Wat vinden wij van gospel muziek

Wat vinden wij van gospel muziek

Slecht
3
10%
Kan er bij door
3
10%
Op tegen
4
13%
Je bereikt er niks mee
0
Geen stemmen
Moet verboden worden
0
Geen stemmen
Doe mij maar een psalm op hele noten
10
33%
Mooi
5
17%
Ik krijg er geen genoeg van
2
7%
Ik wil hier wel een discussie over starten
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Marnix schreef:
Upquark schreef:Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
Zoals al gezegd, smaken verschillen. Ik vind Psalmen schitterend, het orgel een prachtig instrument. Maar er zijn meer schitterende liederen en meer instrumenten die prachtig zijn.... en meer liederen die de Geest mensen vol genade ingaf. Ik zou zonder Psalmen een hoop missen, maar zonder andere liederen ook.
Ik beweer niet dat de Geest niet nog steeds gaven geeft om liederen tot eer van God te maken, maar het grote verschil is wel dat de psalmen in de Bijbel staan. Ja, flauw misschien, maar dit moet ons toch wel te denken geven?

Om trouwens een iets on-topic'ere reactie te geven: de moeite die ik persoonlijk met bepaalde (dus niet alle) gospel heb is de muziekstijl; lawaai, scheurende elektrische gitaren, geschreeuw... dit kan zich naar mijn idee niet verhouden met de majesteit van God.

Ik heb enkele jaren geleden gebroken met alles wat op popmuziek lijkt, omdat ik maar al te goed heb gezien wat voor een machtig wapen van satan dit is. Ik kan daarom ook maar niet begrijpen dat christelijke muzikanten het nodig vinden deze stijl te gebruiken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door jvdg »

Upquark schreef:
Marnix schreef:
Upquark schreef:Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
Zoals al gezegd, smaken verschillen. Ik vind Psalmen schitterend, het orgel een prachtig instrument. Maar er zijn meer schitterende liederen en meer instrumenten die prachtig zijn.... en meer liederen die de Geest mensen vol genade ingaf. Ik zou zonder Psalmen een hoop missen, maar zonder andere liederen ook.
Ik beweer niet dat de Geest niet nog steeds gaven geeft om liederen tot eer van God te maken, maar het grote verschil is wel dat de psalmen in de Bijbel staan. Ja, flauw misschien, maar dit moet ons toch wel te denken geven?

Om trouwens een iets on-topic'ere reactie te geven: de moeite die ik persoonlijk met bepaalde (dus niet alle) gospel heb is de muziekstijl; lawaai, scheurende elektrische gitaren, geschreeuw... dit kan zich naar mijn idee niet verhouden met de majesteit van God.

Ik heb enkele jaren geleden gebroken met alles wat op popmuziek lijkt, omdat ik maar al te goed heb gezien wat voor een machtig wapen van satan dit is. Ik kan maar niet begrijpen dat christelijke muzikanten het nodig vinden deze stijl te gebruiken.
Eens, ooit gaf ik me daaraan over.
Maar God zij dank, die uitingen van muziek heb ik strijdig bevonden met de eenvoud van Gods psalmen.
Daar strekt zich al mijn lust mijn liefde heen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Eens, ooit gaf ik me daaraan over.
Maar God zij dank, die uitingen van muziek heb ik strijdig bevonden met de eenvoud van Gods psalmen.
Daar strekt zich al mijn lust mijn liefde heen.
Maar je beseft toch wel dat "de eenvoud van Gods psalmen" niet synoniem is met het Geneefse psalter zoals wij dat kennen?
Gods psalmen (ik neem aan dat je bedoelt: de psalmen uit de Bijbel) zijn teksten. En die kunnen op velerlei manier worden gezongen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Eens, ooit gaf ik me daaraan over.
Maar God zij dank, die uitingen van muziek heb ik strijdig bevonden met de eenvoud van Gods psalmen.
Daar strekt zich al mijn lust mijn liefde heen.
Maar je beseft toch wel dat "de eenvoud van Gods psalmen" niet synoniem is met het Geneefse psalter zoals wij dat kennen?
Gods psalmen (ik neem aan dat je bedoelt: de psalmen uit de Bijbel) zijn teksten. En die kunnen op velerlei manier worden gezongen.
Ja, in de veronderstelling dat je me begrijpt.
Voor het eerst in een lange periode heb ik vandaag weer in de toetsen van m'n pijporgeltje gegrepen.
Het was uit de composities van Worp.
Ontroerend, maar was het ter eer van (mijn) God?
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Eens, ooit gaf ik me daaraan over.
Maar God zij dank, die uitingen van muziek heb ik strijdig bevonden met de eenvoud van Gods psalmen.
Daar strekt zich al mijn lust mijn liefde heen.
Maar je beseft toch wel dat "de eenvoud van Gods psalmen" niet synoniem is met het Geneefse psalter zoals wij dat kennen?
Gods psalmen (ik neem aan dat je bedoelt: de psalmen uit de Bijbel) zijn teksten. En die kunnen op velerlei manier worden gezongen.
Mee eens hoor, hoewel ik wel meen te mogen zeggen dat we met deze melodieën toch bijzonder gezegend zijn. Maar ik mag ook wel graag eens luisteren naar een Engels gezongen psalm (weet niet hoe die stijl precies heet, maar de psalmen worden in elk geval onberijmd gezongen).
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marco »

Toch zou het best wel eens kunnen zijn dat de psalmen oorspronkelijk (sommige tenminste) op een soort popmuziek-achtige manier geklonken hebben. In diverse psalmen zitten daar verwijzingen naar. "Vangt de reidans aan", het lijstje instrumenten dat in psalm 150 wordt genoemd. Een aantal daarvan zijn instrumenten die over het algemeen rytmisch gebruikt worden op een manier die meer aan popmuziek doet denken dan aan 'eenvoudige' orgelklanken.

Ik vind dat je niet zomaar kunt stellen dat pop als muziekstijl satanisch is. Dat er veel foute popmuziek is, is een feit. Maar of daarmee de muziekstijl fout is?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Josephus »

Marco schreef:Ik vind dat je niet zomaar kunt stellen dat pop als muziekstijl satanisch is. Dat er veel foute popmuziek is, is een feit. Maar of daarmee de muziekstijl fout is?
De term 'popmuziek' is eigenlijk ook veel te vaag. Een goede definitie is lastig te geven en zelfs dan zit je nog met het gegeven dat er binnen het fenomeen 'popmuziek' een enorme hoeveelheid aan stijlen bestaat (net als in de klassieke en de jazzmuziek trouwens). Daar zitten zeker stijlen bij die je als 'fout' zou kunnen bestempelen, maar ook stijlen waarvoor dat veel lastiger is vast te stellen. En wederom: dat geldt ook voor andere muzieksoorten. Een liedje van Alison Krauss is voor mij zeker niet fouter dan een aria uit Le Nozze di Figaro bijvoorbeeld.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Bonny »

De definitie die wikipedia eraan geeft:
Popmuziek is een afkorting van 'populaire muziek'. Het is evenals eigentijdse muziek een verzamelnaam voor tal van stijlen in de muziek, maar meer gericht op de populariteit dan de diversiteit van de muziek. Popmuziek is in hoofdmoot meer een vorm van amusementsmuziek dan kunstmuziek. De gemeenschappelijke noemer van popmuziek is dat een breed publiek toegang toe heeft tot de muziek. In wezen is dat tegenwoordig altijd het geval, maar in de tijd dat de term ontstond, grofweg ongeveer na 1945, was het voor het eerst dat muziek bereikbaar werd voor iedereen. Het kopen van of luisteren naar muziek was voordien vaak voorbehouden aan mensen die dat konden betalen.

De term 'popmuziek' is nauw verbonden met termen als jeugdcultuur, massacultuur en commercie. Popmuziek is te zien als een van de verworvenheden van de nieuwe cultuurbeleving na de Tweede Wereldoorlog, waarin cultuur gemeengoed werd voor iedereen, veroorzaakt door verbetering en beschikbaarheid van de technologie. Daarnaast gaf de economische impuls die in de jaren vijftig ontstond jongeren de gelegenheid consument te worden. In de eerste jaren van de popmuziek wordt zij dan ook steeds meer de uitingsvorm voor jongeren. Muziekinstrumenten die in de popmuziek worden gebruikt zijn hoofdzakelijk de elektrische gitaar, de basgitaar, drums en de synthesizer.

Na de jazz en blues als mainstreamvarianten ontstond in de jaren vijftig de rock-'n-roll. Chuck Berry en Bo Diddley vormden de blues om tot een snellere variant en zo ontstond de rock-'n-roll. De platenmaatschappijen gingen hierin de blank georiënteerde 'high school'-variant sterk promoten, met Buddy Holly, Jerry Lee Lewis en Elvis Presley.

Een hoogtepunt in de popmuziek werd zichtbaar in de carrière van Elvis Presley, die voor het eerst het medium televisie gebruikte als een verlengde van het traditionele podium (gestimuleerd door zijn manager). Zijn bekendheid en populariteit namen voor die tijd ongekende vormen aan. Het begrip popidool was geboren. Vanaf nu had de jeugd de popmuzikant om zichzelf aan te spiegelen en aan op te trekken.
Heel breed dus eigenlijk. Eigenlijk alles wat populair is, valt daar wel een beetje onder
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Tiberius »

De discussie over gezangen in de kerk heb ik hierheen verplaatst.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

Ik denk niet dat hij dat bedoelt. Sowieso is het onberijmd zingen van Psalmen niet iets heel zeldzaams. In de Roomse Kerk deed men tot een jaar of 100 geleden. In Franse en Engelse kerken gebeurt het nog best veel, bij Evensong bijvoorbeeld en bij het Gregoriaans... (misschien werd dat bedoeld?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik denk niet dat hij dat bedoelt. Sowieso is het onberijmd zingen van Psalmen niet iets heel zeldzaams. In de Roomse Kerk deed men tot een jaar of 100 geleden. In Franse en Engelse kerken gebeurt het nog best veel, bij Evensong bijvoorbeeld en bij het Gregoriaans... (misschien werd dat bedoeld?)
In RK kerken worden de psalmen nog steeds veelal onberijmd gezongen. Misschien ben je in de war met het feit dat volkszang (zo noemt men daar de gemeentezang) z'n intrede deed en het Gregoriaans naar de achtergrond verdween. Dat is overigens nog lang geen 100 jaar geleden, maar dat kwam na het 2e Vaticaans Concilie (1962/65).
In Anglicaanse kerken worden de psalmen nog steeds als chant gezongen, de letterlijke bijbeltekst. In elke evensong klinken twee psalmen plus de lofzangen van Maria en Simeon.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

Oke.... ik had de klok ergens horen luiden..... gelukkig weet jij waar de klepel hangt ;) Bedankt voor je wat gedetailleerdere uitwerking van mijn ongedetailleerde verhaal :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie