Over ritme en inhoud van liederen

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door freek »

Tijdens het zingen van het lied "Glorie aan God" is het mij al een paar keer opgevallen dat mensen ontzettend gaan hyperen: handen omhoog, klappen, in vervoering raken en dergelijke. Ik moet eerlijk zeggen, de woorden zijn erg mooi. Maar ik krijg de indruk dat met name de melodie zorgt voor een bepaald opzwepend effect. Want er zijn veel andere liederen, die inhoudelijk zeker zo rijk zijn, maar niet dat speciale effect veroorzaken.
Persoonlijk erger ik me er nogal aan maar ik denk ook dat het gevaarlijk is. Ik raakte hierover in discussie met iemand. Ik heb nu een aantal vragen.

Een lied met een opzwepende melodie maar met een bijbelgetrouwe tekst, is dat altijd tot eer van God? Wordt dit ritme dan gebruikt om God te eren?

Of kan het zo zijn dat inhoudelijk goede muziek op "foute" melodieën is geschreven?

Of zijn melodieën per definitie niet slecht en wordt de waarde van een melodie bepaalt door de inhoud van de woorden?

Zelf denk ik dat bepaalde ritmes door satan gebruikt worden om bij een mens als het ware binnen te komen. Ik denk dat dit bewezen is bij seculiere popmuziek. Maar kan dat ook als bijbelse liederen op opzwepende melodieën gezet zijn?

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar jullie mening hierover. Eventuele leestips zijn ook van harte welkom
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Hendrikus »

Freek, dat zijn interessante vragen.

Ik denk zeker dat de melodie van invloed is op de beleving. Een sobere, deftige melodie van een psalm heeft een andere impact dan een lied met een opzwepend ritme. Maar ook sobere melodieën kunnen gemanipuleerd worden. Denk maar aan die verhalen (stokpaardje van Hendrikus, sorry) over die bovenstemzangers, die gaan staan en rood aanlopen als ze hun bovenstem zingen. En dan moduleert de organist nog een halve of hele toon hoger, en alle registers gaan open…. Nou, het hele spul gaat uit z’n dak! Dat is ook manipulatie, net zo goed als die zangleiders doen die voorafgaand aan een dienst in de evangelische kringen een reeks liederen achter elkaar laten zingen waar ook een zekere opbouw in zit. Zo raken mensen in een soort trance en worden ze –zegt men dan- ontvankelijker voor de Geest. Ik heb er m’n twijfels over. Maar tegelijkertijd besef ik dat het ook in de Bijbel voorkomt. We weten dat op de profetenscholen muziek werd gebruikt als een middel om in geestvervoering te raken, zodat er geprofeteerd kon worden. De muziek zorgde voor de in-spiratie, in spiritus = in de geest.

Ritmes zijn cultuurgebonden. Ik zou dus niet zo snel durven zeggen dat het ene ritme wel en het ander niet tot eer van God is. Met dat soort oordelen ben ik sowieso voorzichtig, ik heb dat argument al veel te vaak horen misbruiken…

Bestaan er “foute” melodieën? Ik vind wel dat de ene melodie meer geschikt is om door een gemeente te worden gezongen dan de ander. Zelfs dat de ene melodie meer kerkmuziek is dan de ander. Maar dat zeg je dan vanuit je eigen culturele achtergrond, die gevormd is door het West-Europese calvinisme. Iemand die in Evangelische kring in Nigeria is opgegroeid, hanteert daarin heel andere ijkpunten.

Muziek heeft zeker een functie om een boodschap bij mensen naar binnen te brengen. Calvijn waarschuwt voor de gevaren van muziek, en bedoelt hij vooral het zingen van slechte, zondige liedteksten. Kwade gesprekken bederven de goede zeden, zegt Paulus (1 Cor. 15: 33), maar Calvijn zegt: als daar dan ook nog een melodie bij komt, dringt het verderf nog veel verder door, tot op de bodem van ons hart!
Slechte liederen kunnen veel schade aanrichten. En juist dáárom vond Calvijn het zo belangrijk om goede liederen te hebben. Liederen die “netjes maar ook heilig zijn, die ons prikkelen tot gebed, om Gods lof te verheffen, om te mediteren over Zijn werken, liederen waarmee we Hem liefhebben, vrezen, eren en prijzen”.

Vooralsnog denk ik dat een organist die de gemeente opzweept door middel van een modulatie en een hoop herrie ten diepste net zo manipulerend bezig is als de praiseband die “Glorie aan God” begeleidt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door refo »

Vraag eens aan ds Clements wat die van klappen en dansen vindt bij het zingen van liederen.
In Gouda doen we het niet (nee, natuurlijk niet), maar elders ter wereld waar hij in gemeenten komt doen ze dat vaak wél.
En hij geniet er zichtbaar van.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Lassie »

hihi...moet je er vooral een beeld bij vormen. :langue
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Jongere »

Wat betreft een leestip, ik weet niet of het inhoudelijk echt sterk is, maar het is in ieder geval interessant:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/mystieka.htm

Dan vooral het gedeelte over opwekkingsliederen. We hebben het daar eerder over gehad op het forum. (http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ng#p320619) Het valt idd op dat bijv. bij opwekking 488 de melodie de woorden een bepaalde lading meegeeft. En zo ook iets met je doet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11424
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Mister »

Lassie schreef:hihi...moet je er vooral een beeld bij vormen. :langue
:fouet :haha
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door JaCa »

@freek: hierin kan je het vast heel goed met Octavius vinden :D

Volgens mij is het een beetje 'n overdreven weergeven van het gebeuren 'Glorie aan God'
Mooie tekst, melodie vind ik wat minder, het refrein steeds het zelfde.
Nee, ik word er niet door opgezweept, en volgens mij wordt er bij dit lied nooit geklapt, zou niet weten waar... :huhu

Ik denk dat we in de Nederlandse kerkmuziek wel wat verfrissing nodig hebben.
De psalmen, onberijmd, vind ik ontzettend mooi! Maar berijmd vind ik ze vaak -niet altijd dus- wat afgevlakt en ouderwets :?

Tja, ritme e.d. het is inderdaad cultuurgebonden. Wat God er precies van denkt is moeilijk. Wat ik wel zeker weet is dat er in Zijn koninkrijk geen of zeker niet alleen een orgel bespeeld zal worden.

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Gian »

Ik denk dat je dit persoonlijk moet houden.
Wat doet het met jou.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door sander »

JaCa schreef:het refrein steeds het zelfde.
O, wat raar..... :jongle :humhihi
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Jongere »

sander schreef:
JaCa schreef:het refrein steeds het zelfde.
O, wat raar..... :jongle :humhihi
:mdr
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door JaCa »

Jongere schreef:
sander schreef:
JaCa schreef:het refrein steeds het zelfde.
O, wat raar..... :jongle :humhihi
:mdr
:yahoo
Haha, logisch. Ik heb het er een beetje vaag neergezet. Ik bedoel: In het refrein zélf herhaalt zich volgens mij maar één zin. 'Overwinnaar zal Hij zijn, over zonde dood en pijn, heel rijk der duisternis, weet wie Jezus Christus is'
In die vier zinnen wordt dezelfde melodie herhaalt...

Is het nu wat duidelijker? :?

My one and only goal;
His image in my soul.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door wim »

refo schreef:Vraag eens aan ds Clements wat die van klappen en dansen vindt bij het zingen van liederen.
In Gouda doen we het niet (nee, natuurlijk niet), maar elders ter wereld waar hij in gemeenten komt doen ze dat vaak wél.
En hij geniet er zichtbaar van.
Wij hadden hem afgelopen zondag. Hij sprak zich positief uit over onze organist (hoorde ik van een kerkenraadslid). Die organist speelt vlot, zo nu en dan gematigd modern (en is nogal verzot op Sanderman, maar dat terzijde). En ik was nog wel bang dat hij zich zou ergeren aan ons snelle zingen (vergeleken met wat ze in Gouda gewend zijn).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door refo »

wim schreef:
refo schreef:Vraag eens aan ds Clements wat die van klappen en dansen vindt bij het zingen van liederen.
In Gouda doen we het niet (nee, natuurlijk niet), maar elders ter wereld waar hij in gemeenten komt doen ze dat vaak wél.
En hij geniet er zichtbaar van.
Wij hadden hem afgelopen zondag. Hij sprak zich positief uit over onze organist (hoorde ik van een kerkenraadslid). Die organist speelt vlot, zo nu en dan gematigd modern (en is nogal verzot op Sanderman, maar dat terzijde). En ik was nog wel bang dat hij zich zou ergeren aan ons snelle zingen (vergeleken met wat ze in Gouda gewend zijn).
Gisteren ging het weer langzamer......
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Marco »

[ironie]

Dus.. Als het refrein steeds hetzelfde is, is de tekst niet goed? Dan moeten we psalm 136 uit de Bijbel scheuren. Die auteur was een prutser.

Als een lied ophitsend wordt gespeeld, met drumstel en trommel is het niet goed? Dan schrappen we de laatste paar psalmen ook. Veel te heftig. En David, die uit z'n dak ging bij het binnendragen van de ark in Jeruzalem, was een hele foute dichter. Alle psalmen van David moeten de Bijbel maar uit.

[/ironie]
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Over ritme en inhoud van liederen

Bericht door Tiberius »

Vandaar al die gezangenbundels.
Plaats reactie