Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Josephus »

albion schreef:En wat is euthanasie dan? De redenen die men er soms voor heeft, sommigen kunnen niet tegen de eenzaamheid, of de ziekte van Alzheimer zien ze als een spook op zich afkomen, de afspraken die ze dan gemaakt hebben voordat ze het zelf niet meer kunnen beslissen. Dat is met voorbedachte rade en niet ogenschijnlijk.
Euthanasie is in de meeste gevallen geen zelfmoord, ook al heeft men er zelf voor gekozen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Josephus schreef:
albion schreef:Oké, er zullen mensen die het niet welbewust doen, maar er zijn ook mensen die het ogenschijnlijk wel met voorbedachte raden doen en hun kans afwachten.
Ik heb even een m.i. niet onbelangrijk woordje toegevoegd...
En wat is euthanasie dan? De redenen die men er soms voor heeft, sommigen kunnen niet tegen de eenzaamheid, of de ziekte van Alzheimer zien ze als een spook op zich afkomen, de afspraken die ze dan gemaakt hebben voordat ze het zelf niet meer kunnen beslissen. Dat is met voorbedachte rade en niet ogenschijnlijk.
Euthanasie is denk ik van een andere orde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door MarthaMartha »

Lassie schreef:Ik heb dit topic meerdere malen doorgelezen. Het doet mij pijn om het woordje zelfmoord te lezen. Vooral voor mij. Het is voor mij al zeker ruim 6 jaar geleden dat ik een poging deed om mij van het leven te beroven. Op dit moment dat ik dit schrijf krijg ik een brok in de keel dat ik nog steeds niet snap dat ik tot die daad ben gekomen. Dat ik dit deedt, die poging. Het is zeker Gods wil geweest om gewoon door te leven. Ik weet zeker dat Hij mij tegen hield, op het moment dat ik op mijn fiets op weg was naar het spoor. Ik was zo ver heen dat ik het leven niet meer zag zitten. En als ik hier op terug kijk dan lijkt het alsof het 20 jaar geleden gebeurd. Al weet ik niet waarom ik het zo ervaar. Maar ik beleef het alsof het slijt en alsof God mij steeds dichter tegen Zich aan duwt. Pas 4 jaar later besefte ik pas echt dat Hij mij daarvan gered heeft. En nu elke keer ben ik Hem dankbaar. Elke keer schrik ik er weer van als iemand zich van het leven beroofd heeft. Dan krijg ik kippevel en besef ik hoe eenzaam die persoon was.

Ik heb dit verhaal niet geschreven om als een medelijdend persoon te worden geprojecteerd. Absoluut niet. Maar ik wil jullie laten zien/merken/voelen hoe het is om op het punt gestaan te hebben om je van het leven te beroven.

Zit vooral dichtbij Hem.
Wat dapper van je om dit te schrijven. Het is voor mij ook herkenbaar Lassie. Ook ik ben daar heel dichtbij geweest. Niet omdat ik de dood wilde, maar omdat ik het leven niet meer aankon. Er zat iets paniekerigs in. Ik was enorm bang dat ik het zou doen, juist omdat er zo'n aantrekkingskracht vanuit ging. Dan zou het allemaal voorbij zijn. Inderdaad genade om bewaard te worden. Van zo'n ervaring word je trouwens wel milder naar anderen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
Euthanasie is denk ik van een andere orde.

Abortus ook? En vrouwen die verbrand worden in India omdat hun man gestorven is?
En gaskamers?

Euthanasie is of moord of zelfmoord. Wat bedoel je dan met een andere orde. Omdat het oude mensen zijn soms?
Abortus omdat ze gehandicapt kunnen zijn?
Gaskamers omdat het joden waren?
Vrouwen omdat ze weduwe worden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Euthanasie is denk ik van een andere orde.

Abortus ook? En vrouwen die verbrand worden in India omdat hun man gestorven is?
En gaskamers?

Euthanasie is of moord of zelfmoord. Wat bedoel je dan met een andere orde. Omdat het oude mensen zijn soms?
Abortus omdat ze gehandicapt kunnen zijn?
Gaskamers omdat het joden waren?
Vrouwen omdat ze weduwe worden?
Albion, het laatste gaat toch helemaal niet om zelfmoord?
die baby's, Joden en vrouwen worden door anderen vermoord.
Ik vermoed dat Jolanda bedoelt dat euthanasie vaak inderdaad een weloverwogen beslissing is van mensen zelf, tenzij de familie beslist. Dat is inderdaad zelfmoord, maar anders dan het type zelfmoord waarover het nu steeds gaat. Zelfmoord zonder hulp van derden (medici) dus.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dank je MM voor je antwoord. Want dat is idd precies wat ik bedoelde. En verder, laten ik het houden op de term zelfdoding, als je er nooit bent geweest zul je het nooit begrijpen wat een depressie oid met een mens kan doen. Ik denk ook dat het geen kwaad kan om over deze zaken voorzichtig te spreken!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Lassie »

precies zoals je het verwoord: voorzichtig. Heel mooi.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
zusterelly schreef:@Tiberius,
Is die lezing van ds. Egas nog na te luisteren ergens op het internet?
Ik denk het haast niet, maar ik zal eens zoeken.
Ik las in de Bewaar het Pand, dat hij voor de Cursus Geestelijke Vorming in de CGK te Zeist op 12 januari 2009 DV deze lezing weer gaat houden, getiteld: "Sla geen hand aan je zelf; vragen rond suïcide". (voor 3 euro ben je binnen.)
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
zusterelly schreef:@Tiberius,
Is die lezing van ds. Egas nog na te luisteren ergens op het internet?
Ik denk het haast niet, maar ik zal eens zoeken.
Ik las in de Bewaar het Pand, dat hij voor de Cursus Geestelijke Vorming in de CGK te Zeist op 12 januari 2009 DV deze lezing weer gaat houden, getiteld: "Sla geen hand aan je zelf; vragen rond suïcide". (voor 3 euro ben je binnen.)
Dank je!
Het is voor mij wat te ver om dat op 1 avond te "berijden", maar volgens mij heb ik al eerder een lezing van de Cursus Geestelijke Vorming via internet beluisterd. Dus dat ga ik dan maar eens uitzoeken.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:
Tiberius schreef:Ik las in de Bewaar het Pand, dat hij voor de Cursus Geestelijke Vorming in de CGK te Zeist op 12 januari 2009 DV deze lezing weer gaat houden, getiteld: "Sla geen hand aan je zelf; vragen rond suïcide". (voor 3 euro ben je binnen.)
Dank je!
Het is voor mij wat te ver om dat op 1 avond te "berijden", maar volgens mij heb ik al eerder een lezing van de Cursus Geestelijke Vorming via internet beluisterd. Dus dat ga ik dan maar eens uitzoeken.
Ik denk dat ze wel op http://www.prekensite.nl komen. Anders moet je (de forummer met de naam) Johannes 3:16 even een vriendelijk verzoek PB-en.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:
zusterelly schreef:
Tiberius schreef:Ik las in de Bewaar het Pand, dat hij voor de Cursus Geestelijke Vorming in de CGK te Zeist op 12 januari 2009 DV deze lezing weer gaat houden, getiteld: "Sla geen hand aan je zelf; vragen rond suïcide". (voor 3 euro ben je binnen.)
Dank je!
Het is voor mij wat te ver om dat op 1 avond te "berijden", maar volgens mij heb ik al eerder een lezing van de Cursus Geestelijke Vorming via internet beluisterd. Dus dat ga ik dan maar eens uitzoeken.
Ik denk dat ze wel op http://www.prekensite.nl komen. Anders moet je (de forummer met de naam) Johannes 3:16 even een vriendelijk verzoek PB-en.
Dat is 'm, bedankt :super
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie