Voor de organisten onder ons

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door eilander »

Klavier schreef:
Gian schreef:Hmm, aardig idee.
Alleen via de laptop registreren lijkt me lastig.
No problem. De registerknoppen van het digitale orgel kunnen de registers van het software-orgel bedienen. Laptop dichtklappen en ergens achter de lessenaar opbergen.
Mooie oplossing, en de Bovenkerk spreekt me zeker aan, maar: ik heb op mijn orgel niet zoveel registers en ook maar 2 klavieren. Hoe doe je dat, als je niet zelf een speeltafel wilt bouwen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Afbeelding lukte niet. Zie site http://www.mixtuur.nl Het orgel staat bovenaan.

mijn zwager heeft zo een orgel gebouwd (jaren geleden). De kinderen hebben er jaren op gespeeld, nu zijn de kinderen de deur uit en
moest er ruimte komen in de kamer. Het is nu naar de schroothoop :nonnon
Het zal ook niet via Hauptwerk hebben gewerkt.
Lijkt mij ook niet, gezien het feit dat het al jaren geleden is... Geen midi.
En verder: als alleen de kinderen er op spelen, en die zijn de deur uit.... tja, dan staat-ie er alleen nog voor de sier, of voor als de kinderen nog een keer komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Mooie oplossing, en de Bovenkerk spreekt me zeker aan, maar: ik heb op mijn orgel niet zoveel registers en ook maar 2 klavieren. Hoe doe je dat, als je niet zelf een speeltafel wilt bouwen?
Als je niet genoeg registers hebt, dan kan je je orgel mogelijk om laten bouwen. Geen idee wat het kost, en of dat opweegt tegen de aankoop van gewoon een complete nieuwe orgelkast, maar dat kan je natuurlijk zelf bij de leverancier navragen.

Het probleem van de klavieren kan je wel oplossen. Volgens mij is het mogelijk om via drukpistons, die kleine knopjes onder de manualen snel van he bovenwerk naar het hoofdwerk te schakelen en tegelijkertijd van registratie te wisselen. Nadeel is dan dat je dat wel van te voren moet klaarzetten.

Als je bijvoorbeeld maar 2 klavieren hebt, en drie werken (hoofd / klavier 1, boven/ klavier 2- en rugwerk/ geen klavier) dan zijn vrijwel alle mogelijkheden beschikbaar.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Corydoras »

Herman schreef:Ik hoop voor het eind van het jaar een exemplaar in de huiskamer te hebben staan.
Hé wat leuk! Ik zit met smart te wachten op het moment dat onze Johannus (zonder midi-uitgang) ermee ophoudt. Dan wil ik ook met Hauptwerk aan de gang :slurp
Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mara »

In Schiedam wordt zaterdagmiddag om 15.00 uur het gerestaureerde Flentroporgel in de Grote Kerk weer in gebruik genomen. Organist Arjen Leistra geeft dan een laagdrempelig concert, zoals hij dat zelf noemt. Een traditioneel Koninginnedagconcert.
Het hart van dit kerkorgel stamt nog uit de 15e eeuw ! In de hele regio zijn bijna geen orgels zoals deze, aldus Leistra.
Orgelbouwer was Herman Pelgrim, hij heeft het hele binnenwerk eruit gehaald en gerepareerd.
bron: AD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bert Mulder »

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:In Schiedam wordt zaterdagmiddag om 15.00 uur het gerestaureerde Flentroporgel in de Grote Kerk weer in gebruik genomen. Organist Arjen Leistra geeft dan een laagdrempelig concert, zoals hij dat zelf noemt. Een traditioneel Koninginnedagconcert.
Het hart van dit kerkorgel stamt nog uit de 15e eeuw ! In de hele regio zijn bijna geen orgels zoals deze, aldus Leistra.
Orgelbouwer was Herman Pelgrim, hij heeft het hele binnenwerk eruit gehaald en gerepareerd.
bron: AD
Die klus is toch door Van den Heuvel gedaan?
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=4308
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Corydoras schreef:
Herman schreef:Ik hoop voor het eind van het jaar een exemplaar in de huiskamer te hebben staan.
Hé wat leuk! Ik zit met smart te wachten op het moment dat onze Johannus (zonder midi-uitgang) ermee ophoudt. Dan wil ik ook met Hauptwerk aan de gang :slurp
In 2 1/2 jaar kan er een hoop veranderen, Corydoras ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Corydoras »

Hendrikus schreef:
Corydoras schreef:
Herman schreef:Ik hoop voor het eind van het jaar een exemplaar in de huiskamer te hebben staan.
Hé wat leuk! Ik zit met smart te wachten op het moment dat onze Johannus (zonder midi-uitgang) ermee ophoudt. Dan wil ik ook met Hauptwerk aan de gang :slurp
In 2 1/2 jaar kan er een hoop veranderen, Corydoras ;)
Zeg dat wel! :)

En ik ben blij dat ik toch maar niet heb gewacht tot-ie ermee ophield. Dan had ik (waarschijnlijk) heel veel uren speelgenot gemist!
Laatst gewijzigd door Corydoras op 28 apr 2011, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Corydoras »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:In Schiedam wordt zaterdagmiddag om 15.00 uur het gerestaureerde Flentroporgel in de Grote Kerk weer in gebruik genomen. Organist Arjen Leistra geeft dan een laagdrempelig concert, zoals hij dat zelf noemt. Een traditioneel Koninginnedagconcert.
Het hart van dit kerkorgel stamt nog uit de 15e eeuw ! In de hele regio zijn bijna geen orgels zoals deze, aldus Leistra.
Orgelbouwer was Herman Pelgrim, hij heeft het hele binnenwerk eruit gehaald en gerepareerd.
bron: AD
Die klus is toch door Van den Heuvel gedaan?
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=4308
I.s.m. Herman Pelgrim volgens het door jou gelinkte artikel:
Orgelnieuws schreef:Het drieklaviers Flentrop-orgel (1975, in Niehoff-kassen) werd begin dit jaar onderworpen aan groot onderhoud door de firma Van den Heuvel in samenwerking met Herman Pelgrim.
en op de site van PKN Schiedam:
Orgelbouwer Van den Heuvel uit Dordrecht verricht van januari – mei 2011 onderhoudswerkzaamheden aan het orgel in samenwerking met onze “eigen” orgelbouwer Herman Pelgrim.
Afbeelding
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Marieke »

Ik ben op zoek naar een bepaald soort bladmuziek voor orgel. Het zou een boekje moeten zijn met 3 romantische koraalbewerkingen (o.a. G. Merkel, Türke). En als ik goed geïnformeerd ben, zou het door Stichting Orgelcentrum uitgegeven zijn. Ik heb al zitten googlen, maar als je zelf niet goed weet wat je zoekt, is dat best lastig.
Kan iemand mij verder helpen? Hendrikus, weet jij wellicht wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Josephus »

Marieke schreef:Ik ben op zoek naar een bepaald soort bladmuziek voor orgel. Het zou een boekje moeten zijn met 3 romantische koraalbewerkingen (o.a. G. Merkel, Türke). En als ik goed geïnformeerd ben, zou het door Stichting Orgelcentrum uitgegeven zijn. Ik heb al zitten googlen, maar als je zelf niet goed weet wat je zoekt, is dat best lastig.
Kan iemand mij verder helpen? Hendrikus, weet jij wellicht wat ik bedoel?
Ik denk dat je deze bedoelt: http://www.muziekuitgeverijwillemsen.nl ... spx?id=606
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Marieke »

Josephus schreef:
Marieke schreef:Ik ben op zoek naar een bepaald soort bladmuziek voor orgel. Het zou een boekje moeten zijn met 3 romantische koraalbewerkingen (o.a. G. Merkel, Türke). En als ik goed geïnformeerd ben, zou het door Stichting Orgelcentrum uitgegeven zijn. Ik heb al zitten googlen, maar als je zelf niet goed weet wat je zoekt, is dat best lastig.
Kan iemand mij verder helpen? Hendrikus, weet jij wellicht wat ik bedoel?
Ik denk dat je deze bedoelt: http://www.muziekuitgeverijwillemsen.nl ... spx?id=606
Hé geweldig, dat denk ik ook! Bedankt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:
Josephus schreef:
Marieke schreef:Ik ben op zoek naar een bepaald soort bladmuziek voor orgel. Het zou een boekje moeten zijn met 3 romantische koraalbewerkingen (o.a. G. Merkel, Türke). En als ik goed geïnformeerd ben, zou het door Stichting Orgelcentrum uitgegeven zijn. Ik heb al zitten googlen, maar als je zelf niet goed weet wat je zoekt, is dat best lastig.
Kan iemand mij verder helpen? Hendrikus, weet jij wellicht wat ik bedoel?
Ik denk dat je deze bedoelt: http://www.muziekuitgeverijwillemsen.nl ... spx?id=606
Hé geweldig, dat denk ik ook! Bedankt.
Ja, dat is 'm. Sorry Marieke, had je bericht gemist.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mara »

Gelezen op papendrecht.net:
PAPENDRECHT - Het College van Burgemeester en Wethouders heeft de heer André de Jager (1964) benoemd tot Stadsorganist van Papendrecht. De Jager kreeg zaterdag 20 februari 2016 tijdens zijn jubileumconcert in de Bethlehemkerk in Papendrecht van burgemeester De Bruin de eretiteltoegekend en de bijbehorende oorkonde uitgereikt.

De heer De Jager heeft een zeer imposante staat van dienst als organist en componist voor orgel, koor, solozang en instrumentale muziek. Hij is zowel in binnen- als buitenland gelauwerd voor zijn prestaties. Sinds 1985 is De Jager hoofdorganist van het Blank-orgel in de Bethlehemkerk in Papendrecht. Hij studeerde onder andere bij Jan Bonefaas in de Grote Kerk in Gorinchem (improvisatie), bij Ben van Oosten in de Grote Kerk in Den Haag (literatuur) en bij Sophie-Véronique Cauchefer-Choplin in de Saint-Sulpice in Parijs (improvisatie en literatuur). In mei 1998 volgde De Jager een masterclass interpretatie en registratie bij de Parijse organist Jean Guillou. In 1979 en 1980 won hij het Nationale Orgelconcours in Elburg.
http://papendrecht.net/nieuws/2016-02-2 ... recht.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie