Voor de organisten onder ons

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Voor de organisten onder ons

Bericht door Christiaan »

Wanneer erg een nieuw orgel gebouwd wordt hoor je wel eens dat men het orgel wil stemmen in middentoon. Vaak vinden velen dat geen goed idee, het verschil is natuurlijk hoorbaar het orgel klinkt beter. Dat zeg ik.
Maar andere zeggen dat de gemeente ook beter gaat zingen in samenklank met het orgel.
Maar het vergt ook een creatieve organist, allelei werken transponeren naar een andere toonsoort of zelf voorspelen improviseren.
Sommige staan hier erg slecht tegenover andere minder, weer ander positief.

Mijn stelling, een kerkorgel zou van mij in middentoonsstemming mogen gestemd worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Mijn stelling, een kerkorgel zou van mij in middentoonsstemming mogen gestemd worden.
Als je je eigen stelling goed leest, zal duidelijk zijn dat niemand van ons daar bezwaar tegen kan hebben.

Maar goed, ook al zou je je stelling hebben geformuleerd als "Een kerkorgel mag in middentoonstemming gestemd worden", dan nog

[hou je vast!]














ben ik het met je eens :lol:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

:shock: :D :D

Ik zou het wel eens willen horen. Wat zijn de voordelen precies?

Bach's 'well tempered' stemming zou ook hebben afgeweken van de gelijkzwevende stemming. Weet iemand hoe dat zit?
Petrus

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Mijn stelling, een kerkorgel zou van mij in middentoonsstemming mogen gestemd worden.
Als je je eigen stelling goed leest, zal duidelijk zijn dat niemand van ons daar bezwaar tegen kan hebben.

Maar goed, ook al zou je je stelling hebben geformuleerd als "Een kerkorgel mag in middentoonstemming gestemd worden", dan nog

[hou je vast!]














ben ik het met je eens :lol:
Dat is voor het éérst dat iemand het met Christiaan eens is..........nounounounounou, waar moet het héén met RF???
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door refo »

Christiaan schreef:Wanneer erg een nieuw orgel gebouwd wordt hoor je wel eens dat men het orgel wil stemmen in middentoon. Vaak vinden velen dat geen goed idee, het verschil is natuurlijk hoorbaar het orgel klinkt beter. Dat zeg ik.
Maar andere zeggen dat de gemeente ook beter gaat zingen in samenklank met het orgel.
Maar het vergt ook een creatieve organist, allelei werken transponeren naar een andere toonsoort of zelf voorspelen improviseren.
Sommige staan hier erg slecht tegenover andere minder, weer ander positief.

Mijn stelling, een kerkorgel zou van mij in middentoonsstemming mogen gestemd worden.
Gelijk doen! Wanneer beginnen we? :mrgreen:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Misschien is het een goed middel om al die voor effectbejag gespeelde modulaties uit te bannen. Of klets ik nu uit m'n nek?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Spelen jullie geen 'moderne' muziek?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

En om toch nog een punt te vinden waar jullie het oneens over kunnen zijn: welke middentoonstemming bedoelen jullie eigenlijk?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Mijn stelling, een kerkorgel zou van mij in middentoonsstemming mogen gestemd worden.
Als je je eigen stelling goed leest, zal duidelijk zijn dat niemand van ons daar bezwaar tegen kan hebben.

Maar goed, ook al zou je je stelling hebben geformuleerd als "Een kerkorgel mag in middentoonstemming gestemd worden", dan nog

[hou je vast!]

Ik heb puur bedoeld dat de lezer dat vind of niet.













ben ik het met je eens :lol:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

wim schreef:En om toch nog een punt te vinden waar jullie het oneens over kunnen zijn: welke middentoonstemming bedoelen jullie eigenlijk?
Zuiver middentoonsstemming zonder modificaties.
5 Toonsoorten bruikbaar, geen voortekens, 1 kruis,2kruis en 1 mol en 2 mol.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Ik zou het wel eens willen horen. Wat zijn de voordelen precies?
Ga een keer ter kerke in de Rehobothkerk in Oegstgeest (geref. vrijgem.), daar staat sinds kort een orgel in middentoonstemming.
http://www.orgelsite.nl/kerken44/oegstgeest.htm

Voordeel: het is de meest natuurlijke stemming, en daarom voegt de menselijke stem zich ook zo makkelijk in dat beeld.

We gaan er dan echt van uit dat het orgel in de kerk staat om gemeentezang te begeleiden, dat dàt de primaire functie is en dat je dáárom ook mag kiezen voor zo'n stemming.

Want inderdaad, vanuit het literatuurspel (en ook vanuit de koraalgebonden orgelmuziek) brengt de middentoonstemming beperkingen met zich mee. Als bijvoorbeeld Jongere graag Franse romantiek speelt, heeft hij een probleem wanneer z'n orgel in middentoon zou zijn gestemd: dat gaat echt niet samen.
wim schreef:Misschien is het een goed middel om al die voor effectbejag gespeelde modulaties uit te bannen. Of klets ik nu uit m'n nek?

Nee, je kletst geenszins uit je nek. Ik sluit echter niet uit dat fervente modulatoren zich niet door zo'n stemming zullen laten weerhouden. Waarschijnlijk doen ze 't tòch en roepen ze na afloop "Dat orgel deugt niet". :roll:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Ik zou het wel eens willen horen.
Wim,

Op http://www.magnuskerk.nl/ kun je onder de knop cd's bij de tweede cd (Harald Vogel) een stukje Psalm 42 van Goudimel horen in een (gemodificeerde) middentoonstemming.

Leuk voor ons is ook de cd daaronder (Wim van Beek), waarvan het eerste fragment Psalm 24 van Anthonie van Noordt is. Speciaal voor Christiaan heeft Van Beek daar het tempo zo gekozen dat in de uitkomende stem de psalmmelodie wordt gespeeld met de korte noot op MM60. Probeer daar de melodie eens mee te zingen, dan heb je een beeld van het gemeentezangtempo zoals het volgens Christiaan bedoeld is geweest. Zuurstof bij de hand? :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Ik zou het wel eens willen horen.
Wim,

Op http://www.magnuskerk.nl/ kun je onder de knop cd's bij de tweede cd (Harald Vogel) een stukje Psalm 42 van Goudimel horen in een (gemodificeerde) middentoonstemming.

Leuk voor ons is ook de cd daaronder (Wim van Beek), waarvan het eerste fragment Psalm 24 van Anthonie van Noordt is. Speciaal voor Christiaan heeft Van Beek daar het tempo zo gekozen dat in de uitkomende stem de psalmmelodie wordt gespeeld met de korte noot op MM60. Probeer daar de melodie eens mee te zingen, dan heb je een beeld van het gemeentezangtempo zoals het volgens Christiaan bedoeld is geweest. Zuurstof bij de hand? :wink:
Ik kan het goed zingen, zo langzaam vind ik het niet als je dat bedoelt??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Het geluid zou ik typeren als 'strak' of 'open'. Het heeft wel wat, maar ik moet er wel aan wennen.
Hendrikus schreef:Leuk voor ons is ook de cd daaronder (Wim van Beek), waarvan het eerste fragment Psalm 24 van Anthonie van Noordt is. Speciaal voor Christiaan heeft Van Beek daar het tempo zo gekozen dat in de uitkomende stem de psalmmelodie wordt gespeeld met de korte noot op MM60. Probeer daar de melodie eens mee te zingen, dan heb je een beeld van het gemeentezangtempo zoals het volgens Christiaan bedoeld is geweest. Zuurstof bij de hand? :wink:
Inderdaad wel erg langzaam ja.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

wim schreef:Het geluid zou ik typeren als 'strak' of 'open'. Het heeft wel wat, maar ik moet er wel aan wennen.
Hendrikus schreef:Leuk voor ons is ook de cd daaronder (Wim van Beek), waarvan het eerste fragment Psalm 24 van Anthonie van Noordt is. Speciaal voor Christiaan heeft Van Beek daar het tempo zo gekozen dat in de uitkomende stem de psalmmelodie wordt gespeeld met de korte noot op MM60. Probeer daar de melodie eens mee te zingen, dan heb je een beeld van het gemeentezangtempo zoals het volgens Christiaan bedoeld is geweest. Zuurstof bij de hand? :wink:
Inderdaad wel erg langzaam ja.
In mijn gemeente zingen we ritmisch maar echt niet veel sneller als dit. Als je dit langzaam vindt er zijn genoeg Gem. Gem. gemeenten waar men langzamer zingt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie