Eenzaamheid

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenzaamheid

Bericht door DDD »

Mara:
Precies wat ik bedoel.

Je ontkent de menselijke verantwoordelijkheid op dit gebied in de praktijk helemaal. Die menselijke verantwoordelijkheid is mijns inziens nooit weg. Niet als je borderline hebt, niet als je depressief bent, en ook niet als je eenzaam bent.

En ja, ik weet heel goed en bij ondervinding wat het is om je eenzaam te voelen, terwijl ik heel veel vrienden heb, ook heel goede vrienden en ik eigenlijk niemand ken die het op dat punt beter getroffen heeft. Dus ik begrijp ook dat onder zo'n gevoel diepere persoonlijkheidslagen zitten.

Maar dat alles neemt niet weg dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Jij vraagt wel aandacht voor het probleem, maar miskent in je verwoordingen dat er in veel ook oplossingen zijn. Ik begrijp dat dit verschil van inzicht typerend is voor onze karakterverschillen. Maar ik blijf erbij dat jouw benadering geen recht doet aan de menselijke verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eenzaamheid

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:Issue is voor mij een beetje dat het erg overkomt als een toeschouwer die alle misstanden bekijkt vervolgens aangeeft hoe fout het allemaal is en erg kritisch is op anderen.

Stel dat er een toeschouwer is geweest, een toerist aan de kant van de weg zittend, die tot in detail de geschiedenis van de barmhartige sameritaan heeft zien gebeuren. Hij heeft het pak slaag gezien die de reiziger kreeg, hij heeft gezien hoe de priester en de leviet voorbijgingen en hij heeft gezien wat de samaritaan deed.

De toerist heeft het verhaal, voor thuis, op facebook gezet.

Wie willen wij zijn? De toerist, de priester, de leviet of de samaritaan?
Misschien wel het slachtoffer.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenzaamheid

Bericht door Mara »

Dank je wel voor je fijne inhoudelijke reactie!
DDD schreef:Jij vraagt wel aandacht voor het probleem,
Nee niet meer hoor, Dit is het laatste wat ik erover gezegd heb hier.
De vrieskou slaat je tegemoet hier.

Edit: helaas had DDD dit verkeerd begrepen.
Het is inmiddels per pb uitgepraat.
Laatst gewijzigd door Mara op 16 nov 2019, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eenzaamheid

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Dank je wel voor je inhoudelijke reactie!
DDD schreef:Jij vraagt wel aandacht voor het probleem,
Nee niet meer hoor, Dit is het laatste wat ik erover gezegd heb hier.
De vrieskou slaat je tegemoet hier.
Ik hoorde net Segers bij de Mars voor het leven. Hij heeft wat vrieskou gevoeld deze week. Toch blijft hij aandacht vragen voor wat hij belangrijk vindt. Ik noem dit voorbeeld omdat je Helma noemt. Ik zie wel een diepgaand verschil in onderwerpen maar ik gun je wel iets van de houding van Segers.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eenzaamheid

Bericht door Geytenbeekje »

Moet zeggen dat ik de houding van Segers beter vind in deze problematiek dan SGP
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Eenzaamheid

Bericht door Lilian1975 »

Eenzaamheid kan pijnlijke zijn. Maar sommige eenzaamheid heeft ook iets van rust in zich.

Het punt is denk ik dat we blinder voor de pijnlijke eenzaamheid van anderen zijn dan we denken. We willen allemaal als de barmhartige Samaritaan zijn. Maar zijn het vaak dus niet. Als we ons daar bewust van zijn en er naar handelen is er misschien al wat gewonnen. Het voorkomt niet alles. Helaas.

Die gewonde man in die gelijkenis roept hulp. Onderneemt actie. Maar er kan een tijd aanbreken dat dat zelfs verstomd. Omdat velen niet hoorden. Bewust en onbewust. Er keer op keer aan voorbij werd gegaan.
Of het slachtoffer gewoon niet wist hoe hulp te vragen of zo gewond was dat het niet lukte.

Blijven we dan gewoon zeggen dan had je maar niet alleen over die weg moeten gaan? Andere of eerdere actie moeten ondernemen?

Daarnaast zit het je niet eenzaam voelen m.i. meer in de kwaliteit dan de kwantiteit. En die kwaliteit is wel minder aan het worden. Wanneer sociale vaardigheden vooral digitaal worden aangeleerd. En face to face minder en minder...Het is gemakkelijk om te wijzen naar diegene die eenzaam is. Maar moeilijker om oog te hebben voor hij die eenzaam is. Omdat we dan de oorzaak ook bij onszelf moeten zoeken.

Binnen en buiten de kerk zijn de gevolgen van verbroken relaties enorm.
Groeien jongeren eenzaam op (achter de smarthphone bijv.)

In deze gelijkenis komt geen toeschouwer voor. Ieder die de gewonde man ziet is een actieve voorbijganger. We hebben allemaal onze verantwoordelijkheid.

Er is iets mis als er eenzaamheid in een kerkelijke gemeenschap bestaat. Als er dus zelfs geen geestelijke verbinding is. En natuurlijk kunnen we dan zeggen ja dat ligt aan het karakter of persoonlijkheid. Maar wat ben ik dankbaar dat de Heere daar niet op afrekende. En genadig was en is. En als we die genade mogen kennen. Dan kan het toch niet bestaan dat we zeggen tegen die ander het is je eigen verantwoordelijkheid? En hem of haar daarop afrekenen en zeggen ; Jij maakt het er zelf naar?

Dank je Mara. Het is goed om je er weer bewust van te zijn.
En ja zoals omstanders verantwoordelijkheden hebben. Heeft een slachtoffer dat ook. Maar het wel of niet nemen van verantwoordelijkheid heeft het laatste woord. Maar de barmhartigheid in en vanuit Hem!
Plaats reactie