Psalmberijmingen

HenriekeK
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 mei 2008, 19:06

Re: Psalmberijmingen

Bericht door HenriekeK »

bij ons zingen ze alles op halve noten en ik heb er geen probleem mee. als ik wel eens bij familie ben waar ze ritmisch zingen vind ik dat vaak warrig en soms zingen ze een beetje jachtig. zo van als we snel zingen is het snel weer voorbij ;)
maar ik vind dat je daar geen probleem van hoeft te maken.

TIP: heb je de psalmberijming van Totius wel eens gezien (Zuid-Afrikaans)? Heel mooi!
the only thing is following that Light
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmisch!!

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Maar hun psalmen! Dát is pas een andere wereld. Geweldig!
Alleen niet voor gemeentezang, dat moet je echt met een (heel goed) koor doen!
Ken je hier ook een site van?? Wil ik weleens horen. Zijn het psalmen uit Engeland of
uit Canada of America??
De Anglicaanse manier van psalmen zingen: de letterlijke (onberijmde) tekst uit de Bijbel, gezongen op een chant, een vast harmonisch patroon. Schitterend!
http://www.youtube.com/watch?v=ddUlZbcBQ_s
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Hendrikus »

HenriekeK schreef:bij ons zingen ze alles op halve noten en ik heb er geen probleem mee. als ik wel eens bij familie ben waar ze ritmisch zingen vind ik dat vaak warrig en soms zingen ze een beetje jachtig. zo van als we snel zingen is het snel weer voorbij ;)
maar ik vind dat je daar geen probleem van hoeft te maken.
Dat jij het als warrig ervaart, zal komen omdat je het niet gewend bent.
Hoewel er in sommige gemeenten ook warrig wordt gezongen en gespeeld...

Maar ik merk wel vaker dat mensen die zijn opgegroeid met langzame niet-ritmische gemeentezang erg moeten wennen aan ritmische zang in een redelijk tempo: ze vinden het al gauw snel.

Ieder z'n smaak. Dat de psalmen bedoeld zijn om ritmisch te worden gezongen, is echter geen kwestie van smaak, maar dat is gewoon een feit.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ritmisch!!

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef: Maar hun psalmen! Dát is pas een andere wereld. Geweldig!
Alleen niet voor gemeentezang, dat moet je echt met een (heel goed) koor doen!
Hendrikus schreef: De Anglicaanse manier van psalmen zingen: de letterlijke (onberijmde) tekst uit de Bijbel, gezongen op een chant, een vast harmonisch patroon. Schitterend!
Mee eens, maar dit is toch ook niet ritmisch??
Hendrikus schreef: Alleen niet voor gemeentezang


ben ik het helemaal mee eens. Het is natuurlijk ook een fantastisch koor (hoeveel uur studeren die wel niet per dag?)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmberijmingen

Bericht door albion »

Hendrikus schreef: .....
Maar ik merk wel vaker dat mensen die zijn opgegroeid met langzame niet-ritmische gemeentezang erg moeten wennen aan ritmische zang in een redelijk tempo: ze vinden het al gauw snel.
Op school heb ik ook ritmisch en snel gezongen, dus ik ben wel wat gewend hoor. Kon ik niet eerbiedig noemen.

Nu ook niet, als we in de klas zingen, of de helft zingt niet mee, of ze zingen sneller of langzamer, hangt ervan af wat ze thuis of in de kerk gewend zijn. Ik bedoel nu niet de muziekles, maar bij de opening van de dag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmisch!!

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef: De Anglicaanse manier van psalmen zingen: de letterlijke (onberijmde) tekst uit de Bijbel, gezongen op een chant, een vast harmonisch patroon. Schitterend!
Mee eens, maar dit is toch ook niet ritmisch??
Haha, dit is niet ritmisch, nee, maar 't is ook niet niet-ritmisch. Hier wordt op een declamerende manier het tekstritme gevolgd, met verbredingen bij beklemtoonde lettergrepen. 't Is gewoon de tekst declameren op verhoogde toon.
albion schreef:
Hendrikus schreef: Alleen niet voor gemeentezang
ben ik het helemaal mee eens. Het is natuurlijk ook een fantastisch koor (hoeveel uur studeren die wel niet per dag?)
Elke dag een paar uur vóór en na schooltijd. Daar zijn prachtige documentaires over gemaakt.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef: .....
Maar ik merk wel vaker dat mensen die zijn opgegroeid met langzame niet-ritmische gemeentezang erg moeten wennen aan ritmische zang in een redelijk tempo: ze vinden het al gauw snel.
Op school heb ik ook ritmisch en snel gezongen, dus ik ben wel wat gewend hoor. Kon ik niet eerbiedig noemen.
Maar eerbiedig is een heel subjectief begrip. Als jij iets niet eerbiedig kunt noemen, zegt dat iets over jou, niet (of in elk geval veel minder) over dat zingen op school.
albion schreef:Nu ook niet, als we in de klas zingen, of de helft zingt niet mee, of ze zingen sneller of langzamer, hangt ervan af wat ze thuis of in de kerk gewend zijn. Ik bedoel nu niet de muziekles, maar bij de opening van de dag.
Duidelijk. En herkenbaar. De meesten zingen niet mee. Zo jammer dat er thuis niet meer gezongen wordt. Want daardoor is zingen iets geks geworden, dat doe je niet. Zelfs in de kerk zingen sommige jongeren niet mee. Ze zijn het niet gewend...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmberijmingen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef: Duidelijk. En herkenbaar. De meesten zingen niet mee. Zo jammer dat er thuis niet meer gezongen wordt. Want daardoor is zingen iets geks geworden, dat doe je niet. Zelfs in de kerk zingen sommige jongeren niet mee. Ze zijn het niet gewend...
Wie zingt er thuis, als gezin???
Wij wel, vaak na het eten, ook ideaal om de zondagschoolpsalm te leren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Psalmberijmingen

Bericht door wim »

JolandaOudshoorn schreef: Wie zingt er thuis, als gezin???
Wij wel, vaak na het eten, ook ideaal om de zondagschoolpsalm te leren.
Wij ook een psalmvers na het eten. Ritmisch uiteraard.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmberijmingen

Bericht door albion »

wim schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wie zingt er thuis, als gezin???
Wij wel, vaak na het eten, ook ideaal om de zondagschoolpsalm te leren.
Wij ook een psalmvers na het eten. Ritmisch uiteraard.
Wat is de toegevoegde waarde van ritmisch uiteraard?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Psalmberijmingen

Bericht door wim »

albion schreef:
wim schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wie zingt er thuis, als gezin???
Wij wel, vaak na het eten, ook ideaal om de zondagschoolpsalm te leren.
Wij ook een psalmvers na het eten. Ritmisch uiteraard.
Wat is de toegevoegde waarde van ritmisch uiteraard?
Dat 'uiteraard' is toch logisch Hmmm. In dat geval heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde om het te benoemen. Niet logisch? Dan is het wel het vermelden waard, maar dan klopt het 'uiteraard' niet meer. :jongle
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Psalmberijmingen

Bericht door jvdg »

wim schreef:Dat 'uiteraard' is toch logisch Hmmm. In dat geval heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde om het te benoemen. Niet logisch? Dan is het wel het vermelden waard, maar dan klopt het 'uiteraard' niet meer. :jongle
:bobo

:jongle
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marnix »

albion schreef:
wim schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wie zingt er thuis, als gezin???
Wij wel, vaak na het eten, ook ideaal om de zondagschoolpsalm te leren.
Wij ook een psalmvers na het eten. Ritmisch uiteraard.
Wat is de toegevoegde waarde van ritmisch uiteraard?
Dat het mooi is :D Ritme geeft muziek een extra dimensie. Muziek is overigens bijna altijd ritmisch geweest, de Psalmen zijn ritmisch bedoeld, in de tijd van de Bijbel werd al ritmich gezongen. Ritme in muziek is normaal :D Misschien kan je je beter afvragen wat de toegevoegde waarde is van niet-ritmisch zingen, want dat ik veel later pas bedacht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmberijmingen

Bericht door albion »

Marnix schreef: Misschien kan je je beter afvragen wat de toegevoegde waarde is van niet-ritmisch zingen, want dat ik veel later pas bedacht.
'Nou dat hoef ik me niet af te vragen want ik heb die opmerking niet geplaatst, want wat maakt dat nou voor jou uit hoe ik de psalmen zing??? dus geen toegevoegde waarde.

En ik wist niet dat jij niet-ritmisch later pas bedacht had :P

Ik ben blij dat je je weer heel wat beter voel :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marnix »

flauw ;) En nee, het maakt me niet zoveel uit hoe jij zingt... zolang dat maar wederzijds is ;) Ik vond je vraag alleen een beetje vreemd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie