Muzieksmaak van Refoforum

Van welke muziek hou je het meeste?

Klassieke muziek
36
33%
Koormuziek
8
7%
Orgelmuziek (Klassiek)
20
19%
Orgelmuziek (Populair)
5
5%
Jazz
2
2%
Gospel
10
9%
Praise
7
6%
Popmuziek
5
5%
Anders, namelijk..............
15
14%
 
Totaal aantal stemmen: 108

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:'Laat mij kiezen' is een volkomen gereformeerde bede.
Wat is daar zo gereformeerd aan?
Deuteronomium 30:19.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:'Laat mij kiezen' is een volkomen gereformeerde bede.
Wat is daar zo gereformeerd aan?
Deuteronomium 30:19.
Is ook in een bepaalde context geschreven.
Is er een verklaring dat er echt kiezen bedoeld wordt?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:'Laat mij kiezen' is een volkomen gereformeerde bede.
Wat is daar zo gereformeerd aan?
Deuteronomium 30:19.
Is ook in een bepaalde context geschreven.
Is er een verklaring dat er echt kiezen bedoeld wordt?
Dit kiezen bedoel je?
Jozua 24:15, HSV ‭Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: (...) Jozua 24:22, HSV ‭Jozua zei tegen het volk: U bent getuigen voor uzelf dat ú voor u de HEERE gekozen hebt om Hem te dienen. En zij zeiden: Wij zijn getuigen.

Lukas 10:42, HSV ‭Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.sela.nl/liederen/215/gods-v ... -door.html

Wat een oppervlakkigheid...

Of zien we de steeds verdere teloorgang van deze muziekgroep niet?
Is er een tijd geweest dat je deze muziekgroep of hun teksten niet oppervlakkig vond?
Nee. Maar de oppervlakkigheid wordt wel steeds erger en dit doordrenkt ook onze gezindte. En dat is levensgevaarlijk.
Ik zie dat 34% van de forummers klassieke muziek heeft ingevuld.
Is dat ook een keuze voor oppervlakkige muziek die onze gezindte doordrenkt? Waarom wel of niet?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Hendrikus »

Ararat schreef: Ik zie dat 34% van de forummers klassieke muziek heeft ingevuld.
Is dat ook een keuze voor oppervlakkige muziek die onze gezindte doordrenkt? Waarom wel of niet?
Is klassieke muziek oppervlakkig dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7768
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Mannetje »

Soms wel, soms niet
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

Hendrikus schreef:
Ararat schreef: Ik zie dat 34% van de forummers klassieke muziek heeft ingevuld.
Is dat ook een keuze voor oppervlakkige muziek die onze gezindte doordrenkt? Waarom wel of niet?
Is klassieke muziek oppervlakkig dan?
Dat is mijn vraag aan oa GG-lid. Misschien worden bijv de drie stukken er soms in gemist?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Hendrikus »

Ararat schreef:
Hendrikus schreef:
Ararat schreef: Ik zie dat 34% van de forummers klassieke muziek heeft ingevuld.
Is dat ook een keuze voor oppervlakkige muziek die onze gezindte doordrenkt? Waarom wel of niet?
Is klassieke muziek oppervlakkig dan?
Dat is mijn vraag aan oa GG-lid. Misschien worden bijv de drie stukken er soms in gemist?
Diezelfde vraag zou je ook voor diverse psalmen kunnen stellen, toch? 150 bijvoorbeeld...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ararat schreef:
Hendrikus schreef:
Ararat schreef: Ik zie dat 34% van de forummers klassieke muziek heeft ingevuld.
Is dat ook een keuze voor oppervlakkige muziek die onze gezindte doordrenkt? Waarom wel of niet?
Is klassieke muziek oppervlakkig dan?
Dat is mijn vraag aan oa GG-lid. Misschien worden bijv de drie stukken er soms in gemist?
Diezelfde vraag zou je ook voor diverse psalmen kunnen stellen, toch? 150 bijvoorbeeld...
Alsof 150 verdacht is? Kunt u dat echt waarmaken met bewijs op grond van de Schrift?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ararat schreef: Dat is mijn vraag aan oa GG-lid. Misschien worden bijv de drie stukken er soms in gemist?
Diezelfde vraag zou je ook voor diverse psalmen kunnen stellen, toch? 150 bijvoorbeeld...
Alsof 150 verdacht is? Kunt u dat echt waarmaken met bewijs op grond van de Schrift?
Ja snapt 'm weer eens niet.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ararat schreef: Dat is mijn vraag aan oa GG-lid. Misschien worden bijv de drie stukken er soms in gemist?
Diezelfde vraag zou je ook voor diverse psalmen kunnen stellen, toch? 150 bijvoorbeeld...
Alsof 150 verdacht is? Kunt u dat echt waarmaken met bewijs op grond van de Schrift?
Ja snapt 'm weer eens niet.
Dan kent u er zeker ook iets van:
Gij, hemel, aard' en zee, vermeldt Gods lof;
Laat al wat leeft Zijn trouw en goedheid prijzen;
Want God zal aan Zijn Sion hulp bewijzen,
En Juda's steên herbouwen uit het stof.
Daar zal Zijn volk weer wonen naar Zijn raad,
God eeuwig hun Zijn volle gunst betonen;
Daar zullen zij, Gods knechten met hun zaad,
Zij, die Zijn naam beminnen, erf'lijk wonen
.

Dan zijn mensenwoorden soms te arm.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

Dat is op de persoon en het is zo'n doldwaze redenering dat het verder ook lachwekkend is.
HHG-member
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2023, 21:57

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HHG-member »

Psalmen, gezangen, liederen koorzang zowel samenzang, solozang.
Hier zullen de meesten van dit forum toch wel naar luisteren?
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Onbekende »

Mannetje schreef:Als het over muziek gaat zit er bij mij nog weleens wat wrijving tussen smaak en willen luisteren.

Qua inhoud gast er niets boven de Psalmen en mooie gezangen.
Koorzang, orgelmuziek, enz. kan mij echter niet bekoren. Nu ja, soms een kinderkoor.

Stevig symfonisch werk, zoals Mahler, bevalt me goed en iets minder zwaar klassiek verdraag ik ook wel.

En dan is er nog een kant die ik qua muziek echt geweldig vind, maar waar ik inhoudelijk grote moeite mee heb. Ook met de 'christelijke' variant is mijn moeite gegroeid in de loop der tijden.

Zijn er forummers die zo'n 'spagaat' herkennen? Waar smaak en principe uit elkaar lopen?
Heel erg herkenbaar Mannetje. Heel erg herkenbaar. Waar ik eerder gericht op zoek ging naar "stevige" christelijke muziek als vervanging voor de muzikaal prachtig opgebouwde muziek van bijvoorbeeld Guns 'n Roses en Metallica (persoonlijke mening, niet bedoeld als feit) hoeft dat nu steeds minder. Ik kan nog steeds op zijn tijd genieten van een lekker stevig christelijk nummer maar selecteer steeds meer op tekst en niet op genre. Waarbij het totale geheel welluidend moet zijn, dus het ene nummer van bijvoorbeeld Keith&Kristyn Getty vind ik prachtig, het andere nummer luister ik nooit. Evenzo met Opwekking: het ene nummer is zowel muzikaal als tekstueel prachtig, het andere nummer heb ik niets mee omdat of tekst of muziek me niet raakt. Persoonlijke smaak uiteraard, het zegt niet iets over dat de kwaliteit niet goed zou zijn. Ik luister dus ook vrij breed. Veel naar Groot Nieuws Radio. Een rustig nummer waar ik echt van kan genieten en tegenwoordig vaak op repeat zet is bijvoorbeeld "Thank You - Jesus Army". Muzikaal genieten en tekstueel zó inhoudelijk dat de verwondering in je ziel daalt als ik het zo mag verwoorden.

Muziek zie ik dan ook als gave van God waarvan wij zéker mogen genieten. Het is voor mij ook een middel om me bewust te richten op God. Hetzij door dankzegging en aanbidding, hetzij door bewustwording.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

HHG-member schreef:Psalmen, gezangen, liederen koorzang zowel samenzang, solozang.
Hier zullen de meesten van dit forum toch wel naar luisteren?
Welkom op RF!
Ja natuurlijk luisteren de meesten dit wel op RF.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie