Psalm 55 niet één keer gezongen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Aardig artikel over de invloed van de Verlichting op de psalmberijming van 1773:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:Aardig artikel over de invloed van de Verlichting op de psalmberijming van 1773:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html
Wat hij zegt over psalm 15 - dat gaat toch ook gewoon op voor de onberijmde psalm? Daar wordt hetzelfde antwoord gegeven op die gestelde vraag, al is het dan zonder het woord deugd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:Aardig artikel over de invloed van de Verlichting op de psalmberijming van 1773:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html
Prachtig artikel. Kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds hoogst verbaasd ben (en stiekem een binnenpretje heb) als ik in een kerk aan de rechterkant van onze reformatorische zuil tijdens een massale samenzang psalm 1:4 zeer gedragen hoor zingen...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vind zelf Psalm 87 vers 5 de eerste regel nogal dubieus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door refo »

Psalm 119:88 is ook een beetje merkwaardig berijmd.
een na laatste regel: "Ai zoek uw knecht, schoon hij uw wetten schond."
Terwijl de hele psalm weergeeft dat hij Gods wetten liefheeft en houdt.
laatste regel: "Want hij volhardt naar uw geboon te horen"
Dat bedoel ik. De twee regels spreken elkaar tegen.

De berijmers hebben bij 'verloren schaap' teveel aan de gelijkenis gedacht.

176 Ik heb gedwaald177) als een178) verloren schaap; zoek179) Uw knecht, want Uw geboden heb ik niet vergeten.

177) heb gedwaald
Alsof hij zeide: Ik heb een tijdlang niet geweten waarheen ik mij zou keren of wenden, te weten, toen mij mijne vijanden, en inzonderheid Saul met de zijnen, zo zwaarlijk vervolgden.
178) als een
Of, als een schaap, dat verloren gaat. Hebr. een schaap der verderving. Zie Deut. 26:5.
179) zoek
Te weten, gelijk een herder het dwalende schaap zoekt; breng mij in den rechten schaapsstal en geef mij rust, opdat ik U in vrede en in stilheid dienen moge.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Rochus »

Johann Gottfried Walther schreef:Vind zelf Psalm 87 vers 5 de eerste regel nogal dubieus.
Ik weet dat Scholten daar een keer op gereageerd heeft in de StandVastig.
Tiberius, jij heb toch dat boek met verzamelde antwoorden -> misschien kan je erop reageren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Tiberius »

Rochus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vind zelf Psalm 87 vers 5 de eerste regel nogal dubieus.
Ik weet dat Scholten daar een keer op gereageerd heeft in de StandVastig.
Tiberius, jij heb toch dat boek met verzamelde antwoorden -> misschien kan je erop reageren.
Ik heb dat boek inderdaad. Echter, dat bevat niet alle antwoorden, maar slecht een bloemlezing (136 stuks over een periode van ca. 25 jaar, waarvan een stuk of 10 niet gepubliceerd).
Helaas staat dat antwoord er net niet in. Logisch eigenlijk, want het boek gaat over de Statenvertaling, niet over de psalmberijming.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door freek »

Johann Gottfried Walther schreef:Vind zelf Psalm 87 vers 5 de eerste regel nogal dubieus.
Nog nooit opgevallen! Ik dacht altijd dat er stond: "Dan wordt Zijn naam met lofgejuich geprezen".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door refo »

Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;

Mijn naam = Jeruzalem of Sion.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;

Mijn naam = Jeruzalem of Sion.
Dan zou je zeggen dat God er niet door verheerlijkt wordt, maar dat lof op Jeruzalem of Sion wordt bezongen of zoals het geestelijk bedoeld is op Gods Kinderen. Ik weet niet of dat helemaal de juiste weg is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;

Mijn naam = Jeruzalem of Sion.
Dan zou je zeggen dat God er niet door verheerlijkt wordt, maar dat lof op Jeruzalem of Sion wordt bezongen of zoals het geestelijk bedoeld is op Gods Kinderen. Ik weet niet of dat helemaal de juiste weg is.
Dan moet je de onberijmde tekst lezen.
Het is een lofdicht op Sion. Als Sion verheerlijkt wordt, wordt God verheerlijkt.
Dat geeft de psalm aan. Even geen bedelaarsgestalte, deze reis.
1 Een psalm, een lied voor de kinderen van Korach. Zijn grondslag is op de bergen der heiligheid.
2 De HEERE bemint de poorten van Sion boven alle woningen van Jakob.
3 Zeer heerlijke dingen worden van u gesproken, o stad Gods! Sela.
4 Ik zal Rahab en Babel vermelden, onder degenen, die Mij kennen; ziet, de Filistijn, en de Tyrier, met den Moor, deze is aldaar geboren.
5 En van Sion zal gezegd worden: Die en die is daarin geboren; en de Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen.
6 De HEERE zal hen rekenen in het opschrijven der volken, zeggende: Deze is aldaar geboren. Sela.
7 En de zangers, gelijk de speellieden, mitsgaders al mijn fonteinen, zullen binnen u zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;

Mijn naam = Jeruzalem of Sion.
Dan zou je zeggen dat God er niet door verheerlijkt wordt, maar dat lof op Jeruzalem of Sion wordt bezongen of zoals het geestelijk bedoeld is op Gods Kinderen. Ik weet niet of dat helemaal de juiste weg is.
Heel Psalm 87 is een loflied op Sion.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Tiberius »

Kan het niet zijn, dat "mijn" in vers 5 regel 1 dezelfde bedoeld wordt als in vers 2 regel 4: "Bij hen geteld die Mijne grootheid zingen"?
Dan staat er alleen ten onrechte een kleine letter i.p.v. een hoofdletter.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Kan het niet zijn, dat "mijn" in vers 5 regel 1 dezelfde bedoeld wordt als in vers 2 regel 4: "Bij hen geteld die Mijne grootheid zingen"?
Dan staat er alleen ten onrechte een kleine letter i.p.v. een hoofdletter.
De vrijgemaakte berijming geeft "Dan wordt de lof van 's Heren naam bezongen".
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Kan het niet zijn, dat "mijn" in vers 5 regel 1 dezelfde bedoeld wordt als in vers 2 regel 4: "Bij hen geteld die Mijne grootheid zingen"?
Dan staat er alleen ten onrechte een kleine letter i.p.v. een hoofdletter.
De vrijgemaakte berijming geeft "Dan wordt de lof van 's Heren naam bezongen".
Datheen heeft:
Dies wilt nu openlijk en vrolijk zingen,
Op de bazuinen verkondigt Zijn eer,
In U, Sion zal wezen (spreekt de Heer)
Rijkdom en overvloed van alle dingen.


Daar gaat het dus ook over Zijn eer en niet over die van de zanger.

In ieder geval is het een dichterlijke vrijheid, want het komt niet in de onberijmde psalm voor.
Plaats reactie