Muziek voor als je in een dip zit?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... Tot een broeder of zuster
voorsteld om voortaan met St. Nicolaas VOOR DE DIENST enkele Sinterklaasliedjes te zingen. De te zingen liedjes zullen die week in het Kerkblad worden afgedrukt, dus IEDEREEN kan meezingen...

-DIA-
De voorspelen zijn er al

Afbeelding

:haha

Tsjonge, wat ben jij in een sombere bui vandaag :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:
Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... Tot een broeder of zuster
voorsteld om voortaan met St. Nicolaas VOOR DE DIENST enkele Sinterklaasliedjes te zingen. De te zingen liedjes zullen die week in het Kerkblad worden afgedrukt, dus IEDEREEN kan meezingen...

-DIA-
Ik besef dat -DIA- hier zwaar overdrijft c.q. karikaturiseert, maar het verleden en heden, bewijst dat de grenzen steeds verder opgerekt worden, en daar doelt -DIA- (m.i.) op.

Je ziet dat terug in de gebruikte instrumenten (hoewel niet altijd verkeerd) de gehanteerde teksten van liederen (hoewel niet altijd verkeerd), de musici die het uitdragen (hoewel niet altijd verkeerd), maar ik mis in al die zaken de ootmoed voor een Rechtvaardig, maar nochtans vergevend God.

Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Terug naar de psalmen van Calvijn!

Afbeelding

Of toch maar niet?
Want dan zingen we wel ritmisch hoor! :langue
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:
Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... Tot een broeder of zuster
voorsteld om voortaan met St. Nicolaas VOOR DE DIENST enkele Sinterklaasliedjes te zingen. De te zingen liedjes zullen die week in het Kerkblad worden afgedrukt, dus IEDEREEN kan meezingen...

-DIA-
Ik besef dat -DIA- hier zwaar overdrijft c.q. karikaturiseert, maar het verleden en heden, bewijst dat de grenzen steeds verder opgerekt worden, en daar doelt -DIA- (m.i.) op.

Je ziet dat terug in de gebruikte instrumenten (hoewel niet altijd verkeerd) de gehanteerde teksten van liederen (hoewel niet altijd verkeerd), de musici die het uitdragen (hoewel niet altijd verkeerd), maar ik mis in al die zaken de ootmoed voor een Rechtvaardig, maar nochtans vergevend God.

Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Je hebt het goed begrepen... :)

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Terug naar de psalmen van Calvijn!

Afbeelding

Of toch maar niet?
Want dan zingen we wel ritmisch hoor! :langue
Ik heb niets tegen ritmisch, integendeel.
Toch ben ik verknocht aan IR.
Uit gewoonte.

En als ik R. moet zingen heb ik meer aandacht nodig voor het R. zingen dan voor de inhoud.

Maar dat is denk ik een kwestie van wennen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef: En als ik R. moet zingen heb ik meer aandacht nodig voor het R. zingen dan voor de inhoud.
Maar dat is denk ik een kwestie van wennen.
Precies. Dus dat is geen argument om tégen te zijn.
Als het om R versus IM gaat, worden helaas zo vaak oneigenlijke argumenten gebruikt.
Het zou me een hoop typewerk schelen als daar eens een eind aan kwam :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Terug naar de psalmen van Calvijn!

Afbeelding

Of toch maar niet?
Want dan zingen we wel ritmisch hoor! :langue
Ik heb niets tegen ritmisch, integendeel.
Toch ben ik verknocht aan IR.
Uit gewoonte.

En als ik R. moet zingen heb ik meer aandacht nodig voor het R. zingen dan voor de inhoud.

Maar dat is denk ik een kwestie van wennen.
dat denk ik ook ja...
het went echt...
en vaak genoeg mannenkoren opzetten..
dan weet je de bekende psalmen vanzelf wel.. of het een snel of langzaam nootje is..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:
helma schreef:

:fouet foei!
zing jij gezangen? :hum
Waarom niet, zelfs volgens de zwaarste kerken bestaan er ENIGE gezangen :D

Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... Tot een broeder of zuster
voorsteld om voortaan met St. Nicolaas VOOR DE DIENST enkele Sinterklaasliedjes te zingen. De te zingen liedjes zullen die week in het Kerkblad worden afgedrukt, dus IEDEREEN kan meezingen...

-DIA-
Jammer, zo'n reactie. Je kan liederen gewoon aan de Bijbel toetsen en dan komen er een hoop gezangen door te keuring heen, maar Sinterklaas Kapoentje zal worden afgedaan als "paapsche afghoodery". Jammer dat je de Psalmen zo slecht kent. Zingt een nieuw lied voor God de Heere. Staat er meerdere malen in. Ik vind de Psalmen geweldig en ik ben blij dat we meer zingen dan alleen Psalmen.
jvdg schreef: Je ziet dat terug in de gebruikte instrumenten (hoewel niet altijd verkeerd) de gehanteerde teksten van liederen (hoewel niet altijd verkeerd), de musici die het uitdragen (hoewel niet altijd verkeerd), maar ik mis in al die zaken de ootmoed voor een Rechtvaardig, maar nochtans vergevend God.

Daarom pleit ik, hoewel old-fashionated, voor de calvinischte soberheid.
Ik niet. Ik vind dat de Bijbel maatgevend moet zijn en dan zie je een heel scala aan instrumenten, nieuwe liederen etc. Man, toen werden trommels, tamboerijnen, harp, luit etc. uit de kast gehaald om God te loven. Was er toen dan ook nooit ootmoed? Natuurlijk was die er en de muziek was daar vast ook op afgestemd. Maar naast ootmoed was er ook lofprijzing en daar werd de muziek ook op afgestemd. Dat is toch logisch? Zing je een boetepsalm, doe dat dan ingetogen, sober met niet teveel poespas. Zing je een loflied, doe dat dan uitbunding kwa zang en muziek. Het zou vreemd zijn als we 1 stijl gaan bedenken en die op alle liederen, of ze nou vrolijk of droevig zijn, uitbundig of ootmoedig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Josephus »

-DIA- schreef:Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... -DIA-
Oei. Wij zingen zondags uit het Liedboek. Dat zijn 491 gezangen. Vier-honderd-een-en-negentig! Je zal ons nu wel vederlicht vinden... :jongle
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door helma »

Josephus schreef: Oei. Wij zingen zondags uit het Liedboek. Dat zijn 491 gezangen. Vier-honderd-een-en-negentig! Je zal ons nu wel vederlicht vinden... :jongle

:fouet wat doe jij op het forum!! Lichtmuts :wiz
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door MarthaMartha »

-DIA schreef: Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... Tot een broeder of zuster
voorsteld om voortaan met St. Nicolaas VOOR DE DIENST enkele Sinterklaasliedjes te zingen. De te zingen liedjes zullen die week in het Kerkblad worden afgedrukt, dus IEDEREEN kan meezingen...

-DIA-
Drink jij weleens wijn of bier?
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 12 nov 2008, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... -DIA-
Oei. Wij zingen zondags uit het Liedboek. Dat zijn 491 gezangen. Vier-honderd-een-en-negentig! Je zal ons nu wel vederlicht vinden... :jongle
Nog een jaar of vier, Josephus, dan zijn het er 800 of meer. Dan mogen wij hier vast niet meer komen :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Jammer, zo'n reactie. Je kan liederen gewoon aan de Bijbel toetsen en dan komen er een hoop gezangen door te keuring heen, maar Sinterklaas Kapoentje zal worden afgedaan als "paapsche afghoodery". Jammer dat je de Psalmen zo slecht kent. Zingt een nieuw lied voor God de Heere. Staat er meerdere malen in. Ik vind de Psalmen geweldig en ik ben blij dat we meer zingen dan alleen Psalmen.

Een heleboel gezangen kun je ook best zingen. De JBGG heeft zelfs een hele liederenbundel uitgegeven. (zelfs door onze kerkenraad goedgekeurd voor gebruik op de vereniging e.d.) en op de zangkoren waar kerkenraden nog een 'wakend oog' over hebben worden nog zat gezangen gezongen. Je moet natuurlijk oppassen voor gezangen die algemene verzoening of alverzoening 'in' zich hebben. Ik verbaas me er wel eens over geaccepteerd deze gezangen tot in de Ref.gezindte toe. Je ziet ze ook regelmatig verschijnen in het topic: "Welke muziek beluister je nu?"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Een heleboel gezangen kun je ook best zingen. De JBGG heeft zelfs een hele liederenbundel uitgegeven. (zelfs door onze kerkenraad goedgekeurd voor gebruik op de vereniging e.d.) en op de zangkoren waar kerkenraden nog een 'wakend oog' over hebben worden nog zat gezangen gezongen.
Ja, middenin de week maar zondags niet :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Muziek voor als je in een dip zit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
-DIA- schreef:Ja, en hoe lichter, hoe meer behoefte om van die ENIGE gezangen MEER te maken, en MEER, en MEER... -DIA-
Oei. Wij zingen zondags uit het Liedboek. Dat zijn 491 gezangen. Vier-honderd-een-en-negentig! Je zal ons nu wel vederlicht vinden... :jongle
Nog een jaar of vier, Josephus, dan zijn het er 800 of meer. Dan mogen wij hier vast niet meer komen :nananere
Dan ben je zo licht dat je als een balonnetje opstijgt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie