Jongeren en popmuziek

Neder-pop fout?

Ja, geen enkele uitzondering.
8
26%
Ja, de teksten zijn fout en de muziek is te werelds.
4
13%
Vaak, de meeste teksten kunnen niet door de beugel.
9
29%
Soms, als je kritisch kijkt dan valt er een deel af.
5
16%
Nee, alleen nummers die de 10 geboden overtreden zijn fout.
3
10%
Nee, wanneer er kritisch naar gekeken wordt mag het overige deel beluisterd worden.
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Jongeren en popmuziek

Bericht door MG28 »

In het RD is een nieuwe serie begonnen over popmuziek. Omdat er op yord.nl, waar reacties geplaatst kunnen worden, niet echt ruimte is voor een discussie zou ik dat graag hier op gang willen brengen.

Weliswaar zullen hier minder jongeren actief zijn als op de jongeren site van het RD, maar het zal zeker te weten wel overzichtelijker zijn. Ik hoop dan ook dat er normaal gereageerd wordt en respectvol.

Tot nu toe zijn er twee artikels in het RD geplaats, één van vrijdag 19 juni en één in de krant van zaterdag 20 juni. Maandag 22 juni zal er een artikel komen van jeugdwerkadviseur Sandor van Leeuwen die commentaar zal geen bij verschillende popteksten.

Nu wordt er vaak negatief gedacht over de muziek die jongeren beluisten. Enquetes worden er gehouden, reactie van jongeren wordt gepeild, muziek wordt beluisterd en gekeken, nagekeken en dan over het algemeen verafschuwd. Amy McDonald stond als populairste onder jongeren aangegeven, Marco Borsato en Jan Smit maakten de top-3 compleet. Ik kan het persoonlijk niet met feiten aanduiden, maar dit lijkt me toch erg sterk dat dit de top-3 is. Weliswaar zullen Borsato en Smit in de Nederlandse top-3 staan, maar Kelly Clarkson, Enrique Iglesias, Jeroen v.d. Boom, Kate Ryan, Rihanna, Nick & Simon, Akon, Anouk, Ilse de Lange, Cascada, Coldplay, DJ Tiësto, Guus Meeuwis, Katy Perry, Lady Gaga, Leona Lewis, Milow, Monique Smit, The Killers, Ali B en Yes-R...kunnen er ook wat van. Als we naar de actualiteit kijken zullen Rihanna, Enrique Iglesias, Lady Gaga, Kelly Clarkson en Milow meer kans maken op een algemene top-3 plaats dan de alweer meer vergeten Amy McDonald (jaar geleden scoorde ze haar eerste hit).

Overigens een goed artikel over Marco Borsato in de zaterdageditie van het RD, wat ik ook positief vindt is dat er niet een standaardtekst als "Rood" (het onder Refo's meest afgekeurde nummer van hem) wordt bijgezet. Het onschuldige nummer als "Dromen zijn bedrog" is erbij geplaatst. Of ik het nu eens bent met deze Neder-pop of niet, of ik het nu inhoudsvol vindt of juist van zeer laag niveau dat doet er even niet toe. Als de tekst gelezen wordt, dan kun je niet zeggen dat hier God mee wordt veracht en bespot. Zelfs in dit nummer komt geen 'sex, drugs, rock&roll' voor. Over Jan Smit is dat niet te zeggen, zijn nummers gaan vaak over liefde maar wel met die tinten dat er weinig gevoel voor nodig is om richting het seksuele te gaan denken. Een andere Nederlandse zanger is Jeroen v.d. Boom, zijn nummers gaan ook over het algemeen over liefde, ook hij laat weinig tussen zeggen of denken en doen over.

Maar dan Nick & Simon. Die de laatste paar jaar flink zijn doorgebroken. Ook zij worden vaak al gelijk als fout gezien. Maar een nummer als 'De Soldaat', dat gaat wel over liefde, maar dan totaal niet denkend in de richting van het seksuele of het verleidelijke. Dit is hetzelfde voor de nummers 'Hoelang' - 'Links en Rechts' - 'Pak maar m'n hand' - 'Spaanse Duif' - 'Vallende sterren' - 'Steeds weer'. En van het nummer 'Kijk omhoog' kunnen veel mensen nog veel leren. Het enige nummer, en dan ook gelijk weer de populairste, dat enigszins op kritiek zou kunnen rekenen is 'Rosanne'. Hoewel ook dit laatste nummer totaal niet richting het verleidelijke gaat, gaat het wel over zoenen en over dat mannen veel meiden hebben.

Ik zou natuurlijk nog meer Nederlandse artiesten na kunnen gaan en ik kan ze hier ook allemaal beoordelen naar mijn mening en inzichten, maar volgens mij is dat ook niet goed.
Ik ben echt benieuwd naar het nieuwe artikel van de maandageditie. Al word ik het vaak wel een beetje zat dat er alleen maar over wordt gepraat hoeveel jongeren wel niet achter hun computer doorbrengen, hoeveel nieuwe hypes er wel niet zijn (hyves, twitter). Over het kijk- en luistergedrag van jongeren. Wij zijn altijd het 'zwarte schaap', vrij weinig positieve geluiden zijn er te horen. Hoewel het niet allemaal zo bedoelt zal zijn, komt het wel op een groot gedeelte van de jongeren zo over 'we kunnen toch niets doen, ouderen vinden toch alles slecht, daar komen ze weer met hun gezeur, alles doen we verkeerd, nooit eens iets positiefs, mijn ouders waren toch ook de braafsten niet' etc.

Toch moet ik zeggen dat deze serie van het RD tot nu toe niet per definitie de jongeren als zwarte schapen neerzet, dat is misschien wel het grootste winstpunt;)

Hoe denken jullie over bijv. Borsato? V.d Boom? Smit? Nick&Simon? Maar ook begrijpen jullie de gedachtes van jongeren zoals ze in het laatste deel zijn weergegeven?
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Bonny »

Ik vind nederpop sowieso niet om aan te horen, maar dat is een kwestie van smaak (of toch niet...)
The Groom's still waiting at the altar
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Bleef het maar bij 'pop', maar die rappers dat vind ik niet om aan te horen.
Als je sommige jongeren hoort over allochtonen... maar hun muziek dat
gaat erin als zoete koek (bij een groep jongeren). En die zgn 'straattaal' die
dan ook nog wordt gebruikt... met invloeden van de Marokkanen/Turken en
weet ik van welk land nog meer. Nee, het kan mij niet bekoren.
Ik zal niet zeggen dat ik vroeger niet graag naar Country music luisterde (en nog).
En wat denk je dan van de muziek die bij die liedjes hoort. Die beat, of het
geschreeuw.... :nananere
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door MG28 »

albion schreef:Bleef het maar bij 'pop', maar die rappers dat vind ik niet om aan te horen.
Als je sommige jongeren hoort over allochtonen... maar hun muziek dat
gaat erin als zoete koek (bij een groep jongeren). En die zgn 'straattaal' die
dan ook nog wordt gebruikt... met invloeden van de Marokkanen/Turken en
weet ik van welk land nog meer. Nee, het kan mij niet bekoren.
Ik zal niet zeggen dat ik vroeger niet graag naar Country music luisterde (en nog).
En wat denk je dan van de muziek die bij die liedjes hoort. Die beat, of het
geschreeuw.... :nananere
Ach de woorden van nu als chickie, chillen, doekoe, mattie etc. zijn de woorden wat vroeger 'meid' - 'relaxen' - 'geld/money' - 'maten/kameraden' waren. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden.

Is de muziek van nu slechter in deze tijd dan de muziek van vroeger in die tijd?
Waren er vroeger niet veel mensen die absoluut tegen autorijden op zondag waren? Nu rijdt het grootste gedeelte van de refo's als het moet op zondag. Werd de radio niet vervloekt op het begin? De mensen van toen zouden schrikken als ze wisten hoeveel hun kinderen en kleinkinderen van nu dat ding aan hebben staan. Werd de TV een paar jaar geleden niet als duivels omschreven? Kijk nu eens hoeveel refo's een TV hebben of in ieder geval de beschikbaarheid hebben over http://www.uitzendinggemist.nl (zelfde als TV) of de DVD-speler.
Als went als het maar lang genoeg op de markt is, dat wil niet zeggen dat zo iets goed is. Maar tijden veranderen. Hoe jullie ouders over jullie dachten denken de huidige ouders over jongeren.

Denk daar maar eens goed over na!
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Dus omdat de grootste helft het normaal vindt betekent het dat het ook goed is?
Ik denk dat er nog steeds mensen zijn die hun principes vasthouden en daarom als
excentriek worden bestempeld. Komen ze voor hun mening uit krijgen ze heel wat commentaar omdat ze niet begrepen worden.

Durf jij je als eenling op te stellen tussen andersdenkenden? 't Is wel makkelijk als er meerderen zijn die hetzelfde standpunt hebben.
Ik hoor toch liever de nederlandse versie dan chillen. Mijn zoon gaat chillen. Nou ik krijg daar de koude rillingen van :) betekent het bij jullie relaxen!
En je kunt gerust dat vroeger weghalen want er zijn nog steeds mensen tegen autorijden op zondag. Het gaat niet om dat autorijden, maar het is zo makkelijk om even verder te gaan kerken waar een ds. staat ipv. naar leeskerk (dichtstbijzijnde kerk) en daardoor heb je soms gemeenten die hele dorpen 'leegzuigen', bovendien is het ook een kleine stap naar zondags even op visite of even naar je meisje/jongen gaan die wat verder wegwoont dan dat je aan kunt lopen. De radio wordt door sommigen nog niet in huis gehaald. Zijn die dan excentriek?
Natuurlijk went alles, zelfs hangen zegt men...
Ik denk zelfs dat mijn ouders zich veel meer zorgen over hun kinderen maakten dan wij over onze kinderen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door denkertje21 »

Ik probeer om smaak er buiten te laten...

Maar dan luister ik naar het geheel en dan kan ik niet anders dan heel veel 'lucht en leegte' ontdekken...
Het gaat nergens over en is meetstal inhoudsloos. Soms uitegsproken verkeerd, maar vaak gewoon niks en oppervlakkig

"Rosanne,
'k weet dat er heel veel mannen zijn
elke keer weer een ander maar mij doet het pijn"


Waar gáát dit over? En da's nog maar een klein voorbeeldje van lege teksten.

Of een stukje tekst van jan Smit:

Maar dan volg je haar benen
En kijkt zolang je kijken kan
Vanaf haar hoofd tot aan haar tenen
Is zij de stoutse droom van elke man
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door MG28 »

denkertje21 schreef:Ik probeer om smaak er buiten te laten...

Maar dan luister ik naar het geheel en dan kan ik niet anders dan heel veel 'lucht en leegte' ontdekken...
Het gaat nergens over en is meetstal inhoudsloos. Soms uitegsproken verkeerd, maar vaak gewoon niks en oppervlakkig

"Rosanne,
'k weet dat er heel veel mannen zijn
elke keer weer een ander maar mij doet het pijn"


Waar gáát dit over? En da's nog maar een klein voorbeeldje van lege teksten.

Of een stukje tekst van jan Smit:

Maar dan volg je haar benen
En kijkt zolang je kijken kan
Vanaf haar hoofd tot aan haar tenen
Is zij de stoutse droom van elke man
Graag heb ik dan ook de originele versie als je dan toch een stukje uit Rosanne gaat halen. Als je woorden gaat veranderen komt er wel iets anders uit.

Rosanne, 'k weet dat er heel veel mannen zijn, elke keer weer een andere meid, doet het pijn.

Ik heb al aangeven dat het vaak inhoudsloos is, of in ieder geval niet de inhoud die ouderen vaak gewend zijn. Maar als we de officiele zin lezen is dit juist een afspiegeling van het gedachtegoed van de ouders van vandaag. Nick & Simon zingen hier juist over het feit dat de hoofdpersoon Rosanne lief heeft maar dat zij de mannen van deze tijd niet meer vertrouwt omdat die zoveel meiden hebben dat ze niemand meer vertrouwt.
Inhoudsloos? Totaal niet, alleen is het op een andere manier uitgesproken.

Over Jan Smit ben ik ook duidelijk geweest, 95% van zijn nummers gaan over liefde tot het seksuele of verleidelijke af. Een enkel nummer wat daar niet over gaat, moeten we dan ook maar niet over die beroemde kam gaan scheren.

En ik durf over mezelf gerust te stellen dat ik voor een jongere van deze tijd best kritisch kan kijken naar muziek, maar ik heb de 9 nummers van Nick & Simon die ik op mijn mobiel heb staan eens kritisch geluisterd en (even het onzinnige of inhoudsloze volgens jou weggelaten) daar is totaal niets verkeerds mee. Jantje Smit is ander verhaal, even als Jeroen v.d. Boom, maar ik val in herhaling...
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Hendrikus »

denkertje21 schreef:Ik probeer om smaak er buiten te laten...

Maar dan luister ik naar het geheel en dan kan ik niet anders dan heel veel 'lucht en leegte' ontdekken...
Het gaat nergens over en is meetstal inhoudsloos. Soms uitegsproken verkeerd, maar vaak gewoon niks en oppervlakkig
Borsato werd in het RD niet neergezet als een verfoeilijk artiest, als een bedreiging voor de jeugd.
Maar, zoals Denkertje terecht opmerkt, wat zijn die teksten vaak ontzettend leeg.
En als je dan ziet dat Borsato in zijn voorstelling "Wit licht" als een soort godheid, helemaal in het wit, boven het publiek zweeft (!) en zich zo door z'n fans laat bejubelen en toejuichen, dan gaat het bij mij toch echt te ver. Wiens naam moet daar dan eer ontvangen?

Afbeelding

En over de normen en waarden, zoals door Albion aangedragen en door MG28 weersproken: ik ben ervan overtuigd dat de beeldcultuur een vernietigende invloed heeft (gehad) en dat onze jeugd op dat punt een stuk slechter af is dan wij, 20 of 30 jaar geleden. Natuurlijk, toen gebeurden er ook wel dingen die in strijd waren met Gods geboden. Maar door het bekijken van films (hoeveel tijd brengen onze jongeren daarmee niet door...) wordt overspel en zedeloosheid iets wat dagelijks op je netvlies komt, dus niks bijzonders, dus heel normaal. En de huidige kleding, niets verhullend, biedt de verleidingen op een presenteerblaadje aan. Nee, MG, het is heus niet zo dat het vroeger al net zo erg was. Het is erger geworden.
O ja, en de uitvinding van de walkman dateert van 1979. Voordien luisterde je muziek toch echt gewoon thuis.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door MG28 »

@ Albion

Schuingedrukt is de tekst van Albion, gewoon getypt is mijn reactie.

Dus omdat de grootste helft het normaal vindt betekent het dat het ook goed is?
Ik denk dat er nog steeds mensen zijn die hun principes vasthouden en daarom als
excentriek worden bestempeld. Komen ze voor hun mening uit krijgen ze heel wat commentaar omdat ze niet begrepen worden.


De meerderheid hoeft zeker niet persé een betere of goede mening te hebben. Het gaat er echter om, accepteren we elkaar nog wel? Mensen denken vaak nog dat ze zomaar alles kunnen oplossen. Weet je wel dat je niet meer jongeren kunt aankomen dat autorijden op zondag verboden is? Je kunt hooguit nog zeggen dat je niet wil dat ze ritjes voor hun plezier gaan maken.
Jongeren hoor je misschien weleens schamper praten over mensen die nog zo denken, omdat het het allerkleinste gedeelte nog is van de refo's. Maar afkeuren? Nee een jongere zal nooit iemand afkeuren daarom, zeker niet als je diep in zijn of haar hart kijkt.

Durf jij je als eenling op te stellen tussen andersdenkenden? 't Is wel makkelijk als er meerderen zijn die hetzelfde standpunt hebben.

Ik een eenling? Dat ik hier misschien een eenling ben op dit forum maakt me vrij weinig uit. Jongeren hebben vaak een gladde rug, laten alles over zich heenkomen, ik ook, en leven dan weer lekker verder. Heb je iets bereikt? Een klein beetje!
Ik probeer juist ouderen ook het gevoel van jongeren te omschrijven, dat kunnen jullie wel gebruiken. Ik ben absoluut geen eenling, want qua gedachten heb ik het grootste gedeelte van de jongeren achter mij staan, hoewel dat niet in cijfers aangetoond kan worden.
Dat betekend niet dat ik of wij gelijk hebben, dat betekend wel dat ouders ook weleens daarover na mogen gaan denken, denk eens mee in plaats van afkeurend denken!

Ik hoor toch liever de nederlandse versie dan chillen. Mijn zoon gaat chillen. Nou ik krijg daar de koude rillingen van :) betekent het bij jullie relaxen!

Ik google. Jij googled. Wij googelen. Gebruik je toch zeker ook weleens? Waarom niet: ik zoek op internet. Jij zoekt op internet. Wij zoeken op internet. Zelfde principe.
Woorden als gaaf, cool, kick, hip, tof etc. waren de woorden van jongeren vroeger en sommige woorden worden nu nog gebruikt.
Chillen is daar een woord van. Fout? Als je dat al fout vindt, dan zul je jongeren zeker nooit bereiken, in ieder geval niet de jeugd waarover we het nu hebben. Dat je het geen leuk woord vindt is natuurlijk een ander verhaal, dat is meer een kwestie van gewenning of smaak.

En je kunt gerust dat vroeger weghalen want er zijn nog steeds mensen tegen autorijden op zondag. Het gaat niet om dat autorijden, maar het is zo makkelijk om even verder te gaan kerken waar een ds. staat ipv. naar leeskerk (dichtstbijzijnde kerk) en daardoor heb je soms gemeenten die hele dorpen 'leegzuigen', bovendien is het ook een kleine stap naar zondags even op visite of even naar je meisje/jongen gaan die wat verder wegwoont dan dat je aan kunt lopen.

Ik ben er net al een beetje op in gegaan. Natuurlijk is er voor alles wat aan te dragen, natuurlijk kun je soms beter lopen of fietsen. Natuurlijk zijn er redenen waarvoor je niet zomaar gaat reizen. Jongeren gaan ook over het algemeen nog niet de auto pakken om even naar het strand te gaan en 's middags weer in de kerk te zitten.
Ik ken heel veel jongeren die elkaar juist opzoeken bij iemand thuis en daar met elkaar praten. Of jongeren die met elkaar naar de kerk gaan alleen dan wel de auto pakken omdat het wat verder weg is. Dan kun je natuurlijk zeggen dat iedereen in een kerk is geplaatst en daar hoort, maar je kunt beter grenzen stellen van bijvoorbeeld één keer per half jaar mag je naar je vriend toe uit de andere kerk (voorbeeld).
Met meeleven, niet alles gelijk afkeuren en in gesprek gaan bereik je veel meer. Wij zijn anders dan onze vorige generatie die ook weer anders is dan hun vorige generatie. Wij zijn uniek, jullie ook. En samen zijn we niet fout, maar anders! Dat betekend niet dat beide kanten volmaakt zijn, dat kan niet meer na Genesis 3!

De radio wordt door sommigen nog niet in huis gehaald. Zijn die dan excentriek?
Natuurlijk went alles, zelfs hangen zegt men...
Ik denk zelfs dat mijn ouders zich veel meer zorgen over hun kinderen maakten dan wij over onze kinderen.


De radio is bij sommigen nog niet in huis. Dan praat ik denk ik voor het grootste gedeelte over 65 plusserd, over mensen die geen kinderen meer thuis hebben en een klein gedeelte van de ouders die wel opgroeiende kinderen heeft.
Als de ouders al niet kiezen voor de radio, dan hebben de kinderen dat wel op hun mobiel en als dat niet zo is dan is het wel via internet http://www.radio1.nl of elke andere radio (tenzij je Kliksafe hebt) te krijgen.
Dus dat de radio uit huis is, is denk ik slecht een uitgeslapen droom van een zeer klein gedeelte van onze reformatorische kringen. Dat het gebruik daarentegen nog wel zeer divers is, is weer een ander verhaal. Maar wel graag de realiteit onder ogen houden;)

En even over de dikgedrukte zin. Als je manier waarop er zorgen worden gemaakt maar op de juiste manier wordt bekeken. Ik heb daarop geen zicht op vroeger, wel weet ik dat veel ouders het op de verkeerde manier naar buiten brengen. Jongeren lachen daarom, ook al blijft ook nog veel verborgen;)
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Gebruikersavatar
MG28
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2009, 21:04
Locatie: Over ijssel

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door MG28 »

Borsato werd in het RD niet neergezet als een verfoeilijk artiest, als een bedreiging voor de jeugd.

Daarom heb ik ook gezegd dat het RD een goede serie is begonnen. Hoewel veel jongeren zulke discussie en artikelen allang zat zijn, heeft het RD als enige bron vaak nog goede artikelen:)

Even over de sfeer van Borsato, daar heb je helemaal gelijk in, Marco staat hier in het midden. Ik ken het nummer Wit Licht dan ook niet, maar als we puur op tekst kijken hoeft het nog geen eens fout te zijn.

Beeldcultuur heeft veel met zich meegebracht, maar hoeveel ouders kijken niet gezellig een DVD'tje mee? In hoeveel gezinnen zijn Youtube, uitzendinggemist, avro etc. bereikbaar? In hoeveel gezinnen is de TV aan het opkomen? In hoeveel gezinnen wordt nog nagedacht over de EO-jongeren dag?

De tekst wordt door jullie vaak als leeg bestempeld, bij veel nummers kan ik daar alleen maar mee instemmen. Maar jongeren voelen zich daardoor meer serieus genomen dan door de kerk, de ouders etc.;)
Gebruik het verleden om het heden te verbeteren.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Jongere »

Wat ik het meest belangrijk vind - en het meeste mis in de discussie - is het volgende.

Wij benaderen de hele discussie altijd uit de negatieve kant. En dan bedoel ik niet dat er negatief gedaan wordt (misschien ook), maar dat we altijd kijken naar wat mag en wat niet mag. De hele poll van dit topic laat deze (in mijn ogen verkeerde) invalshoek zien. Is het fout? En zo gaan jongeren* op zoek naar wat mag en wat niet mag. Zo worden jongeren op een spoor gezet wat ten diepste wezensvreemd is aan christendom, ja zelfs tegenstrijdig is daarmee: wetticisme.

Ook als ik zo'n interview lees met die drie jongeren in de krant (van vrijdag) word ik daar 'verdrietig' van. Wat is het resultaat? Misschien kijken we iets kritischer of het door de beugel kan wat we luisteren. Als het lukt, zegt een meisje. Maar ze geeft bij voorbaat al aan dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.

Terecht, geeft ze dat aan. Als we op deze manier ons leven gaan inrichten, lukt het ook niet. Moeten we voor een dode godsdienst dingen gaan laten? Dan liever plezierig zonder God leven. Het merendeel van de jongeren vindt dat als je bekeerd wordt, dat je dan dit soort muziek niet meer luistert. Dat zegt al genoeg: bekeerd zijn we toch niet, als het ooit gebeurt zien we dan wel weer wat er verandert.

Ik zeg niet dat het fout is om op deze manier onze levens te toetsen. Leg elke daad die je doet naast het woord van God en naast Zijn geboden. De Bijbel leert ons dat dit niet zonder gevolgen kan blijven als de Heilige Geest hierin werkt en overtuigt van zonde. Dan laat de wet zien waarom ieder schepsel Christus nodig heeft: het beste wat we doen is niet meer waard dan een vuil kleed wat je slechts weg wilt gooien. Ik ben van mening dat er ontzettend veel muziek richting de prullenbak verwezen kan worden langs deze maatstaf.

En toch, waarom proberen we een neger zijn huid te laten veranderen? Waarom willen we dat een luipaard zijn vlekken verandert? Het is de grootste fout die wordt gemaakt op allerlei terreinen in onze gezindte. Het gebod zonder God. Als er iets is waartegen scherp wordt gewaarschuwd in de Bijbel is het dat wel. ”Daarom dat dit volk tot Mij nadert met zijn mond, en zij Mij met hun lippen eren, doch hun hart verre van Mij doen; en hun vreze, waarmede zij Mij vrezen, mensengeboden zijn, die hun geleerd zijn (…)”

Want dat moet de vraag zijn. Waar is je hart? Niet of Neder-pop fout is. Denk nu eens radicaal anders. En ik hoop ontzettend dat een grote groep jongeren dit gaat leren. Draai je hele gedachtegang 180 graden om (= omkeren, bekeren). Vraag je niet af hoeveel er door de beugel kan. Want het resultaat is vaak dat er toch wordt geluisterd wat gewoon niet door de beugel kan. Maar vraag je af wat je met je muziek doet. Waarom leef je en wat doe je met iedere seconde van je leven?

God is de Schepper van het leven. We zijn geschapen om volledig voor Hem te leven. En nu, in deze gebroken wereld, roept Hij ons nog om dit te doen. Herstel het beeld waarin je geschapen bent.

En wees nu niet te snel met je reactie. Want ik ken mezelf, en wij zijn er meesters in om ons antwoord klaar te hebben. Maar als ik mezelf ook leer kennen, weet ik dat ik ver af sta van het beeld zoals dat bedoeld is. Iedere adem zou er één moeten zijn voor God. En in dat licht, welke muziek luister je? Vóór je weet rechtvaardig te staan voor God in Zijn Zoon – wie durft nog één noot te luisteren? Wie durft een scheppingsgave te gebruiken als je weet dat je de Schepper en Gever niet recht in de ogen mag en kan kijken? Als je weet rechtvaardig te staan voor God in Zijn Zoon – wie luistert nog één noot waarin je niet Hem verheerlijkt? Hij, de Gever van de gave van de muziek?

Een meisje bij mij op catechisatie vroeg zich eens af: moeten we dan allemaal met een boekje in een hoekje gaan zitten? Dat is niet eens zo’n gek idee. Hoeveel jongeren kennen God? Geen vaag of helder idee hebben over Hem, maar Hem kennen en kunnen spreken van aangezicht tot Aangezicht?

Misschien vind je dit een flauwe, prekerige en niet-ter-zake-doende reactie. Maar dat is het nu juist niet. We verspillen onze levens massaal in de gereformeerde gezindte. De ouderen voorop, in de voorbeelden voor hun kinderen. Kostelijk leven, gemaakt om in God geleefd te worden. In een verloren wereld de mogelijkheid om anderen Gods evangelie te vertellen. We vragen ons af hoe ver we mogen gaan met onze liedjes.

Je hebt het over de nieuwe hype: twitteren. Zo verkeerd hoeft dat nog niet te zijn. Kijk maar eens op de account van iemand die zijn leven opoffert voor God en Zijn dienst: http://twitter.com/paulwasher
Dat er honderden jongeren zouden opstaan in Nederland die hun levens zouden geven als dankoffer voor God. Wat zouden deze vragen over onze muziekkeuze snel verleden tijd zijn.

* Over jongeren gesproken; in tegenstelling tot wat mijn nickname doet vermoeden voel ik me iets ouder dan de doelgroep van dit onderzoek van het RD.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Hendrikus »

MG28 schreef:Beeldcultuur heeft veel met zich meegebracht, maar hoeveel ouders kijken niet gezellig een DVD'tje mee? In hoeveel gezinnen zijn Youtube, uitzendinggemist, avro etc. bereikbaar? In hoeveel gezinnen is de TV aan het opkomen? In hoeveel gezinnen wordt nog nagedacht over de EO-jongeren dag?

De tekst wordt door jullie vaak als leeg bestempeld, bij veel nummers kan ik daar alleen maar mee instemmen. Maar jongeren voelen zich daardoor meer serieus genomen dan door de kerk, de ouders etc.;)
Beeldcultuur is niet zwart/wit. Vroeger werd alles over één kam geschoren, en het was allemaal fout. En in feite doe jij dat nu ook. Mijns inziens maakt het echter nogal een verschil, of je nu naar het journaal kijkt (informatief) of naar een speelfilm waarin de ene bedscène op de andere vrijpartij volgt. De nuance van kritisch omgaan met "wat kijken we wel en wat kijken we niet" mis ik hier.

Als jongeren zich door lege teksten meer serieus genomen voelen dan door de kerk of de ouder (want dat is wat je zegt), dan is dat wel heel triest. Maar ik geloof wel dat het realiteit is. Denk aan het artikel van vrijdag, die ene jongen waarvan de moeder nog niet zo lang geleden was overleden, zegt dat hij daardoor veel was gaan nadenken over de zin van het leven, en vindt dan veel aanknopingspunten in rockmuziek....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door memento »

Ik denk dat je in de discussie over muziek grofweg 2 soorten moet onderscheiden:

1. Oppervlakkige muziek, waar voor mij veel nederpop onder valt. Niet alleen muzikaal van weinig niveau (alhoewel er uitzonderingen zijn), met een tekst die eigenlijk nergens over gaat.

2. Muziek die muzikaal wel een zeker niveau in zich heeft, en soms tekstueel ook.

Voor muziekstijl 1 ben ik niet zo bang. Als jongeren daar naar luisteren, is dat puur omdat hun klasgenootjes dat ook doen. Het is puur muziek die hoort bij een bepaalde sub-cultuur. Waar ik me dan veel drukker om maak, is de sub-cultuur die daar achter ligt. Blijkbaar is die erg oppervlakkig, gericht op het hier en nu, met genieten, liefde (sex) en zorgeloos leven als hoofdthema. Waarom wil onze jeugd dat? Of is het niets anders dan dezelfde oppervlakkigheid van hun ouders (zij het dat die het uitleven binnen de reformatorische gedragscode)?

Voor de 2e muziekstijl heb ik wel mijn vrees. Muziek die bepaalde gevoelens, vaak rondom de moeilijkheden van het leven, weet te verwoorden, en daarbij muziek en tekst knap combineert. Thema's als de dood, onrecht, machteloosheid, onbereikbare liefde, uitzichtloosheid. Er zijn best wel wat jongeren die (stiekum) worstelen met dit soort vragen. En deze muziek kan hun een antwoord geven. Of, is het wel een antwoord? Eigenlijk is het niet meer dan een versterken van die negatieve gevoelens. En brengt de muziek geen andere rust, dan die van een melancholiek gevoel.

Tegen 1 is maar één remedie, en dat is de vreze des Heeren. Voorgeleefd door de ouders. De kerk zal moeten laten zien dat de dienst van God de moeite waard is, en alle tijdelijke plezier overstijgt. Bezinning op de vraag: "Wat dragen wij nu over naar onze jeugd" is hard nodig. Ik vrees dat dit merendeel alleen verbod op verbod, en regel op regel is, zowel vanuit thuis als vanaf de kansel. Maar staat wel centraal dat je dit zo graag wil doen omdat je van de Heere houdt? Wordt nog wel gehoord over de vreugde van het leven met de Heere? Of is het leven van Gods kinderen alleen maar een leven van "och en ach", en kan de ds. alleen nog maar klagen over "de jeugd"?

Nummer 2 is moeilijker te bestrijden. Relatief veel jongeren (pubers) kampen met gevoelens van depressiviteit, en zoeken naar hun identiteit. Dat is iets waar een oudere generatie hen niet echt bij verder kan helpen. Wel zie ik een uitgelezen kans in het voorleven en de prediking. Laat jongeren zien, dat het leven met de Heere een gelukkig leven is. Dat Gods woord afweet van de depressieve geesten, van mensen die nadenken over de zinloosheid en de leegheid van het bestaan. Laat maar zien, dat God van hen afweet, en dat Hij de oplossing is van hun probleem: Hij geeft het bestaan zin. God heeft alles te bieden wat (ook) deze jongeren nodig hebben. De vraag is: heeft dat aandacht in ons (s)preken?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door JolandaOudshoorn »

De posting van jongere vind ik nu de meest waardevolle in deze hele discussie. Misschien ook omdat het precies de raad was die mijn vader mee gaf, in een discussie over hoe lang een rok nu moest zijn.
We stellen de verkeerde vragen, gaan uit van het negatieve: wat mag nog net wel en wat mag niet.
Ook onze predikant haalde het pas aan in zijn preek. Vraag bij alles wat je doet: Zou God, zou Jezus dit fijn vinden? Geniet Hij er ook van?? Vindt Hij het ook mooi?
Zet dan eens een liedje aan van jan Smit en stel dan bewust die vraag: zou deze muziek in de hemel ook klinken? (en dan heb ik het mn over de tekst) Of zou God het leven anders bedoeld hebben als wat nu bezongen wordt. Als je een rok past in de paskamer, vraag je dan af: zou God deze rok mooi vinden? Of is het daarvoor toch te kort.
Ik ben me ervan bewust dat zulke vragen heel dichtbij komen, heel confronterend, heel persoonlijk zijn. En eigenlijk zijn ze ook alleen maar te stellen als we daadwerkelijk die intieme relatie met God hebben. Daarom: heden, zo gij Mijn stem hoort, verhard u niet!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Marnix »

Memento, ik denk dat er 3 groepen zijn:

1. Onchristelijke muziek. De teksten zijn op fout en passen niet bij christen-zijn.
2. Neutrale muziek. Muziek die niet christelijk is maar ook niet fout omdat ze over allerlei zaken gaan waar christenen en niet-christenen mee te maken hebben.
3 Christelijke muziek.

Er is een hoop pop-muziek die niet verkeerd is. Het gaat gewoon over allerlei gangbare dingen. Op zich niks mis mee. Je hebt ook muziek die over dingen gaan die niet bij ons als christenen past. En je hebt muziek waarin God en het leven met Hem centraal staat.

Dat geldt overigens niet alleen voor pop-muziek maar net zo goed voor bijvoorbeeld opera.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie