Muziek voor als je in een dip zit?

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Dan ben je zo licht dat je als een balonnetje opstijgt
ben je in ieder geval weer uit die dip (in de put - uit de put)
-daar ging het topic tenslotte over -
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Een heleboel gezangen kun je ook best zingen. De JBGG heeft zelfs een hele liederenbundel uitgegeven. (zelfs door onze kerkenraad goedgekeurd voor gebruik op de vereniging e.d.) en op de zangkoren waar kerkenraden nog een 'wakend oog' over hebben worden nog zat gezangen gezongen.
Ja, middenin de week maar zondags niet :langue
Maar dat is in de eredienst. Het kan toch geen kwaad om die zo sober mogelijk te houden :quoi (trouwens midden in de week gaat ook niet helemaal, want vanavond gaan we vast ook niet uit die liedbundel zingen :langue )
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Dan ben je zo licht dat je als een balonnetje opstijgt
ben je in ieder geval weer uit die dip (in de put - uit de put)
-daar ging het topic tenslotte over -
Mooi bruggetje inderdaad... :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Maar dat is in de eredienst. Het kan toch geen kwaad om die zo sober mogelijk te houden :quoi
Er is op zich niks mis met een sobere eredienst. Maar ik zie nog niet in hoe een kerkdienst minder sober wordt als je op bepaalde momenten een gezang zingt in plaats van een psalm...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
Jammer, zo'n reactie. Je kan liederen gewoon aan de Bijbel toetsen en dan komen er een hoop gezangen door te keuring heen, maar Sinterklaas Kapoentje zal worden afgedaan als "paapsche afghoodery". Jammer dat je de Psalmen zo slecht kent. Zingt een nieuw lied voor God de Heere. Staat er meerdere malen in. Ik vind de Psalmen geweldig en ik ben blij dat we meer zingen dan alleen Psalmen.

Een heleboel gezangen kun je ook best zingen. De JBGG heeft zelfs een hele liederenbundel uitgegeven. (zelfs door onze kerkenraad goedgekeurd voor gebruik op de vereniging e.d.) en op de zangkoren waar kerkenraden nog een 'wakend oog' over hebben worden nog zat gezangen gezongen. Je moet natuurlijk oppassen voor gezangen die algemene verzoening of alverzoening 'in' zich hebben. Ik verbaas me er wel eens over geaccepteerd deze gezangen tot in de Ref.gezindte toe. Je ziet ze ook regelmatig verschijnen in het topic: "Welke muziek beluister je nu?"
Ik vraag me sterk af of daar alverzoening in wordt geleerd. Kom eens met voorbeelden. Ik durf te wedden dat als je sommige bijbelteksten in een lied zou zetten, mensen opeens ook zouden vinden dat dat lied alverzoening zou leren. Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Algemeen aanbod, alverzoening... ach ach.
Maar dat is in de eredienst. Het kan toch geen kwaad om die zo sober mogelijk te houden (trouwens midden in de week gaat ook niet helemaal, want vanavond gaan we vast ook niet uit die liedbundel zingen
vanuit Bijbelstudie, allicht zingen we uit het liedboek. Maar of het geen kwaad kan om de dienst zo sober mogelijk te houden? Ik denk dat het wel kwaad kan. Het is een EREdienst voor de Koning der koningen en dan lijkt enig enthousiasme me wel op zijn plaats.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef: Maar dat is in de eredienst. Het kan toch geen kwaad om die zo sober mogelijk te houden :quoi
Maar het kan toch ook geen kwaad om met alles wat in je is God te prijzen? Heb jij dat nooit, dat je hart zo bomvol blijdschap is over Gods grootheid en genade, dat het zowat barst van vreugde? dan zou ik willen staan, dan zou ik willen juichen, dan zou ik mijn armen in aanbidding willen uitstrekken, dan zou ik.... weet ik veel: álles willen doen om uiting te geven aan mijn blijdschap.....
en als ik dan piano of trommel of tamboerijn of wat ook maar zou kunnen spelen dan zou ik die willen pakken, en ja... als ik dan orgel kon spelen zou ik álle registers opentrekken...... (sorry organisaten onder ons, misschien zeg ik nu iets wat helemaal niet kan, maar op dat gebied ben ik nou eenmaal leek)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef: Ik vraag me sterk af of daar alverzoening in wordt geleerd. Kom eens met voorbeelden. Ik durf te wedden dat als je sommige bijbelteksten in een lied zou zetten, mensen opeens ook zouden vinden dat dat lied alverzoening zou leren. Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Algemeen aanbod, alverzoening... ach ach.
Ik zit niet zo in die gezangen. Ik zou zeggen kom jij eens met wat gezangen in die richting. Jij hebt ze waarschijnlijk sneller bij de hand als ik. Ik heb ook wel eens christelijke koren die liederen horen zingen, dan denk ik hoe kun je dit. Die is regelrecht algemene verzoeningsleer. Zelfs tot in Ger.Bondskringen doen ze daaraan mee. :cry
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef: Maar dat is in de eredienst. Het kan toch geen kwaad om die zo sober mogelijk te houden :quoi
Maar het kan toch ook geen kwaad om met alles wat in je is God te prijzen? Heb jij dat nooit, dat je hart zo bomvol blijdschap is over Gods grootheid en genade, dat het zowat barst van vreugde? dan zou ik willen staan, dan zou ik willen juichen, dan zou ik mijn armen in aanbidding willen uitstrekken, dan zou ik.... weet ik veel: álles willen doen om uiting te geven aan mijn blijdschap.....
en als ik dan piano of trommel of tamboerijn of wat ook maar zou kunnen spelen dan zou ik die willen pakken, en ja... als ik dan orgel kon spelen zou ik álle registers opentrekken...... (sorry organisaten onder ons, misschien zeg ik nu iets wat helemaal niet kan, maar op dat gebied ben ik nou eenmaal leek)
Nee, MM zeker niet. Ik kan me wel voorstellen dat je hart soms 'bomvol blijdschap' van Gods grootheid en genade zit. Ik zeg ook niet dat je in een eredienst God niet mag prijzen, maar er zijn mensen/kerken die daar wat meer vrijmoedig toe hebben dan andere mensen/kerken. Als je vrijmoedigheid niet groot is ben je dan slechter voor de Heere? Nee, zeker niet, denk ik. Zingt een Psalm(ik meen 51) en gebroken en verslagen geest heb Gij o God niet veracht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Ik zit niet zo in die gezangen. Ik zou zeggen kom jij eens met wat gezangen in die richting. Jij hebt ze waarschijnlijk sneller bij de hand als ik. Ik heb ook wel eens christelijke koren die liederen horen zingen, dan denk ik hoe kun je dit. Die is regelrecht algemene verzoeningsleer. Zelfs tot in Ger.Bondskringen doen ze daaraan mee. :cry
En je zat niet zo in de gezangen? Maar wel weer met het vingertje wijzen hè? Kom dan maar eens met voorbeelden. Of houd anders je mond. :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef: Ik vraag me sterk af of daar alverzoening in wordt geleerd. Kom eens met voorbeelden. Ik durf te wedden dat als je sommige bijbelteksten in een lied zou zetten, mensen opeens ook zouden vinden dat dat lied alverzoening zou leren. Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Algemeen aanbod, alverzoening... ach ach.
Ik zit niet zo in die gezangen. Ik zou zeggen kom jij eens met wat gezangen in die richting. Jij hebt ze waarschijnlijk sneller bij de hand als ik. Ik heb ook wel eens christelijke koren die liederen horen zingen, dan denk ik hoe kun je dit. Die is regelrecht algemene verzoeningsleer. Zelfs tot in Ger.Bondskringen doen ze daaraan mee. :cry
Kortom, je hebt allemaal oordelen klaar maar je kan geen een voorbeeld noemen. Dat heten dus VOOROORDELEN. Ik hoor wel als je voorbeelden hebt, tot die tijd kan ik niks van kritiek op gezangen van iemand die niet zo in die gezangen zit. Ik ga zelf geen voorbeelden bedenken, want ik kom hier niet met kritiek. Het zou toch wat vreemd zijn om dat iemand iets aanvalt en vervolgens tegen de verdediger zegt: Bedenk jij anders eens een paar redenen waarom jou stelling niet klopt. :)
Nee, MM zeker niet. Ik kan me wel voorstellen dat je hart soms 'bomvol blijdschap' van Gods grootheid en genade zit. Ik zeg ook niet dat je in een eredienst God niet mag prijzen, maar er zijn mensen/kerken die daar wat meer vrijmoedig toe hebben dan andere mensen/kerken. Als je vrijmoedigheid niet groot is ben je dan slechter voor de Heere? Nee, zeker niet, denk ik. Zingt een Psalm(ik meen 51) en gebroken en verslagen geest heb Gij o God niet veracht?
Natuurlijk zal dat per persoon verschillen, zit de een vol vragen en twijfel en de ander vol blijdschap. Dus als het goed is sluit je dan bij beiden aan. Zing een Psalm van ootmoed, over vragen, twijfel, ingetogen... en zing God de lof en eer toe, zing een blijde dankbare Psalm, uitbundig, vol enthousiasme. Zing het deel uit Psalm 51 dat je aanhaalt maar zing dan ook het slot:

Doe Sion wel naar uw barmhartigheid
en laat haar tinnen in het zonlicht blinken,
doe op haar pleinen weer de lied'ren klinken,
als eens in de welaangename tijd.
Dan hebt U lust aan offers, recht gebracht,
met kleinvee stroomt men toe en jonge stieren.
Jeruzalem ik zie een nieuw geslacht
opnieuw het feest van uw bevrijding vieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Ik ga zelf geen voorbeelden bedenken, want ik kom hier niet met kritiek. Het zou toch wat vreemd zijn om dat iemand iets aanvalt en vervolgens tegen de verdediger zegt: Bedenk jij anders eens een paar redenen waarom jou stelling niet klopt. :)
Zo is dat. Je bent niet verplicht mee te werken aan je eigen (voor)veroordeling... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Jongere »

We verzuchten dat er meer toenadering tussen 'rechts' en 'links' moet komen. Maar dat kissebis-sfeertje hier over een vreselijk triviaal onderwerp maakt duidelijk dat het wel altijd een utopie zal blijven. :nonnon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Ik zit niet zo in die gezangen. Ik zou zeggen kom jij eens met wat gezangen in die richting. Jij hebt ze waarschijnlijk sneller bij de hand als ik. Ik heb ook wel eens christelijke koren die liederen horen zingen, dan denk ik hoe kun je dit. Die is regelrecht algemene verzoeningsleer. Zelfs tot in Ger.Bondskringen doen ze daaraan mee. :cry
En je zat niet zo in de gezangen? Maar wel weer met het vingertje wijzen hè? Kom dan maar eens met voorbeelden. Of houd anders je mond. :bobo
Er worden wel degelijk gezangen gezongen (voor aanvang van de dienst) die regelrecht een algemene verzoening veronderstellen...
Ik lees zelf Ons Kerkblad van de Hervormde Gemeente alhier, en daar staan de teksten dan in afgedrukt...
Wat ik ook heel ergerlijk vind, het uitleidend orgelspel, dat zijn vaak liedjes uit de bundel van Joh. de Heer, of opwekkingsliederen, die (mocht de dienst al eens iets achter gelaten hebben) de ernst wel heel snel weer wegnemen...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:We verzuchten dat er meer toenadering tussen 'rechts' en 'links' moet komen. Maar dat kissebis-sfeertje hier over een vreselijk triviaal onderwerp maakt duidelijk dat het wel altijd een utopie zal blijven. :nonnon

Het KAN ook niet... Je hebt de WAARHEID of je DWAALT...
Een TUSSENWEG bestaat niet...

Ook al betreft het de uiterlijke vorm, maar de PRAKTIJK leert dat behoudende kerken die nieuwe fratsen nooit overnemen. Geen geëxperimenteer in de eredienst...

De praktijk leert nog meer, waar geëxperimenteerd wordt met vernieuwingen (liturgie enz) is de kern van de waarheid al verdwenen. Dan wordt het in wat anders gezocht...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Josephus »

-DIA- schreef:Wat ik ook heel ergerlijk vind, het uitleidend orgelspel, dat zijn vaak liedjes uit de bundel van Joh. de Heer, of opwekkingsliederen, die (mocht de dienst al eens iets achter gelaten hebben) de ernst wel heel snel weer wegnemen...
Inderdaad. Doe mij ook maar een lekkere strenge fuga van Bach. Heerlijk!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie