten, maar vooruit, je kunt niet elke optie hebben. :nananere
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
Tja, Rijssen is goed vertegenwoordigd hier hè...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door parsifal »

Ik vind gospelmuziek aan de ene kant een te breed begrip en aan de andere kant wat smal.

Ik houd erg van de muziek van Sara Groves, Caedmon's Call, Brooke Fraser, Jars of Clay, Keith and Kristyn Getty enz. Een stuk minder van Mortification of MIC ofzo.

Aan de andere kant luister ik ook graag naar mensen die Christelijke muziek maken, maar dat vaak op de seculiere markt doen: Alison Krauss is een voorbeeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
Kunnen de Psalmen van Nu ook in de poll opgenomen worden?

De 'gewone' psalmen zijn mij lief.
Toen ik voorzitter was van de jeugdvereniging (inmiddels al heeeeeel wat jaren geleden), begonnen we de avond altijd met een psalm (toen nog op hele noten) en we eindigden altijd met een ander lied: JdH, gezang of opwekking.
Maar heel bewust altijd met de psalm.

Op dit moment kijk in op tv naar een gospelkoor met Remco Hakkert. En ja, ik geniet daarvan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie