Voor de organisten onder ons

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Jaha. Nu weten we het wel. Ik snap eigenlijk niet wat ik er nog doe, in die Gereformeerde Gemeenten. Muziek deugt vaak niet, organisten die goed zijn worden geweert, de organisten die er zijn laten de oren hangen naar het a-muzikale kerkvolk, en de prediking, ach, eigenlijk een beetje van hetzelfde laken een pak.

:?
Nou, nou Erasmiaan, niet zo negatief. Zolang jij nog voedsel krijgt door middel van de prediking, zolang er nog het evangelie verkondigd wordt, heb je geen reden om weg te gaan. Sommigen van ons hebben negatieve ervaringen in dit kerkgenootschap, velen gelukkig niet. Ik denk dat je zelf wel weet dat er fouten worden gemaakt, maar waar is dat niet zo? In elk kerkverband worden fouten gemaakt, gewoon omdat de kerk hier op aarde bestaat uit zondige mensen. Ik, jij en alle anderen rf-ers hier maken fouten, in omgang met elkaar, in omgan met God. Ik denk dat het goed is om daar niet al te veel bij stil te staan. En al die kritiek, op een forum wordt het soms harder gespeeld dan het in werkelijkheid is. Ik hoop dat je nog lang een gezegende tijd hebt in jouw gemeente. En ik heb het al in een ander topic naar voren gehaald: of een predikant nu in de PKN staat of in de gergem, ze preken beide Christus!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Gisteren moest ik iets spelen op vioolles. Bij een gedeelte staat 'agitato'. Mijn lerares zegt: je moet niet zèlf geagiteerd zijn wanneer je dat speelt. (dat was ik kennelijk :oops:) De luisteraars moeten het beleven. Zelf moet je je hoofd koel en bij het spel houden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Jaha. Nu weten we het wel. Ik snap eigenlijk niet wat ik er nog doe, in die Gereformeerde Gemeenten. Muziek deugt vaak niet, organisten die goed zijn worden geweert, de organisten die er zijn laten de oren hangen naar het a-muzikale kerkvolk, en de prediking, ach, eigenlijk een beetje van hetzelfde laken een pak.
Dat laatste heeft niets met de discussie hier te maken en laat ik daarom maar voor je eigen rekening.

Terug naar de discussie: het probleem doet zich inderdaad zeker voor in rechts-orthodoxe groeperingen zoals de GG, maar vergis je niet. Ook in wat je zou kunnen noemen linkse PKN-gemeentes speelt dit. Dat heeft gewoon te maken met de tendens dat velen hun muziek het liefst zoveel mogelijk in hapklare (al dan niet bevindelijke) brokken tot zich willen nemen. Die trend gaat ook de kerkmuziek helaas niet voorbij. Een kerkmusicus wordt dan vooral gezien als "wij vragen, u draait". En als je dan ook de predikant zover krijgt dat hij alleen datgene vertelt wat we willen horen, dan verwordt de eredienst eigenlijk tot "een uurtje verzoeknummers draaien". De naam eredienst is dan eigenlijk niet meer van toepassing.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Josephus schreef: Ik denk dat we hierover fundamenteel van mening blijven verschillen. Want het zal mij bij de eredienst eigenlijk een zorg zijn of een kerkganger door mijn orgelspel gesticht wordt. Het is leuk meegenomen, maar het gaat er uiteindelijk om of God aan zijn eer komt. En dan is eigenlijk zelfs het beste nog niet goed genoeg.
Driewerf JA!

Maar als in het musiceren het hoogst (mogelijke) tot GOD's Eer wordt gepresteerd, zal de kerkganger zeker gesticht worden.

Maar jij denkt toch zeker niet dat een mens op eigen krachten God kan behagen?

En kan dit zeker niet als de voor de organist onbekende kerkganger(-s) geen enkele rol speelt in het muzikale gedeelte van de eredienst.

Daar zal als het goed is een letterlijk samenspel zijn tussen prediking, gemeente en muziek. De organist is daaraan totaal ondergeschikt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Maar als in het musiceren het hoogst (mogelijke) tot GOD's Eer wordt gepresteerd, zal de kerkganger zeker gesticht worden
Toen Bach zijn kerkmuziek ten gehore bracht in Arnstadt, Mühlhausen, Leipzig -cantates, passionen, praedulia en fugae- presteerde hij het hoogste mogelijke en signeerde met Soli Deo Gloria. En dat waren geen loze woorden, daar geloof ik niks van. Maar die eenvoudige boer uit Mühlhausen, die paardensmid uit Arnstadt, die brouwersknecht uit Leipzig, zouden die er veel van gesnapt hebben. Zou het hen gesticht hebben? Het meeste zal hen vér boven de pet zijn gegaan.
Maar Bach gaf het beste wat hij had!
jvdg schreef:Daar zal als het goed is een letterlijk samenspel zijn tussen prediking, gemeente en muziek. De organist is daaraan totaal ondergeschikt.
De organist is dienstbaar, zoals ook de predikant dienstbaar is. Maar ze zijn allebei geen dienaar van de gemeente. Althans niet in die zin dat ze geacht worden ten gehore te brengen wat de gemeente graag wil horen. Nee, de predikant is VDM, dienaar van het Goddelijk Woord. En de kerkmusicus heeft ook z'n eigen taak in de eredienst: voor dát stukje van de liturgie is hij degene die daarvoor is opgeleid. Kijk maar naar de oudtestamentische tempeldienst: daar waren allemaal vakmensen voor aangesteld.
Josephus schreef:En als je dan ook de predikant zover krijgt dat hij alleen datgene vertelt wat we willen horen, dan verwordt de eredienst eigenlijk tot "een uurtje verzoeknummers draaien". De naam eredienst is dan eigenlijk niet meer van toepassing.
Ik herhaal nog maar eens wat ik gisteren ook al citeerde:

Heel treffend zijn de woorden van Spurgeon, de “prins der predikers”, in zijn commentaar bij Psalm 47: “Wordt niet dikwijls een aandoening der zinnen voor geestelijke bezieling aangezien? Worden niet dikwijls Gode klanken aangeboden, die veel meer geschikt zijn om de zinnen der mensen te strelen, dan om God te behagen?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Gian »

Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mister »

Een vraag waar ik me van harte bij aansluit.
Vraag is dan even wat je onder 'goedkoop' verstaat... :OO3
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Een vraag waar ik me van harte bij aansluit.
Vraag is dan even wat je onder 'goedkoop' verstaat... :OO3
In ieder geval niet hetzelfde als wat de gemiddelde Terdege-lezer er onder verstaat. :yahoo
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door albion »

Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
als je bij google mol-orgels intikt dan kan je daar misschien terecht?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door MarthaMartha »

Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
goedkoop en mooi (prachtige buitenkant) : een harmonium natuurlijk!!!
(da's alleen niet digitaal)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door sweelinck 25 »

Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
Wat vind je goedkoop Gian? Je zou eens bij stolk orgels moeten gaan kijken.
Daar word nu een Opus 25 verwacht, dat is een hele mooie, vind ikzelf dan. Ik denk dat je daar nu nog zo`n 3500,- voor moet betalen. Voor een orgel niet zo heel erg duur. Maar het is wel een hoop met geld.

Je moet echt eens gaan kijken, dan hoor je gelijk hoe het klinkt ook.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Klavier »

Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
Mijn idee: koop een oud digitaal orgel met Midi-aansluitigen en een audio ingang, een goede externe FireWire geluidskaart, een duo2 core laptop met 2-4 Gb geheugen, Hauptwerk software (of gratis variant Myorgan) en goede sample set (er komt een complete set van het orgel van de bovenkerk in Kampen aan).
Met ca 1200 euro aan pc en software plus de prijs van een oud digitaal orgel ben je klaar en kun je je orgel vernieuwen door nieuwe sample sets te gebruiken.
Daar kan geen dure Monarke van 50.000 Euro tegenop. Kijk eens op http://www.pcorgan.com.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:goedkoop en mooi (prachtige buitenkant) : een harmonium natuurlijk!!!
(da's alleen niet digitaal)
maar wel handig als je een lekke band hebt

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mister »

sweelinck 25 schreef:
Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
Wat vind je goedkoop Gian? Je zou eens bij stolk orgels moeten gaan kijken.
Daar word nu een Opus 25 verwacht, dat is een hele mooie, vind ikzelf dan. Ik denk dat je daar nu nog zo`n 3500,- voor moet betalen. Voor een orgel niet zo heel erg duur. Maar het is wel een hoop met geld.

Je moet echt eens gaan kijken, dan hoor je gelijk hoe het klinkt ook.
Jammer dat er op de site van Stolk geen prijzen staan.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:Misschien koop ik binnenkort weer eens een orgel.
Wat is tegenwoordig goedkoop en toch mooi?

Liefst digitaal.
kijk op Marktplaats.nl. Ooit eens een Johannes orgel op de kop getikt voor 80 euro! Maar aangezien hij niet veel bespeelt werd en in de weg stond, hebben we hem toen weer verkocht voor 100 euro
:nananere
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie