Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Plaats reactie
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door wim »

Gelezen op nu.nl:

AMSTERDAM - Mensen die een muziekinstrument bespelen, maken effectiever gebruik van hun hersenen en zijn beter in staat tot creatief denken dan niet-muzikale personen, zo blijkt uit een Amerikaanse studie.

Wetenschappers van de Vanderbilt University in Nashville organiseerden een experiment, waarbij muzikaal opgeleide proefpersonen en mensen zonder enige muzikale training dezelfde creatieve opdrachten uitvoerden.

De deelnemers aan de test moesten bijvoorbeeld nieuwe functies bedenken voor bestaande huishoudelijke artikelen. Ook speelden ze woordspelletjes waarbij het de bedoeling was zo veel mogelijk associaties te leggen tussen woorden.

Effectief
Al snel werd duidelijk dat de muzikanten met meer en fantasievollere oplossingen kwamen dan de niet-muzikale proefpersonen. Uit aanvullend hersenonderzoek bleek dat de musici hun brein ook effectiever gebruikten tijden de opdrachten. De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Brain and Cognition.

Vindingrijk
"De muzikanten waren niet alleen vindingrijker, ze overdachten informatie ook op een kwalitatief betere manier", zegt hoofdonderzoeker Bradley Folley in een persbericht van Vanderbilt University. "We zagen veel meer activiteit in zowel hun linker- als hun rechterhersenhelft."

Volgens de onderzoekers werken de hersenen van muzikale mensen mogelijk effectiever, omdat bij het bespelen van een instrument verschillende delen van het brein worden getraind.

Twee handen
"Mensen die een instrument bespelen, moeten bijvoorbeeld vaak met twee handen twee verschillende melodieën integreren in één muziekstuk", zegt Folley. "Verder moeten ze erg goed zijn in het lezen van muzikale symbolen, wat voornamelijk met de linkerhersenhelft gebeurt. Maar tegelijkertijd geven ze vaak hun eigen interpretatie aan de muziek, en dat is vooral een taak van de rechterhersenhelft. Misschien zijn ze daar die training beter in staat om informatie met beide hersenhelften te verwerken en uit te wisselen."

Het effectieve denkproces van muzikanten heeft volgens de wetenschappers ook invloed op hun intellectuele prestaties. Hun onderzoek wijst namelijk ook uit dat muzikale mensen gemiddeld een hoger IQ hebben dan personen die geen instrument bespelen.

(c) NU.nl/Dennis Rijnvis
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Tiberius »

Maar niet efficiënter blijkbaar. :yahoo
(Want Corydoras had dit al ergens gepost.)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Maar niet efficiënter blijkbaar. :yahoo
(Want Corydoras had dit al ergens gepost.)
Sorry. Ik heb te weinig tijd om dit forum goed door te lezen.
En twee keer posten is wel zo effectief. Net als bij reclame. De kunst van het herhalen zeg maar.
Zoals ook het geval is bij reclame. De kunst van het herhalen dus. En ik heb, btw, ook iets te weinig tijd om dit forum goed door te lezen. Vandaar dat twee keer posten wel zo effectief is.

Weet je trouwens hoeveel er in de muziek herhaald wordt? Daar verstaat men die kunst ook. Neem een willekeurige aria. Of desnoods een menuet.

Herhaling kan niet anders dan goed zijn voor je hersenen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Herhaling kan niet anders dan goed zijn voor je hersenen.
In de computertechniek denken we daar iets anders over. ;)
Maar goed, dat weet je zelf ook wel.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
wim schreef:Herhaling kan niet anders dan goed zijn voor je hersenen.
In de computertechniek denken we daar iets anders over. ;)
Maar goed, dat weet je zelf ook wel.
Jij gebruikt geen herhalende code? Geen lussen, geen recursieve algoritmes? Alle code wordt maar één keer doorlopen? Alles wat ook maar iets waard is, kenmerkt zich door herhaling. Herhaling is de hartklop van het leven. Ritme. Seizoenen. De bijna fractaliserende natuurkrachten. Droste cacao. De kunst van Escher. Ik kan er lyrisch over worden. :love
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Corydoras »

wim schreef:
Tiberius schreef:Maar niet efficiënter blijkbaar. :yahoo
(Want Corydoras had dit al ergens gepost.)
Sorry. Ik heb te weinig tijd om dit forum goed door te lezen.
't Was ook niet in een voor de hand liggend topic. Maar ik had meteen even een toepassing gemaakt :OO3

------------

Mods (of Administrator): kunnen jullie er niet voor zorgen dat links een wat duidelijker kleurtje krijgen? Thuis zie ik ze nog wel, maar hier met een slecht gecalibreerd scherm is het echt een ramp.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Tiberius »

Corydoras schreef:Mods (of Administrator): kunnen jullie er niet voor zorgen dat links een wat duidelijker kleurtje krijgen? Thuis zie ik ze nog wel, maar hier met een slecht gecalibreerd scherm is het echt een ramp.
Admins weet ik niet, maar mods in ieder geval niet. Althans: niet duidelijker dan je het zelf al doet. ;)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Corydoras schreef:Mods (of Administrator): kunnen jullie er niet voor zorgen dat links een wat duidelijker kleurtje krijgen? Thuis zie ik ze nog wel, maar hier met een slecht gecalibreerd scherm is het echt een ramp.
Admins weet ik niet, maar mods in ieder geval niet. Althans: niet duidelijker dan je het zelf al doet. ;)
Je kan de link ook zelf keuren
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Corydoras »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Corydoras schreef:Mods (of Administrator): kunnen jullie er niet voor zorgen dat links een wat duidelijker kleurtje krijgen? Thuis zie ik ze nog wel, maar hier met een slecht gecalibreerd scherm is het echt een ramp.
Admins weet ik niet, maar mods in ieder geval niet. Althans: niet duidelijker dan je het zelf al doet. ;)
Je kan de link ook zelf keuren
Dat kan ja, maar ik zou het graag wat efficiënter willen :nananere
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Tiberius »

Corydoras schreef:Dat kan ja, maar ik zou het graag wat efficiënter willen :nananere
Het lijkt me effectiever om even je monitor te calibreren, in plaats van alle softwarepakketten aan te (laten) passen. :yahoo
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Muzikanten gebruiken hersenen effectiever

Bericht door Corydoras »

Tiberius schreef:
Corydoras schreef:Dat kan ja, maar ik zou het graag wat efficiënter willen :nananere
Het lijkt me effectiever om even je monitor te calibreren, in plaats van alle softwarepakketten aan te (laten) passen. :yahoo
Dan kan ik er nog steeds niet van op aan dat mijn medeforumgebruikers zien dat ik ergens naar link :jongle
Afbeelding
Plaats reactie