Is dit Normaal?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Welkom Henry Purcell!

Even als intro:

Henry Purcell leefde van 1659 tot 1695.
Is dus vrij jong overleden, dit door toedoen van zijn vrouw...
Henry had namelijk de gewoonte om lang van huis weg te blijven als hij verzonken was in de muziek.
Op een keer was zijn vrouw dat zo zat dat ze hem een nacht buitensloot. Henry liep daardoor een fatale longontsteking op. Hij is begraven onder het orgel van de Westminster Abbey. Hij wordt gezien als Engelands bekendste componist, al is verder weinig over hem bekend. Toen hij 10 jaar was, werd hij koorzanger aan de Koninklijke Kapel. Op zijn 14e werd hij benoemd tot restaurateur van 'orgels en alle soorten van blaasinstrumenten' Op zijn 20e werd hij componist aan het hof van Charles II, destijds de organist van de Westminster Abbey. Hij heeft een flinke hoeveelheid muziek nagelaten.

Een heel bekend werk van hem is "Rondo uit de suite voor strijkorkest 'Abdelazer', in d-mineur" Dit hoort bij het gelijknamige toneelstuk. De rondo is het tweede deel.
In de twintigste eeuw is het bekend geworden door Benjamin Britten die het bewerkte tot een een thema van 'The Young Person's Guide to the Orchestra'. Britten presenteert in deze krap twee minuten het hele symfonie-orkest.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Mister schreef:Welkom Henry Purcell!

Even als intro:

Henry Purcell leefde van 1659 tot 1695.
Is dus vrij jong overleden, dit door toedoen van zijn vrouw...
Henry had namelijk de gewoonte om lang van huis weg te blijven als hij verzonken was in de muziek.
Op een keer was zijn vrouw dat zo zat dat ze hem een nacht buitensloot. Henry liep daardoor een fatale longontsteking op. Hij is begraven onder het orgel van de Westminster Abbey. Hij wordt gezien als Engelands bekendste componist, al is verder weinig over hem bekend. Toen hij 10 jaar was, werd hij koorzanger aan de Koninklijke Kapel. Op zijn 14e werd hij benoemd tot restaurateur van 'orgels en alle soorten van blaasinstrumenten' Op zijn 20e werd hij componist aan het hof van Charles II, destijds de organist van de Westminster Abbey. Hij heeft een flinke hoeveelheid muziek nagelaten.

Een heel bekend werk van hem is "Rondo uit de suite voor strijkorkest 'Abdelazer', in d-mineur" Dit hoort bij het gelijknamige toneelstuk. De rondo is het tweede deel.
In de twintigste eeuw is het bekend geworden door Benjamin Britten die het bewerkte tot een een thema van 'The Young Person's Guide to the Orchestra'. Britten presenteert in deze krap twee minuten het hele symfonie-orkest.
Hij heeft ook Funeral Music for Queen Mary geschreven. Ik heb dit op CD. Schitterende muziek!
Henry P

Bericht door Henry P »

Mister schreef:Welkom Henry Purcell!

Even als intro:

Henry Purcell leefde van 1659 tot 1695.
Is dus vrij jong overleden, dit door toedoen van zijn vrouw...
Henry had namelijk de gewoonte om lang van huis weg te blijven als hij verzonken was in de muziek.
Op een keer was zijn vrouw dat zo zat dat ze hem een nacht buitensloot. Henry liep daardoor een fatale longontsteking op. .
Vooralsnog heb ik dat probleem niet hoeven ervaren met mijn vrouw :lol:
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Henry P schreef:
Mister schreef:Welkom Henry Purcell!

Even als intro:

Henry Purcell leefde van 1659 tot 1695.
Is dus vrij jong overleden, dit door toedoen van zijn vrouw...
Henry had namelijk de gewoonte om lang van huis weg te blijven als hij verzonken was in de muziek.
Op een keer was zijn vrouw dat zo zat dat ze hem een nacht buitensloot. Henry liep daardoor een fatale longontsteking op. .
Vooralsnog heb ik dat probleem niet hoeven ervaren met mijn vrouw :lol:
Kijk dan vanavond maar uit!! :mrgreen:
Henry P

Bericht door Henry P »

Gaan er overigens nog meer mensen naar het concert van Martin Mans en Jan Vayne in Tiel vanavond?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Henry P schreef:Gaan er overigens nog meer mensen naar het concert van Martin Mans en Jan Vayne in Tiel vanavond?
gaat dat wel samen? :P

nee ik ga niet. ik heb vanavond wat anders te doen. ;-)
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Henry P schreef:Gaan er overigens nog meer mensen naar het concert van Martin Mans en Jan Vayne in Tiel vanavond?
Mij zul je er niet zien!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Henry P schreef:Dag allen,
Vanavond zal ik (Henry Purcell) er wél bij zijn in Tiel om deze muzikale schavuiten eens te beluisteren.
Ik hou u op de hoogte!
Henry, pas maar op dat ze je Funeral Music niet gaan mixen met "We gaan nog niet naar huis" of zoiets 8)
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Hendrikus schreef:
Henry P schreef:Dag allen,
Vanavond zal ik (Henry Purcell) er wél bij zijn in Tiel om deze muzikale schavuiten eens te beluisteren.
Ik hou u op de hoogte!
Henry, pas maar op dat ze je Funeral Music niet gaan mixen met "We gaan nog niet naar huis" of zoiets 8)
In dat verband volgt dan het één op het ander..... :shock:
Henry P

Bericht door Henry P »

jan03 schreef:
Hendrikus schreef:
Henry P schreef:Dag allen,
Vanavond zal ik (Henry Purcell) er wél bij zijn in Tiel om deze muzikale schavuiten eens te beluisteren.
Ik hou u op de hoogte!
Henry, pas maar op dat ze je Funeral Music niet gaan mixen met "We gaan nog niet naar huis" of zoiets 8)
In dat verband volgt dan het één op het ander..... :shock:
Is dit alles grappig of over het algemeen het niveau van de discussies welke hier plaats vinden? ;)

In spanning wacht ik af.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

8) Wij zijn in afwachting van het verslag van Henry P! Vol verwachting klopt ons hart....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jan03 schreef:8) Wij zijn in afwachting van het verslag van Henry P! Vol verwachting klopt ons hart....
Laten we eerst het verslag van De Stentor maar eens afwachten.

Want stel, dat Henry P. die 4 Normaal-maten gemist heeft. :D
Of kan dat niet, Johann Sebastian?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef: Laten we eerst het verslag van De Stentor maar eens afwachten.
Ik weet dat voor mensen uit de Randstad alles rechts van Gouda "Oost-Nederland" is, maar er is toch sprake van O, Oër, Oost.
De Stentor is de krant van Flevoland, Overijssel en Oost-Gelderland. Tiel ligt weliswaar in Gelderland, maar in het westen van de provincie. Daar lezen en schrijven ze het AD/Dagblad Rivierenland.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Tiberius schreef: Laten we eerst het verslag van De Stentor maar eens afwachten.
Ik weet dat voor mensen uit de Randstad alles rechts van Gouda "Oost-Nederland" is,...
Net voorbij Gorinchem begint voor ons eigenlijk Oost-Europa al.
Daar rijden ze Trabant of Zil, drinken wodka, betalen met roebels en lezen de Stentor.

Maar bedankt voor deze toelichting, Unionist.
Dan wachten we even op het verslag in het AD/Dagblad Rivierenland, in de hoop dat zij net zulke goede journalisten hebben als de Stentor.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

:mrgreen:

Ik heb familie in Ten Post, tussen Groningen en Delfzijl. Die plagen we altijd een beetje met dingen als "Bij Kopenhagen linksaf"
Plaats reactie