Voor de organisten onder ons

Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Heb je een link? Ik vind dat wel leuk om te beluisteren. Ik speel zelf ook orgel in de kerk, en dat is best een moeilijk dilemma, wat je schetst. Zeker als je als organist het belangrijk vindt dat er verschil is in tempo en registratie naar gelang de gezongen tekst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Herman »

Zita schreef:Onlangs luisterde ik een dienst waarin Gerben Budding de samenzang begeleidde.
In een grote kerk als de Sint Jan te Gouda is het altijd lastig omdat aan de ene kant van de kerk het gezang pas te horen is als aan de andere kant van de kerk de tweede toon wordt ingezet.
Maar als hij steeds een duidelijke en voor iedereen herkenbare interval tussen het voorspel en het koraal hanteert, dan zou de gemeente toch ongeveer gelijktijdig in kunnen zetten. Dan hoef je niet als een speer te vertrekken.
Het is echter een kunst apart.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Zita »

Geen idee of de link zo werkt, maar ik luisterde naar de dienst van nieuwjaarsdag 's middags: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11245
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bezorgd »

Zita schreef:Geen idee of de link zo werkt, maar ik luisterde naar de dienst van nieuwjaarsdag 's middags: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11245
Hij durft wel ;)
Ik vind het opzich wel mooi, maar ik vraag me af of de gemeente op deze wijze prettig zingt.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Wat leuk. En gelijk één van mijn favoriete predikanten. Het is spijtig dat er geen kerkdienstbespreekdraadje is waar ook over andere kwesties dan de preek gepraat 'mag' worden.

Ik hoor geen bijzonderheden. Hij verklankt de tekst goed. Hij speelt precies in de maat. Wat zou daar vervelend aan zingen? Het is mijn inziens juist prettig. Wij hebben in de kerk wel eens een organist die niet in de maat speelt. Het is vervelend om te zingen en dan te horen dat de organist te laat is.

Hij begeleidt de melodieën ook helder ook als hij een bovenmelodie speelt.

Ik wist niet dat hij zo goed de gemeentezang begeleidde.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Zita schreef:Geen idee of de link zo werkt, maar ik luisterde naar de dienst van nieuwjaarsdag 's middags: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11245
Hij durft wel ;)
Ik vind het opzich wel mooi, maar ik vraag me af of de gemeente op deze wijze prettig zingt.
De mensen zingen iig niet erg enthousiast
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Dat hoor ik niet. Waar hoor je dat aan?

Ik denk dat het op zondagmiddag gewoon lang niet vol zit, hoewel deze predikant vaak wel wat vollere kerken trekt op zondagmiddag.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Henk J »

Budding is een vakman en dat hoor je ook terug in deze begeleiding naar mijn idee. Het vraagt inderdaad iets meer zelfstandigheid van een zanger om te blijven zingen als de organist er een tweede stem doorheen weeft, maar aan alles kan de mens wennen. En veel psalmmelodieën zijn wel goed bekend, dus dan gaat het wel goed.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Wat leuk. En gelijk één van mijn favoriete predikanten. Het is spijtig dat er geen kerkdienstbespreekdraadje is waar ook over andere kwesties dan de preek gepraat 'mag' worden.

Ik hoor geen bijzonderheden. Hij verklankt de tekst goed. Hij speelt precies in de maat. Wat zou daar vervelend aan zingen? Het is mijn inziens juist prettig. Wij hebben in de kerk wel eens een organist die niet in de maat speelt. Het is vervelend om te zingen en dan te horen dat de organist te laat is.

Hij begeleidt de melodieën ook helder ook als hij een bovenmelodie speelt.

Ik wist niet dat hij zo goed de gemeentezang begeleidde.
Bedoel je predikanten of organisten?
-
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Ik doel op predikanten. Maar qua organisten zou het ook wel eens zo kunnen zijn. Geert Bierling was altijd mijn favoriet, maar er zijn meer goede organisten natuurlijk. Ik vind deze begeleiding heel goed, heel sprekend. Ook met pauzes bij komma's in de tekst. Ook zo'n 'twistappel' onder organisten.

En wat betreft die tweede stem: dat doe ik ook heel vaak, en dat is echt geen enkel probleem. Juist niet, het helpt de aanwezigen juist om het goede ritme er in te houden. Je moet het natuurlijk niet doen bij een melodie die de gemeente niet kent, maar het ging hier om bekende psalmmelodieën.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Terri »

Ik vind het prettig zingen bij hem. Het 'klopt' gewoon.
En wat betreft de predikant, voor zover je er favorieten op na mag houden ;), ook erg geliefd hier bij ons.
Opmerkelijk vollere kerk als hij preekt.
Hij heeft echt een boodschap.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Dat hoor ik niet. Waar hoor je dat aan?

Ik denk dat het op zondagmiddag gewoon lang niet vol zit, hoewel deze predikant vaak wel wat vollere kerken trekt op zondagmiddag.

Het klinkt gewoon wat ielig allemaal, maar dat komt misschien inderdaad omdat het klinkt alsof er maar een klein groepje mensen zit, dat elkaar niet lijkt te enthousiasmeren.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Volgens mij wordt er prima enthousiast gezongen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Volgens mij wordt er prima enthousiast gezongen.
Okay, dan hebben wij een verschillend beeld bij enthousiast zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Ouderling schreef:
DDD schreef:Dat hoor ik niet. Waar hoor je dat aan?

Ik denk dat het op zondagmiddag gewoon lang niet vol zit, hoewel deze predikant vaak wel wat vollere kerken trekt op zondagmiddag.

Het klinkt gewoon wat ielig allemaal, maar dat komt misschien inderdaad omdat het klinkt alsof er maar een klein groepje mensen zit, dat elkaar niet lijkt te enthousiasmeren.
Het kan ook aan de instellingen van de opname liggen, dat die het orgel bevoordeelt. De balans is inderdaad niet optimaal. Mijn inschatting is dat het gewoon niet heel druk was, en dat dat Gerben er niet van weerhield om gewoon z'n ding te doen, luid en duidelijk. En vooral dat laatste is belangrijk. Je weet waar je aan toe bent, en dat is heel prettig bij het zingen!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie